• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbil till Frankrike och Norra Spanien..

På Millau finns det manuell service men ofta inte på motorväg.
Angående vikt så står det så här, men har inte fattat hur och om de kollar.
  • Klass 2​

Mellanfordon

Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

16,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/9)
    20,00 €
    Information
    Fordon med en total höjd större än 2 meter och mindre än 3 meter, med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton. Rullande enhet med en total höjd som är större än 2 meter och mindre än 3 meter med ett dragfordon med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton.
  • lourds.svg

Klass 3​

Tunga lastbilar och 2-axlade turistbussar

36,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/09)
    36,30 €
    Information
    2-axligt fordon med: antingen en total höjd som är större än eller lika med 3 meter, eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
  • lourds2.svg

Klass 4​

Tunga lastbilar och turistbussar med 3 axlar och mer

46,00 €
    46,00 €
    Information
    Fordon med fler än 2 axlar med en höjd som är större än eller lika med 3 meter eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
    Rullande enhet med en total höjd större än eller lika med 3 meter.
    Rullkombination med ett dragfordon med en totalvikt över 3,5 ton
Jag blev nyfiken och kollade vad vi betalade max 3.5 ton 16,30€

Bilagor

• Screenshot_20241209_152502_Revolut.jpg
    Screenshot_20241209_152502_Revolut.jpg
    271,2 KB · Visningar: 12
Jag fick välja personbil kändes konstigt då min bil får väga 3850kg. Men jag fick en gul 2 dekal så prova med personbil när jag valde annat så kom jag inte vidare i beställigen

Tanken är att vi ska åka till Frankrike och Norra Spanien kommande sommar.
Är ute i god tid då vi aldrig vart med husbil i dessa länder.
Vad ska man tänka på och införskaffas sig förutom detta som jag hittat!

Vår bil väger 3850 kr så vi behöver Angle mortes dekaler (stavning inte rätt förmodligen 🤣)
Miljödekal Frankrike och Spanien.

Fyll gärna på, allt ni vet så blir det lättare för oss och de som följer Ihusbil och ska göra samma resa!
Här har jag hittat en bra informationssida från Eu! Där kan du välja vilka länder samt regler i trafik du vill veta mer om
Hoppas du finner den användbar.
Tommy

Jag fick välja personbil kändes konstigt då min bil får väga 3850kg. Men jag fick en gul 2 dekal så prova med personbil när jag valde annat så kom jag inte vidare i beställigen
Du skall välja personbil eftersom din husbil är registerad M1,vikt har ingen betydelse, det är ingen lastbil du kör om din husbil inte är lastbils registrerad.

Senast ändrad:
Man kan faktisk købe det nødvendige kort ved den første plads man besøger som tilhører kæden. Samtidig kan man lade kortet med et valgfrit beløb, men selvfølgelig mindst det som pladsen koster i det tidsrum man har tænkt sig at stå på pladsen. Man kan ikke komme igennem bommen ind til pladsen uden et kort.

Beløb for opholdet trækkes fra kortet ved bommen hvor man kører ud.

Når man besøger den næste plads Så har man et kort som kan genbruges og oplades i den automat som er på den plads.
Det stämmer. Du kan få köpa Camping-Car Park kortet vid första platsen. Det har vi gjort 2023.

På Millau finns det manuell service men ofta inte på motorväg.
Angående vikt så står det så här, men har inte fattat hur och om de kollar.
  • Klass 2​

Mellanfordon

16,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/9)
    20,00 €
    Information
    Fordon med en total höjd större än 2 meter och mindre än 3 meter, med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton. Rullande enhet med en total höjd som är större än 2 meter och mindre än 3 meter med ett dragfordon med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton.
  • lourds.svg

Klass 3​

Tunga lastbilar och 2-axlade turistbussar

36,30 €
    36,30 €
    Information
    2-axligt fordon med: antingen en total höjd som är större än eller lika med 3 meter, eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
  • lourds2.svg

Klass 4​

Tunga lastbilar och turistbussar med 3 axlar och mer

46,00 €
    46,00 €
    Information
    Fordon med fler än 2 axlar med en höjd som är större än eller lika med 3 meter eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
    Rullande enhet med en total höjd större än eller lika med 3 meter.
    Rullkombination med ett dragfordon med en totalvikt över 3,5 ton
Min tickar alltid in som klass 3, jag begär hjälp och säger att det är en Campincar då går priset ner. Ofta svarar någon men inte alltid men håller man ögonen på kostnadsdisplayen ser man att priset går ner och det står class 2 på kvittot. Detta funkade även på Milnaubron utan problem. I November körde vi A79 för första gången där blev klassen rätt men båda mina resor var "öppna" de ville att jag skulle skriva in var vi kört av, så det kan vara bra att hålla koll på på/ avfartsnumren. Även jag upplevde deras websida som otroligt slö.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen