• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur ska man säkra pengarna när värdet på banken sjunker som en sten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du behöver nog en ny lins! Nej jag skrev 20 mille.. och för mig betyder det 20 000 kronor! För andra betyder det 20 miljoner? Varför förstår jag inte?
Procent.. promille? Ja, vad är då promille?
Sen finns det en lurig grej med " pensioner. " De anges ganska ofta i summa efter skatt . Nettobelopp! I exemplet, som jag också läste, tog man 25000 kronor i pension.
Här förmodar jag att det syftar på ett "bruttobelopp . Det vill säga, före skatt.
När man pratar lön, inkomst, då anges detta alltid i bruttolön, före skatt.

Jag tror att man anger pensionen efter skatt för då blir det svårt att hitta bruttobeloppet och se hur mycket man betalar i skatt egentligen, en luring som någon på skatteverket hittat på?
Har en uppdatering mina två fonder avkastat 3579kr
Gick in lite i USA och fick 67 kr plus första dagen så totalt 3646 kr.
Saxat från placera : Nu är allt fler som spekulerar i att räntetoppen numera är nådd. Blir det beskeden från Federal Reserve (20 september) och ECB (14 september) kan vi nog få se två små glädjerallyn på världens börser.
Ja man får se hur det blir höjer alla räntan så är det nog bäst att sälja en del men börjar man sänka så blir det bra och om riksbanken följer med kanske det blir lite positiva siffror och kanske lite starkare krona.

Ange pension efter skatt. Nej det handlar inte om skatteverket. Det är oftast så när man läser tidningsartiklar, när pensionärer sinsemellan pratar om sin pension... Hur mycket har du i pension? Och då kommer svaret i form av hur mycket som betalas ut, efter avdrag för skatt.
När du jobbade så svarade du förmodligen... jag tjänar 25000 kronor i månaden.. alltså totalt och sedan skatteavdrag på det..
På pensionsmyndigheten kan man logga in och på sitt " orange kuvert " ser man , eller snarare kan räkna ut sitt bruttobelopp. Men där finns ju inte ev tjänstepension.

Tycker siten min www.pension.se är bra. Jag som har pensioner från en massa ställen har god hjälp av denna.
Den är bra. Framförallt om man inte gått i pension än och vill se hur enormt, not, pengar man får om man går i förtid vid 55 eller (som man antagligen kommer behöva göra) jobba till 75 för att alla pensionärer som inte "hunnit" jobba ihop pension också ska få del av kakan....

Börsrapporten : Köpte ju en ny fond som jag fick 67kr från igår jag lade in 40000kr och fick med dagens uppgång +562kr. Totalt utom Turkiet som är sena som vanligt 4118 kr.
Köpte ju 10000kr i turkiet som ju gått bäst vilket jag kommer att se senast i morgon.
Börjar bli lite mycket satsade pengar för mej men de försvinner ju inte på samma sätt som enstaka aktier kan göra. Men jag kommer att sälja så fort jag ser en större nedgång någonstans.

Ja en fond Usa sjönk ganska mycket men en annan turkiet höll emot 3581kr blev resultatet för gårdagen som var röd , idag är hela europa röd med stora nedgångar i alla börser.
Hela världens börser förutom ryssland som är onoterad och de bedriver bara handle med sej själva, går väldigt dåligt ett stort tapp överallt stor risk för att jag tappar hela vinsten.
För sent att sälja så det är bara att sitta lugnt i en gammal gisten eka där öskaret saknas.
Men man vet ju att efter regn kommer sol och eftersom det inte är någon pandemi i sikte så kommer börsen att återhämta sej och då är man investerad och klar att få en vinst.
Tog en skärmdump från banken där jämförs mitt konto med OMX Stockholm PI och det är från gårdagen.
Screenshot 2023-09-08 at 11-58-24 Innehav - Gamla sidan Avanza.png
Kommer inte fortsätta med täta uppdateringar inte säkert att det går bra efter måndagen med linsbyte måste vila från datorarbete, sen blir det nog lite tråkigt för andra att följa i längden. Men en liten insikt kanske jag kunnat förmedlat.
PS!
Kvarskatten ska betalas in annars blir det en ganska kraftig ränta som läggs på vilket det inte varit tidigare!

Senast ändrad:
USA tog sej och slutade på plus igår vilket gjorde att den dåliga fonden gick upp 1% vilket gjorde att jag har 3746 kr + på kontot. Väntar mej att fonderna tar ett kliv uppåt om vi har tur, beror på ränteläget framöver.
Sverige sjönk 0,46 %.
Jämför man med min utveckling i fonderna så är det tv kurvor som är på väg från varandra Sverige börsen ner och mina fonder upp och de separeras mer och mer.
Man ser att nästan allt man köper är betydligt dyrare än för ett år sedan.
Jag har lagt märke till en annan sak på Handelsbanken är räntan på pengar som står på kontot och inte låst som sparkonto en längre tid 0,25%
På Avanza bank får jag 3,25% procent även om jag inte har pengarna låsta och jag ser räntan dag för dag som sätts in på kontot.
Jag har numera Handelsbanken bara för att jag betalar räkningarna där och sen har jag huslånet där vilket jag skulle kunna flytta men vill inte krångla eftersom jag har låg amortering vilket är viktigt så jag låter inflationen härja fritt med lånet och sänka det. Samtidigt inflationssäkrar jag mina pengar utomlands.
Kommer sannolikt flytta mer pengar längre fram.
Har jag 50000 där blir det 4,50/ dag om jag räknat rätt, det blir 1 liter bensin på knappt 5 dagar.
Man brukar ju räkna i öl eftersom det är en mera stabil myntfot numera men jag vill inte stöta mej med alla nykterister på forumet.

Saxat: Europeiska centralbanken, ECB, och ordförande Christine Lagarde bjöd inte på några överraskningar vid torsdagens räntebesked. Styrräntan lämnas oförändrad på noll, den så kallade insättningsräntan på minus 0,50 procent. Räntebeskedet ligger i linje med marknadens förväntningar,
Detta är vad som stod på internet idag, men det var inte sant den hökaktiga La Garde höjde räntan vilket förmodligen kommer att göra att både USA och sverige kommer att göra detsamma. Kanske dags att sälja och ta hem vinsten?? Det kommer naturligtvis slå mot världens börser och i förlängningen alla med banklån som inte är låsta.
Den 21/9 har riksbanken ett möte och den ekonomiska kunskapen i ett antal skribenter och som jobbar med ekonomi tycker som jag förstår att riksbanken skulle göra halt med sina höjningar som slår hårt för alla med lån men även företag får det svårt. Vem tjänar på det, riksbanken har ju ett gammal mål vad gäller inflationen där det finns ett antal mätmetoder en av dem är räntan, man vill ju få ner inflationen samtidigt är en av mätningarna av just inflationen väldigt påverkad av att räntan inte stiger.
Verkar som ett moment 22 och jag liksom de flesta andra hoppas att riksbanken inte ställer till det ännu värre med räntehöjningar när nu EU ligger still.
Den 20/9 kommer ju USA att visa vägen när det gäller ränta ligger man kvar eller t.o.m. sänker blir det nog svårt för riksbanken att höja dagen efter.
Men det verkar inte vara de skarpaste hjärnorna som sitter där av historien att döma.
En dålig ekonomisk styrning av sveriges ekonomi är det vi absolut inte behöver just nu, men vi har i åratal dragits med en ständigt sjunkande kronkurs! Sverige är ett bra land med en bra industri men någonstans sitter det folk som borrar AB Sverige i sank. Inkompetens troligt annan påverkan inte omöjligt en dold politisk agenda?

Senast ändrad:
Själv har jag genom åren haft olika sparstrategier. Har sparat på sparkonto, fonder, aktier, isk, kf och allt vad det heter.
Många ekonomibloggar rekommenderar största sparandet i fonder och en liten del i högrisk dvs aktier.
Själv har jag numer sansat mig lite men har tre olika institut beroende på vad jag sparar i.
Har fonder i min vanliga bank (ska vara enkelt att ta ut).
Utländska aktier i ett KF på Nordnet och ett ISK med aktier på Avanza.

Ett tag höll jag på och köpte och sålde nästan dagligen. Man blev jätteglad för en vinst på 3000kr men kunde nästa förlora 8000kr för man inte var tillräckligt snabb att sälja.
Nu har jag bytt inriktning och kör istället stabila bolag med bra utdelning som t.ex. Volvo.
Bifogar min fina utdelning i år, ca 5 000:- i månaden i snitt är inte fy skam....Screenshot_2023-09-14-22-52-26-213.jpeg

Jag är en fördjävla tråkig tjatgubbe om att spara, undvik att köpa på kredit annat än till ditt boende.
Köp ingen bil, försök se till att företaget du jobbar på får ta den smällen.
Köp inga nya mobiler eller andra onödiga prylar, undvik dyra märkeskläder för konsumtion ger bara kortvarig lycka.
Senast igår predika jag för en ung grabb som jag aldrig tidigare träffat om hur man ska göra för att få det bättre än nästan alla andra så man slipper vänta till den 25:e för att kunna handla mat.

Vilken sparform man väljer är inte det viktigaste, det brukar ge sig med tiden, det är spara som är viktigast.

Sen finns det givetvis olika förutsättningar och strategier, fonder är till den late och måttligt intresserade men då får man betala en förvaltningsavgift, tittar man sig blind på låg förvaltningsavgift eller rent av ingen förvaltningsavgift så kan det vara en fond som inte ökar speciellt mycket i värde som ex Avanza Zero.
Vill man undvika förvaltningsavgiften så kan man helt enkelt kopiera av fondens 10 största innehav från den fonden som historiskt har gått bra under ex 1, 3 eller 5 år och köpa dom aktierna. Fonderna har givetvis också utdelningsaktier som återinvesteras i fonden, det är inga pengar man går miste om för att man väljer en fond.

Köper man utdelningsaktier som ger 8% i utdelning som man lever loppan på dom pengarna så urholkar man sitt värde på på börsen om man inte återinvesterar dom på börsen, förmodligen kommer volvoaktien gå upp och på så sätt ändå undvika att urholkas, men återinvesterar man så blir det hävstång och tittar man under några år så blir det stor skillnad.

Allt beroende på ålder, det är ju inte meningen att man ska spara hela livet utan att ha levt och sen låta nästa generation få dom pengarna, Aktier utdelningsaktier hade jag satsat på om jag var äldre och ville få in en extraslant lite då och då utan att återinvesterat dom pengarna.

Alla som har ett spelkonto är en loser annars hade dom nämligen inte fått ha kvar spelkontot, har ett spelkonto som jag spelar på för att det är lite kul att följa andra matcher, men jag berättar bara när jag förlorar och det handlar om småpengar. Samma sak gör jag med fonder/aktier för att folk ska förstå att tar man ingen risk så kommer man heller aldrig kunna vinna något men man ska vara försiktig, 600000 låg vi back som värst och nu är det strax under 200000. En dålig dag kan fonderna minska med runt 80000, har man dåliga nerver ska man ha pengarna på banken istället.

Så ta det lugnt, det är inte alltid feststämning att vara med på börsen.
Men spar alltid lite pengar, om det går!

Ja det går ju lite upp och ner, har ju undvikit en del dåligheter men den sista tiden har det varit mycket problem i hela världsekonomin. Det har pendlat mellan + 4000 till + 2000kr.
Eftersom det varit dåligt och jag ändå ligger på plus kan det ju gå upp ganska mycket när det kommer en bra period.
En sak jag lagt märke till är ju kronan som pendlar mellan 11.88 till 11.96 kr mot Euron.
Det mönster jag tror mej se kan härstamma från en aktierobot eller Ai som allt kallas numera av folk som vill vara inne men inte riktigt vet. Köper och säljer man 1 miljon på ett värde som regelmässigt rör sig likadant är det ingen konst att tjäna 50000kr varje vända. Och det är det jag tror händer just nu i en bank nära dej!

I det bästa av världar ska man handla när börsen går dåligt (lågkonjunktur) och sälja när den går bra (högkonjunktur).
Tyvärr har ju de flesta dåligt med pengar vid lågkonjunktur så det brukar bara vara de med rikligt med pengar som kan dra riktig nytta av det.

Det är alltid bäst att spara när ekonomin är som sämst.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen