- Ort
- Göteborg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Bra med Kartan där är enkelt att följa Er på resan!Fredag den 21 oktober, dag 4.
Visa bilaga 17088
En regnig dag, som blev en transport mellan Brandenburg och Öhringen, 540 problemfria kilometer.
Visa bilaga 17089
Vi åkte på A9 och A7 och konstaterade att det åtminstone kändes som kortare väg, än våra vanliga vägar genom Tyskland som brukar vara omväxlande A1 och A7. Lugn trafik och inte ”stau” en enda gång. Den här vägen kommer vi att ta flera gånger.
Målet för dagen var en SP i den lilla staden Öhringen, som finns på vår karta över husbilsplatser:
En utmärkt SP, modernt, rent och snyggt. Att man även hade en fin restaurang uppskattade vi.
Visa bilaga 17091
Priset var 18 Euros för ställplatsen, men sedan tog man extra för duschen 3 Euro per person, elen efter förbrukning och…..
Visa bilaga 17092
…. 2 Euro per hund. Det blev till slut lite över 30 Euro för den övernattningen, men vi kommer tillbaka.
Tommy
Ranko, har ni SAMMA kort som Tommy D??Vi har samma kort sen några år tillbaka och betalade här 10,95/dygn all inklusive, helt suveränt. Man kan ladda kortet med pengar så är det bara att passera genom bomen, inga krusiduller med betalning och teknikaliteter… Här lägger man kortet mot knappsatsen och får ”gratis” påfyllning samtidigt som man gör en tömning. Snyggt, enkelt, rent och modernt!
Visa bilaga 17150
Hej. Vi startar vår resa den 31 okt. samma rutt som ni men vårt slutmål är Aquilas.Visa bilaga 16896
Ja då är vi på väg igen, nu med sikte söderut, till vårt eget vinteride som väntar i Altea.
Vi har inga direkta resplaner mera än att vi sa igårkväll, — vi tar det lugnt, vilket vi alltid säger när vi startar våra resor mellan Sverige och Altea och vice versa. Nästan lika vanligt är att vi iallafall tar den snabbaste vägen.
Vi får se vad det blir den här gången. Första dagen blev iallafall Söderhamn - Haninge - Sigtuna.
Besöket i Haninge var den årliga fuktkontrollen som krävs för att fuktgarantin skall gälla. Undrar om inte det är en av de enklaste sätten att tjäna pengar? Att investera i en liten fuktmätare är ingen tung utgiftspost, snabbt gå igenom ett kontrollschema med x antal punkter i bilen och 20 minuter senare presentera fakturan på 1000 kr och nu nästa tack…. Ja, ja, det heter, det kostar att ligga på topp.
Dagen avslutades med trevlig middag hemma hos goda vänner i Sigtuna.
Tankade 40 liter diesel på SÅIFA/Preem för 25,43 kr litern. Räknar med att det är lite billigare i Tyskland.
Idag går färden vidare till Nynäshamn och färjan som skall ta oss till Rostock.
Återkommer.
Tommy
Tror dom har ett LIKA .....Ranko, har ni SAMMA kort som Tommy D??
När jag ser dina hundar kommer jag osökt på en sann historia från 80-talet.Söndag 23 oktober, dag 6.
Raka spåret från Seurre, till vår favorit Palavas les Flots, 500 km helt utan missöden.
Visa bilaga 17155
Kö på bensinstationen.
Visa bilaga 17151
Vi tankade strax syd om Lyon, det var kö till macken men inte beroende på att det är brist på bensin och diesel. Nej nu finns alla typer av bränsle, åtminstone på mackarnas utefter betalvägarna.
Kön här till TotalEnergies beror på priset som var 1,87 Euro för en liter diesel. Andra mackar utefter betalvägarna tar drygt 2 Euro litern.
I Tyskland har vi betalat, från 2.12 Euro, till 2.44 Euro.
Frankrike är billigare än åtminstone Tyskland och nu är det inga problem med tillgången.
Visa bilaga 17153
Den stora välordnade och mycket populära ställplatsen nere i hamnen i Palavas les Flots är nästan alltid ett stopp för oss, när vi åker mellan Sverige och Spanien.
AIRE DE CAMPING-CAR - Palavas-les-Flots
Les ports de Palavas sont l’un des rare port de France à avoir une aire de Camping-car sur son périmètre. L’aire de camping-car est située sur la base fluviale Paul Riquet, à 500 mètres des premières plages et 300m du centre-ville de Palavas-les-Flots. 130 emplacements sont dédiés aux...www.ot-palavaslesflots.com
Priset är just nu 20 Euros, inklusive all service. Billigt helt enkelt!
Måndag den 24 oktober, dag 7.
Vi stannar en dag till i Palavas les Flots,
Palavas les Flots är en typisk sommarstad, men även nu i slutet av oktober är fylld av aktivitet.
Promenad på stan
Visa bilaga 17158
Fika på stan.
Visa bilaga 17161
Vilken tillfällighet, 2 glassar och 2 extremt små kaffe, kostar precis som ställplatsen, 20 Euro. Gissa vad vi tycker är billigt och vad är dyrt?
Det absolut bästa våra hundar vet, är att få sätta sig vagnen och bli skjutsad runt sevärdheterna, spela tuffa och tyst morra för sig själva. När vi lyfter ur dem, försöker de direkt komma upp i vagnen igen, båda två. Skumt!
Visa bilaga 17159
Imorgon reser vi vidare till España
Tommy
Tisdag 28 oktober, dag 8.
En ganska lång etapp, 541 km från Palavas-les-Flots till San Rafael del Rio, där den populära ställplatsen Spaetzle Fritz gömmer sig bland citrusodlingarna.
Visa bilaga 17383
Övernattning och middag på ställplatsen, som jag recenserade i inlägg #33 ovan.
Visa bilaga 17384
Onsdag den 29 oktober, dag 9
Sista etappen som gick mellan San Rafael del Rio och vårt eget vinteride Altea, 300 km på AP7.
Visa bilaga 17385
Kändes härligt att se skylten…..
Visa bilaga 17386
…… visst är det trevligt att vara rull, men har man ett mål så känns det ännu finare när man är framme, tycker iallafall vi.
Visa bilaga 17387
Tillbaka på ställplatsen där resan Altea - Söderhamn började den 27 mars 2022.
Nu ställer vi husbilen på den alldeles utmärkta bevakade långtidsparkeringen, som ligger en bit bort. Den här gången ställer vi inte av bilen, utan den får vara påställd hela vintern för försäkringens skull och vi tänker faktiskt använda bilen i vinter och göra ett antal utflykter med den.
Visa bilaga 17388
På långtidsparkeringen får vår bil äran att ibland dela parkering med Marianne och Rankos ”lillbilen”.
Själva flyttar vi in i vårt spanska hem i gamla stan i Altea och njuter av den här utsikten fram till april, då vi återvänder till Sverige och Söderhamn.
Visa bilaga 17389
Sammanfattning av resan.
Vi tog den kortaste och snabbaste vägen som blev 2823 km med husbilen och drygt 80 mil med färjan från Nynäshamn - Rostock.
Det tog oss 9 dagar och 8 övernattningar, 1 hos vänner, 6 på ställplatser och 1 ombord på färjan.
Vi har gjort resan ett antal gånger vid det här laget och vi är överens om att det här var den bästa, lugnt, inga ”stau”, fint väder och helt utan incidenter. Det var första gången, men inte sista gången vi väljer färjan Nynäshamn - Rostock och sedan Autobahn rakt söderut genom forna DDR. Fina vägar och fin trafikrytm utan köer.
Kostnader för diesel, har varit 616,25 Euros, 6 723 SEK, d.v.s. kostnaden för diesel har varit 23.84 kr/milen. Bilen har dragit ungefär 1,08 L/milen. Alla tankningar skedde utanför Sverige. Dyrast var det på en mack utefter Autobahn i Tyskland, där vi betalade 2,44 €/l. Billigast utanför Lyon där vi betalade 1,82 €/l, samma betalade vi i Spanien, men där står priset 2,02€ på pumpen, men när du går in och betalar dras en subvention på minst 20 cent/litern, i det här fallet blev det 1,82 €/l.
Kostnader ställplatser:
- Brandenburg an Haveln, eländig ställplats som kostade 18€ inklusive el.
- Öhringen, trevlig välskött camping, med trevlig restaurang. Ställplatsen kostade 18€, men sedan tillkom kostnader för dusch 2 x 3€, hundarna 2 x 2€ och el 2€, totalt 30 Euro. Fick ingen rabatt för att vi åt på restaurangen.
- Seurre, en lite bedagad ställplats, centralt i en park. Här behöver man det franska campingkortet PASS’ÈTAOES, som kostar 5 € och kan köpas på plats. Priset för ställplatsen var 12.60 Euros inklusive el.
- Palavas-les-Flots, en favorit hos oss, här stannade vi 2 nätter, till priset av 20 Euros per natt, inklusive all service på plats.
- Spaetzle Fritz, populär ställplats framförallt bland tyska husbilsresenärer. Vi tycker ok för en övernattning när man är på väg. Restaurangen var en besvikelse, men ok som vägkrog. Priset är 12 Euro för ställplatsen, äter du för minst 30 Euro i restaurangen, så blir priset 5 Euro, elen kostar 4 Euro.
Kostnader motorvägarna i Frankrike. Vi valde betalvägarna genom hela Frankrike. Vi klarar 3 metersgränsen på höjden och kommer undan med tariffen ”Classe 2”, tack och lov. Tidigare husbilar som vi haft har varit 3-axlade och varit över 3 m på höjden och hamnat i ”Classe 4”, tillsammans med långtradarna och de största turistbussarna.
Nu har jag läst att andra husbilsägare, protesterat, trycker in knappen och ropar, — mobil-home, och fått priset för Classe 2. Troligen för att man inte orkat diskussionen med utländska husbilsförare och därför släppt igenom dem, men enligt prislistan är det Classe 4 om bilen har mer än 2 axlar och mäter över 3 m på höjden.
Visa bilaga 17390
Våra kostnader blev iallafall 123,70 Euros, den här gången. Tyckte det var dyrare den här resan och när jag kollar vad vi enligt mina anteckningar betalade i mars, för 7 månader sedan, var det 77,60 €. Om mina anteckningar är rätt skulle det betyda att man höjt avgifterna med 59%, eftersom vi åkte exakt samma väg. Nej, det kan inte vara möjligt att man chockhöjt priset på det viset, det måste vara så att jag missat att ta med något avsnitt vid förra resan. Den här gången är jag säker på siffrorna.
Gigabites och internet: Vi har under resan surfat på mobilerna, kollat på TV på paddan på kvällarna, lyssnat på Radio Gävleborg och P4 Extra med Titti Schultz på radion, när vi kört husbilen på dagarna och det har totalt dragit 39 GB.
Ja, det var vår helt okomplicerade resa från Söderhamn till Altea.
Tommy
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons