• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur ska man säkra pengarna när värdet på banken sjunker som en sten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som var på börsen vid itbubblan och senare 2008 krisen och var investerade i våra svenska storföretag ligger nog alla på plus nu, de som enbart satsat på förhoppningsbolag kanske klarat sig sämre.
Min tro är att hålla viss likviditet, kanske för ett års förbrukning, övrigt placerat på börsen i stabila tråkiga aktier eller fonder. Börsen bör ju över tid ta del av allt som alla utför och kanske klara av inflationen. Räntesparande 3,5% med 30% i skatt med inflation på 6% blir inte så bra.

Det viktigaste är tid (i sparandet) och att du sparar.
Inte hur mycket du sparar.
Visst är det kul att kunna spara mycket.
En regel jag kört efter de senaste 15-20åren är att sätta undan 10% av inkomsten.
Då spelar det ingen roll om du tjänar 10 000 eller 100 000 i månaden, du lär dig avvara samma del av inkomsten hela tiden.
Köper man sedan fonder eller aktier så köper du i både dalar och toppar och över tid så kommer du garanterat tjäna pengar.

Vågar man sig sedan in på aktiemarknaden så kan man skaffa sig en passiv inkomst genom att köpa aktier med utdelning.
Här gäller det, som vanligt, att satsa på rätt hästar.
Själv håller jag mig till några få som, troligtvis, inte kånkar i första taget.
Största innehavet är i Volvo (inte personbilar) som gett ytterligare 2-5% i kassan.
Nu delar ju de flesta bara ut en gång per år men det är rätt kul att gå in på lönekontot i t.ex. april när räkningarna är betalda (och man normalt har en femhundring kvar) och plötsligt ha mer pengar än innan räkningarna betalades.

Är man då lite sparsam så tar man 10% av summan för att kosta på sig något och köper nya aktier i dippen (som alltid blir efter en utdelning) för resterande pengar så får man ännu mer pengar året efter.

Att sätta pengar i fonder är ju egentligen samma sak men pengarna ligger ju kvar i fonden, utdelningar är roligare :cool:

Även jag har i ett antal år "lekt" som amatör på börsen. På det hela taget har det genom åren gått ganska bra. Nu verkar vi dock vara i ett helt annat läge, men jag har c:a 10 år kvar till pension, så det mesta hinner nog rätta till sig innan dess.

Tankarna går nu mot att ta ut sparpengarna för att amortera av huslånet helt och hållet. Borde det inte vara det smartaste man kan göra nu i dessa inflationstider där man inte alls vet vad kronan är värd om ett år eller två?

Kom gärna med synpunkter ni som är mycket mer insatta i detta än jag.

Det är ju som bekant inte inkomsten man blir rik på, det är utgifterna som avgör vad som finns kvar i plånboken ;)

//Jocke

Senast ändrad:
Ja många upplever att det är bäst att sitta still i båten, men om båten läcker så sjunker man långsamt.
Man kan lära sig genom att se vad man skulle gjort annorlunda vid tidigare kriser.
Jag kommer alltid till samma beslut jag skulle varit mer på hugget och gjort något när jag faktiskt sett hur det stod till, istället satt jag still i båten och förlorade pengar.
Betalar man lånet så förlorar man samtidigt eventuell inlåneränta som ju kan kvittas mot ränteavdraget för skulden. Om man istället lägger pengarna på fonder som satsar pengarna i länder som inte inte har samma problem som EU och speciellt sverige, får man förhoppningsvis en bra inkomst och låter inflationen tära på lånen. Att satsa på aktier och fonder som ger avkastning är inte så bra eftersom den avkastningen går direkt in på kontot och 30% skatt har man isk eller kf så kanske man har 4 procent skatt istället men bra att sälja strax innan utdelning och köpa tillbaka efter då dom sjunkit eftersom de alltid går upp igen efter ett tag.

Har man 10000 i månaden finns det inget utrymme att spara pengar då får man vara glad om man kan tanka bilen. Har man 100000kr har man inga ekonomiska problem som motiverar till att vara ekonomisk och placera pengar, mest hur man ska göra av med dom på roligaste sätt.
Har man långt kvar till pension kan man ju alltid spela lite med PPM pengarna vissa har ju lyckats bra Jag har faktiskt haft mycket glädje av de satsningar jag gjort.
Den bästa satsningen var på ett eget boende som man äger och inte har någon hyra, har bott i bostadsrätt och fått lida av att man bestämmer att byta alla vitvaror fast de fungerar bra hos mej, att göra elavtal så att kommunen kunde stänga elvärmen när det var kallt.
När man sköter allt sånt själv och är lite intelligent kan man minimera utgifterna.
Man lagar det som är dåligt man byter inte ut ett golv som har hederliga furubrädor och fungerar bra för att det ser snyggt ut med klickgolv som många kommer att få riva ut efter ett antal år.
Finns en väldigt kunnig man på placera en nättidning som finns i anknytning till Avanza bank som jag tycker de som vill satsa på fonder kan använda det kostar ju inget att öppna ett konto. Där har jag läst mycket och Pekka som skriver där har koll på alla rörelser i ekonomin och vad som händer, vi har ofta samma åsikter och tycker att riksbanken inte ska röra räntan mer, vilket vår tidigare riksbankschef gjorde oftast åt fel håll med någon egen dold agenda, tror han kom från närpes i Österbotten om nu något gott kan komma därifrån vilket jag inte tror. Han hade samma problem som Pagrotsky som alltid behövde pall.
Ser man att det går bra i andra länder så varför inte satsa pengarna där? Bara flytta dom när det vänder och sverige börjar gå bra igen. Däremot rena aktier ska man nog lämna till dom som kan, det tar väldigt mycket tid att alltid vara uppkopplad och där är det många som ljuger hejvilt på forumen för att skaffa egna fördelar.
Men som sagt ren amatör och kan väldigt lite, tyvärr har jag ingen kontakt med min son som är proffs.

Läget den 31/8 plus 1694kr.
Börjar närma sej målet på ett par tusen i vinst på en månad, skulle ju kunna lägga en säljorder och nöja mej pengarna är säkrade och går in i kassan.
Nu är det lätt att bli gniden och satsa en massa mer pengar och få mer vinst, men det gör jag inte jag ligger kvar ett tag till var ju lite jobb att ta fram de här fonderna. Sen tycker jag som Tommy att man ska inte satsa mer än man har råd att förlora.
Ganska liten risk att förlora allt eftersom då måste något stort hända eftersom det är en mängd bolag involverade från ett antal världsdelar som inte borde kunna gå dåligt samtidigt. Så en liten spaning finns att satsa något mer om jag hittar något bra samtidigt som jag ligger kvar tills någon av fonderna börjar tappa.
Det handlar ju mest om värdesäkring någon vinst jämfört med tidigare är det egentligen inte utan att försöka få tillbaka ekonomin som den varit innan. De flesta upplever just nu en fördyring av allt på flera tusen varje månad.
Själv har jag en mängd utgifter ögon ett antal tusen målning av hus samma där dvs engångsutgifter som kommer i flock som det alltid brukar bli.

Tittade på mina fonder det mindre innehavet i Turkiet har inte ändrats till dagens datum.
Men 1931kr i vinst på två veckor känns bra samtidigt som det inte verkar bra i de svenska fonder som tidigare gått bra.
Jag har gått i mål på två veckor på mitt mål för denna månad, ligger kvar ett tag till. Man får räkna med att det kommer gå minus och då säljer man så fort man kan. Finns kurvor man kan följa och dra en förutvetande slutsats av. Är det en liten normal nedgång i en uppåtgående kurva kan man ligga kvar annars så säljer man och slutar hoppas man ska inte gifta sej med varken fonder eller aktier som man ser att många gör.
Ett problem med att i alla lägen försöka se vad som händer innan det inträffar gör att man tillämpar samma strategi i privatlivet, ibland ser man sej själv i spegeln och ser problemen som man borde fixa.
Ibland ser man andra människor och gör en kalkyl oftast när man ser uppenbara problem som det inte verkar som andra sett.
Man kan ha fel ofta vill man ha fel, inte mycket är positivt på gamla dagar.
Grannen hade/har 40 årsfest har lejt ett band som spelar vettig musik men som vanligt har man för mycket bas och musiken är för hög i förhållande till sångaren. Ibland är det för att dölja en dålig röst som det verkar vara brist på.
Man började kl12 med sprit och mat och på den vägen är det.
Bekymrar inte mej mycket men funderar på att köra ett varv tidigt med trädgårdsredskapen de motoriserade, sen behöver jag nog köra flistuggen ett varv.....
Jag är bara amatör ger inga råd bara talar om hur jag gör.

Nu har den turkiska fonden lämnat sista uppdateringen. HSBC GIF Turkey Equity AC.
totalt 2361 kr 3,94% på 60000kr insatta pengar. Betalar räntan på huslånet i två månader, hade jag tagit dom pengarna och ett par hundratusen till och betalat huslånet hade jag sparat lika mycket men inte haft dom kvar att använda.
Som pensionär är det mycket svårt att få nya lån på huset så ekonomin blir ganska kringskuren.
Om nu någon av fonderna skulle göra en djupdykning så jag förlorar det jag vunnit på 3 veckor är det ju bara att sälja så har jag inte förlorat något så det blir säkrare att jag inte går minus ju längre jag väntar.
Nu blir man lite gniden - tänk om?
Hade jag satt in allt på den turkiska fonden som ökat 5,34% hade jag haft över 3000kr hade jag dubblat det och satt in 120000kr hade jag på 3 veckor haft 6400kr i vinst!
Hade jag tagit alla pengar som jag har huslån på och satsat på samma fond så hade jag haft 14400kr i vinst jämfört att slippa betala ränta på lånet ca 1200kr/ mån och det på bara 3 veckor. Samtidigt hade jag varit fattig. En tankeställare.....
Under samma tid har många svenska gått fonder minus och AB Sverige gått back så i verkligheten jämfört med omvärlden hade mina pengar sjunkit i värde. Det märks när man ska ut och resa och kronan blivit skräpvaluta.

Det är ju bara 3 veckor sedan så växelkursen låg nog ganska lika 11,90kr mot EU just nu. Så några kronkursvinster har jag inte gjort, däremot har det hänt en del med turkiet man har ökat räntan vilket gjorde att aktiekurserna steg överallt där. Men det är ju One Shot och kommer inte igen.

måndag 4/9 2655kr i vinst på en fond den turkiska brukar vara sen så den rapporterar jag inte idag.
börjar känna mej lite gniden varför ha pengarna på banken en aning bättre ränta här. Men jag har ju bara tur hittills!

Jag såg en intervju med tjena-tjena sossen Jan-Emanuel härom dagen.
Han sa att han höll sig långt från SBB men när den gick ner mot 3kr kunde han inte låta bli att köpa lite.
Efter bara några dagar passerades 6kr och han sålde allt.
Här köpte och sålde jag också och dubblade insatt kapital.
Dessvärre var jag snål (eller försiktig) och köpte för 20 000kr och sålde för 40 000kr.
Man skulle köpt mer, typ som J-E.
Han köpte för 10miljoner och kvittrade ut 20miljoner veckan efter.....

Även jag har i ett antal år "lekt" som amatör på börsen. På det hela taget har det genom åren gått ganska bra. Nu verkar vi dock vara i ett helt annat läge, men jag har c:a 10 år kvar till pension, så det mesta hinner nog rätta till sig innan dess.

Tankarna går nu mot att ta ut sparpengarna för att amortera av huslånet helt och hållet. Borde det inte vara det smartaste man kan göra nu i dessa inflationstider där man inte alls vet vad kronan är värd om ett år eller två?

Kom gärna med synpunkter ni som är mycket mer insatta i detta än jag.

Det är ju som bekant inte inkomsten man blir rik på, det är utgifterna som avgör vad som finns kvar i plånboken ;)

//Jocke
Det är bättre att ha så höga lån som möjligt (som du känner dig säker med).
Ju högre lön desto mer i skatteåterbäring som kan investeras på börsen.
Börsen utklassar räntorna över tid så har man bara ekonomi att kunna betala räntan så är det bra med lån.
När du sedan blir pensionär kan det vara svårt att ta upp nya lån och då är det bättre med en mille i lån och en mille på banken.

Har man 10000 i månaden finns det inget utrymme att spara pengar då får man vara glad om man kan tanka bilen. Har man 100000kr har man inga ekonomiska problem som motiverar till att vara ekonomisk och placera pengar, mest hur man ska göra av med dom på roligaste sätt.
Min mor får ut drygt 8 000kr i pension men får inga bidrag för hon äger sitt hus själv.
Hon håller ändå stenhårt i att försöka spara 10% av sin inkomst vilket är starkt gjort (sedan får hon nalla av detta när hon får extrema räkningar som elen i vintras).

Hon tyckte att hon gjorde bra att ta ut en stor del av sina sparpengar när hon blev pensionär och betala av sina lån (man ska göra rätt för sig).
Detta är något hon ångrar idag. Hon skulle inte haft några problem att betala räntan på sina lån på ett par hundra tusen idag och skulle kunna kostat på sig en resa eller annat kul.

Nu åker hon runt i en 20år gammal bil som hon knappt har råd att laga. Hade hon haft pengarna kvar hade hon haft råd att köpa en ny.. .

Hon har heller inte råd att flytta för hon bor för billigt men orkar heller inte ta hand om 180m2 hus och 2ha mark.
Ett klassiskt Moment 22

Min mor får ut drygt 8 000kr i pension men får inga bidrag för hon äger sitt hus själv.
Hon håller ändå stenhårt i att försöka spara 10% av sin inkomst vilket är starkt gjort (sedan får hon nalla av detta när hon får extrema räkningar som elen i vintras).

Hon tyckte att hon gjorde bra att ta ut en stor del av sina sparpengar när hon blev pensionär och betala av sina lån (man ska göra rätt för sig).
Detta är något hon ångrar idag. Hon skulle inte haft några problem att betala räntan på sina lån på ett par hundra tusen idag och skulle kunna kostat på sig en resa eller annat kul.

Nu åker hon runt i en 20år gammal bil som hon knappt har råd att laga. Hade hon haft pengarna kvar hade hon haft råd att köpa en ny.. .

Hon har heller inte råd att flytta för hon bor för billigt men orkar heller inte ta hand om 180m2 hus och 2ha mark.
Ett klassiskt Moment 22
Visst kan man få bostadstillägg om man äger sitt hus.
  • Bor du i ett eget hus räknas eventuella räntekostnader för bolån, fastighetsavgift samt uppvärmning och driftskostnader enligt schablonbelopp.

Eftersom det ibland är extremt viktigt att hålla sig till trådens ämne och rubrik, så kommer här mitt svar på frågeställningen i trådrubriken.
Fråga, hur säkrar man sina pengar i inflationstider?
Svar, man gör som Bengtic gör. Är det ok om jag skickar över 20 mille till dig och så skickar du ner 2 mille varje månad?
Ps... ja mille betyder så klart tusen.
Det är franska och italienska...

Man kunde ju tänka sej att om det gick att hyra ut en del av de 180 kvm mot en rimlig kostnad och hjälp med att sköta trädgården och fixa en del mindre fel på huset skulle det ju vara en lösning.
Jo staten skulle ju vilja att man betalade skatt på inkomsten men det skulle ju kunna skrivas som sambo eller storfamilj.
Nej någon förvaltare är jag inte och knappast att man skulle kunna få de inkomsterna. Sen har du inte de pengarna! Och om du har det kan du skicka dom sen kommer jag försvinna från jordens yta.
Jag satt ju och tänkte att jag får ju en avkastning från mina 190 000 på PPM kontot och det ger idag runt 1300kr/mån i avkastning plus skatt. värdet har varit ganska stabilt över tid. Man får visserligen arvsvinst varje år men man tar bra betalt för att sköta mina pengar och ganska mycket i skatt.
Om jag gör likadant med mina egna pengar och får ett tillskott som jag kan ta ut genom att sälja fondandelar skulle jag kunna få t.o.m. en bättre avkastning eftersom jag har mycket mindre skatt på vinsten ca 20% men jag vet inte säkert.
Jag behöver ju inte deklarera för vinsten inget som dyker upp i blanketten.
Problemet är om det går dåligt men då får man vara snabb att sälja.
Mellan 1 och 2 tusen i månaden i ökad pension är inte dumt.
På PPM har jag nu bara 8,8% årlig vinst i genomsnitt sedan 2013 men ett tag var det 10, 11 %.
Man kan ju förmodligen få en större vinst genom enstaka aktieklipp men det kan lika gärna gå åt andra hållet.
Pandemin var ju en sån sak som fick hela börsen att rasa, annars borde ju inte ett antal, många stora företag samtidigt kunna gå väldigt dåligt speciellt inte som de är lokaliserade på många olika länder.
Händer det är det bara att sälja av allting det borde vara klart på en vecka.
Man blir lite filosofisk har ju i många år haft nästan allting på ett bankkonto skulle ju ha kunnat satt pappas pengar på en fond när han levde men jag vågade inte. Men nu är det nog dags att försöka förränta det lilla som finns innan det försvinner och innan man inte har någon nytta av dom. Man kan ju spara ihop till en resa utomlands nu när man inte har någon husbil. Håller ju på med lite medicinska undersökningar faller det väl ut kanske livslusten återvänder och nästa vecka byter jag lins och bra syn med fina färger och bättre mörkerseende kommer göra en del positivt till humöret.
Jag hoppas verkligen att ingen tror att jag kan något om börsen och försöker ta rygg. Då är man helt fel ute!

Burstner det var väl 20 tusen miljoner? Ja tänk om man fick investera dom i systembolaget!?
För många år sedan när det var en pinkod till pensions myndigheten hjälpte jag min fd att placera PPM tror hon har nästan en halv miljon där nu.
Såg att pensionärerna skulle få lite av kakan, som exempel tog dom de som har 25000kr i pension.
Det visar bara att de lever i en annan värld än dom som har 10000kr och klarar sej på bidrag.
Ja man måste vara rädd om väljarna tror att det övervägande flertalet röstar på SD.

Ja det är så det är att vara höginkomsttagare, man förlorar förtroendet när man slänger ut porto och arbetstid, eller så har dom en riktigt sjuk humor.
En fond har rapporterat jag har nu en vinst på 3147kr sen jag köpte fonderna för 60000 den 15/8.
Det är 5,25%.
När det går bra kan det vara bra att ha fingret på säljknappen. Det gjorde jag i februari när börsen gick upp till 869kr hade ungefär lika mycket vinst då men innan det blivit sålt sjönk det snabbt så en vinst på 2200kr.
Sen rasade allt nu ligger börsen på 817kr efter att ha varit nere en bit under 800kr.
Är det för bra för att vara sant så är det nog det också. Det tyckte Pekka på placera och jag sålde på hans åsikt i en artikel. Man ska lyssna på de som kan.
Det börjar närma sig riksbankens möte i september där många tror att räntan ska gå upp 0,25 procent. Beror väldigt mycket på hur hur andra banker i EU och Usa gör. Om man inte är helt dum så höjer man inte kanske t.o.m. sänker räntan och då lär börsen ta ett glädjeskutt och då är tanken att mina fonder ska följa med upp.
Sen börjar det bli dags att fundera på att bli likvid och tam hem vinsten, det brukar ju kunna sjunka och då kan man vila ett tag från börsen. Jag har förlagt spåkulan hade tänkt ta fram den och se om något keramiskt shampoo skulle kunna ta bort dimman i glaset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen