• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Idag diskuterades den nya skatten på husbilar i Sveriges Riksdag

IMG_6260.jpeg

Som jag tidigare skrivit, finns det ett förslag på ytterligare höjd skatt på våra husbilar, förslaget har arbetats fram av Transportstyrelsen och Skatteverket, men ännu inte presenterats för Regeringen.

En interpellation ställd till Finansministern har presenterats av riksdagsmannen Gunilla Svantorp (S) och debatterades idag på morgonen i Riksdagen. Även högersidans idag största parti SD, ställde sig bakom Gunilla Svantorps interpellation och representerades av riksdagsmannen Thomas Morell (SD).

Det var trevligt att se att S och SD krokade arm i den här frågan, tycker att de var pålästa, hade rätt argument och båda två verkade vara engagerade på riktigt.

Finansministerns insats var som förväntat, duckade för att det fanns nya skatteförslag från Regeringen. I sak korrekt eftersom förslaget fortsatt ligger hos myndigheterna, men myndigheterna arbetar trots allt utifrån de direktiv som Regeringen gett dem. Vidare så ville Finansministern framhålla att det kommer en skattesänkning på drivmedlen i januari, samtidigt som reduktionsplikten sänks. Visst det är sant, men larvigt i sammanhanget. Vi pratar om planerade skattehöjningar på över 26 000 kr per år de första 3 åren, det skall ställas mot en prissänkning på någon krona per liter på en husbil som går i snitt 536 mil/år. Nåväl Finansministern lovade att bevaka frågan.

Här kan du själv lyssna på debatten, som varar drygt 25 minuter.


Tommy


18 November 2023

IMG_6262.jpeg
Idag skickade HRF ut ett pressmeddelande refererande interpellationsdebatten i Riksdagen igår, som du ser nedan.

Ser att HRF’s ordförande Per Nilssons tolkning av Finansministerns ord är mera positiva än min egen tolkning av hennes ord.

Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen”, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.

Mitt eget Intryck var att hon var dåligt påläst, duckade för konkreta frågor och mest gav luddiga och svepande svar typ, — jag skall bevaka frågan.

Hoppas att jag har fel.

Tommy

IMG_2201.png

Finansministern vill inte se några negativa konsekvenser av förändrad husbilsbeskattning​


Pressen ökar på finansminister Elisabeth Svantesson, Moderaterna, på att finna en lösning på den orättvisa beskattningen av nya husbilar.

Vid fredagens interpellationsdebatt i riksdagen ställde både Thomas Morell, Sverigedemokraterna, och Gunilla Svantorp, Socialdemokraterna frågor kring hur finansministern har för avsikt att agera kring eventuella förändringar av beräkningsmodellen för fordonsbeskattning enligt ”skälig grund” för husbilar, personbil klass II. Förändringar som för närvarande utreds av Transportstyrelsen och Skatteverket på uppdrag av Finansdepartementet.

I sina svar till Morell respektive Svantorp poängterade finansministern att eventuella förändringar inte får ha några oönskade, negativa, konsekvenser för branschen och konsumenterna, husbilsägarna.

Gunilla Svantorp, S, undrade även över var den hemställan som Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, skickade in till Finansdepartementet i april befinner sig. Något svar gavs inte på denna fråga från finansministerns sida.

”Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen”, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.

”Vårt mål är en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det brukas”, fortsätter Per Nilsson.
Källa: HRF
 
Senast ändrad:
IMG_6262.jpeg
Idag skickade HRF ut ett pressmeddelande refererande interpellationsdebatten i Riksdagen igår, som du ser nedan.

Ser att HRF’s ordförande Per Nilssons tolkning av Finansministerns ord är mera positiva än min egen tolkning av hennes ord.

Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen”, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.

Mitt eget Intryck var att hon var dåligt påläst, duckade för konkreta frågor och mest gav luddiga och svepande svar typ, — jag skall bevaka frågan.

Hoppas att jag har fel.

Tommy

IMG_2201.png

Finansministern vill inte se några negativa konsekvenser av förändrad husbilsbeskattning​


Pressen ökar på finansminister Elisabeth Svantesson, Moderaterna, på att finna en lösning på den orättvisa beskattningen av nya husbilar.

Vid fredagens interpellationsdebatt i riksdagen ställde både Thomas Morell, Sverigedemokraterna, och Gunilla Svantorp, Socialdemokraterna frågor kring hur finansministern har för avsikt att agera kring eventuella förändringar av beräkningsmodellen för fordonsbeskattning enligt ”skälig grund” för husbilar, personbil klass II. Förändringar som för närvarande utreds av Transportstyrelsen och Skatteverket på uppdrag av Finansdepartementet.

I sina svar till Morell respektive Svantorp poängterade finansministern att eventuella förändringar inte får ha några oönskade, negativa, konsekvenser för branschen och konsumenterna, husbilsägarna.

Gunilla Svantorp, S, undrade även över var den hemställan som Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, skickade in till Finansdepartementet i april befinner sig. Något svar gavs inte på denna fråga från finansministerns sida.

”Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen”, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.

”Vårt mål är en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det brukas”, fortsätter Per Nilsson.
Källa: HRF
 
Sammenligner en summen over 3 år for skatter og avgifter så er Sverige dyrere en Norge og Danmark. Disse to land tar ut hele ekstraskatten ved første gangs registrering. For Norge gjelder dette og bruktimport - har ikke sjekket i Danmark.
 
Finns väl knappast någon här som har lyssnat till... " På minuten " ett radioprogram. I det gäller det att hålla sig till ämnet under en hel minut.
Först var det skatt på nya husbilar.... nu är det skatt på båtar, i största allmänhet, eller? Det borde väl kunna tas upp på det digitala årsmötet och läggas in som en punkt under " långsiktiga mål för iHusbil " !
Förslag till formulering.
" Båtar ska alltid beskattas högre än husbilar. ".

 
(M) lovar att motverka höjning av skatten.

 
Skatten på husbilar borde rimligen sänkas till samma nivå som snittet på husbilar i eu, jag tvivlar starkt på att denna regering hinner ställa till rätta det som mp hann ställa till med.
 
Ha inte för stora förhoppningar.

Att motverka är inte detsamma som att stoppa!

Pålle

Japp, så är det. Det är politiker vi talar om - och de brukar inte stå stabilt i blåsten, utan åker dit vinden vänder ;)
Därför jag valde ordet motverka, och inte stoppa.

Tyckte ändå att det är bra att releasen sprids.
Lite svårare att backa från, desto mer känd den blir...
 
Skatten på husbilar borde rimligen sänkas till samma nivå som snittet på husbilar i eu, jag tvivlar starkt på att denna regering hinner ställa till rätta det som mp hann ställa till med.


Man lyckas att gå med i Nato! Men tydligen inte med att sänka skatt på husbilar?
Märkligt!
Nåja, jag klagar inte på skatten på min husbil.
 
Man lyckas att gå med i Nato! Men tydligen inte med att sänka skatt på husbilar?
Märkligt!
Nåja, jag klagar inte på skatten på min husbil.

Eller hur, sänka såna här skatter finns nog inte på kartan, tyvärr.

Klagar inte på min skatt, jag ställer på på våren och ställer av på hösten.
 
Lite generellt kan jag tycka att gå med i Nato är lite annan paritet än en skatt på husbil för några få i Sverige.
Förutom det verkar alla ha nåt konsensus om att skatten minsann borde vara som i resten av EU.
Med det resonemanget bör man således också justera alla andra skatter till EU nivå i Sverige, för det är väl inte bara skatten på husbilar som skall vara "rättvis" ?
 
(M) lovar att motverka höjning av skatten.

Det är alltså ett parti som lovar, och inte den regering där samma parti innehar de tyngsta ministerposterna? 🤔
 
Det är alltså ett parti som lovar, och inte den regering där samma parti innehar de tyngsta ministerposterna? 🤔

Visst är det märkligt, de saknar förvisso egen majoritet i det stora hela - men ändå.

Verkar dock hända grejer även hos regeringen, då detta kom idag.

 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen