• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur ska man säkra pengarna när värdet på banken sjunker som en sten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Det är svåra tider allt blir dyrare de slantar som fanns på banken på ett vanligt konto försvinner i inflation jo man kan ju få lite ränta men då ska man lämna över förfogande rätten att använda dom för att få en rimlig räntenivå.
Att sen banken spekulerar och gör vinster med mina pengar säjer man inget om.
Den senaste tiden har kronan och de flesta aktier gått kräftgång.
Beslöt att satsa en mindre del på fonder som investerar i utländska bolag. Såna som inte är så drabbade av Europas problem.
Jag vet inget om hur det ser ut i andra länder men en del av avgiften går ju till en som kan.
Satsade en mindre del efter en knapp vecka drygt 400kr +. Inte mycket men åt rätt håll.
Nu är det ju så att jag kan nästan inget om börsen använder bara sunt förnuft. Har ett kapitalsparkonto KF om man gör en vinst så får man en ganska låg beskattning förlorar man pengar kan man inte kvitta mot inkomster i deklarationen.
En annan fördel är att de pengarna som står på kontot inte ingår i den obligatoriska arvskiftningen vid dödsbo. Så de pengarna kan man testamentera bort till de man tycker borde ha dem. Där kan inga särkullsbarn eller liknande dyka upp som gubben i lådan och kräva pengar.
Kan egentligen ingenting om detta men tänkte att det finns säkert en del som kan och bistå forumet med råd och tips.
För en del år sedan då det fanns PPM fonder man skulle placera eller lämna över till staten att placera så valde jag att placera själv. Hade en teori om att något som tappat väldigt mycket på kort tid måste ju ta sej upp igen om det inte är något stort fel vilket jag inte hittade. Satsade allt eftersom det inte var mycket pengar och de skulle jag inte få nytta av på många år.
Fick en vinst på 70% sålde i tid och trixade lite, vilket gett lite extrapengar i pension.

Jo men på den tiden fick man välja vilket man skulle göra och många som inte fattade vad det handlade lät pensionsmyndigheten ta hand om det. Tror inte man kunde ändra sig om man lämnat över det hela.
Samma med pensionen många liksom jag fick förslag om att ta ut pension på 5 år Det gav ofta rätt mycket ett tag men också skatt men sen blev det inget vidare om man levde vidare efter 70år.
Då hade man bara mat för dagen och inget mer. Det var ju många som gick på det och som knappt har råd med bil, dör den ena i ett äktenskap blir det riktigt illa om man inte har en stor buffert. Sen är det ju så att man valt vilket är default att det finns en efterlevandepension, så den som blir kvar har ju ingen nytta av den längre men det fortsätter att plocka pengar från pensionen resten av livet. De största vinnarna verkar vara kvinnorna som förmodligen i de flesta fall hade fått en medioker pension men med hjälp av diverse försäkringar och efterlevandepension kan ha det hyggligt i några år.

Att investera i attraktivt bostadsrätt är inte heller fel, en investering som brukar förränta sig med åren. Bengtic, du tänker visst mycket på döden och efterlevandes ekonomiska trygghet. Den efterlevande kan sälja sin "för stora" Brf och få en fin buffert på höstkanten innan det är dags för äldreboende, dessutom finns något som heter bostadsbidrag...

Jag försöker göra en juste deal med sankte Per men just nu är det ganska fullt i hissen den går upp och vänder direkt ned till det varmare stället och de som åker ned är ju van vid varmare klimat så...
Har varit mycket skjutningar.

Jag har inte haft något bostadstillägg sedan 1995 då jag hade hemmafru och tre barn.
Har ju ingen hyra heller numera och radhuset har förräntat sig över 400%.
Nackdelen med bostads investeringar är att när man realiserar vinsten vill skattemyndigheten vara med och ta en väldigt stor del. Sen måste man ju flytta till ett annat boende som kanske blivit dyrare än det gamla.
Att spekulera lite försiktigt och tjäna någon eller några tusenlappar i månaden för att bättra på inkomsten är det som jag är ute efter och det med ett minimum av skatt.

Jag skriver ju inte bara för mej själv utan rent allmänt, men jag förstår att det är fel forum husbilsägare i gemen är inga fattiglappar - tvärtom!
Tror det är ett problem för en del trådar i forumet som riktar sej lite till gördetsjälvare.
Finns ingen ekonomisk morot att fixa och greja med en husbil man lämnar den till verkstaden, sen har väl yrkesbakgrunden varit mycket åt skrivbordshållet så den praktiska delen är eftersatt både till kunnandet och intresset.
I förhållande till medlemsantalet är det ganska få som skriver i forum några fler som läser men deltagandet är inte över sig.
Det går knappast att göra en enkät heller eftersom man inte når ut till medlemmarna.
Det allt överskuggande intresset verkar vara mat i alla dess former.
Vi har i ett antal år blivit amerikaniserade. När man ser nyhetsinslag i CNN och liknande är det ofta människor med grav övervikt som förekommer, även i fattiga områden är man inte fattig så man svälter tydligen.
Under de år jag varit lärare har vikten eller rättare sagt övervikten ökat väldigt mycket när man rör sig i korridorer fulla med elever så ser man skillnaden, med tanke på att eleverna omsätts hela tiden så är det ju inte samma folk som det ofta blir på en arbetsplats.
Det visar sej i intresset för idrott och sport, kände en elev privat han drog ner persiennen när det var sommar och solen sken och satt hela dagarna vid datorn, jag tror han dog för ganska länge sedan - övervikt.images.jpg

Senast ändrad:
Jag skriver ju inte bara för mej själv utan rent allmänt, men jag förstår att det är fel forum husbilsägare i gemen är inga fattiglappar - tvärtom!
Tror det är ett problem för en del trådar i forumet som riktar sej lite till gördetsjälvare.
Finns ingen ekonomisk morot att fixa och greja med en husbil man lämnar den till verkstaden, sen har väl yrkesbakgrunden varit mycket åt skrivbordshållet så den praktiska delen är eftersatt både till kunnandet och intresset.
Jag håller med om att det ännu så länge tyvärr är ganska tunt med innehåll av typen "teknik för gördetsjälvare" här på forumet. Men den ekonomiska moroten att fixa själv finns väl i allra högsta grad, den som vill och har förmågan (och modet) att göra åtminstone delar av husbilsunderhållet själv kan ju spara massor av pengar!

Har man det tekniska intresset och tummarna på någorlunda rätt plats är inte en yrkesbakgrund vid skrivbordet något avgörande hinder. Lika lite som att yrket är ett hinder för en rörmokare att lyckas bra på börsen. Yrket ägnar man sig bara åt en begränsad del av den vakna tiden, i den övriga tiden finns många möjligheter att lära och utöva helt andra förmågor.

Var jag så bevandrad i aktievärlden hade jag varit rik nu, men så är det inte. Lade in lite pengar i
Swedbank Robur Small Cap Emerging Markets A. Bl.a. Annars är det turkiet som går bra nu Erdogan har släppt en del på sin negativa påverkan av ekonomin, men tala om hög risk bara förnamnet.
Vilket är en fond som verkar gå bra just nu. Men det verkar vara enda sättet att behålla värdet på en del av pengarna. Det mesta har jag på banken behöver måla om huset vilket jag gjort själv om jag inte var rädd att ramla ner. Funderar på att måla det nästan svart för att samla lite värme när solen skiner.
Jag har förstått att många är rädda för att ändra i husbilen eftersom det hindrar andrahandsvärdet, känns som att man står med ena benet i nästa husbil redan.
Kanske bättre att förbättra det man har just nu och ett tag framåt är det inte läge att byta bil.
De nya blir tack vare kronfallet och den allmänna fördyringen onödigt dyra att köpa och kanske drabbar ytterligare en gång när den ska säljas och inte betingar ett vettigt pris eftersom den köptes till dåvarande överpris.
Varför inte börja planera för de förändringar man vill se i nästa husbil i den nuvarande?
Man kanske redan gjort det viktiga som behövs på elsidan, kanske bra att göra en investering i en dieselvärmare som extra säkerhet på vintern.
Är sängarna bra kan det gå att förbättra göra större byta madrasser, förbättra ventilationen isoleringen osv.
Många pysslar med att göra motorn starkare det tror jag inte mycket på det är nog bättre att tagga ner lite, den bästa konfigureringen är nog redan gjord i konkurrens från andra märken.
Behöver man alla sittplatser kan man omvandla någon till större utrymme bekvämare förvaring eller liknande.
Många har hundar kanske ordna en bra plats där hunden bor och känner sej hemma, där får den en trygghet som kanske saknas under resorna.

Senast ändrad:
Det mesta har jag på banken behöver måla om huset vilket jag gjort själv om jag inte var rädd att ramla ner. Funderar på att måla det nästan svart för att samla lite värme när solen skiner.
Det är ganska stor skillnad på räntan mellan olika banker/finansbolag, värt att undersöka. Och enkelt att flytta till en bättre sparkonto om man hittar det.

(Vi har ett svart hus eftersom ursprunglig ägare valde den kulören. Ytan blir rejält
varm när solen skiner, och därför åldras färgskiktet också snabbt! Jag skulle hellre haft en annan kulör)

Ett helt personligt tips betr fonder.
För det första öppna ISK- konto.
Schablon-beskattas med en väldigt liten %,
jfr med 30% på vanliga kapitalinkomster.

Fondval:
Jag brukar leta på Avanzas fondlista.
Använd de olika kolumner som kan ge sortering per vald tidshorisont.
Markera de bästa per 1 mån, 3 mån, 6 mån, 1år, 3 år, 5 år osv.
Hittar du då en fond som avkastar bra, både på kort och lång sikt...
Hmm, kan det bli enklare? :)

Jämför gärna med P1, Stockholm All Share, det är börsens medelvärde.

Annars så funderar jag på att börja med aktier, trots att jag inte vill.
Någon som hört att De 4 Stora Bankerna gör vinst?....
Isf blir det bankaktier då.

Mvh Svensk Fattig-Pensionär :)

SEB:s rörelseresultat för det andra kvartalet 2023 uppgick till 12,1 miljarder kronor, med en avkastning på eget kapital om 18,8 procent, en kärnprimärkapitalrelation på 19,3 procent och en kapitalbuffert om 450 baspunkter. – Vi rapporterar ett starkt resultat för andra kvartalet, drivet av vår företagsaffär.18 juli 2023

Har också funderat lite på hur man skall värdesäkra sig och tror att på lite längre sikt så är det börsens storföretag som vinner. Funderat på att flytta lite till utländska aktier eller fonder, men med min förmåga att tima fel så sätter det nog igång en kraftig kronförstärkning.

Ska man hålla på med börsen är det nog ett måste att skaffa Isk, jag vet inte om man idag kan få ett KF .
Man får då en väsentligt mycket mindre skatt på ev vinst.
Avanza har jag som aktiebank sen får handelsbanken ta hand om det andra. Skickar pengar fram och tillbaka fungerar bra.
Jag är lite rädd för aktier då måste man vara med hela tiden och köpa och sälja. Jag har fonder men nackdelen är att det händer saker och det tar tid att sälja. Men det är ju folk som kan som sköter fonden och som kan oändligt mycket mer än jag.

Har sen igår en vinst på 1100kr 60000kr insatt kapital hade jag haft dom på banken hade det knappt blivit något alls. Men det är ju en viss risk ingen kunde ju veta att Turkiet skulle öka räntan vilket gjorde ett minus till plus.
Man håller tydligen på att ha en mer normal ekonomi så förändringarna gör att värdet på bolag ökar.
Erdogan har ju bestämt räntan själv tidigare men nu släppt tyglarna efter valet. Inflationen har ju varit enorm i många år.

Jag höll ju på med aktier för ganska länge sedan men insåg att jag inte var bra på det. PPM fonder har jag ca 200000kr det gick ju brant nedåt när coronan kom och har inte tagit sej sen dess.
Men jag brukar få ca 1300kr extra i pension varje månad från PPM.
Jag tänker att kan jag placera pengarna bra så borde jag kunna plocka ut något liknande eftersom skatten måste bli mindre.
Ett tag funderade jag på att betala ner lånet men insåg snart att det var dumt man får ju göra ett ränteavdrag. och de pengarna blir ju bättre att sätta in på fonder istället då kan man ju lösgöra dom om man behöver något till huset.
Det är ju så bankerna jobbar de investerar ju den räntan som de får in och tjänar bra just nu.
Räknar man på allt så får jag om jag lyckas ihop till ränta och amortering så att jag bor gratis vilket jag nästan gjort eftersom värdet ökar hela tiden vilket jag inte har någon glädje av just nu eftersom allt annat boende bli dyrare.
Fick ett brev där jag erbjöds pengar i förskott på huset innan försäljning jag skulle alltså få pengar som ett lån och räntan skulle läggas på lånet hela tiden. De kallar det hypotekspension följde med en blankett att fylla i.
Skulle tro att mina huspengar skulle försvinna som smör i solsken kan man lite enkel matematik så är det någon som tjänar bra med pengar och det är helt säkert banken.
Man undrar hur mycket de forskat i förväg för att hitta en lämplig kund i varje fall har tydligen 170000 gått på det hela. Men inte jag!
Man kan säja att de köper ett hus på avbetalning där de får ränta på beloppet de avbetalar, tänk om jag kunde få samma villkor som de vill ha själva.

Den eventuella vinsten har stigit till 1469kr 2,45%
Gjorde ett byte på PPM från ap7 där det inte händer något bra till Swedbank Robur Technology A bara 0,2 % är Sverige det mesta är USA 86%.
Eftersom det går dåligt för sverige vilket visar sig när man listar de fonder jag hade för ett år och de hamnar långt bak, så har jag altså gått in i turkiet usa och asien. Där verkar utveckligen vara en helt annan än EU. Den som lever får se, man får försöka mota inflationen och kronfallet. Tommy du får väl fråga AI men där tror jag det mest kommer svammel och inget konkret råd förmodligen en översikt av marknaden i stort.
Två norrmän lurade en aktierobot för några år sedan och tjänade bra med pengar, de hade listat ut den sk. robotens algoritmer och lurade den med egna insättningar och uttag som kom i motfas. Men de fälldes för kursmanipulation och fick fängelse.

Den eventuella vinsten har stigit till 1469kr 2,45%
Gjorde ett byte på PPM från ap7 där det inte händer något bra till Swedbank Robur Technology A bara 0,2 % är Sverige det mesta är USA 86%.
Eftersom det går dåligt för sverige vilket visar sig när man listar de fonder jag hade för ett år och de hamnar långt bak, så har jag altså gått in i turkiet usa och asien. Där verkar utveckligen vara en helt annan än EU. Den som lever får se, man får försöka mota inflationen och kronfallet. Tommy du får väl fråga AI men där tror jag det mest kommer svammel och inget konkret råd förmodligen en översikt av marknaden i stort.
Två norrmän lurade en aktierobot för några år sedan och tjänade bra med pengar, de hade listat ut den sk. robotens algoritmer och lurade den med egna insättningar och uttag som kom i motfas. Men de fälldes för kursmanipulation och fick fängelse.
Frågade AI, som svarade; — Sitt still i båten!

Ett gammalt råd som jag följt de senaste 15 åren. Som yngre var jag mera vild, mera riskbenägen och trodde jag var informerad, uppdaterad och ganska smart. Det var jag inte kunde jag konstatera både enkelt och snabbt redan 2001 när IT-bubblan sprack, för att inte prata om Finanskrisen för 15 år sedan.

Det lärde mig att inte ha mera pengar på börsen, än jag anser kunna förlora och att just sitta still i båten, eftersom vi amatörer får den viktiga informationen som påverkar kursutvecklingen allra sist.

Tommy

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen