Jag är en fördjävla tråkig tjatgubbe om att spara, undvik att köpa på kredit annat än till ditt boende.
Köp ingen bil, försök se till att företaget du jobbar på får ta den smällen.
Köp inga nya mobiler eller andra onödiga prylar, undvik dyra märkeskläder för konsumtion ger bara kortvarig lycka.
Senast igår predika jag för en ung grabb som jag aldrig tidigare träffat om hur man ska göra för att få det bättre än nästan alla andra så man slipper vänta till den 25:e för att kunna handla mat.
Vilken sparform man väljer är inte det viktigaste, det brukar ge sig med tiden, det är spara som är viktigast.
Sen finns det givetvis olika förutsättningar och strategier, fonder är till den late och måttligt intresserade men då får man betala en förvaltningsavgift, tittar man sig blind på låg förvaltningsavgift eller rent av ingen förvaltningsavgift så kan det vara en fond som inte ökar speciellt mycket i värde som ex Avanza Zero.
Vill man undvika förvaltningsavgiften så kan man helt enkelt kopiera av fondens 10 största innehav från den fonden som historiskt har gått bra under ex 1, 3 eller 5 år och köpa dom aktierna. Fonderna har givetvis också utdelningsaktier som återinvesteras i fonden, det är inga pengar man går miste om för att man väljer en fond.
Köper man utdelningsaktier som ger 8% i utdelning som man lever loppan på dom pengarna så urholkar man sitt värde på på börsen om man inte återinvesterar dom på börsen, förmodligen kommer volvoaktien gå upp och på så sätt ändå undvika att urholkas, men återinvesterar man så blir det hävstång och tittar man under några år så blir det stor skillnad.
Allt beroende på ålder, det är ju inte meningen att man ska spara hela livet utan att ha levt och sen låta nästa generation få dom pengarna, Aktier utdelningsaktier hade jag satsat på om jag var äldre och ville få in en extraslant lite då och då utan att återinvesterat dom pengarna.
Alla som har ett spelkonto är en loser annars hade dom nämligen inte fått ha kvar spelkontot, har ett spelkonto som jag spelar på för att det är lite kul att följa andra matcher, men jag berättar bara när jag förlorar och det handlar om småpengar. Samma sak gör jag med fonder/aktier för att folk ska förstå att tar man ingen risk så kommer man heller aldrig kunna vinna något men man ska vara försiktig, 600000 låg vi back som värst och nu är det strax under 200000. En dålig dag kan fonderna minska med runt 80000, har man dåliga nerver ska man ha pengarna på banken istället.
Så ta det lugnt, det är inte alltid feststämning att vara med på börsen.
Men spar alltid lite pengar, om det går!