• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Heter det fricamping, eller fulcamping?

Att det står campingbil i fordonsuppgifterna betyder att man kan campa i det, men det betyder inte att man alltid måste göra i varje stund. Ibland campar jag med min husbil och ibland bara parkerar jag och kanske sover en stund i den. Tidigare hade jag en Granada Combi som man med fördel kunde campa i med lite förberedelser. Jag har också en Skoda Yeti med 4-hjulsdrift och i fordonsuppgifterna står det att det är en terrängbil. Jag skulle inte kunna tänka mig att köra med den i terrängen, för det första för att det inte är tillåtet och för det andra att den inte riktigt är duglig till ren terrängkörning.

I övrigt ansluter jag mig till Roger67:s synsätt.
 
Att det står campingbil i fordonsuppgifterna betyder att man kan campa i det, men det betyder inte att man alltid måste göra i varje stund. Ibland campar jag med min husbil och ibland bara parkerar jag och kanske sover en stund i den. Tidigare hade jag en Granada Combi som man med fördel kunde campa i med lite förberedelser. Jag har också en Skoda Yeti med 4-hjulsdrift och i fordonsuppgifterna står det att det är en terrängbil. Jag skulle inte kunna tänka mig att köra med den i terrängen, för det första för att det inte är tillåtet och för det andra att den inte riktigt är duglig till ren terrängkörning.

I övrigt ansluter jag mig till Roger67:s synsätt.
Du har givetvis helt rätt men den oinvigde ser det nog inte på samma sätt.
 
Nog gör det, du kan ta i princip vilken husbil som helst och kolla fordonsuppgifter/kaross så står det som följer.
Kaross
AF (Fordon Avsett För Fler Ändamål)

Kaross särskilda ändamål
Campingbil

Många är nog av den åsikten att varför köpa båt om den inte skall i sjön eller campingbil om man inte skall campa.
Lyfter på hatten o bockar djupt.
Jag sökte på ”camping”
På kaross som du säger kom det mer :giggle:
 
Du har givetvis helt rätt men den oinvigde ser det nog inte på samma sätt.
Det är starkt att konstatera hur de oinvigda ser på saken. Jaha, och vilka är då de oinvigda? Är de det de som inte vet hur fordon definieras i Transportstyrelsens fordonsregister beträffande karossens benämning? Är det då troligt att de har kännedom om att sådana uppgifter överhuvudtaget finns? Min uppfattning är att flertalet bilister i Sverige inte ens vet skillnaden på personbil klass 1 och 2.
 
Du har säkert rätt vad gäller klasser och olika benämningar. Men jag hävdar att majoriteten kopplar husbil till camping. Som många skriver har man ju allt med sig. Oavsett var man tar kväll så fixar man lite mat går på muggen och lägger sig i sin bäddade säng. Rätt eller fel har jag full förståelse för dom som ser det som camping
 
Vi på två ben är snabba att generalisera och det är problemet, husbil = camping och hur den synen skall kunna ändras har jag ingen aning om. Det räcker att folk ser EN bil tveksamt parkerad med stolar och bord ute så är uppfattningen klar. Ungefär som råttan på pizzan ingen har sett den själv men alla känner någon som känner någon som gjort det.
 
Senast ändrad:
Ja, badplats.
Någon slags väg med parkering är det väl inte helt omöjligt att det finns.
Om det finns tilläggsskyltar kan vi nog nu, bara gissa oss till.
Fulcamping torde det väl vara om det inte här 100% enligt regelboken, annars faller det väl under Fricamping.
Vet inte men, Campar man på en Badplatsparkering d.v.s ställer ut stolar, markisen fälls ut mm då är det Ful-Camping.
Att stå på en Badplatsparkkering nattetid är ett gränsfall, ingen badar nattetid eller bara några få som gör det.
Har man då lämnat badet innan nästa dags badgäster kommer i 09oo tiden är det kanske okay att utnyttja parkeringen om skyltar inte förbjuder nattparkering med HB.
 
Har en arbetskollega som har småbarn, dom funderar på att köpa en husbil för att det är perfekt att ha på badplatsparkeringen, dom vill ha tillgång till toalett, kylskåp och ha möjlighet att äta rejälare mat, mm.

Nu vet jag inte riktigt vart gränsen mellan camping och parkera är för en husbil, farsan hade nästan alltid med sig bord/stolar en liten vattendunk och sitt Trangiakök som han vårdade som det var hans ädlaste ägodel, han kunde stanna på alla möjliga och omöjliga platser med sin personbil för en fikapaus. Blir det fikastund med personbilen och automatiskt camping med en husbil?

I år har vi övernattat ca 30 gånger, stått på nivåklossar 2 ggr på betald ställplats, aldrig vevat ut markisen eller plockat ut campingbordet, har vi överhuvudtaget ens campat i sommar?

Tycker vi har klarat oss bra under våra ca 400 övernattningar, tror inte vi har stört någon, vi har parkerat felaktigt men aldrig blivit tillsagd eller fått det onda ögat, förmodligen för att vi försöker hitta ensamheten, inga parkeringsböter eller bot trots två solklara fotoblixtar i Tyskland vid två olika tillfällen.

Camping för mig är med ett TÄLT.
 
Har en arbetskollega som har småbarn, dom funderar på att köpa en husbil för att det är perfekt att ha på badplatsparkeringen, dom vill ha tillgång till toalett, kylskåp och ha möjlighet att äta rejälare mat, mm.

Nu vet jag inte riktigt vart gränsen mellan camping och parkera är för en husbil, farsan hade nästan alltid med sig bord/stolar en liten vattendunk och sitt Trangiakök som han vårdade som det var hans ädlaste ägodel, han kunde stanna på alla möjliga och omöjliga platser med sin personbil för en fikapaus. Blir det fikastund med personbilen och automatiskt camping med en husbil?

I år har vi övernattat ca 30 gånger, stått på nivåklossar 2 ggr på betald ställplats, aldrig vevat ut markisen eller plockat ut campingbordet, har vi överhuvudtaget ens campat i sommar?

Tycker vi har klarat oss bra under våra ca 400 övernattningar, tror inte vi har stört någon, vi har parkerat felaktigt men aldrig blivit tillsagd eller fått det onda ögat, förmodligen för att vi försöker hitta ensamheten, inga parkeringsböter eller bot trots två solklara fotoblixtar i Tyskland vid två olika tillfällen.

Camping för mig är med ett TÄLT.
Då e de mest halvcamping på campingplatserna då ;)
Förtältet campar, husvagnen gör vad de nu är vad den gör… :)

(Själv gör jag på mitt sätt och det funkar för mig (utan att dubbla dosen :) ) 1 får jag stå här? 2 Stör jag. Jag kallar det ”vara ute med husbilen”
 
Har en arbetskollega som har småbarn, dom funderar på att köpa en husbil för att det är perfekt att ha på badplatsparkeringen, dom vill ha tillgång till toalett, kylskåp och ha möjlighet att äta rejälare mat, mm.

Nu vet jag inte riktigt vart gränsen mellan camping och parkera är för en husbil, farsan hade nästan alltid med sig bord/stolar en liten vattendunk och sitt Trangiakök som han vårdade som det var hans ädlaste ägodel, han kunde stanna på alla möjliga och omöjliga platser med sin personbil för en fikapaus. Blir det fikastund med personbilen och automatiskt camping med en husbil?

I år har vi övernattat ca 30 gånger, stått på nivåklossar 2 ggr på betald ställplats, aldrig vevat ut markisen eller plockat ut campingbordet, har vi överhuvudtaget ens campat i sommar?

Tycker vi har klarat oss bra under våra ca 400 övernattningar, tror inte vi har stört någon, vi har parkerat felaktigt men aldrig blivit tillsagd eller fått det onda ögat, förmodligen för att vi försöker hitta ensamheten, inga parkeringsböter eller bot trots två solklara fotoblixtar i Tyskland vid två olika tillfällen.

Camping för mig är med ett TÄLT.
Tänker Du badplats parkering?
Då finns det troligen plats intill parkeringen att ställa campingmöbler, gräs eller sand kanske.. 🤗
 
Om man nöjesåker med sin husbil tycker jag att all form av uppställning/längre parkering med husbilen faktiskt sorterar in under en vidare tolkning av begreppet "camping". Detta även om man "bara parkerar" på en parkeringsplats utan att ta ut stolar och bord.

Jag är övertygad om att en majoritet av alla "vanliga dödliga" också ser det så när dom ser våra bilar trots vad man eventuellt kan lyckas tolka ut av olika regler.
 
För mig är camping synonym med frihet.
Stå på campingplats med några 1000 andra med minigolf och staket runt husvagnar är inget för mig.
Ett avskilt ställe, utan störande folk, ingen 220-volt eller störande servicehus är fincamping för mig.
 
Vi var häromdagen och tog en tidig (kl 06) morgonpromenad i naturreservatet mellan Åhus och Yngsjö.
På parkeringen mitt i reservatet stod det 5-6 husbilar av varierande typ från olika länder (även svensk) trots att stora tydliga skyltar säger ”camping förbjuden” på flera språk.
Jag personligen respekterar sådana officiella skyltar, men tydligen är många som inte bryr sig, förmodligen för att det inte kontrolleras. Är det fulcamping? 🤔
 
Vi var häromdagen och tog en tidig (kl 06) morgonpromenad i naturreservatet mellan Åhus och Yngsjö.
På parkeringen mitt i reservatet stod det 5-6 husbilar av varierande typ från olika länder (även svensk) trots att stora tydliga skyltar säger ”camping förbjuden” på flera språk.
Jag personligen respekterar sådana officiella skyltar, men tydligen är många som inte bryr sig, förmodligen för att det inte kontrolleras. Är det fulcamping? 🤔
Kan det varit så att de bara stod parkerad, och inte campar.
 
Om det är skyltat med P (parkering) och parkering inte är förbjuden nattetid så har i alla fall svårt för att förstå varför det inte skulle vara tillåtet att parkera där. Riksdagen har bestämt att en av de fem definierade uppgifterna för naturreservaten är att
  • "tillgodose behov av områden för friluftslivet".
Länstyrelsens uppgift är alltså att främja vistelse i naturreservaten. Det vore märkligt om de skulle vilja förhindra friluftslivet så länge som man inte förstör naturvärdena. Att däremot stå på denna plats dagtid eller nattetid och utöva campingaktiviteter såsom att ställa ut stolar och bord, plastmattor, hänga tvätt på tork, grilla, mm är vi väl överens om att det inte är tillåtet.
 
Väldigt många naturreservat har formuleringar liknande nedanstående. Kärnfrågan är då om parkeringen är i reservatet eller utanför.
Här är det bland annat förbjudet att:
  • ha hund okopplad 1 mars - 20 augusti
  • elda annat än med friluftskök
  • ställa upp husvagn/husbil nattetid
  • rida och cykla utanför väg eller eventuell anvisad led
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen