• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gillanden och poäng?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Kommen till mogen ålder och i 30år varit tvungen att värdera elever i åldern 16-20år när man ofta är känslig och får en påverkande roll i framtiden för hela individen anser jag att vi vuxna inte ska ge poäng och värdera varandra.
Våra individuella åsikter antalet inlägg och poäng?? behöver inte ytterligare en kontrollfunktion i vårt samhälle.
Jag tycker friheten att utrycka sina åsikter är för viktig i en demokratisk förening och inte ska innebära att den hela tiden blir värderad av andra med andra åsikter.
Sånt skapar bara en grogrund till missämja.
Tänk er in i att man träffas ett antal på en antal på en campingplats och alla vet ju hur många inlägg och gillande och poäng man har det blir en klassifiering som omärkligt sätter sina spår.
På samma sätt har jag ofta sett hur det blivit så i klassrummet där man viktat varandra efter hur man ligger till i provstatistiken. Själv har jag försökt framhålla om någon misslyckas på prov att han löder bäst i klassen bättre än jag själv. Osv.
Analogt med detta kan ju många som inte skriver så mycket ha en djup kunskap och kunna reparera svåra fel på en husbil. Att man kanske har lite olika politiska åsikter ska inte värderas heller eftersom vem som hade rätt ser man först om 50år kanske.
Vi som är här har ju avverkat den största delen av livstiden redan och det vi inte lärt oss redan är nog svårt att ändra på.
Den här typen av värderingar kommer ju från facebook - amerikanskt . Men har underförstått funnits i öststats länder där värderingar via partiet styrt mycket av framgång.
Jag har som ni vet varit medlem av Jehovas Vittnen pga födsel inte av eget val vilket jag för 40år sedan lämnade, där har man hela tiden haft en värdering bl.a. genom rapportering och statistik. Man har också en typ av moderatfunktion där enskilda medlemmar fått "råd" av självutnämda äldste och där sådana råd innefattat att Guds lag är högre än människans lag. Altså har man infört egna lagar som i flera fall och livsavgörande brutit mot svensk lag.
Låt oss inte komma i närheten av ett sånt synsätt där man ska anta egna regler som går utanför svensk lag.
Detta är mina egna privata åsikter som jag står för andra får tycka vad de vill det har jag inga synpunkter på.
Jag förstår att syftet är gott men missriktat. Så låt oss sluta värdera varandra och tvinga på andra våra egna åsikter.
Tala inte om för vuxna människor vad dom ska eller inte ska tycka, vi har en svensk lag som reglerar detta låt oss följa den så går allt säkert bra.
Själv avstår jag gärna från att bli poängsatt och värderad jag märker att det påverkar mitt förhållningsätt på ett icke önskvärt sätt som att jag på något sätt skulle vara bättre för att jag har fler gillanden eller poäng än andra som har lägre. Kunde jag ignorera den biten skulle det vara bra, inte att ignorera andras medlemmars åsikter som jag inte sympatiserar med. Blev långt men nödvändigt inlägg eftersom medlemsantalet ökar snabbt och den sk. hackordningen i samma omfattning. / Bengt

Många tänkvärda tankar i denna tråd. Också olika syn på gilla och poäng kommer fram. Det är ju som @bengtic säger från början ett förslag som sedan några lämnat sin syn på. Själv är jag kluven i dessa frågor, poängen kan jag ha förståelse för att man vill ha bort även om den inte stör mej. Däremot gilla och de olika varianterna som finns där vill jag absolut inte ha bort. Visst är det personligt hur man uppfattar de olika symbolerna, men det känns bra att på ett enkelt sätt kunna ge feedback på ett inlägg beroende vad man tycker om det. Jag tycker absolut inte man ska skriva svar på allt istället för då drunkar trådarna i inlägg som inte tillför tråden något alls. Mängder av inlägg i en tråd som inte för diskussionen framåt tror jag ger ett sämre forum än ett med "renare" trådar. Dessutom tror jag det hämmar många att skriva alls om det blir mycket sådant i trådarna.
Det är väldigt lätt att man tappar fokus på det man vill ha fram när tråden svävar ut, i vissa trådar kanske det inte gör så mycket men i vissa fall blir tråden förstörd. Jag tror nog att de flesta som har en åsikt att framföra har gjort det. Tänker stänga tråden någon gång i morgon, erfarenheten säjer att om man låter den ligga öppen så kan den dra iväg åt de mest oväntade och inte önskvärda håll. Vi är ju inte så många än så utfallet är väl representativt. Sen så får vi se vad det blir av det, jag tror att klubben har en lång utveckling framför sej nu när det inte finns något som stoppar annat än brist på tid. När våren gör sitt intåg och husbilarna kommer fram tror jag att det kommer att hända mycket. Tänker man tllbaks bara någon dryg månad har det hänt massor. Det som är viktigt är att stämningen är god och respekten för varandra är bra alla måste kunna ta ansvar tycker man.

Poeng systemer finnes i de fleste forum motorer, og de er ment til å oppmuntre nye medlemmer til å være aktive. Om det fungerer er en annen sak :D. Aktive personer på forumet når fort opp over en grense hvor poengene ikke lenger betyr noe som helst. Antall gillande gitt og mottatt er etter en tid også uten betydning. Antall innlegg? Vet ikke hva jeg skal si om det tallet.

Tilbake til poengene - det finnes funksjoner i endel forum som åpnes opp for brukerene når de passerer visse poeng grenser. Har ikke sett at dette finnes i bruk her hos oss.

Tack Knut!
Det var ungefär det jag ville ha reda på. Så man har tydligen valt att aktivera funktionen för att man räknat med att få igång forumet lättare. Sen kommer ju siffrorna slå i taket, det som kan skilja är ju för nya när de ser en stor mängd poäng och gillanden och kanske reagerar ett icke förväntat sätt.
Borde ju finnas statistik från leverantören .
Antar att man ganska lätt kan aktivera funktioner eller inte på ett enkelt sätt.
Man undrar ju om dessa funktioner egentligen är skapade för tonåringar och liknande, vi äldre har ju en annan inställning till livet vi har oftast tävlat klart. Har sett en liknande funktion på bilforum där man skrivit proffsmek och liknande för att sporra de kunniga att delta.

Var inne och tittade på hur många olika inställningar jag kan göra under min profil. Trodde aldrig att de skulle ta slut. Då dök tanken upp att var och en själv skulle kunna få avgöra om antal gillanden och poäng skall vara synliga för andra än mig själv. På så sätt skulle alla kunna bli nöjda och glada.

Var inne och tittade på hur många olika inställningar jag kan göra under min profil. Trodde aldrig att de skulle ta slut. Då dök tanken upp att var och en själv skulle kunna få avgöra om antal gillanden och poäng skall vara synliga för andra än mig själv. På så sätt skulle alla kunna bli nöjda och glada.
Mycket bra ide då slipper vi diskutera vidare. Naturligtvis kommer webbarna ha tillgång till statistiken ändå men vi andra kan slippa jämföras med andra vi är vuxna har tävlat färdigt i livet och vill bli värderade efter vem vi är utan statistik och trams.
Sånt kan de med problem med självkänslan pyssla med! Tänker stänga tråden med denna bombshell som Clarkson i top gear brukar säja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen