• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Höstresan Söderhamn - Altea

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
A8680779-999B-4146-BD4A-1DE06EBA2EE4.jpeg
Ja då är vi på väg igen, nu med sikte söderut, till vårt eget vinteride som väntar i Altea.
Vi har inga direkta resplaner mera än att vi sa igårkväll, — vi tar det lugnt, vilket vi alltid säger när vi startar våra resor mellan Sverige och Altea och vice versa. Nästan lika vanligt är att vi iallafall tar den snabbaste vägen.

Vi får se vad det blir den här gången. Första dagen blev iallafall Söderhamn - Haninge - Sigtuna.

Besöket i Haninge var den årliga fuktkontrollen som krävs för att fuktgarantin skall gälla. Undrar om inte det är en av de enklaste sätten att tjäna pengar? Att investera i en liten fuktmätare är ingen tung utgiftspost, snabbt gå igenom ett kontrollschema med x antal punkter i bilen och 20 minuter senare presentera fakturan på 1000 kr och nu nästa tack…. Ja, ja, det heter, det kostar att ligga på topp.

Dagen avslutades med trevlig middag hemma hos goda vänner i Sigtuna.

Tankade 40 liter diesel på SÅIFA/Preem för 25,43 kr litern. Räknar med att det är lite billigare i Tyskland.

Idag går färden vidare till Nynäshamn och färjan som skall ta oss till Rostock.

Återkommer.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag känner igen det här "Vi har inga direkta resplaner mera än att vi sa igårkväll, — vi tar det lugnt, vilket vi alltid säger när vi startar våra resor mellan Sverige och Altea och vice versa. Nästan lika vanligt är att vi iallafall tar den snabbaste vägen."
Kommer efter om en månad någon som vet hur det är med grönt kort hade det för länge sedan men behöver man det numera?
Tråkigt om färdvägen ska styras av tillgången på bränsle, nu pratar man om sämre tillgång överallt i europa. Anar att det passar oljebolagen att skrämma upp folk och trissa upp priset. Verkar inte helt lätt för tommy att tanka i geneve om han inte har lite högre behörighet på körkortet istället har b kort och över 3,5 t och pb2. Men verkar som om problemet med diesel är mindre på betalvägarna de stora transportsträckorna har kanske prio på leveranser. Kanske stämmer det att man satt ned foten och kallat in strejkarna? Men man vet inte så noga med frankrike. Hade tänkt mej åka a75 och bron räknade att man tjänar inte speciellt mycket på omvägar varje mil man tjänar in på betalvägen betalar lite av vinsten med omvägarna. På en youtube video sa en erfaren chaufför att frankrike bara är en transportsräcka man ska igenom så fort som möjligt rekommenderade betalvägen ner till spanska gränsen samma som jag brukar köra.
 
Onsdag 19 oktober, dag 2.

Startpunkten dag 2 var Sigtuna, där vi övernattat på tomten hos goda vänner. Sedan lunch med barn och barnbarn i Stockholm, för att sedan starta vår höstresa på riktigt.

Första stoppet blev hos Gasolfyllarna i Jordbro, fyllde en P10 som kostade 326 kr. Nu har vi 2 helt fulla P10’or. Nu när jag skriver det kommer jag ihåg en sak - glömt att köpa adapter för våra svenska flaskor! Ja, ja…
DDFF1196-85AF-4C3C-AB52-810945F5C4C9.jpeg
Vidare till Nynäshamn och färjeläget, redan en kö på cirka 10 husbilar och framför oss, en god vän Roffe Marcusson, alias Calle Invierno. Trevligt.
6BB8C1E0-E889-4845-A142-DE3B6BAC1A42.jpeg
Incheckningen av bilarna flöt fram bra tills…. Ja, så blev det vår tur och stopp!
F67B86F0-37C8-4DB4-9F7E-EC1214B2B7A4.jpeg
Rynkade pannor, huvudet i händerna, helt enkelt en otrevlig stämning intog incheckningsburen, fortsatte in i vår bil och jag kände att jag måste fråga;
— Hittar du inte vår bokning?
— Jo, men ni har husbil och den tänker ni ta med?
— Ja, det var nog tanken med vår husbilsresa och den är bokad och vi har fått 25% i rabatt på den biljetten.

Det visade sig att det blivit något fel med bokningen och jag tyckte själv att det var nästan overkligt billigt när jag gjorde bokningen i augusti och betalade 2400 kr, för husbilen, utsides hytt, två vuxna och 2 hundar. Det fixades med att vi betalade till 1189 kr och vi fick sedan ta med husbilen på vår resan. Totalt blev priset med färjan mellan Nynäshamn - Rostock runt 3500 kr, värt varenda öre!

Kvällen avslutades med en helt ok middag baserad på ugnsbakad lax.
86EEAEF8-B590-4630-ADD3-A4882B5ACB22.jpeg
M/S Drotten, tidigare en Gotlandsfärjan. En bra färja, men skall inte jämföras med t,ex. kryssningarna på Östersjön.
- Hytten med två bäddar, dusch och wc och fönster, helt ok.
- Middag och Frukostbuffé, helt OK
- Gratis Wifi ombord, som fungerar utmärkt.
- Vi reser med 2 hundar, helt okomplicerat.
- Låg beläggning, kanske 20-25%, varav cirka 10 husbilar.
- Vi hade en flaska fryst vatten och isbitar i frysen och allt i frysen var fortsatt fruset när vi nu 20 timmar senare ankommit Rostock. Samma sak med kylskåpet allt ok, en flaska fruset vatten, som fortsatt är mestadels frusen nu när vi kommit till Rostock.
C27614ED-5B5F-4AFA-B74F-79082B1E6FA7.jpeg

Nu skall vi strax rulla iland i Rostock, tror vi tar sikte på Leipzig, som omväxling.

Tommy
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 16896
Ja då är vi på väg igen, nu med sikte söderut, till vårt eget vinteride som väntar i Altea.
Vi har inga direkta resplaner mera än att vi sa igårkväll, — vi tar det lugnt, vilket vi alltid säger när vi startar våra resor mellan Sverige och Altea och vice versa. Nästan lika vanligt är att vi iallafall tar den snabbaste vägen.

Vi får se vad det blir den här gången. Första dagen blev iallafall Söderhamn - Haninge - Sigtuna.

Besöket i Haninge var den årliga fuktkontrollen som krävs för att fuktgarantin skall gälla. Undrar om inte det är en av de enklaste sätten att tjäna pengar? Att investera i en liten fuktmätare är ingen tung utgiftspost, snabbt gå igenom ett kontrollschema med x antal punkter i bilen och 20 minuter senare presentera fakturan på 1000 kr och nu nästa tack…. Ja, ja, det heter, det kostar att ligga på topp.

Dagen avslutades med trevlig middag hemma hos goda vänner i Sigtuna.

Tankade 40 liter diesel på SÅIFA/Preem för 25,43 kr litern. Räknar med att det är lite billigare i Tyskland.

Idag går färden vidare till Nynäshamn och färjan som skall ta oss till Rostock.

Återkommer.

Tommy
Välkommna, vi har ovanligt varmt här på Spaniens ostkust, speciell på nätterna med 21-22 grader sista nätterna. Vi står med ett 20-tal andra svenska husbilar i Bolnuevo för 15,5 €/dygn inkl 7 kWh/dygn.Mkt bra😅
 
Kenneth, här är vi på en trevlig SP i Seurre. :)

Torsdag 20 oktober, dag 3.
Uppdatering. Vi lämnade färjan och Rostock och valde en ny väg söderut, den här gången. Vi valde att resan genom det forna DDR och det visade sig vara ett bra beslut. Bra vägar, ingen ”stau”.

Första etappen blev Rostock - Brandenburg an der Haveln, som vi faktiskt besökte på vår allra första husbilsresa för 13 år sedan.

Vi undvek Autobahn den här dagen och tog den mindre riksvägen 102.
1BA5D530-2818-4E3F-A69D-B49F882F3EB5.jpeg
Ok, fin väg, vacker natur, men 240 km på 4 timmar håller inte om man har 3000 km till målet.
01F1ED7E-CDBE-4A7C-895A-80BD4AF110CB.jpegVi kollade vår ”Husbilsplatser” och valde:https://www.wassersportzentrum-alte-feuerwache.de/
Det andra alternativet som finns i vår ställplatslista var den vi valde för 13 år sedan;

Nu med erfarenhet från båda, föreslår vi att du väljer vårt alternativ för 13 år sedan.

Den här ställplatsen var en eländig bekantskap, DDR satt fortsatt i väggarna, ja över hela platsen. Till och med damen i receptionen fick mig att minnas gamla tider, när jag i tjänsten reste runt i gamla östblocket. Bara incheckningen var en mardröm…. den var lång, krånglig och fullständigt ologisk. Ja, ja… kommer att skriva om det senare för det fanns onekligen dråpliga inslag i eländet.

02403128-4DE0-4BCF-AC79-DE915B47A0ED.jpeg
D6DA70C8-B893-4538-A1DE-0C4D461E0A38.jpeg
Mysfaktor, väldigt låg och priset var 18 Euros inklusive elen. Nej, den här SP rekommenderar vi inte.

Tyvärr har jag just nu ett eländig internet, så jag slutar här och återkommer och uppdaterar vår resa imorgon. Skall bland annat berätta om en annan SP som vi stannade på igår natt och som vi verkligen rekommenderar.

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen