• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbil till Frankrike och Norra Spanien..

På Millau finns det manuell service men ofta inte på motorväg.
Angående vikt så står det så här, men har inte fattat hur och om de kollar.
  • Klass 2​

    Mellanfordon

    Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

    16,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/9)
    20,00 €
    Information
    Fordon med en total höjd större än 2 meter och mindre än 3 meter, med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton. Rullande enhet med en total höjd som är större än 2 meter och mindre än 3 meter med ett dragfordon med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton.
  • lourds.svg

    Klass 3​

    Tunga lastbilar och 2-axlade turistbussar
    Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

    36,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/09)
    36,30 €
    Information
    2-axligt fordon med: antingen en total höjd som är större än eller lika med 3 meter, eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
  • lourds2.svg

    Klass 4​

    Tunga lastbilar och turistbussar med 3 axlar och mer
    Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

    46,00 €
    Sommar (från 15/06 till 15/09)
    46,00 €
    Information
    Fordon med fler än 2 axlar med en höjd som är större än eller lika med 3 meter eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
    Rullande enhet med en total höjd större än eller lika med 3 meter.
    Rullkombination med ett dragfordon med en totalvikt över 3,5 ton
Jag blev nyfiken och kollade vad vi betalade max 3.5 ton 16,30€
 

Bilagor

  • Screenshot_20241209_152502_Revolut.jpg
    Screenshot_20241209_152502_Revolut.jpg
    271,2 KB · Visningar: 14
Jag fick välja personbil kändes konstigt då min bil får väga 3850kg. Men jag fick en gul 2 dekal så prova med personbil när jag valde annat så kom jag inte vidare i beställigen
 
Tanken är att vi ska åka till Frankrike och Norra Spanien kommande sommar.
Är ute i god tid då vi aldrig vart med husbil i dessa länder.
Vad ska man tänka på och införskaffas sig förutom detta som jag hittat!

Vår bil väger 3850 kr så vi behöver Angle mortes dekaler (stavning inte rätt förmodligen 🤣)
Miljödekal Frankrike och Spanien.

Fyll gärna på, allt ni vet så blir det lättare för oss och de som följer Ihusbil och ska göra samma resa!
Här har jag hittat en bra informationssida från Eu! Där kan du välja vilka länder samt regler i trafik du vill veta mer om
Hoppas du finner den användbar.
Tommy

 
Jag fick välja personbil kändes konstigt då min bil får väga 3850kg. Men jag fick en gul 2 dekal så prova med personbil när jag valde annat så kom jag inte vidare i beställigen
Du skall välja personbil eftersom din husbil är registerad M1,vikt har ingen betydelse, det är ingen lastbil du kör om din husbil inte är lastbils registrerad.
 
Senast ändrad:
Man kan faktisk købe det nødvendige kort ved den første plads man besøger som tilhører kæden. Samtidig kan man lade kortet med et valgfrit beløb, men selvfølgelig mindst det som pladsen koster i det tidsrum man har tænkt sig at stå på pladsen. Man kan ikke komme igennem bommen ind til pladsen uden et kort.

Beløb for opholdet trækkes fra kortet ved bommen hvor man kører ud.

Når man besøger den næste plads Så har man et kort som kan genbruges og oplades i den automat som er på den plads.
Det stämmer. Du kan få köpa Camping-Car Park kortet vid första platsen. Det har vi gjort 2023.
 
På Millau finns det manuell service men ofta inte på motorväg.
Angående vikt så står det så här, men har inte fattat hur och om de kollar.
  • Klass 2​

    Mellanfordon

    Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

    16,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/9)
    20,00 €
    Information
    Fordon med en total höjd större än 2 meter och mindre än 3 meter, med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton. Rullande enhet med en total höjd som är större än 2 meter och mindre än 3 meter med ett dragfordon med en totalvikt på mindre än eller lika med 3,5 ton.
  • lourds.svg

    Klass 3​

    Tunga lastbilar och 2-axlade turistbussar
    Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

    36,30 €
    Sommar (från 15/06 till 15/09)
    36,30 €
    Information
    2-axligt fordon med: antingen en total höjd som är större än eller lika med 3 meter, eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
  • lourds2.svg

    Klass 4​

    Tunga lastbilar och turistbussar med 3 axlar och mer
    Förutom sommaren (från 16/09 till 14/06)

    46,00 €
    Sommar (från 15/06 till 15/09)
    46,00 €
    Information
    Fordon med fler än 2 axlar med en höjd som är större än eller lika med 3 meter eller en totalvikt på mer än 3,5 ton.
    Rullande enhet med en total höjd större än eller lika med 3 meter.
    Rullkombination med ett dragfordon med en totalvikt över 3,5 ton
Min tickar alltid in som klass 3, jag begär hjälp och säger att det är en Campincar då går priset ner. Ofta svarar någon men inte alltid men håller man ögonen på kostnadsdisplayen ser man att priset går ner och det står class 2 på kvittot. Detta funkade även på Milnaubron utan problem. I November körde vi A79 för första gången där blev klassen rätt men båda mina resor var "öppna" de ville att jag skulle skriva in var vi kört av, så det kan vara bra att hålla koll på på/ avfartsnumren. Även jag upplevde deras websida som otroligt slö.

Hälsningar
Peter
 
Rese väg från norra Tyskland och ner mot gränsen mellan Frankrike och Portugal. (SAN Sebastian)
Ni som kört den sträckan vad är att föredra.?
Du får nog tänka efter om det mestadels är ren transport eller om ni ska ta vara på en del upplevelser längs vägen.
Vill jag åka raskt och ändå hyfsat billigt så kör jag Kiel-Aachen-Liege-Reims (alternativt Laon)-Paris-Chartres-Chateaudun-Tours-Potiers-Angoulême-Bordaux-San Sebastian. Då hamnar jag iofs i Spanien med jag antar att det är målet🙂 Fördelen med den sträckan är att man kan växla mellan betalväg och icke i Frankrike, N10 har väldigt god standard på många sträckor, dessutom kommer man söder om Paris vilket jag tycker är enklare. Mellan Liege och Laon kan man också åka mindre väg men enligt min erfarenhet har de väldigt dålig standard.
Har vi god tid på oss väljer jag att köra genom Normandie med dess härliga kust fortsätta ner till Saint-Malo för att sedan köra via Rennes, Nantes och La Rochelle.

Hälsningar
Peter
 
Jag åker oftast ner till Mulhouse och sen diagonalen över Frankrike mot Bordeaux, letar N-vägar då jag aldrig kör betalväg. N vägar motsvarar våra gamla riksvägar och håller vettig standard en blandning av motortrafikled bitvis även motorväg(gratis). Då får man se mycket och passerar kända platser som " Den brända staden", Vichy, Bordeaux osv. För att inte tala om alla fina vindistrikt, som att åka runt i systembolaget.

Ett alternativ är Mosel, Luxemburg och sedan diagonalen mot Bordeaux.
 
Senast ändrad:
Så här blev det för oss från 2017 till 2024 Tycker nog att alla har sin tjusning Men skall man vidare efter SanSebastian så är Cantabrien, Asturien o Galicien klart o föredra före inlandet även om det tar lite längre tid.
 

Bilagor

  • 2017.jpg
    2017.jpg
    242,3 KB · Visningar: 22
  • 2018.jpg
    2018.jpg
    250,6 KB · Visningar: 24
  • 2020.png
    2020.png
    403,6 KB · Visningar: 24
  • 2021.jpg
    2021.jpg
    286,2 KB · Visningar: 23
  • 2023.png
    2023.png
    765,1 KB · Visningar: 21
  • 2024.jpg
    2024.jpg
    180,2 KB · Visningar: 21
Du får nog tänka efter om det mestadels är ren transport eller om ni ska ta vara på en del upplevelser längs vägen.
Vill jag åka raskt och ändå hyfsat billigt så kör jag Kiel-Aachen-Liege-Reims (alternativt Laon)-Paris-Chartres-Chateaudun-Tours-Potiers-Angoulême-Bordaux-San Sebastian. Då hamnar jag iofs i Spanien med jag antar att det är målet🙂 Fördelen med den sträckan är att man kan växla mellan betalväg och icke i Frankrike, N10 har väldigt god standard på många sträckor, dessutom kommer man söder om Paris vilket jag tycker är enklare. Mellan Liege och Laon kan man också åka mindre väg men enligt min erfarenhet har de väldigt dålig standard.
Har vi god tid på oss väljer jag att köra genom Normandie med dess härliga kust fortsätta ner till Saint-Malo för att sedan köra via Rennes, Nantes och La Rochelle.

Hälsningar
Peter
Tack! Själv klart är det Spanien 🤣.
Vi har 7-8 dagar på oss ner till gränsen vid San Sebastian om det går som vi vill, sen är tanken att frugan ska flyga till Sverige på ett bröllop och tillbaks 3 dagar senare. Vi vill inte sitta hemma och vänta 9 dagar på vår semester för hon ska gå på ett bröllop.
Efter bröllopet är vi fria 4 veckor för att utforska Frankrike och kanske norra Spanien
 
Jag åker oftast ner till Mulhouse och sen diagonalen över Frankrike mot Bordeaux, letar N-vägar då jag aldrig kör betalväg. N vägar motsvarar våra gamla riksvägar och håller vettig standard en blandning av motortrafikled bitvis även motorväg(gratis). Då får man se mycket och passerar kända platser som " Den brända staden", Vichy, Bordeaux osv. För att inte tala om alla fina vindistrikt, som att åka runt i systembolaget.

Ett alternativ är Mosel, Luxemburg och sedan diagonalen mot Bordeaux.
Tack! Mosel vägen låter ju lockande!
 
Tack! Själv klart är det Spanien 🤣.
Vi har 7-8 dagar på oss ner till gränsen vid San Sebastian om det går som vi vill, sen är tanken att frugan ska flyga till Sverige på ett bröllop och tillbaks 3 dagar senare. Vi vill inte sitta hemma och vänta 9 dagar på vår semester för hon ska gå på ett bröllop.
Efter bröllopet är vi fria 4 veckor för att utforska Frankrike och kanske norra Spanien
Som ett riktmärke tog den första resvägen jag nämde 4 för oss långa kördagar från Kiel till Bilbao då utan nämnvärda störningar förutom ca 2 timmar i Paristrafiken. Första dagen var det Söndag alltså fritt från lastbilstrafik genom Tyskland. Jag kör sällan över 100 km/h så det var i princip bara körning dessa dagar, inget turistande eller liknande.

Hälsningar
Peter
 
Som ett riktmärke tog den första resvägen jag nämde 4 för oss långa kördagar från Kiel till Bilbao då utan nämnvärda störningar förutom ca 2 timmar i Paristrafiken. Första dagen var det Söndag alltså fritt från lastbilstrafik genom Tyskland. Jag kör sällan över 100 km/h så det var i princip bara körning dessa dagar, inget turistande eller liknande.

Hälsningar
Peter
Det är ju en bit att köra 226 mil, bör snitta ca 38 mil per dag för att köra ner på 6 dagar, så mycket sightseeing blir det ju inte.

1738140615564.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen