• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hemåtvändande Svenskar

Det verkar mest vara en massmediagrej man ser inget av några demonstrationer på den vägen jag åkt. Frågade ett par i en butik men de verkade inte intresserade, när jag berättade att vi jobbar till 65 och många som min bror till 67 var de förvånade.
Sen undrar man ju om att bränna upp andra människors tillhörigheter tillför något annat än att djävlas med folk i största allmänhet.
 
Vi har varit hemma i en tio tolv dagar sådär... Efter femochenhalv månad på kontinenten. Flyttade in i ett hyrt hus i fredags. Körde husbilen till en verkstad i måndags. Saknar den idag onsdag. Saknar ställplatslivet och alla trevliga människor.

Hur ska detta gå?
 
Vi har varit hemma i en tio tolv dagar sådär... Efter femochenhalv månad på kontinenten. Flyttade in i ett hyrt hus i fredags. Körde husbilen till en verkstad i måndags. Saknar den idag onsdag. Saknar ställplatslivet och alla trevliga människor.

Hur ska detta gå?
Vi vill inte åka hem efter snart 5,5 månader på kontinenten, i alla fall inte jag som kollar regelbundet vädret hemma. Inte kul med prisutvecklingen på mat och elkostnaderna heller. Jag brukar baka allt vårt bröd, oftast Dansk rågbröd eller surdegsbröd, vilket kräver en hel del ström. Tycker synd om handlarna i Göteborgs saluhallar som redan haft det svårt i samband med västlänkens bygge, trängselskatt och dyra gatuparkeringar. Handlarna får nu dras även med inflationen då folk håller hårt i pengarna och handla på billigaste ställen. Undrar hur många som ”överlever” dessa turbulenta tider…

Husbilen är redan inbokad för besiktning i början på maj för att sedan ställas av ett bra tag (svider redan). Mina tankar går mest kring nästa säsongs resa och allt som bör kompletteras innan dess. Gäller att anteckna alla detaljer för minnet är inte som det var förr i tiden.

En av mina Spanska vänner sa idag att vi har ett bra och privilegierat liv som kan röra på oss under vinterhalvåret, så jag bör inte klaga över hemresan. Han själv kommer ingenstans under sommarens hetta (stackaren), hur han än vänder på slantarna från sin pension!
 
Vi vill inte åka hem efter snart 5,5 månader på kontinenten, i alla fall inte jag som kollar regelbundet vädret hemma. Inte kul med prisutvecklingen på mat och elkostnaderna heller. Jag brukar baka allt vårt bröd, oftast Dansk rågbröd eller surdegsbröd, vilket kräver en hel del ström. Tycker synd om handlarna i Göteborgs saluhallar som redan haft det svårt i samband med västlänkens bygge, trängselskatt och dyra gatuparkeringar. Handlarna får nu dras även med inflationen då folk håller hårt i pengarna och handla på billigaste ställen. Undrar hur många som ”överlever” dessa turbulenta tider…

Husbilen är redan inbokad för besiktning i början på maj för att sedan ställas av ett bra tag (svider redan). Mina tankar går mest kring nästa säsongs resa och allt som bör kompletteras innan dess. Gäller att anteckna alla detaljer för minnet är inte som det var förr i tiden.

En av mina Spanska vänner sa idag att vi har ett bra och privilegierat liv som kan röra på oss under vinterhalvåret, så jag bör inte klaga över hemresan. Han själv kommer ingenstans under sommarens hetta (stackaren), hur han än vänder på slantarna från sin pension!

Ja, du ser. Slår flera huvuden på flera spikar i ett och samma slag.

Priviligierat liv! Jo, så är det iHusbil.

Ha en skön och upplevelserik hemfärd!
.
 
Ja det kan nog bli så för många att det verkliga livet blir i husbilen och det andra mer eller mindre fasta boendet blir någonting man egentligen inte vill eftersom det kanske upplevs som mer tillfälligt.
Jag har ju kvar mitt boende där jag trivs ganska bra, husbilen är ju mest en flykt från den mörka årstiden men den är ju kantad av utgifter och en del umbäranden. spanien är varmt på sommaren men på vintern är det periodvis inget roligt speciellt som man sitter i en trång husbil när man väntar på bättre väder.
Allt har blivit dyrt mycket dyrt skulle vilja säga att med den svenska svaga kronan är det nästan svenska priser. Det som är billigt är vin ölen ligger på samma för det mesta. Den inhemska starkspriten är billig men den importerade är det inte så stor skillnad på.
Nästa resa söderut blir nog kanarieöarna med flyg 2-3veckor nästa vinter.
Det är ju dit man ska åka för att uppleva bra väder!
Har en övernattning i husbilen kvar tack och lov, nästa blir på båten och sen är jag hemma i huset. Ska slå på värmen när jag kommer till Göteborg eller kanske redan i morgon kväll så att det är varmt överallt brukar ta ett tag innan det känns bra.
När jag växlat bil om det går för snöns skull så blir det att börja bära in en del, täcket kommer t.ex. från min säng hemma ville inte köpa ett till dyrt duntäcke.
Hade trott att jag skulle kunna åka och handla med elcykeln men det lär inte gå.
Kan ju nästan vara lite roligt med snön som ett kuriosum som man inte sett på länge och den är ju bara på kort besök tar med mej värmen hem.
 
Inte hemåtvändande än. Vi kom inte iväg förrän efter jul så lagom till midsommar kommer vi hem. Vi hade svalt och blåsigt här på Algarve i januari och februari men det har nu övergått i strålande sol och värme (och flagnande näsor). Vi kommer alltså att härja på Algarve och nu Falésia ett tag till innan vi sakteliga rör på oss mot norr. Kan kanske besöka platser som blivit inställda andra år pga dåligt väder. En annan fördel, momsen på mat tas bort i Portugal från den 1:e april och sex månader framåt. I princip på alla varor utom sprit och öl, vin har ju redan en låg moms på 13% och räknas väl till livsmedlen här.
20230322_144118a.jpgP1030783a.jpg
.:
 
Hej. Har nu åkt genom Spanien, Frankrike och nästa hela Tyskland och står på ställplats i närheten av Berlin, för vi tycker att den vägen är lite bättre och mindre trafik. Hitintills har vi inte stött på några större köer längs vägen varken på motorvägarna eller vanlig vägar. På en del ställplatser var det väldigt mycket husbilar men åker man in för 2 på dan brukar det gå bra.
Mvh Umebo
 
5722CF32-F602-4CE1-9346-6F8705AC2F75.png
Vår första hemresa från vinter i Spanien har vi konstruerat efter tips härifrån, och kanske även FB grupper. Via Palavas des flots, Valence, Mulhouse, Freiburg, österut innan Heidelberg, Nurnberg, Bayreuth står vi nu på en nästan stängd camping utanför Gera och skall hamna i Berlin senare idag. Målet är Hudik, via Rostock-Trelleborg (eller möjligen Öresundsbron). Hade tur med extra lastbilsförbud på annandag påsk, men igår när dom var ute igen gick det ändå hur bra som helst. Inte en kö på vår sida motorvägen.
/Tomas o Lena
 
Funderade mycket på berlin och rostock men kom inte överens med avgångstiderna på färjan och sen var det ca 15mil längre än snabbaste vägen upp till travemunde och kiel. men färjepriserna var ju mycket bättre än den väg jag tog till kiel göteborg men en del sparades in genom kortare körväg.
Billigaste blir nog rostock trelleborg från er utgångspunkt synd att man inte har några skapliga vägar på östsidan av sverige upp till E4 vid Norrköping.
När man kommer hem slås man av den glesa trafiken den glesa bebyggelsen och den grova asfalten med djupa lastbilsdiken. Vid macken så måste man tänka efter så man inte börjar prata engelska. Sen kommer ju det oundvikliga där man måste trampa djupare på gaspedalen och växla och förbrukningen går i taket. Full tank innan förjan och alla reservdunkar fulla med tysk soppa.
 
Visa bilaga 23882
Vår första hemresa från vinter i Spanien har vi konstruerat efter tips härifrån, och kanske även FB grupper. Via Palavas des flots, Valence, Mulhouse, Freiburg, österut innan Heidelberg, Nurnberg, Bayreuth står vi nu på en nästan stängd camping utanför Gera och skall hamna i Berlin senare idag. Målet är Hudik, via Rostock-Trelleborg (eller möjligen Öresundsbron). Hade tur med extra lastbilsförbud på annandag påsk, men igår när dom var ute igen gick det ändå hur bra som helst. Inte en kö på vår sida motorvägen.
/Tomas o Lena
Vi startar om en stund, vår resa till Söderhamn. Ser att ni tog samma väg norrut, som vi tog i oktober söderut.

Våra erfarenheter från att köra i den östra delen av Tyskland var så bra, så det gör vi igen. Tyvärr går inte längre färjan Rostock- Nynäshamn, så vi tar broarna eller Puttgarden - Rødby. Jodå vi vet att det blir längre men brukar det inte heta, ”resan är målet” bland oss som åker husbil? :unsure::)

Tommy
 
Vi startar om en stund, vår resa till Söderhamn. Ser att ni tog samma väg norrut, som vi tog i oktober söderut.

Våra erfarenheter från att köra i den östra delen av Tyskland var så bra, så det gör vi igen. Tyvärr går inte längre färjan Rostock- Nynäshamn, så vi tar broarna eller Puttgarden - Rødby. Jodå vi vet att det blir längre men brukar det inte heta, ”resan är målet” bland oss som åker husbil? :unsure::)

Tommy
Hur långt österut kommer ni att köra?
 
Om man passerar Potsdam så finns det väl inget vettigare alternativ än Rostock Trelleborg , sex tråkiga timmar om man åker på dagen och alldeles för få timmar om man åker på natten, men det är ju ganska prisvänligt. Ta med en kaffetermos för att slippa betala 33 kr för en kopp om du väljer Stenaline
 
Senast ändrad:
Om man passerar Potsdam så finns det väl inget vettigare alternativ än Rostock Trelleborg , sex tråkiga timmar om man åker på dagen och alldeles för få timmar om man åker på natten, men det är ju ganska prisvänligt. Ta med en kaffetermos för att slippa betala 33 kr för en kopp om du väljer Stenaline
Godmorgon. Den vägen brukar vi ta men akta dig för TTline och färja Robin Hood för den är trång och bilar och husbilar hamnar längst ner i kölsvinet och det är inte så kul.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen