• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Installation av vattenburen dieselvärmare - kort beskrivning

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Har precis installerat en dieselvärmare från Eberspächer avsedd för vattenburen värme.

Tanken med installationen är att den skall
- öka möjligheten till fricamping
- minska förbrukningen av gasol
- vara reserv om befintlig Aldepanna skulle strejka

Installationen är gjord genom att koppla in Eberspächern på befintliga slangar till Aldesystemet så att allt ”vatten” cirkulerar i samma system.
Det gör det möjligt att köra bägge värmarna var för sig. Antingen Eberspächern eller Alden.

Under bilen sitter värmaren, bränslepumpen och cirkulationspumpen för ”vattnet”.
Inne i bilen sitter anslutningen till Aldesystemet och termostat och display för att styra värmaren.

Värmaren är köpt i Tyskland till ungefär halva kostnaden mot i Sverige.

Arbetet med installationen tog betydligt mycket mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Uppskattar att det tog ca 2 veckor med fulla arbetsdagar. Men arbetet underlättas väsentligt om man är två personer som hjälps åt.

Bifogar lite bilder på installationen. Efter det att bilderna togs är slangar och pumpar isolerade med rörisolering.

Om någon funderar på motsvarande installation så kan jag naturligtvis vara behjälplig med lite mer ingående information.

IMG_6273.jpegIMG_6291.jpegIMG_6286.jpegIMG_6281.jpegIMG_6292.jpegIMG_6261.jpegIMG_6312.jpegIMG_6309.jpegIMG_6336.jpeg

PS. Har kompletterat installationen med en mekanisk rumstermostat. Den gör så att värmaren styrs av rumstemperaturen i bilen. Den ordinarie displayen visar bara aktuell innetemperatur men kan inte användas till att styra temperaturen i bilen. DS.

Kjell
 
Senast ändrad:
Har precis installerat en dieselvärmare från Eberspächer avsedd för vattenburen värme.

Tanken med installationen är att den skall
- öka möjligheten till fricamping
- minska förbrukningen av gasol
- vara reserv om befintlig Aldepanna skulle strejka

Installationen är gjord genom att koppla in Eberspächern på befintliga slangar till Aldesystemet så att allt ”vatten” cirkulerar i samma system.
Det gör det möjligt att köra bägge värmarna var för sig. Antingen Eberspächern eller Alden.

Under bilen sitter värmaren, bränslepumpen och cirkulationspumpen för ”vattnet”.
Inne i bilen sitter anslutningen till Aldesystemet och termostat och display för att styra värmaren.

Värmaren är köpt i Tyskland till ungefär halva kostnaden mot i Sverige.

Arbetet med installationen tog betydligt mycket mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Uppskattar att det tog ca 2 veckor med fulla arbetsdagar. Men arbetet underlättas väsentligt om man är två personer som hjälps åt.

Bifogar lite bilder på installationen. Efter det att bilderna togs är slangar och pumpar isolerade med rörisolering.

Om någon funderar på motsvarande installation så kan jag naturligtvis vara behjälplig med lite mer ingående information.

Visa bilaga 37724Visa bilaga 37725Visa bilaga 37726Visa bilaga 37727Visa bilaga 37728Visa bilaga 37731Visa bilaga 37730Visa bilaga 37733


Kjell
Snyggt och prydligt installerat 👍🏻
 
Har precis installerat en dieselvärmare från Eberspächer avsedd för vattenburen värme.

Tanken med installationen är att den skall
- öka möjligheten till fricamping
- minska förbrukningen av gasol
- vara reserv om befintlig Aldepanna skulle strejka

Installationen är gjord genom att koppla in Eberspächern på befintliga slangar till Aldesystemet så att allt ”vatten” cirkulerar i samma system.
Det gör det möjligt att köra bägge värmarna var för sig. Antingen Eberspächern eller Alden.

Under bilen sitter värmaren, bränslepumpen och cirkulationspumpen för ”vattnet”.
Inne i bilen sitter anslutningen till Aldesystemet och termostat och display för att styra värmaren.

Värmaren är köpt i Tyskland till ungefär halva kostnaden mot i Sverige.

Arbetet med installationen tog betydligt mycket mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Uppskattar att det tog ca 2 veckor med fulla arbetsdagar. Men arbetet underlättas väsentligt om man är två personer som hjälps åt.

Bifogar lite bilder på installationen. Efter det att bilderna togs är slangar och pumpar isolerade med rörisolering.

Om någon funderar på motsvarande installation så kan jag naturligtvis vara behjälplig med lite mer ingående information.

Visa bilaga 37724Visa bilaga 37725Visa bilaga 37726Visa bilaga 37727Visa bilaga 37728Visa bilaga 37731Visa bilaga 37730Visa bilaga 37733


Kjell
Hej. Det var en fin installation nästa som du inte har hållit på med något annat.
Mvh Umebo
 
Har kompletterat beskrivningen med en rumstermostat.
En fråga varför behöver du en extra termostat? I min bil matar den vattenburna dieselvärmaren primärsidan av Aldevärmeväxlaren. Sekundärsidan ligger i den normala värmeslingan och den vanliga termostaten och cirkulationen sköter värmen i bilen. Man får även körvärme utan åtgång av varken gas eller diesel vid resa då motorns överskottsvärme används. Med en el brytare ställer jag om så att dieselvärmaren även kan värma upp motorn vid kallstart samt torka upp framrutan om det är kallt ute.
 
Om jag hade kopplat in värmaren via värmeväxlare hade jag inte behövt någon rumstermostat. Då hade Aldens temperaturstyrning reglerat värmen i bodelen. Men nu har jag kopplat värmaren direkt på Aldeslingan, i serie med Alden, och då räcker det inte med Aldens styrning av temperaturen.

Eberspächern är ju byggd för att gå kontinuerligt och den reglerar effekten enbart utifrån den interna temperaturmätningen i värmaren.

Jag har redan en värmeväxlare med de funktioner du beskriver. Valde dock att inte koppla in värmaren på denna då jag inte vill värma upp motorn varje gång som jag kör värmaren.

Om det inte hade fungerat med rumstermostat, vilket det verkar göra, så hade jag satt ditt en värmeväxlare till eller kanske ännu hellre en shunt. Tror egentligen att en shunt, typ en sån som man använder till vattenburna värmegolv, är den bästa lösningen för inkoppling av vattenburna extravärmare i en husbil.
 
Om jag hade kopplat in värmaren via värmeväxlare hade jag inte behövt någon rumstermostat. Då hade Aldens temperaturstyrning reglerat värmen i bodelen. Men nu har jag kopplat värmaren direkt på Aldeslingan, i serie med Alden, och då räcker det inte med Aldens styrning av temperaturen.

Eberspächern är ju byggd för att gå kontinuerligt och den reglerar effekten enbart utifrån den interna temperaturmätningen i värmaren.

Jag har redan en värmeväxlare med de funktioner du beskriver. Valde dock att inte koppla in värmaren på denna då jag inte vill värma upp motorn varje gång som jag kör värmaren.

Om det inte hade fungerat med rumstermostat, vilket det verkar göra, så hade jag satt ditt en värmeväxlare till eller kanske ännu hellre en shunt. Tror egentligen att en shunt, typ en sån som man använder till vattenburna värmegolv, är den bästa lösningen för inkoppling av vattenburna extravärmare i en husbil.
Med den beskrivningen jag gör värms inte motorn om strömbrytaren står i läge värme bodelen. Jag har det kopplat så och detta är min 4:e husbil med den installation. I princip alla Concorde, Morelo och andra tyska premium husbilstillverkare med en vattenburen dieselvärmare kopplar det så som jag beskriver så man får körvärmen bra att ha när temperaturen är från 10 grader och neråt. Det sparar energi. Överskottet från motorn finns.
 
Kanske missuppfattade din inkoppling. Trodde att din dieselvärmare var inkopplad på samma slinga som motorns inkoppling på värmeväxlaren. Du får gärna rita en bild på hur inkopplingen ser ut. Kanske en magnetventil som ordnar styrningen?
 
Jeg tror jeg ser hvordan kurtmo sin kobling fungerer. Diesevarmerens slinge er koblet inn med t-koblinger på inn og utgang av varmevekselen sin motorsde. Men da det ikke er sirkulasjon på kjølevæsken fra motoren så sirkulerer det kun via dieselvarmeren. Starter en sirkulasjons pumpen for motorvarme så blandes disse to væskestrømmene og noe av varmen føres til motoren. Uten sirkulasjons pumpen igang er motstanden mot sirkulasjon via motoren for stor til at dieselvarmeren får denne sløyfen i gang. En elegant og enkel løsning.
 
Hittade en gammal tråd i ett annat forum och fick där förklaringen att det är en ventil som ställs om beroende på vilket alternativ som väljs, värma bodel eller värma motor. Värmaren är då inkopplad på samma slinga som motorn.
 
Jeg tror jeg ser hvordan kurtmo sin kobling fungerer. Diesevarmerens slinge er koblet inn med t-koblinger på inn og utgang av varmevekselen sin motorsde. Men da det ikke er sirkulasjon på kjølevæsken fra motoren så sirkulerer det kun via dieselvarmeren. Starter en sirkulasjons pumpen for motorvarme så blandes disse to væskestrømmene og noe av varmen føres til motoren. Uten sirkulasjons pumpen igang er motstanden mot sirkulasjon via motoren for stor til at dieselvarmeren får denne sløyfen i gang. En elegant og enkel løsning.
Det är enligt instruktionerna från Webasto hur installation ska göras. Värmarens cirkulationspump driver vattnet i primärkretsen genom värmeväxlaren.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen