• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjälp med ett posionsljus.

Logga in för att dölja denna ruta:

Lasse

iTräffgruppen
Medlem
Bilen gick igenom besiktningen, men man klagade på ett posionsljus där bak. Ingen ombesiktning. Men kan jag byta den lampan själv, har tummen mitt i handen. Bilen är en Adria Matrix. Någon som vet hur man gör?

Det beror på om det är glödlampa i eller led.
På min är det Led och då är den helkapslad och man får byta hela. Det kan vara meckigt, för kontakterna sitter illa till (i alla fall på min bil).
Jag har bytt minst 4 stycken nu. Men behöver också se till att det blir tätt.

Det är led, så jag har nog som du, det blir verkstad har 2 på c:a 700 meter.

För länge sedan drog jag en kabel till backkameran bakom och genom hörnprofilen på en Adria Matrix.
Trodde, att det kunde hjälpa något genom att lossa positionsljuset.
Icke sa Nicke, det öppnade inte alls upp något positivt hålrum, i princip inget alls.
Tänkte då om det skulle behövas, att hur fasiken byter man själva positionsljuset?
Vet inte, ifall man måste lossa hela hörnprofilen för detta, så jag följer utvecklingen i den här tråden med stort intresse. :)

Vet inte, ifall man måste lossa hela hörnprofilen för detta,
På min bil var det ömsom vin, ömsom vatten. I några fall var kablaget bakom ganska väl tilltaget, så att jag kunde dra ut den så att jag kunde koppla loss den - eller klippa av den. I andra fall så var det knappt en cm utanför. Men precis så att jag kunde klippa den och koppla på den nya lampan på det lilla som stack ut...

I något fall kom jag faktiskt åt den från insidan. Då var jag lite glad. :)

På min bil var det ömsom vin, ömsom vatten. I några fall var kablaget bakom ganska väl tilltaget, så att jag kunde dra ut den så att jag kunde koppla loss den - eller klippa av den. I andra fall så var det knappt en cm utanför. Men precis så att jag kunde klippa den och koppla på den nya lampan på det lilla som stack ut...

I något fall kom jag faktiskt åt den från insidan. Då var jag lite glad. :)
Just det här positionsljuset uppe i hörnet av bakstammen på Adria Matrix misstänker jag, att lampan och kablaget ev är homogent.
Kabeln (kanske > 2 m) är dragen inne i utrymmet av hörnprofilen till anslutningspunkt i de nedre regionerna.
Det är bara en ren gissning från min sida... men det skulle samtidigt vara intressant att veta hur dessa påbyggda profiler är infästade?

994D7AA2-1CCF-4625-A312-30FCE7A96D29_1_201_a.jpeg

det skulle samtidigt vara intressant att veta hur dessa påbyggda profiler är infästade?
Kjenner ikke just den bilen, men det normale er at slike profiler er limt på med et PU lim. En drittjob å plukke av,men med tynn kniv kan en kutte limfogen da den er litt elastisk. En må finne en plass å starte med kutt i limet, når en er igjennom og har kart noen få cm kan en presse inn en kile. Dette gjør jobben videre mye enklere. Har for mange år siden hjulpet til med bytte av et par skadede profiler.

En liten sak jeg tror jeg ser på bildet. Det ser ut til at det er mange mindre deler på den bakveggen, dette gjør muligens jobben enklere da en kan ta av delen som en lampe sitter fast i - muligens kan noen av lampene løftes ut med forsiktighet om de ikke er limt fast. Det er gjerne små haker som låser mot innsiden på plasten rundt - samme teknikk som benyttes på mye elektronikk bokser. Mobiltelefoner og laptopper har somoftest en mengde slike små haker, plastverktøyet som benyttes for slik demontering kan ofte benyttes på slike lamper også. Et gammelt kredikort eller medlemskort kan og fungerom en er hendig, men kortet vil bli skadet.

Nu är posionsljuset bytt lampan kostade 35 kr, gjorde bytet i samband med AC service.
Jag antar, att du inte var närvarande och såg hur det hela hängde ihop…?
Men kostade lampan bara 35 kr, så är det nog kanske inte så knepigt att byta…

Skulle tro en kan løfte lampen ut med rett verktøy.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen