• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Goldschmitt

Sevallbo

Välkänd medlem
Medlem
Åkte förbi Goldshmitt i Walldurn för att kolla våran fjädring som har låtit illa ett tag , det slutade med att vi måste byta det mesta , 6,500 euro så där tog våran Spanien resa slut så här långt ! Men det mest tråkiga är att dom Inte kan inte hjälpa oss förrän 10 Januari !! Tycker det är märkligt att det inte går att fixa tid tidigare , t ex styra om andra som inte är i akut hjälp men det var tvärnobben , nästa med ett litet . leende . Det positiva är att Folksam ordnar uppställningsplats för bilen och ordnar hemresa för oss . Enligt Folksam killen var Tyskland väldigt besvärliga att ha göra med , inte tillmötesgående . Shit happens 😀

Man tycker ju att det borde finnas någon annan verkstad som kan fixa det snabbare och förmodligen billigare. Känns rent spontant underligt att fjädringen ska lägga av bara sådär,
Sånt brukar få mej att ana ugglor i mossen! Själv fick jag ju ett ökande oljud i varje rondell när jag svängde. Köpte en burk 556 som jag nästan tömde upp i hjulhusen och se det blev tyst,
Hade ju regnat länge och förmodligen hade något lager börjat rosta. Fungerar fortfarande efter många tusen mil.

Åkte förbi Goldshmitt i Walldurn för att kolla våran fjädring som har låtit illa ett tag , det slutade med att vi måste byta det mesta , 6,500 euro så där tog våran Spanien resa slut så här långt ! Men det mest tråkiga är att dom Inte kan inte hjälpa oss förrän 10 Januari !! Tycker det är märkligt att det inte går att fixa tid tidigare , t ex styra om andra som inte är i akut hjälp men det var tvärnobben , nästa med ett litet . leende . Det positiva är att Folksam ordnar uppställningsplats för bilen och ordnar hemresa för oss . Enligt Folksam killen var Tyskland väldigt besvärliga att ha göra med , inte tillmötesgående . Shit happens 😀
Det var tråkigt, ingen annan verkstad i närheten förstås...:(

Man tycker ju att det borde finnas någon annan verkstad som kan fixa det snabbare och förmodligen billigare. Känns rent spontant underligt att fjädringen ska lägga av bara sådär,
Sånt brukar få mej att ana ugglor i mossen! Själv fick jag ju ett ökande oljud i varje rondell när jag svängde. Köpte en burk 556 som jag nästan tömde upp i hjulhusen och se det blev tyst,
Hade ju regnat länge och förmodligen hade något lager börjat rosta. Fungerar fortfarande efter många tusen mil.
Stödbenslagret antagligen.

Nu vet jag inte hur många av er som haft helluftfjädrade fordon, men av reaktionerna om dyrt så känns det som det är ett fåtal.
Jag kan inte på direkten komma på något sådant system som skulle vara underhållsfritt och hålla i evigheter.
Jag tycker inte det var dyrt.

Vi kan nog i alla fall vara överens om att när fjädrar och stötdämpare måste bytas är luftfjädring mycket mycket dyrare än om det är stålfjädrar.
Dessutom går det att byta enskilda små delar i ett stålfjädrat chassi, vi snackar hundralappar.
I ett luftfjädrat chassi byts "allt i ett", vi snackar 10 000 lappar.

Jag sålde min luftfjädrade personbil vid ca 24 000 mil, bland annat för att byta ut luftfjädringen skulle innebära ekonomisk skrotning av bilen.
Så, ja jag har haft ett luftfjädrat fordon.

Vi snackar 10 000 lappar.
Bara ett tips....om du har en bunt med gummiband runt....hög tid att försöka bli av med dem....prova att betala med en 6...7.. stycken hos Goldschmitt i Walldurn...I Tyskland fungerar det oftast bra att betala med sedlar. Lycka till, man kan ju alltid försöka. O tar de inte emot sedlarna, så rycker man bara på axlarna o säger : a... behåll dem.... jag har fler.

Luftfjæring kan konstrueres på mange sett. Belgene kan stå helt åpent slik en ser på mange lastebiler, da er de som regel ikke dyre og veldig lette å bytte. Men vis det er belger som ligger rundt fjærbenene da blir prisen en helt annen. Det bilfabrikatet jeg sto å skrudde på kunne komplette fjærben koste 20-25 000,-++++pr. stykk, og de gamle var som regel så nedslitt og rustne att det var dyrere å overhale enn å kjøpe komplette nye.
Når det gjelder kompressoren så hadde noen på slutten av 90 tallet lufttank, men i dag så har vel alle direktekobling til ventilblokk. Problemene med kompressorene er kondensvann som starter korrosjon innvendig i kompressoren.
Prinsippet for luftfjæring er en luftbelg og en høydesensor ved hvert hjul, en kompressor, en ventilblokk og en styreenhet.
Bilen står på ett plant underlag, kompressor starter og ventilblokk åpner til luftbelg til høydesensor lese rett høyde. Det blir ikke brukt noen trykkgiver for å få rett høyde, kun ett potensiometer (høydegiver) ved hvert hjul.
Når noe var defekt så byttet jeg ikke "alt" men støtdemper, belger og liknende ble bytter parvis for å ikke få forskjell på høyre og venstre side.
Hva som er årsaken til att dere har fått en pris på 6,500 euro det vet jeg ikke men det står vel noe på ett prisoverslag dere har fått.
Det kan jo være problemer med deletilgangen som gjør att det er så lang ventetid?
Håper dere får reparert bilen snart, lykke til.

Hvis man leter vil man alltid finne deler som er unormalt dyre og også konstruksjoner som gir dyre reparasjoner som der belgen ligger rundt fjærbenet.
Luftbelger foran til min 08 NB Flair kostet ca. 700,- pr. stykk med frakt og moms.

Noen ganger koster det å sveve av gårde på en luftpute........

Fråga till Sevallbo ( eller någon annan som vet). Nu vet jag inte vilken försäkring ni har o bil... (men verkar va något fint.)..
En intressant aspekt är ju, hur ställer sig Folksam till att erbjuda en hyrhusbil? För ni får ju er planerade resa helt inställd? Det blir ju i och för sig lite dyrt för Folksam...men man har ju försäkring för att täcka upp o få hjälp då det händer något...
Frågeställningen berör kanske särskilt de som är ute på en längre resa.

Hvis man leter vil man alltid finne deler som er unormalt dyre og også konstruksjoner som gir dyre reparasjoner som der belgen ligger rundt fjærbenet.
Luftbelger foran til min 08 NB Flair kostet ca. 700,- pr. stykk med frakt og moms.

Noen ganger koster det å sveve av gårde på en luftpute........
Hej. Vi har bytt ut våra Luftbäljar i bak på våran Flair i Sverige och den totala kostnaden var 4200 kr med nya nipplar och bullar.
Mvh Lasse

V
Fråga till Sevallbo ( eller någon annan som vet). Nu vet jag inte vilken försäkring ni har o bil... (men verkar va något fint.)..
En intressant aspekt är ju, hur ställer sig Folksam till att erbjuda en hyrhusbil? För ni får ju er planerade resa helt inställd? Det blir ju i och för sig lite dyrt för Folksam...men man har ju försäkring för att täcka upp o få hjälp då det händer något...
Frågeställningen berör kanske särskilt de som är ute på en längre resa.
hyrd husbil vet jag inte om dom ordnar . P g a att vi måste vänta till 10 januari så ordnar dom en plats som vi kan ställa bilen till Januari + att dom ordnar så vi kan flyga hem under tiden och tillbaka !

Hej. Jag har inte haft något problem med Goldschmit i Valldun var förbi i April 2021 hade tid på fredagen men fick komma in måndagen före för vi stod där. Åkte förbi i Oktober för en av kännarna som dom bytte i April va defekt gick till receptionen klockan 9 på förmiddagen och 3 timmar senare var bilen klar att fortsätta färden mot Spanien detta gick på garantin för dom ska ju funka.
Mvh Lasse

Hej. Jag har inte haft något problem med Goldschmit i Valldun var förbi i April 2021 hade tid på fredagen men fick komma in måndagen före för vi stod där. Åkte förbi i Oktober för en av kännarna som dom bytte i April va defekt gick till receptionen klockan 9 på förmiddagen och 3 timmar senare var bilen klar att fortsätta färden mot Spanien detta gick på garantin för dom ska ju funka.
Mvh Lasse
På det viset hade inte Vi några problem Heller , vi kom hit kl 8 och fick tid kl 1 . Sen är det problem att väntetiden för att få felet avhjälpt är över 2 månader I Walldurn Och 4 månader i Polch . Det är ett problem som jag ser det !

På det viset hade inte Vi några problem Heller , vi kom hit kl 8 och fick tid kl 1 . Sen är det problem att väntetiden för att få felet avhjälpt är över 2 månader I Walldurn Och 4 månader i Polch . Det är ett problem som jag ser det !
Hej. Jag menar inte att ni råkat ut för att inte få hjälp så sent. Det var inte så kul men det kanske är svårt med reservdelar.
Mvh Lasse

Hej. Jag menar inte att ni råkat ut för att inte få hjälp så sent. Det var inte så kul men det kanske är svårt med reservdelar.
Mvh Lasse
Nej det är inte svårt med reservdelar . Det är svårt med flexibilitet , dom är inte tillmötesgående . Vi har sagt att det Kanske kommer ett återbud från någon så dom kan hjälpa oss , svaret är nej nej det kommer aldrig återbud . Unikt företag 😀

Undrens tid är inte förbi även i Tyskland . Här på Goldschmitt ställplats har vi ett trevligt tyskt par som vi pratade med , dom blev väldigt förvånade att dom inte kan hjälpa oss förrän i Januari , dom får alltid tid inom 3 veckor . Men hursom så började dom kolla öppna campingplatser i närheten och hittade en där vi kan parkera bilen i 2 månader för 50 euro / månad !!! Dom kör oss dit i morgon så får vi kolla på platsen . Helt otroligt .!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen