• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hemåtvändande Svenskar

Om man passerar Potsdam så finns det väl inget vettigare alternativ än Rostock Trelleborg , sex tråkiga timmar om man åker på dagen och alldeles för få timmar om man åker på natten, men det är ju ganska prisvänligt. Ta med en kaffetermos för att slippa betala 33 kr för en kopp om du väljer Stenaline
Nej Rostock - Trelleborg är inte aktuellt, vi kör västerut utefter kusten för att ta färjan i Puttgarden, eller broarna.

Tommy
 
Jag tyckte det var smidigt med kiel färjan går väl att åka en annan väg norröver från göteborg. Sen var det bra tider att åka och vila en del, blir lite kortare väg att köra finns hund hytter hörde en del skällande även att det går att promenera på däck på särskilt ställe för hundar om jag fattade rätt. Ljuset och värmen kommer ju nu så det kan bli en trevlig tur. Det var en mycket större färja än dom jag brukat åka med från travemunde, enklare att köra ombord och parkera faktiskt bästa turen hittills eftersom jag inte gärna backar eller krånglar, den verkar mycket bättre än alla andra färjor jag kört upp på inga problem alls eftersom utrymmet var så stort. Fanns ju flera ställen att äta på och riktig frukost även underhållning. Faktiskt en hyfsad ersättning den nedlagda rutten till nynäshamn.
 
Jag tyckte det var smidigt med kiel färjan går väl att åka en annan väg norröver från göteborg. Sen var det bra tider att åka och vila en del, blir lite kortare väg att köra finns hund hytter hörde en del skällande även att det går att promenera på däck på särskilt ställe för hundar om jag fattade rätt. Ljuset och värmen kommer ju nu så det kan bli en trevlig tur. Det var en mycket större färja än dom jag brukat åka med från travemunde, enklare att köra ombord och parkera faktiskt bästa turen hittills eftersom jag inte gärna backar eller krånglar, den verkar mycket bättre än alla andra färjor jag kört upp på inga problem alls eftersom utrymmet var så stort. Fanns ju flera ställen att äta på och riktig frukost även underhållning. Faktiskt en hyfsad ersättning den nedlagda rutten till nynäshamn.
Hej. Vi har oxå åkt den men den passar inte oss eftersom vi åker östkusten upp vi tycker Sverige är vackrare och sen kan vi hälsa på vänner som vi har på östra sidan av Sverige 🇸🇪.
Mvh Umebo
 
Hej. Men då är det två olika över farter men man får se en del av Danmark också de är väl inte så dumt.
Mvh Umebo
Tänkte som alternativ för Puttgarden-Rödby som i och för sig bara tar 45 min, men om man kört i östra Tyskland bl.a för att slippa Hannover o Hamburg, så tar det nog lite mer än 1.15h att köra till Puttgarden så tidsmässigt och framför allt totalt pris diesel + färjebiljett blr nog Rostock-Gedser billigare och jag tror även snabbare!
Mvh
Anders
 
Tänkte som alternativ för Puttgarden-Rödby som i och för sig bara tar 45 min, men om man kört i östra Tyskland bl.a för att slippa Hannover o Hamburg, så tar det nog lite mer än 1.15h att köra till Puttgarden så tidsmässigt och framför allt totalt pris diesel + färjebiljett blr nog Rostock-Gedser billigare och jag tror även snabbare!
Mvh
Anders
Faktiskt tog vi färjan Rostock - Gedser på vår första husbilsresa, för 14 år sedan. Hade glömt den, men visst är det ett intressant alternativ.

Skall kolla upp det, hade för mig att resan var längre än 2 timmar, men förstår nu att det självklart är ett alternativ, när vi kör upp genom de östra delarna av Tyskland, på grund av orsakerna som du nämner.

Tommy
 
Tänkte som alternativ för Puttgarden-Rödby som i och för sig bara tar 45 min, men om man kört i östra Tyskland bl.a för att slippa Hannover o Hamburg, så tar det nog lite mer än 1.15h att köra till Puttgarden så tidsmässigt och framför allt totalt pris diesel + färjebiljett blr nog Rostock-Gedser billigare och jag tror även snabbare!
Mvh
Anders
Hej. Men om man bara vill ha en överfart så man inte ska på två olika platser och vänta. Så är det Sverige 🇸🇪 Tyskland 🇩🇪 som gäller eller broarna i Danmark 🇩🇰 och Öresunds bron till Sverige 🇸🇪.
Mvh Umebo
 
Var på G att ta den färjan när jag kom från kroatien 2012 med min caddy men de sa i reception att färjan till trelleborg låg inne och skulle gå om några minuter ett snabbt överslag av kostnaden gjorde att jag hoppade på den. Var kallt i trelleborg utan värme i bilen och då visste man att man var hemma!
Det är konstigt vad temperaturen ändrar sig eftter de ynka milen över sjön, men så har det alltid varit när jag åkt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen