• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Installation av vattenburen dieselvärmare - kort beskrivning

Det är väl för värmeisolering och kanske inte bidrar så mycket till ljudnivån?
Den er for å isolere grenrør slik att du holder eksostemperaturen oppe noe som gir en høyere eksoshastighet og mer effekt.
Mitt inntrykk er att når du legger en slik "eksosbandasje" rundt ett eksosrør så blir lyden mer "død"/mer på det jevne fordi du mister resonansen/klangen i stålrøret, jeg føler att lyden blir litt rundere og mykere og ikke så irriterende, men om det blir lavere db det vet jeg ikke.

Med den beskrivningen jag gör värms inte motorn om strömbrytaren står i läge värme bodelen. Jag har det kopplat så och detta är min 4:e husbil med den installation. I princip alla Concorde, Morelo och andra tyska premium husbilstillverkare med en vattenburen dieselvärmare kopplar det så som jag beskriver så man får körvärmen bra att ha när temperaturen är från 10 grader och neråt. Det sparar energi. Överskottet från motorn finns.
Hej. Har du möjlighet att visa på en skiss hur du kopplat din värmare. Jag håller på att planera för en liknande installation.

Med vänlig hälsning,.

Det är väl för värmeisolering och kanske inte bidrar så mycket till ljudnivån?
Vår Ebersprächer som är original hos Westfalia med vattenburen värme, det hörs knappt inget ljud från den pannan
eller från pumpen, vi använder bilen mycket vintertid.
Men skulle vilja ha start av värmaren via mobilen, ingen av Er med Ebersprächer som installerat det..? finns satser att köpa men
funderar på hur det kan fungera i verkligheten.
Har Hel elbil KIA ESoul och det är bekvämt att kunna starta värmen 10 min innan man åker, blir bortskämd.

Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare så upplever jag vår värmare som relativt tyst. Men ingenting är ju så bra att det inte kan bli bättre. Tänker mest på att inte störa andra bilar som står i närheten. Vet du vad ni har för avgasljuddämpare?

Som jag skrev tidigare så upplever jag vår värmare som relativt tyst. Men ingenting är ju så bra att det inte kan bli bättre. Tänker mest på att inte störa andra bilar som står i närheten. Vet du vad ni har för avgasljuddämpare?
Nej det vet jag inte, är original monterat, ser det är en platt burk ca. 12 x 10 cm, har inte mätt den!!
Värmaren hörs utvändigt ungefär som en gasolpanna tycker jag..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen