
Som jag tidigare skrivit, finns det ett förslag på ytterligare höjd skatt på våra husbilar, förslaget har arbetats fram av Transportstyrelsen och Skatteverket, men ännu inte presenterats för Regeringen.
En interpellation ställd till Finansministern har presenterats av riksdagsmannen Gunilla Svantorp (S) och debatterades idag på morgonen i Riksdagen. Även högersidans idag största parti SD, ställde sig bakom Gunilla Svantorps interpellation och representerades av riksdagsmannen Thomas Morell (SD).
Det var trevligt att se att S och SD krokade arm i den här frågan, tycker att de var pålästa, hade rätt argument och båda två verkade vara engagerade på riktigt.
Finansministerns insats var som förväntat, duckade för att det fanns nya skatteförslag från Regeringen. I sak korrekt eftersom förslaget fortsatt ligger hos myndigheterna, men myndigheterna arbetar trots allt utifrån de direktiv som Regeringen gett dem. Vidare så ville Finansministern framhålla att det kommer en skattesänkning på drivmedlen i januari, samtidigt som reduktionsplikten sänks. Visst det är sant, men larvigt i sammanhanget. Vi pratar om planerade skattehöjningar på över 26 000 kr per år de första 3 åren, det skall ställas mot en prissänkning på någon krona per liter på en husbil som går i snitt 536 mil/år. Nåväl Finansministern lovade att bevaka frågan.
Här kan du själv lyssna på debatten, som varar drygt 25 minuter.
Tommy
18 November 2023

Idag skickade HRF ut ett pressmeddelande refererande interpellationsdebatten i Riksdagen igår, som du ser nedan.
Ser att HRF’s ordförande Per Nilssons tolkning av Finansministerns ord är mera positiva än min egen tolkning av hennes ord.
”Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen”, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.
Mitt eget Intryck var att hon var dåligt påläst, duckade för konkreta frågor och mest gav luddiga och svepande svar typ, — jag skall bevaka frågan.
Hoppas att jag har fel.
Tommy
Finansministern vill inte se några negativa konsekvenser av förändrad husbilsbeskattning
Pressen ökar på finansminister Elisabeth Svantesson, Moderaterna, på att finna en lösning på den orättvisa beskattningen av nya husbilar.
Vid fredagens interpellationsdebatt i riksdagen ställde både Thomas Morell, Sverigedemokraterna, och Gunilla Svantorp, Socialdemokraterna frågor kring hur finansministern har för avsikt att agera kring eventuella förändringar av beräkningsmodellen för fordonsbeskattning enligt ”skälig grund” för husbilar, personbil klass II. Förändringar som för närvarande utreds av Transportstyrelsen och Skatteverket på uppdrag av Finansdepartementet.
I sina svar till Morell respektive Svantorp poängterade finansministern att eventuella förändringar inte får ha några oönskade, negativa, konsekvenser för branschen och konsumenterna, husbilsägarna.
Gunilla Svantorp, S, undrade även över var den hemställan som Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, skickade in till Finansdepartementet i april befinner sig. Något svar gavs inte på denna fråga från finansministerns sida.
”Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen”, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.
”Vårt mål är en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det brukas”, fortsätter Per Nilsson.
Källa: HRF
Senast ändrad: