- Ort
- Huddinge
Har precis installerat en dieselvärmare från Eberspächer avsedd för vattenburen värme.
Tanken med installationen är att den skall
- öka möjligheten till fricamping
- minska förbrukningen av gasol
- vara reserv om befintlig Aldepanna skulle strejka
Installationen är gjord genom att koppla in Eberspächern på befintliga slangar till Aldesystemet så att allt ”vatten” cirkulerar i samma system.
Det gör det möjligt att köra bägge värmarna var för sig. Antingen Eberspächern eller Alden.
Under bilen sitter värmaren, bränslepumpen och cirkulationspumpen för ”vattnet”.
Inne i bilen sitter anslutningen till Aldesystemet och termostat och display för att styra värmaren.
Värmaren är köpt i Tyskland till ungefär halva kostnaden mot i Sverige.
Arbetet med installationen tog betydligt mycket mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Uppskattar att det tog ca 2 veckor med fulla arbetsdagar. Men arbetet underlättas väsentligt om man är två personer som hjälps åt.
Bifogar lite bilder på installationen. Efter det att bilderna togs är slangar och pumpar isolerade med rörisolering.
Om någon funderar på motsvarande installation så kan jag naturligtvis vara behjälplig med lite mer ingående information.
PS. Har kompletterat installationen med en mekanisk rumstermostat. Den gör så att värmaren styrs av rumstemperaturen i bilen. Den ordinarie displayen visar bara aktuell innetemperatur men kan inte användas till att styra temperaturen i bilen. DS.
Kjell
Tanken med installationen är att den skall
- öka möjligheten till fricamping
- minska förbrukningen av gasol
- vara reserv om befintlig Aldepanna skulle strejka
Installationen är gjord genom att koppla in Eberspächern på befintliga slangar till Aldesystemet så att allt ”vatten” cirkulerar i samma system.
Det gör det möjligt att köra bägge värmarna var för sig. Antingen Eberspächern eller Alden.
Under bilen sitter värmaren, bränslepumpen och cirkulationspumpen för ”vattnet”.
Inne i bilen sitter anslutningen till Aldesystemet och termostat och display för att styra värmaren.
Värmaren är köpt i Tyskland till ungefär halva kostnaden mot i Sverige.
Arbetet med installationen tog betydligt mycket mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Uppskattar att det tog ca 2 veckor med fulla arbetsdagar. Men arbetet underlättas väsentligt om man är två personer som hjälps åt.
Bifogar lite bilder på installationen. Efter det att bilderna togs är slangar och pumpar isolerade med rörisolering.
Om någon funderar på motsvarande installation så kan jag naturligtvis vara behjälplig med lite mer ingående information.
PS. Har kompletterat installationen med en mekanisk rumstermostat. Den gör så att värmaren styrs av rumstemperaturen i bilen. Den ordinarie displayen visar bara aktuell innetemperatur men kan inte användas till att styra temperaturen i bilen. DS.
Kjell
Senast ändrad: