• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hemåtvändande Svenskar

Umebo

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Umeå
Börjar bli dags att dra åt Sverige igen men ta det lugnt på vägen. Disel pris Frankrike är i dag 23/3 billigare än Tyskland inte mycket men kan vara bra att tänka på.
Har prisis passerat gränsen trafiken är lite lugnare nu när diselen steg i pris.
Mvh Lasse
 
Ursäkta Arkilles, jag utgår alltid ifrån mitt eget, dvs iPhone/iPad och Apple produkter som använder ”Apple store” för nedladdning av App:ar (små program applikationer som sedan körs på mobilen eller paddan).

Man aktiverar ”app store” och sedan söker med ”förstoringsglas” t.ex. Traffic DE. Hur man gör på en android (ej apple produkt), vet jag inte riktigt men kan hjälpa dig söka bara jag vet vad du använder.
 
Ok förstår inga problem jag kör Android, då fattade jag varför jag inte hittade.
Med frågor lär man sig något varje dag.😅
Ursäkta Arkilles, jag utgår alltid ifrån mitt eget, dvs iPhone/iPad och Apple produkter som använder ”Apple store” för nedladdning av App:ar (små program applikationer som sedan körs på mobilen eller paddan).

Man aktiverar ”app store” och sedan söker med ”förstoringsglas” t.ex. Traffic DE. Hur man gör på en android (ej apple produkt), vet jag inte riktigt men kan hjälpa dig söka bara jag vet vad du användAndro
 
Åker den 23/3 räknar med hemkomst i början av april i god tid innan påsktrafiken. Men det finns många som åker efter påsk.
Trafiken ändrar sej ganska snabbt beroende på vilken tid på dygnet det är och om det är en komplicerad olycka framöver.
Jag försöker passa på att undvika trafiken som uppstår när folk slutar jobbet runt någon av de större städerna speciellt Barcelona och hamburg men även lyon. Likaså helger lördag trafik ut från städerna söndag trafik in till städerna.
Krävs en del planering när man väl är ute på vägen är det svårt att göra något det måste vara i ett tidigare skede.
Man måste vara införstådd med mekanismen av hur varningar vi gps fungerar, det finns en del knepigheter där. Somliga varnar så fort ett antal bilar stannat eller kör långsamt oavsett vad det beror på, att få knepiga rundkörningar utan verkliga problem är inte ovanligt. Får man det i samband med rusningstrafik så kan mycket väl omvägen runt det hela också vara igenkorkad.
 
Satt idag med frugan i familjeplanering kring hemresan. Inte kul planera en hemfärd när vi äntligen har fått 26,1 grader i skuggan. Hemma snöar det som bara den (hoppar över dessa bilder vi fick) och vi njuter av stunden & den efterlängtade värmen. Tanken var att dra iväg den 10 april, men det sägs att Påsken här firas 6,7 och 10:e där den sista dagen är den absolut värst med ”hemvändande” Spanjorer. Hoppas Tommy kan belysa bättre läget kring Påsken i Spanien.

Hur som helst, vi har ändrat oss och startar den 11 april när Påskyran har lagt sig och vi slipper all stök, poliskontroller och omdirigeringar i trafiken. Tommy, du har ordet!

Bild: lån från nätet
1679840678502.png

Lite i förväg: vi önskar er alla en Glad Påsk var ni än befinner er ❤️ //R&M

PS.
Extra hälsning till Mr Kellerman :love:🥰 som vi ska besöka på hemvägen (han fyller nämligen år just till Påsk, med det har inget med Sci-Fi att göra).
DS.
 
Satt idag med frugan i familjeplanering kring hemresan. Inte kul planera en hemfärd när vi äntligen har fått 26,1 grader i skuggan. Hemma snöar det som bara den (hoppar över dessa bilder vi fick) och vi njuter av stunden & den efterlängtade värmen. Tanken var att dra iväg den 10 april, men det sägs att Påsken här firas 6,7 och 10:e där den sista dagen är den absolut värst med ”hemvändande” Spanjorer. Hoppas Tommy kan belysa bättre läget kring Påsken i Spanien.

Hur som helst, vi har ändrat oss och startar den 11 april när Påskyran har lagt sig och vi slipper all stök, poliskontroller och omdirigeringar i trafiken. Tommy, du har ordet!

Bild: lån från nätet
Visa bilaga 23260

Lite i förväg: vi önskar er alla en Glad Påsk var ni än befinner er ❤️ //R&M

PS.
Extra hälsning till Mr Kellerman :love:🥰 som vi ska besöka på hemvägen (han fyller nämligen år just till Påsk, med det har inget med Sci-Fi att göra).
DS.
Påskhelgen är en mycket trafikintensiv helg i Spanien, DGT (ungefär som Transportstyrelsen i Sverige) beräknar att det mellan fredag den 6 april till midnatt måndag den 17 april kommer det att vara 14,6 miljoner ”förflyttningar” med bilar på det spanska vägnätet.

Det är två datum som gäller för hemfärd, det första är fram till midnatt söndagen den 10 april, då man förväntar att det skall ha varit 3,7 miljoner resor. Den andra fasen som är den värsta, den startar onsdag den 12 april och pågår till midnatt måndagen 17 april.

Vi själva planerar att starta vår returresa mot Sverige någon gång mellan 10-12 april, medvetna om att vi har en hel del påsktrafik som vi skall dela vägen med. Kan tänka mig att trafiksituationen i Tyskland helgen 14-16 april kan vara kaotisk. Vi tar det lugnt.

Tommy
 
Hej. En del av oss som är på väg till Sverige har en annan sak att ta hänsyn till det är en ganska stor skogsbrand innan för Castelló och när vi åkte förbi så såg vi och kände den svarta röken inte något kul med såna saker men det händer tyvärr.
Mvh Umebo
 
Mer trafik i Tyskland imorron

 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen