• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Höstresan Söderhamn - Altea

Vi lämnar nu Mullhaus efter 3 fina dagar och drar vidare på alpvägar mot Grenoble. Hoppades att ni skulle hinna ifatt oss någonstans, men sådant vet man aldrig. Håller kontakten inte minst gällande dieseln framöver… Kram!

Lördag 22 oktober, kanon väder:
9E0C0466-A360-4317-8376-61FDBD6BEBFB.jpeg
 
Fredag den 21 oktober, dag 4.

7DACF8C2-3092-4CD3-BD29-EBAF736E64E1.jpeg
En regnig dag, som blev en transport mellan Brandenburg och Öhringen, 540 problemfria kilometer.
B2A20354-7E26-40A5-A301-2B4D309DA178.jpeg
Vi åkte på A9 och A7 och konstaterade att det åtminstone kändes som kortare väg, än våra vanliga vägar genom Tyskland som brukar vara omväxlande A1 och A7. Lugn trafik och inte ”stau” en enda gång. Den här vägen kommer vi att ta flera gånger.

Målet för dagen var en SP i den lilla staden Öhringen, som finns på vår karta över husbilsplatser:

En utmärkt SP, modernt, rent och snyggt. Att man även hade en fin restaurang uppskattade vi.

9B312F06-70C7-4C15-A440-F9190902A1F7.jpeg
Priset var 18 Euros för ställplatsen, men sedan tog man extra för duschen 3 Euro per person, elen efter förbrukning och…..
70D4D010-6F26-4DD5-9F09-B76D324A0D39.jpeg
…. 2 Euro per hund. Det blev till slut lite över 30 Euro för den övernattningen, men vi kommer tillbaka.

Tommy
 
Fredag den 21 oktober, dag 4.

Visa bilaga 17088
En regnig dag, som blev en transport mellan Brandenburg och Öhringen, 540 problemfria kilometer.
Visa bilaga 17089
Vi åkte på A9 och A7 och konstaterade att det åtminstone kändes som kortare väg, än våra vanliga vägar genom Tyskland som brukar vara omväxlande A1 och A7. Lugn trafik och inte ”stau” en enda gång. Den här vägen kommer vi att ta flera gånger.

Målet för dagen var en SP i den lilla staden Öhringen, som finns på vår karta över husbilsplatser:

En utmärkt SP, modernt, rent och snyggt. Att man även hade en fin restaurang uppskattade vi.

Visa bilaga 17091
Priset var 18 Euros för ställplatsen, men sedan tog man extra för duschen 3 Euro per person, elen efter förbrukning och…..
Visa bilaga 17092
…. 2 Euro per hund. Det blev till slut lite över 30 Euro för den övernattningen, men vi kommer tillbaka.

Tommy
Bra med Kartan där är enkelt att följa Er på resan!
 
Lördag den 22 oktober dag 5.

Öhringen - Seurre, 500 km i lugn lördagstrafik, målet för dagen var Aire CAMPING-CAR PARK de Seurre, bara för att det var en lämplig dagsetapp.

0EED5650-42E5-46F0-B69D-9537AF8CE7E5.jpeg

Ställplats i ställplatskedjan Camping-Car Park, nära stadens centrum och hamn. Skogbevuxen miljö, ej avgränsade platser. Kortet PassÉtapes köps i terminalen vid infarten för en engångskostnad 5 € (2022) som kan användas på nätverkets 300 ställplatser i Frankrike. Öppen året runt.
Service: El Vatten Kassettömning Markbrunn WiFi Sopkärl.

Kortet som ser ut så här och används flitigt av oss:
7AA9F669-4943-4AC7-9A8D-B8F28C4F38C7.jpeg
Ställplatsen centralt, helt ok. Priset var 12.60 som inkluderade el och övrig service,

98AD4438-2418-4E03-972A-7668544D9C03.jpeg 74F69DF3-B134-47A0-A85C-5DF980DC6CDC.jpeg

Tommy
 
Senast ändrad:
Vi har samma kort sen några år tillbaka och betalade här 10,95/dygn all inklusive, helt suveränt. Man kan ladda kortet med pengar så är det bara att passera genom bomen, inga krusiduller med betalning och teknikaliteter… Här lägger man kortet mot knappsatsen och får ”gratis” påfyllning samtidigt som man gör en tömning. Snyggt, enkelt, rent och modernt!
1666625682525.jpeg
 
Söndag 23 oktober, dag 6.

Raka spåret från Seurre, till vår favorit Palavas les Flots, 500 km helt utan missöden.

E5E848A0-D034-423C-B028-9E7CA37BD485.jpeg

Kö på bensinstationen.
86DFB7B9-76A7-43B0-AE1B-D57BB220ADA4.jpeg

Vi tankade strax syd om Lyon, det var kö till macken men inte beroende på att det är brist på bensin och diesel. Nej nu finns alla typer av bränsle, åtminstone på mackarnas utefter betalvägarna.

Kön här till TotalEnergies beror på priset som var 1,87 Euro för en liter diesel. Andra mackar utefter betalvägarna tar drygt 2 Euro litern.

I Tyskland har vi betalat, från 2.12 Euro, till 2.44 Euro.

Frankrike är billigare än åtminstone Tyskland och nu är det inga problem med tillgången.

3F6F0FD2-FDE7-4D30-BC18-86719BB471F4.jpeg


Den stora välordnade och mycket populära ställplatsen nere i hamnen i Palavas les Flots är nästan alltid ett stopp för oss, när vi åker mellan Sverige och Spanien.

Priset är just nu 20 Euros, inklusive all service. Billigt helt enkelt!

Måndag den 24 oktober, dag 7.

Vi stannar en dag till i Palavas les Flots,

Palavas les Flots är en typisk sommarstad, men även nu i slutet av oktober är fylld av aktivitet.

Promenad på stan
760E3690-B4F8-4B0F-B2AB-2DA3B201CEB7.jpeg

Fika på stan.
14A896D9-EFA1-44FD-BB38-97576E0DA823.jpeg
Vilken tillfällighet, 2 glassar och 2 extremt små kaffe, kostar precis som ställplatsen, 20 Euro. Gissa vad vi tycker är billigt och vad är dyrt?

Det absolut bästa våra hundar vet, är att få sätta sig vagnen och bli skjutsad runt sevärdheterna, spela tuffa och tyst morra för sig själva. När vi lyfter ur dem, försöker de direkt komma upp i vagnen igen, båda två. Skumt!

1055BB28-E130-4871-AD65-14A3A897CC17.jpeg

Imorgon reser vi vidare till España


Tommy
 
Senast ändrad:
Vi har samma kort sen några år tillbaka och betalade här 10,95/dygn all inklusive, helt suveränt. Man kan ladda kortet med pengar så är det bara att passera genom bomen, inga krusiduller med betalning och teknikaliteter… Här lägger man kortet mot knappsatsen och får ”gratis” påfyllning samtidigt som man gör en tömning. Snyggt, enkelt, rent och modernt!
Visa bilaga 17150
Ranko, har ni SAMMA kort som Tommy D??
 
Visa bilaga 16896
Ja då är vi på väg igen, nu med sikte söderut, till vårt eget vinteride som väntar i Altea.
Vi har inga direkta resplaner mera än att vi sa igårkväll, — vi tar det lugnt, vilket vi alltid säger när vi startar våra resor mellan Sverige och Altea och vice versa. Nästan lika vanligt är att vi iallafall tar den snabbaste vägen.

Vi får se vad det blir den här gången. Första dagen blev iallafall Söderhamn - Haninge - Sigtuna.

Besöket i Haninge var den årliga fuktkontrollen som krävs för att fuktgarantin skall gälla. Undrar om inte det är en av de enklaste sätten att tjäna pengar? Att investera i en liten fuktmätare är ingen tung utgiftspost, snabbt gå igenom ett kontrollschema med x antal punkter i bilen och 20 minuter senare presentera fakturan på 1000 kr och nu nästa tack…. Ja, ja, det heter, det kostar att ligga på topp.

Dagen avslutades med trevlig middag hemma hos goda vänner i Sigtuna.

Tankade 40 liter diesel på SÅIFA/Preem för 25,43 kr litern. Räknar med att det är lite billigare i Tyskland.

Idag går färden vidare till Nynäshamn och färjan som skall ta oss till Rostock.

Återkommer.

Tommy
Hej. Vi startar vår resa den 31 okt. samma rutt som ni men vårt slutmål är Aquilas.
 
Efter en försiktig inledning blev det rejäla etapper! Som vanligt blir det en hemlängtan nästan lite stress när man närmar sig målet. Jag är likadan men ska försöka varva ner, fast när man åker sent på året och det är dåligt väder kan man lika gärna sitta vid ratten. När ni körde upp hade ni sämre väder kommer ihåg att det blåste ordentligt och var problem med gasolen? Fick ni monterat en gastank, såg 2 st p10 i boxen?
Det värsta är när man kommit iväg och glömt en del saker och börjar fundera på om man verkligen stängt och låst och ordnat med nycklar. Sånt kan få en att ligga vaken på nätterna!
 
Söndag 23 oktober, dag 6.

Raka spåret från Seurre, till vår favorit Palavas les Flots, 500 km helt utan missöden.

Visa bilaga 17155

Kö på bensinstationen.
Visa bilaga 17151

Vi tankade strax syd om Lyon, det var kö till macken men inte beroende på att det är brist på bensin och diesel. Nej nu finns alla typer av bränsle, åtminstone på mackarnas utefter betalvägarna.

Kön här till TotalEnergies beror på priset som var 1,87 Euro för en liter diesel. Andra mackar utefter betalvägarna tar drygt 2 Euro litern.

I Tyskland har vi betalat, från 2.12 Euro, till 2.44 Euro.

Frankrike är billigare än åtminstone Tyskland och nu är det inga problem med tillgången.

Visa bilaga 17153


Den stora välordnade och mycket populära ställplatsen nere i hamnen i Palavas les Flots är nästan alltid ett stopp för oss, när vi åker mellan Sverige och Spanien.

Priset är just nu 20 Euros, inklusive all service. Billigt helt enkelt!

Måndag den 24 oktober, dag 7.

Vi stannar en dag till i Palavas les Flots,

Palavas les Flots är en typisk sommarstad, men även nu i slutet av oktober är fylld av aktivitet.

Promenad på stan
Visa bilaga 17158

Fika på stan.
Visa bilaga 17161
Vilken tillfällighet, 2 glassar och 2 extremt små kaffe, kostar precis som ställplatsen, 20 Euro. Gissa vad vi tycker är billigt och vad är dyrt?

Det absolut bästa våra hundar vet, är att få sätta sig vagnen och bli skjutsad runt sevärdheterna, spela tuffa och tyst morra för sig själva. När vi lyfter ur dem, försöker de direkt komma upp i vagnen igen, båda två. Skumt!

Visa bilaga 17159

Imorgon reser vi vidare till España


Tommy
När jag ser dina hundar kommer jag osökt på en sann historia från 80-talet.

Var och spelade schack i Landskrona. Sydsvenska juniorserien. Jag och en kompis blev klara snabbt och gick till en pizzeria.
Vi var 15-16 år gamla och efter vi beställt kommer servitrisen till vår förvåning in med 2 stora öl till oss.
- Men, men vi har inte beställt öl...
- Va, skulle ni inte ha en möörk å en ljus.
-Nä vi beställde Mjölk och Juice...

När Västgötar kommer till Skåne :cool:
 
Middag och övernattning på en populär ställplats,

Spaetzle Fritz, i San Rafael del Río​

D594453F-99B3-4669-A94C-EE2D067387A6.jpeg
Vi har läst så positiva, ja nästan lyriska beskrivningar om denna ställplats och restaurang, så ett besök kändes som självklart.

Ja, måste tillstå att det är imponerande att ute ”in the middle of nowhere”, 6 km från motorvägen bland apelsinträden, fylla en ställplats är en bedrift i sig.

Vi kom fram vid 18-tiden och en stor vänlig tysk man dirigerade in oss in i ett hörn och vi sa unisont — vi fick sista platsen! Trodde vi ja, två timmar senare hade den store vänlige tyske mannen lirkat in minst 10 bilar till på ställplatsen.

Själv tog jag på mig skärmmössan och skulle gå ut för berätta om hur man parkerar husbilar, sjunga ut 4-metersregelns lov, men Carola höll mig tillbaka, med orden, — då blir vi utslängda.

Ja, ja populärt är det och trångt blev det, uppskattar att vi var runt 60 bilar på plats. Vi var enda svenska bilen, såg en norrman och en spansk bil, resten var tyska husbilar, många modell stora. Välskött anläggning, men grusplan är en grusplan.

Sedan var det restaurangen, som vi läst så mycket om. Vi satte oss inomhus, inredningen var som en enkel spansk restaurang med stark takbelysning, som du hittar i de flesta spanska byar. Köket erbjuder av naturliga skäl främst rätter från det tyska köket, men även en del spanska/katalanska rätter finns på menyn.

1F709DFD-BA5C-49B7-97FD-21C253C73127.jpeg
Carla tog laxen, lite överstekt, men med lite salt och aioli så blev det bra.

C2D96A5A-DA12-4ED5-883D-2CCD196DF5A3.jpeg
Själv gick jag på den tyska temat och slog till med en schnitzel Cordon bleu mit bratkartoffel. Torrt, men med lite aioli som topping blev det bättre.

Sammanfattning. Helt ok ställplats när man är på väg och behöver en plats att övernatta på, restaurangen likaså enkel, men helt ok till de pris man betalar. Gillar modellen man har, med ett reducerat pris på ställplatsen när man äter i restaurangen.
Priset på ställplatsen blev bara 5 Euro eftersom vi åt i restaurangen.

Tommy
 
Senast ändrad:
Tisdag 28 oktober, dag 8.

En ganska lång etapp, 541 km från Palavas-les-Flots till San Rafael del Rio, där den populära ställplatsen Spaetzle Fritz gömmer sig bland citrusodlingarna.

4975D7F1-AA98-489B-AA3D-3BBB22BF21FD.jpeg
Övernattning och middag på ställplatsen, som jag recenserade i inlägg #33 ovan.
5FC7D63E-99E6-4213-A4CB-B7AE8F191358.jpeg

Onsdag den 29 oktober, dag 9

Sista etappen som gick mellan San Rafael del Rio och vårt eget vinteride Altea, 300 km på AP7.
6AAE7FD5-FDE6-4F23-9696-BD8CCCC8E37C.jpeg
Kändes härligt att se skylten…..
149FB82F-354F-4A1F-B533-F818049B1335.jpeg
…… visst är det trevligt att vara rull, men har man ett mål så känns det ännu finare när man är framme, tycker iallafall vi.
CE51C96A-6109-445F-B77C-C933A2B57E48.jpeg
Tillbaka på ställplatsen där resan Altea - Söderhamn började den 27 mars 2022.

Nu ställer vi husbilen på den alldeles utmärkta bevakade långtidsparkeringen, som ligger en bit bort. Den här gången ställer vi inte av bilen, utan den får vara påställd hela vintern för försäkringens skull och vi tänker faktiskt använda bilen i vinter och göra ett antal utflykter med den.
EDE97619-9C3F-4C84-8A6A-2288EADAC3DC.jpeg
På långtidsparkeringen får vår bil äran att ibland dela parkering med Marianne och Rankos ”lillbilen”.

Själva flyttar vi in i vårt spanska hem i gamla stan i Altea och njuter av den här utsikten fram till april, då vi återvänder till Sverige och Söderhamn.

E02F6109-54D6-485A-A088-59D1701E0AF8.jpeg

Sammanfattning av resan.

Vi tog den kortaste och snabbaste vägen som blev 2823 km med husbilen och drygt 80 mil med färjan från Nynäshamn - Rostock.

Det tog oss 9 dagar och 8 övernattningar, 1 hos vänner, 6 på ställplatser och 1 ombord på färjan.

Vi har gjort resan ett antal gånger vid det här laget och vi är överens om att det här var den bästa, lugnt, inga ”stau”, fint väder och helt utan incidenter. Det var första gången, men inte sista gången vi väljer färjan Nynäshamn - Rostock och sedan Autobahn rakt söderut genom forna DDR. Fina vägar och fin trafikrytm utan köer.

Kostnader för diesel, har varit 616,25 Euros, 6 723 SEK, d.v.s. kostnaden för diesel har varit 23.84 kr/milen. Bilen har dragit ungefär 1,08 L/milen. Alla tankningar skedde utanför Sverige. Dyrast var det på en mack utefter Autobahn i Tyskland, där vi betalade 2,44 €/l. Billigast utanför Lyon där vi betalade 1,82 €/l, samma betalade vi i Spanien, men där står priset 2,02€ på pumpen, men när du går in och betalar dras en subvention på minst 20 cent/litern, i det här fallet blev det 1,82 €/l.

Kostnader ställplatser:
- Brandenburg an Haveln, eländig ställplats som kostade 18€ inklusive el.
- Öhringen, trevlig välskött camping, med trevlig restaurang. Ställplatsen kostade 18€, men sedan tillkom kostnader för dusch 2 x 3€, hundarna 2 x 2€ och el 2€, totalt 30 Euro. Fick ingen rabatt för att vi åt på restaurangen.
- Seurre, en lite bedagad ställplats, centralt i en park. Här behöver man det franska campingkortet PASS’ÈTAOES, som kostar 5 € och kan köpas på plats. Priset för ställplatsen var 12.60 Euros inklusive el.
- Palavas-les-Flots, en favorit hos oss, här stannade vi 2 nätter, till priset av 20 Euros per natt, inklusive all service på plats.
- Spaetzle Fritz, populär ställplats framförallt bland tyska husbilsresenärer. Vi tycker ok för en övernattning när man är på väg. Restaurangen var en besvikelse, men ok som vägkrog. Priset är 12 Euro för ställplatsen, äter du för minst 30 Euro i restaurangen, så blir priset 5 Euro, elen kostar 4 Euro.

Kostnader motorvägarna i Frankrike. Vi valde betalvägarna genom hela Frankrike. Vi klarar 3 metersgränsen på höjden och kommer undan med tariffen ”Classe 2”, tack och lov. Tidigare husbilar som vi haft har varit 3-axlade och varit över 3 m på höjden och hamnat i ”Classe 4”, tillsammans med långtradarna och de största turistbussarna.

Nu har jag läst att andra husbilsägare, protesterat, trycker in knappen och ropar, — mobil-home, och fått priset för Classe 2. Troligen för att man inte orkat diskussionen med utländska husbilsförare och därför släppt igenom dem, men enligt prislistan är det Classe 4 om bilen har mer än 2 axlar och mäter över 3 m på höjden.
6B9B016B-216F-4993-AABE-4090882C21D9.png

Våra kostnader blev iallafall 123,70 Euros, den här gången. Tyckte det var dyrare den här resan och när jag kollar vad vi enligt mina anteckningar betalade i mars, för 7 månader sedan, var det 77,60 €. Om mina anteckningar är rätt skulle det betyda att man höjt avgifterna med 59%, eftersom vi åkte exakt samma väg. Nej, det kan inte vara möjligt att man chockhöjt priset på det viset, det måste vara så att jag missat att ta med något avsnitt vid förra resan. Den här gången är jag säker på siffrorna.

Gigabites och internet: Vi har under resan surfat på mobilerna, kollat på TV på paddan på kvällarna, lyssnat på Radio Gävleborg och P4 Extra med Titti Schultz på radion, när vi kört husbilen på dagarna och det har totalt dragit 39 GB.

Ja, det var vår helt okomplicerade resa från Söderhamn till Altea.

Tommy
 
Senast ändrad:
Fantastiskt fin redovisning Tommy, du är så noggrann och korrekt att man gärna läser det mesta du skriver! Känner igen diesel-priserna du nämner fast vi tankar aldrig på autobahn så 2,44€ har vi inte sett ännu. Med hänsyn till rådande ”dieselbrist” genom Frankrike, vi har tankat oftast kring 50€ per tankning fast det visade sig sen att det var brist på bensin, aldrig diesel. Och ja, vi har samma destination Albir/Altea men är inte ens halvvägs till destinationen och ändå har vi varit på vägarna i 15 dagar. Vi sover inatt på samma ställe som den lille mannen med den ”löjliga” tvärvända hatten har sovit på med sina trogna tjänare. Hela byn ”andas” Napoleon, mysigt! Tur jag köpte en ”Napoleon” cognac i Flensburg som ska öppnas vid destinationen i nostalgi tecken från N-rutten…

Välkomna hem och njut fullt ut av ert fina boende…
 
Tisdag 28 oktober, dag 8.

En ganska lång etapp, 541 km från Palavas-les-Flots till San Rafael del Rio, där den populära ställplatsen Spaetzle Fritz gömmer sig bland citrusodlingarna.

Visa bilaga 17383
Övernattning och middag på ställplatsen, som jag recenserade i inlägg #33 ovan.
Visa bilaga 17384

Onsdag den 29 oktober, dag 9

Sista etappen som gick mellan San Rafael del Rio och vårt eget vinteride Altea, 300 km på AP7.
Visa bilaga 17385
Kändes härligt att se skylten…..
Visa bilaga 17386
…… visst är det trevligt att vara rull, men har man ett mål så känns det ännu finare när man är framme, tycker iallafall vi.
Visa bilaga 17387
Tillbaka på ställplatsen där resan Altea - Söderhamn började den 27 mars 2022.

Nu ställer vi husbilen på den alldeles utmärkta bevakade långtidsparkeringen, som ligger en bit bort. Den här gången ställer vi inte av bilen, utan den får vara påställd hela vintern för försäkringens skull och vi tänker faktiskt använda bilen i vinter och göra ett antal utflykter med den.
Visa bilaga 17388
På långtidsparkeringen får vår bil äran att ibland dela parkering med Marianne och Rankos ”lillbilen”.

Själva flyttar vi in i vårt spanska hem i gamla stan i Altea och njuter av den här utsikten fram till april, då vi återvänder till Sverige och Söderhamn.

Visa bilaga 17389

Sammanfattning av resan.

Vi tog den kortaste och snabbaste vägen som blev 2823 km med husbilen och drygt 80 mil med färjan från Nynäshamn - Rostock.

Det tog oss 9 dagar och 8 övernattningar, 1 hos vänner, 6 på ställplatser och 1 ombord på färjan.

Vi har gjort resan ett antal gånger vid det här laget och vi är överens om att det här var den bästa, lugnt, inga ”stau”, fint väder och helt utan incidenter. Det var första gången, men inte sista gången vi väljer färjan Nynäshamn - Rostock och sedan Autobahn rakt söderut genom forna DDR. Fina vägar och fin trafikrytm utan köer.

Kostnader för diesel, har varit 616,25 Euros, 6 723 SEK, d.v.s. kostnaden för diesel har varit 23.84 kr/milen. Bilen har dragit ungefär 1,08 L/milen. Alla tankningar skedde utanför Sverige. Dyrast var det på en mack utefter Autobahn i Tyskland, där vi betalade 2,44 €/l. Billigast utanför Lyon där vi betalade 1,82 €/l, samma betalade vi i Spanien, men där står priset 2,02€ på pumpen, men när du går in och betalar dras en subvention på minst 20 cent/litern, i det här fallet blev det 1,82 €/l.

Kostnader ställplatser:
- Brandenburg an Haveln, eländig ställplats som kostade 18€ inklusive el.
- Öhringen, trevlig välskött camping, med trevlig restaurang. Ställplatsen kostade 18€, men sedan tillkom kostnader för dusch 2 x 3€, hundarna 2 x 2€ och el 2€, totalt 30 Euro. Fick ingen rabatt för att vi åt på restaurangen.
- Seurre, en lite bedagad ställplats, centralt i en park. Här behöver man det franska campingkortet PASS’ÈTAOES, som kostar 5 € och kan köpas på plats. Priset för ställplatsen var 12.60 Euros inklusive el.
- Palavas-les-Flots, en favorit hos oss, här stannade vi 2 nätter, till priset av 20 Euros per natt, inklusive all service på plats.
- Spaetzle Fritz, populär ställplats framförallt bland tyska husbilsresenärer. Vi tycker ok för en övernattning när man är på väg. Restaurangen var en besvikelse, men ok som vägkrog. Priset är 12 Euro för ställplatsen, äter du för minst 30 Euro i restaurangen, så blir priset 5 Euro, elen kostar 4 Euro.

Kostnader motorvägarna i Frankrike. Vi valde betalvägarna genom hela Frankrike. Vi klarar 3 metersgränsen på höjden och kommer undan med tariffen ”Classe 2”, tack och lov. Tidigare husbilar som vi haft har varit 3-axlade och varit över 3 m på höjden och hamnat i ”Classe 4”, tillsammans med långtradarna och de största turistbussarna.

Nu har jag läst att andra husbilsägare, protesterat, trycker in knappen och ropar, — mobil-home, och fått priset för Classe 2. Troligen för att man inte orkat diskussionen med utländska husbilsförare och därför släppt igenom dem, men enligt prislistan är det Classe 4 om bilen har mer än 2 axlar och mäter över 3 m på höjden.
Visa bilaga 17390

Våra kostnader blev iallafall 123,70 Euros, den här gången. Tyckte det var dyrare den här resan och när jag kollar vad vi enligt mina anteckningar betalade i mars, för 7 månader sedan, var det 77,60 €. Om mina anteckningar är rätt skulle det betyda att man höjt avgifterna med 59%, eftersom vi åkte exakt samma väg. Nej, det kan inte vara möjligt att man chockhöjt priset på det viset, det måste vara så att jag missat att ta med något avsnitt vid förra resan. Den här gången är jag säker på siffrorna.

Gigabites och internet: Vi har under resan surfat på mobilerna, kollat på TV på paddan på kvällarna, lyssnat på Radio Gävleborg och P4 Extra med Titti Schultz på radion, när vi kört husbilen på dagarna och det har totalt dragit 39 GB.

Ja, det var vår helt okomplicerade resa från Söderhamn till Altea.

Tommy

Tommy,
Tack för ett mycket trevligt reportage!

När vi körde hem till Sverige i våras, så betalade vi 126,50 Euro totalt i motorvägsavgifter i Frankrike för sträckan mellan La Jonquera på gränsen mellan Spanien och Frankrike och upp till gränsen mellan Frankrike och Luxenburg - vår husbil är 3-axlad, 5 ton och 2,85 hög.

PS. Nästa gång ni övernattar hos Spätzle Fritz, så välj deras ”Wienerschnitzel Wiener Art” d.v.s. schnitzel av gris med pommes och citron. Den är mycket god, så vi äter aldrig något annat än den när vi bor där.
De erbjuder även schnitzel av kalv, men den är inte god och kostar dessutom det dubbla.
 
Jag råkade ut för samma i spanien att det fanns samma maträtt antingen nöt eller gris och priset skilde markant och gris smakade bättre! Tog en läromåltid innan jag förstod problemet eftersom jag var där på rekommendation.
Ställplatsen har sina fördelar mest att det inte är någon omväg att tala om och att den ofta hamnar på ett lagom etappavstånd när man är på väg till eller ifrån.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen