• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter

Gyllsand

Medlem
Medlem
Ort
Puerto de Mazarron
Kan inte så mycket om el och installationer, så här kommer kanske en enligt en del korkad fråga.
Har i dag ingen inverter i bilen, så står jag utan elanslutning är det bara 12 volt. Funderar på att installera en inverter, men vill inte ha den för sig med bara ett 230-uttag som många av dem har. enkelt förklarat så vill jag att den ska driva samtliga uttag i bilen precis som om jag stod med elanslutning.
Är det möjligt och vad behöver jag för prylar för att lösa det?
 
Det finnes prioritets vendere som automatisk kobler kontaktene til strøm fra stolpe, noen invertere har en slik innebygget. Du bør ha en fagmann til å gjøre den omkoblingen, men det er innenfor sikringsboksen for 230V fra stolpe en må montere den. Om enn har elpatron i varmesystemet så bør en la denne bli på utsiden av omkobleren - samme gjelder kylskåp og varmvatn.
 
Det finnes prioritets vendere som automatisk kobler kontaktene til strøm fra stolpe, noen invertere har en slik innebygget. Du bør ha en fagmann til å gjøre den omkoblingen, men det er innenfor sikringsboksen for 230V fra stolpe en må montere den. Om enn har elpatron i varmesystemet så bør en la denne bli på utsiden av omkobleren - samme gjelder kylskåp og varmvatn.
Tack Knut! Jag är "elhandikappad", så det är självklart att någon annan ska göra installationen.
Märke och modell på inverter, så jag kan kolla upp priser och så?
 
Åk till en Bilelektrisk verkstad eller Din HB verkstad om Du anser de bör kunna detta.
Är inte så enkelt men finns de som har det monterat, Ska Du ha "Inverterström" i samtliga 230
uttag behöver Du en verkligt kraftfull omvandlare inte 1500 watt utan kanske 3000w +
eller kraftigare och framför allt Stor batteribank om Du ska utnyttja systemet regelbundet.
Vet inte vad Du tänker utnyttja detta till eftersom det mesta går på 12 volt idag verkar det ur min synpunkt lite onödigt.
Är väl enbart större Hushållsmaskiner som behöver 230 volt. Kaffebryggare stekjärn micro
Fritöser och liknande, belysning och TV/datorer/paddor/Mobiler fungerar lika bra på
12 volt.
CPAP apparater börjar också finnas för lågspänning 12 volt har jag läst.

Hittade nedanstående på: www.alltomhusbilen.se/vi-byter-elsystem-i-husbilen/

;) Minns som alltid. Var och En bestämmer helt själv :unsure:
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-01-18 kl. 09.08.16.png
    Skärmavbild 2023-01-18 kl. 09.08.16.png
    756,7 KB · Visningar: 11
Jeg har fået en el-kyndig til at gøre sådan:

Ved 230 Volt indgang skilles så strøm AES køleskab og batterilader går direkte. Den øvrige del af 230V systemtet er koblet med den inverter og et prioriteringsrelæ således at 230V fra landstrøm og 230V fra inverter ikke "støder sammen"

Måske kan denne skitse tydeliggøre det jeg har svært ved at forklare med ord.

Jeg har fjernet sikringen i EBL til ladning, således at EBL ikke kan lade på bodelsbatteriet
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 16
Åk till en Bilelektrisk verkstad eller Din HB verkstad om Du anser de bör kunna detta.
Är inte så enkelt men finns de som har det monterat, Ska Du ha "Inverterström" i samtliga 230
uttag behöver Du en verkligt kraftfull omvandlare inte 1500 watt utan kanske 3000w +
eller kraftigare och framför allt Stor batteribank om Du ska utnyttja systemet regelbundet.
Vet inte vad Du tänker utnyttja detta till eftersom det mesta går på 12 volt idag verkar det ur min synpunkt lite onödigt.
Är väl enbart större Hushållsmaskiner som behöver 230 volt. Kaffebryggare stekjärn micro
Fritöser och liknande, belysning och TV/datorer/paddor/Mobiler fungerar lika bra på
12 volt.
CPAP apparater börjar också finnas för lågspänning 12 volt har jag läst.

Hittade nedanstående på: www.alltomhusbilen.se/vi-byter-elsystem-i-husbilen/

;) Minns som alltid. Var och En bestämmer helt själv :unsure:
Behöver det, och vill ha det...
Jobbar i bilen med dator, fullvuxen skärm och vill komma ifrån skarvsladdar och annat bjäfs när jag står utan el. Kommer inte att köra en massa maskiner på en gång bara för att det finns uttag, det gör jag inte i dag.
I en enkel värd skulle jag åka till en bilelektrisk verkstad, men jag bor i Spanien och husbilskunskapen är inte lika utvecklad här som i andra länder. Så jag måste veta vad jag ska ha för att kunna kommunicera det med den som ska göra jobbet.
 
Jeg har fået en el-kyndig til at gøre sådan:

Ved 230 Volt indgang skilles så strøm AES køleskab og batterilader går direkte. Den øvrige del af 230V systemtet er koblet med den inverter og et prioriteringsrelæ således at 230V fra landstrøm og 230V fra inverter ikke "støder sammen"

Måske kan denne skitse tydeliggøre det jeg har svært ved at forklare med ord.

Jeg har fjernet sikringen i EBL til ladning, således at EBL ikke kan lade på bodelsbatteriet
Perfekt!
Tack!
 
Det absolut enklaste och billigaste är att montera en liten inverter för drift av din dator vid bordet tex. ,koppla den direkt på bodelsbatteriet.
Att få el i samtliga uttag är möjligt men betydligt svårare ock dyrt, dessutom skall någon ha den kunskapen att klara installationen,jag skulle avstå.
 
Jeg glemte at skive at du skal sikre at kablerne har den rette tykkelse, så de kan klare den strøm, der skal igennem.

Hvis du placerer inverter så tæt på bodelsbatteriet som muligt, så kan du få korte tykke kabler, der minimerer strømtabet og forhindrer varmeudvikling, som med for tynde kabler kan være farligt, og medføre brand.
 
Vilken effekt har du behov av?
Vad har du för bodelsbatterier?
Har du behov av snabbare och bättre laddning?
Och vilken budget har du?
Det finns många olika omvandlare där ute, med olika kvalitet.
 
Det absolut enklaste och billigaste är att montera en liten inverter för drift av din dator vid bordet tex. ,koppla den direkt på bodelsbatteriet.
Att få el i samtliga uttag är möjligt men betydligt svårare ock dyrt, dessutom skall någon ha den kunskapen att klara installationen,jag skulle avstå.
Har redan lagt ner så mycket pengar på att köpa och utrusta bilen så kostnaden är inte det primära. Inverter (EcoFlow) har jag, men vill komma ifrån sladdarna och ha möjlighet att koppla upp mig var som helt i bilen och även via garaget.
 
Vilken effekt har du behov av?
Vad har du för bodelsbatterier?
Har du behov av snabbare och bättre laddning?
Och vilken budget har du?
Det finns många olika omvandlare där ute, med olika kvalitet.
Tror det skulle räcka med 1500 watt. Batterier 600ah lithium plus en EcoFlow som backup och 300w solceller.
kostnaden är inte det primära, vill bara ha det så bekvämt som möjligt och blev inspirerad av en kompis som har ett liknande system i sin Hymer och väljer strömkälla via en panel vid dörren.
 
Flere av de store inverterene har innebygget prioritetsrele. En ser det lett om det finnes en inngang for 230V i tillegg til utgangen. De som også er er batterilader er nesten uten unntak med prioritetsrele. Hadde selv en Waeco med denne funksjonen allerede i 2008. Innstallerte en rad nye kontakter som ble koblet til inverterens utgang og en sladd til en av de eksisterende kontakter som forsyning til prioritetsreleet. Alltid strøm i de ekstra kontaktene. De store Mastervolt charger + inverter benyttes ofte av husbilprodusentene, en dyr og god løsning.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen