• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Heter det fricamping, eller fulcamping?

Förbudet att ställa upp husvagn/husbil nattetid borde då begränsa parkeringsmöjligheten, vilket givet borde tydligt framgå av skyltning.
Svårt att se att "tillgodose behov av områden för friluftslivet" skulle medge övernattning på en parkering avstt för dagtid.
"Friluftslivets behov" bör inte begränsa möjligheten att begränsa fordonsslag nattetid.
 
Väldigt många naturreservat har formuleringar liknande nedanstående. Kärnfrågan är då om parkeringen är i reservatet eller utanför.
Här är det bland annat förbjudet att:
  • ha hund okopplad 1 mars - 20 augusti
  • elda annat än med friluftskök
  • ställa upp husvagn/husbil nattetid
  • rida och cykla utanför väg eller eventuell anvisad led
Jag håller helt med. Jag kan tipsa om den utmärkta appen Naturkartan där alla landets naturreservat finns med. Där framgår alla regler för varje reservat. Reservarens gränser, parkeringsplatser, promenadstigar och mycket mer finns iritade på karta.
 
Vi var häromdagen och tog en tidig (kl 06) morgonpromenad i naturreservatet mellan Åhus och Yngsjö.
På parkeringen mitt i reservatet stod det 5-6 husbilar av varierande typ från olika länder (även svensk) trots att stora tydliga skyltar säger ”camping förbjuden” på flera språk.
Jag personligen respekterar sådana officiella skyltar, men tydligen är många som inte bryr sig, förmodligen för att det inte kontrolleras. Är det fulcamping? 🤔
Är en definitionsfråga eftersom begreppet Camping inte framförts av Lagstiftaren.
Personligen (vad det nu är värt) anser jag att det är Camping när man sätter ut möbler, fäller ut markis ..OCH ELLER.. hävdar att det ska vara 4 m mellan fordonen!
Vill man har 4 m så ska man ta in på Camping eller SP som hävdar detta avstånd, på en P-plats gäller den vanliga P-ordningen, Du ska kunna öppna Din bildörr så Du kan gå ut och in i bilen.
Sedan är det en annan sak.. är det inte parkeringsförbud inom Naturreservat..? kolla www.lanstyrelsen.se Hemsida, olika regler i olika Län.
 
Är en definitionsfråga eftersom begreppet Camping inte framförts av Lagstiftaren.
Personligen (vad det nu är värt) anser jag att det är Camping när man sätter ut möbler, fäller ut markis ..OCH ELLER.. hävdar att det ska vara 4 m mellan fordonen!
Vill man har 4 m så ska man ta in på Camping eller SP som hävdar detta avstånd, på en P-plats gäller den vanliga P-ordningen, Du ska kunna öppna Din bildörr så Du kan gå ut och in i bilen.
Sedan är det en annan sak.. är det inte parkeringsförbud inom Naturreservat..? kolla www.lanstyrelsen.se Hemsida, olika regler i olika Län.
Om det var Södra Äspet så gäller detta där.

Föreskrifter​




Inom området gäller särskilda bestämmelser och inskränkningar i allemansrätten.
Här är det bland annat förbjudet att:
  • ha okopplad hund 1 mars till 20 augusti
  • gräva upp växter
  • elda utanför iordningställda eldstäder eller i friluftskök
  • övernatta på parkeringsplatser och i fordon
  • rida utanför anvisad ridstig
 
Klart och entydigt. Nu vet väl alla vad som gäller här. Hade man som på annat håll skrivit att det är förbjudet att campa hade ingen vetat (utan bara haft olika åsikter om) vad som egentligen gäller. I en annan tråd kan man sedan diskutera om Länstyrelsen verkligen behöver ha alla begränsningarna för att få rätt balans mellan allmänhetens rättmätiga intresse av tillgänglighet till de vackra naturreservaten och naturvårdarnas rättmätiga intresse av att bibehålla naturvärdena och få ett skydd mot slitage och förstörelse.
 
Senast ändrad:
Om det var Södra Äspet så gäller detta där.

Föreskrifter​




Inom området gäller särskilda bestämmelser och inskränkningar i allemansrätten.
Här är det bland annat förbjudet att:
  • ha okopplad hund 1 mars till 20 augusti
  • gräva upp växter
  • elda utanför iordningställda eldstäder eller i friluftskök
  • övernatta på parkeringsplatser och i fordon
  • rida utanför anvisad ridstig
Som jag ser det så gäller ju förbud mot övernatta på parkeringsplats och i fordon.... bara om parkeringsplatsen är inom området (naturparken) om ingen annan skylt säger annat...
 
Om det var Södra Äspet så gäller detta där.

Föreskrifter​




Inom området gäller särskilda bestämmelser och inskränkningar i allemansrätten.
Här är det bland annat förbjudet att:
  • ha okopplad hund 1 mars till 20 augusti
  • gräva upp växter
  • elda utanför iordningställda eldstäder eller i friluftskök
  • övernatta på parkeringsplatser och i fordon
  • rida utanför anvisad ridstig
Se där: Förbud att övernatta inom Naturreservatet, vilket gäller på de flesta platserna som benämns Naturreservat.
Blir alltså ytterligare en spik i kistan för fricamping när regelrätt Husbilsförbud införs inom Naturreservaten vilket vi kan räkna med inom en snar framtid tyvärr.
Okay jag är pessimistisk, men hellre Pessimist och få fel, än Optimist och få fel. :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen