• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbil till Frankrike och Norra Spanien..

Jag köpte mina miljödekaler på första bensinstationen när jag kom in i Frankrike. Tror att de kostade 12,90 euro.

Jag fricampar i regel i alla länder och det går bra.
Hej Gösta! Va kul att du skriver lite igen!
Hoppas du mår bra och allt har gått bra!
Vi har gått om tid så vi beställer dekalerna på denna sajt https://www.certificat-air.gouv.fr/certificat/demande/fr/vehicules
Vi är inte riktigt så tuffa som du så vi tar nog in på ställplatser eller camping.
Sen om Park for night har nån gratis plats som känns bra så stannar vi även på de platser.
Ska bli kul att besöka ett nytt land för oss. ;)

Använde ni The Electronic toll badge? Försökte kolla vart A79 gåt men hittar den inte alls på Google maps 🤣

Den kopplar ihop A71 nära Sazeret , Moulins och Digoin skall ansluta till A6 nära Macon .
Kör aldrig betalväg, kolla som jag skrivit tidigare på N- vägar mycket roligare om ni vill se Frankrike.

Senast ändrad:
Vi har kört både gratis och betalvägar, hem blir det den snabbaste vägen. När man åker på dom mindre vägarna så tar det lite tid mycket rondeller och liknade men man får se mycket små fina byar. För två årsedan åkte vi bara gratisvägar var ut till Normandie vidare mot Andorra, Spanien tog tid men tid har vi pensionärer gott om. I höstas kostade vägavgifter i Frankrike tor 933:-

Jag upplever det inte så besvärligt alls med betalstationer i Frankrike.
A79 mitt i bilden ungefär

1738675197373.png

Vi har kört både gratis och betalvägar, hem blir det den snabbaste vägen. När man åker på dom mindre vägarna så tar det lite tid mycket rondeller och liknade men man får se mycket små fina byar. För två årsedan åkte vi bara gratisvägar var ut till Normandie vidare mot Andorra, Spanien tog tid men tid har vi pensionärer gott om. I höstas kostade vägavgifter i Frankrike tor 933:-

Jag upplever det inte så besvärligt alls med betalstationer i Frankrike.
A79 mitt i bilden ungefär

Visa bilaga 44447
Ok då går det köra på betalvägar som som i Tex Italien och Kroatien, man betalar vid motorvägen. Då går det ju bra!:D

Vi betalde online på freeflow vi har endast råkat ut för det på A79 men var enkelt på deras sida.
A13 A14 https://www.sanef.com/
A79 https://www.aliae.com/en
Vinci Autoroutes https://www.vinci-autoroutes.com/fr/
Vet ej vad många det finns men borde det inte finnas en sida för alla?

Inte bakom flötet man är obekväm när det är nytt som tex för många årsedan när vi varit i Kroatien skulle ta en sväng in i Italien på vägen hem
Kom fram till en betalstation med många filer att välja på stannade och tittade hur andra gjorde. Där en bil med husvagn det måste vara rätt sa jag till frugan vi följer honom men inte heller där var det bara för sådande som hade nån transponder. Vi kom igenom efter mycket prat på Italienska som vi inte kunde alls. Bommen gick upp fick ej biljett men vid avfarten fick vi betala mycket tror det var en 80€

Gjorde likadant i Frankrike för många år sedan och vid mitt livs första möte med påfarten till en betalväg in mot Paris.

Hade passerat flera landsgränser innan, vilket var hur geschwindt som helst, men nu blev jag konfunderad över,
hur ska jag förfara vid den här obemannade stationen utan att helt stoppa upp trafiken och riskera att bli helt ner-tutad?

Min förståelse för franska språket sträckte sig då möjligtvis till begreppet "merci beaucoup"...
Att läsa eventuella instruktioner på detta främmande språk...?
Nä, det skulle vara lika obegripligt som att läsa hebreiska, som min far skulle uttryckt sig.:unsure:

Jag stannade bilen där vid betalvägens påfart och betraktade de tillströmmande bilisternas beteenden för en liten stund.
Inte för att det gjorde mig mer upplyst på något sätt...? Bilisterna for in som tättingar och stannade till nån bråkderls sekund
och for ut på andra sidan med rasande fart. Vad ända in i glödheta gjorde, att dom så kvickt fick fri passage?

När jag i ögonvrån såg hur två uniformerade gendarmer, som tydligen bevakade säkerheten på platsen
tydligen börjat fatta terroristmisstankar gentemot mitt udda beteende, så tog jag mod till mig och körde resolut in i fållan.
Se där, apparaten spottade ut en biljett och när jag slet den ur maskinens käftar, så... vips åkte bommen upp!

Jag såg i backspegeln hur gendarmerna nästan kommit fram till min tidigare utkiksplats och nu besvikna
slog sina knutna nävar i sina respektive handflator likt Dupondtarna, när de såg mig försvinna i ett rökmoln ut på autostradan...
Jag är inte helt säker, men jag tror de också samtidigt utropade... "Merde!" :mad::mad:

Frankrike har jag på senare tid passerat på kryss* (segelterm) med husbil genom landet.
Körde mestadels betalfritt, dels på A75 och mindre vägar samt en del snuttar på finfina N-vägar.
Det var något som jag inte ångrat, att jag korsade landet på det viset, även om det kanske tar lite längre tid.

Bonusen blir ju, att man får se så väldigt mycket mer av Frankrikes skiftande natur och charmiga småstäder och byar.
Jag bestämde redan då, att till detta land ska jag återvända igen för, att utforska mer av den goda och ljuva atmosfären.
Ska väl plugga lite mer på språket först... men det får jag se som föresats de kommande åren.

Däremot förstår jag mig inte på fransosernas toalettvanor? Här saknas ju för f-n toasitsar på alla de vita porslinsfåtöljerna?
På allmäna inrättningar inbjuder det absolut inte till någon som helst ro, t.ex att samtidigt lösa ett litet korsord..?
Fast det blir ifs snabb omsättning på alla toabesök?
Tur att man iallafall åkte husbil då, när jag upptäckte dessa medeltida seder och bruk i detta europeiska land.
Det hade jag ingen aning om... :oops:

De´ e´ skönt med en egen kupé, som Martin Ljung sa...
Är kupén utav den torra byggstandarden också belägen djupt in i den norrlädska skogen och därtill med en hänförande sjöutsikt,
då är det lätt att där på plats finna både ro och bli ödmjuk i sinnet, trots den omoderna standarden...

Till Frankrike, ja då åker jag nog helst husbil och muttrar lite över vårt trånga utrymme och så kattrackar´n samtidigt..!
Men det kan var värt mödan, för att återigen få uppleva även den här av mig outforskade delen av vår vackra värld,
innan möjligheten helt förstörs... kanske av mindre "modiga" män i kostym. ;)

Jag har kört A79 vid två tillfällen. Vid det ena blev min resa inte avslutad utan var markerad öppen, jag var tvungen att skriva in vid vilket avfartsnummer jag lämnat motorvägen. Mitt råd är därför att notera de på och avfartsnummer ni använder. I övrigt är det ju oerhört mycket smidigare med Freefloow vägarna även om betalsidan var riktigt seg vid mina besök.

Hälsningar
Peter

Vi betalde online på freeflow vi har endast råkat ut för det på A79 men var enkelt på deras sida.
A13 A14 https://www.sanef.com/
A79 https://www.aliae.com/en
Vinci Autoroutes https://www.vinci-autoroutes.com/fr/
Vet ej vad många det finns men borde det inte finnas en sida för alla?

Inte bakom flötet man är obekväm när det är nytt som tex för många årsedan när vi varit i Kroatien skulle ta en sväng in i Italien på vägen hem
Kom fram till en betalstation med många filer att välja på stannade och tittade hur andra gjorde. Där en bil med husvagn det måste vara rätt sa jag till frugan vi följer honom men inte heller där var det bara för sådande som hade nån transponder. Vi kom igenom efter mycket prat på Italienska som vi inte kunde alls. Bommen gick upp fick ej biljett men vid avfarten fick vi betala mycket tror det var en 80€
Är det denna sida du betalade på ?
HUr vet man hur mycket, och vilken bil som man betalar för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen