• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gillanden och poäng?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Kommen till mogen ålder och i 30år varit tvungen att värdera elever i åldern 16-20år när man ofta är känslig och får en påverkande roll i framtiden för hela individen anser jag att vi vuxna inte ska ge poäng och värdera varandra.
Våra individuella åsikter antalet inlägg och poäng?? behöver inte ytterligare en kontrollfunktion i vårt samhälle.
Jag tycker friheten att utrycka sina åsikter är för viktig i en demokratisk förening och inte ska innebära att den hela tiden blir värderad av andra med andra åsikter.
Sånt skapar bara en grogrund till missämja.
Tänk er in i att man träffas ett antal på en antal på en campingplats och alla vet ju hur många inlägg och gillande och poäng man har det blir en klassifiering som omärkligt sätter sina spår.
På samma sätt har jag ofta sett hur det blivit så i klassrummet där man viktat varandra efter hur man ligger till i provstatistiken. Själv har jag försökt framhålla om någon misslyckas på prov att han löder bäst i klassen bättre än jag själv. Osv.
Analogt med detta kan ju många som inte skriver så mycket ha en djup kunskap och kunna reparera svåra fel på en husbil. Att man kanske har lite olika politiska åsikter ska inte värderas heller eftersom vem som hade rätt ser man först om 50år kanske.
Vi som är här har ju avverkat den största delen av livstiden redan och det vi inte lärt oss redan är nog svårt att ändra på.
Den här typen av värderingar kommer ju från facebook - amerikanskt . Men har underförstått funnits i öststats länder där värderingar via partiet styrt mycket av framgång.
Jag har som ni vet varit medlem av Jehovas Vittnen pga födsel inte av eget val vilket jag för 40år sedan lämnade, där har man hela tiden haft en värdering bl.a. genom rapportering och statistik. Man har också en typ av moderatfunktion där enskilda medlemmar fått "råd" av självutnämda äldste och där sådana råd innefattat att Guds lag är högre än människans lag. Altså har man infört egna lagar som i flera fall och livsavgörande brutit mot svensk lag.
Låt oss inte komma i närheten av ett sånt synsätt där man ska anta egna regler som går utanför svensk lag.
Detta är mina egna privata åsikter som jag står för andra får tycka vad de vill det har jag inga synpunkter på.
Jag förstår att syftet är gott men missriktat. Så låt oss sluta värdera varandra och tvinga på andra våra egna åsikter.
Tala inte om för vuxna människor vad dom ska eller inte ska tycka, vi har en svensk lag som reglerar detta låt oss följa den så går allt säkert bra.
Själv avstår jag gärna från att bli poängsatt och värderad jag märker att det påverkar mitt förhållningsätt på ett icke önskvärt sätt som att jag på något sätt skulle vara bättre för att jag har fler gillanden eller poäng än andra som har lägre. Kunde jag ignorera den biten skulle det vara bra, inte att ignorera andras medlemmars åsikter som jag inte sympatiserar med. Blev långt men nödvändigt inlägg eftersom medlemsantalet ökar snabbt och den sk. hackordningen i samma omfattning. / Bengt

Om man "klickar" på Medlemmar kommer den samlade statistiken upp, med poäng mm, se skärmdumpen nedan
Och man sen "klicka" på "visa flera" så kommer en lång lista upp, se även toppen på poänglistan nedan.

1644172815113.png

1644173000042.png

Har nu fördjupat mig lite om det här med poäng. För det första har jag inte reagerat på detta förrän frågan väcktes. Kan inte i min vildaste fantasi se att detta skulle vara på något sätt diskriminerande. Kollade på medlem X, han hade 93 poäng. Medlem XX hade bara 33 poäng. När jag då tittade hade X gjort 369 inlägg medans XX hade bara gjort 38 inlägg. För mig var det inte så svårt att knyta ihop att ju fler inlägg man gör ju fler poäng får man. Att detta skulle innebära att dom som gjort färre inlägg skulle vara mindre värda här på forumet är ett feltänk.

Så för mig är detta en icke fråga där det för mig inte spelar någon roll om det visas eller inte.

Trycker både på gillaknappen och gör som jag föreslår..dvs svarar.
Nej jag håller med JanneEkan. Detta är inte något stort problem.
Jag har ett annat inlägg.... som tar upp detta.

Använd de funktioner som finns i forum programmet..på ett sätt så att det gynnar o inte motarbetar det man vill uppnå. Här behövs en analys av hur man tror olika saker påverkar.
Jag skulle prioritera...
Stor aktivitet...Att många medlemmar är aktiva med inlägg.
Främja de demokratiska ambitionerna.

För mej är det en ickefråga. Jag är Admin och jag bryr mej inte om vad eller varför poäng finns, tror aldrig jag tittat på poängen. Men vi är alla olika så vissa kanske gillar att poäng finns. Bara MFF tar flest poäng så är jag nöjd. ;);)👍

Har nu fördjupat mig lite om det här med poäng. För det första har jag inte reagerat på detta förrän frågan väcktes. Kan inte i min vildaste fantasi se att detta skulle vara på något sätt diskriminerande. Kollade på medlem X, han hade 93 poäng. Medlem XX hade bara 33 poäng. När jag då tittade hade X gjort 369 inlägg medans XX hade bara gjort 38 inlägg. För mig var det inte så svårt att knyta ihop att ju fler inlägg man gör ju fler poäng får man. Att detta skulle innebära att dom som gjort färre inlägg skulle vara mindre värda här på forumet är ett feltänk.

Så för mig är detta en icke fråga där det för mig inte spelar någon roll om det visas eller inte.
Skulle i och för sej vara intressant att få veta hur poängalgoritmen jobbar har lite svårt att se att den är direkt kopplad till antal inlägg eller gillanden max verkar vara fn 93 vilket ett antal har oavsett gillanden och inlägg. Antar att det är en automatisk funktion kan inte tänka mej något annat. Kanske den följde med i "paketet". Medlemsökningen här är ganska stor, jag förutsade ett strömhopp hit och det är på G. Jag antar att det är svårt att finna den enda rätta vägen direkt man måste nog räkna med att det kommer att bli ett antal förändringar under resans gång. Det som kan bli problematiskt är att ju större organisationen blir desto mer tungrott blir det.
Efter att under en följd av år blivit hindrade att utveckla så kommer iHusbil starkt men det är mycket arbete som vi vanliga inte ser. Det gäller att inte vara kritiska utan konstruktiva förslag kan man ge det är ju därför den funktionen finns, men det gäller att inte falla tillbaka i gamla vanor detta är en ny klubb utan en massa gnäll. Enade vi stå söndrade vi falla heter det ju.

För mej är det en ickefråga. Jag är Admin och jag bryr mej inte om vad eller varför poäng finns, tror aldrig jag tittat på poängen. Men vi är alla olika så vissa kanske gillar att poäng finns. Bara MFF tar flest poäng så är jag nöjd. ;);)👍
Vad är MFF för något har jag inte sett någonstans här?

Jag har lite svårt att se hur man skall kunna tolka ut något negativt ur sina eller någon annans poäng eller antal gillande.

En väldigt aktiv medlem som även gör många inlägg plockar naturligtvis på sig höga siffror men det gör ju inte någon annan medlems aktiviteter automatiskt sämre för det. Jag säger grattis och tack till den som har och kan lägga ner mycket tid på att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap.
Värre hade det väl varit om man kunde tryckas ner och få minuspoäng genom "tumme ner" eller om man tvingas samla ett visst antal poäng varje år för att få fortsätta vara medlem :)

Jag har lite svårt att se hur man skall kunna tolka ut något negativt ur sina eller någon annans poäng eller antal gillande.

En väldigt aktiv medlem som även gör många inlägg plockar naturligtvis på sig höga siffror men det gör ju inte någon annan medlems aktiviteter automatiskt sämre för det. Jag säger grattis och tack till den som har och kan lägga ner mycket tid på att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap.
Värre hade det väl varit om man kunde tryckas ner och få minuspoäng genom "tumme ner" eller om man tvingas samla ett visst antal poäng varje år för att få fortsätta vara medlem :)
Jodå visst kan jag hålla med dig.......

Men men....det handlar här mera om ( enligt mig) poängsystem...gillaknappen leder till positiva eller negativa beteenden o aktivitet på forumet.
För att svara på den frågan måste man först göra klart vad som är önskvärt...

Hög medlemsaktivitet.....brett demokratiskt genomslag...
Det håller jag på.

Skulle i och för sej vara intressant att få veta hur poängalgoritmen jobbar har lite svårt att se att den är direkt kopplad till antal inlägg eller gillanden max verkar vara fn 93 vilket ett antal har oavsett gillanden och inlägg. Antar att det är en automatisk funktion kan inte tänka mej något annat. Kanske den följde med i "paketet". Medlemsökningen här är ganska stor, jag förutsade ett strömhopp hit och det är på G. Jag antar att det är svårt att finna den enda rätta vägen direkt man måste nog räkna med att det kommer att bli ett antal förändringar under resans gång. Det som kan bli problematiskt är att ju större organisationen blir desto mer tungrott blir det.
Efter att under en följd av år blivit hindrade att utveckla så kommer iHusbil starkt men det är mycket arbete som vi vanliga inte ser. Det gäller att inte vara kritiska utan konstruktiva förslag kan man ge det är ju därför den funktionen finns, men det gäller att inte falla tillbaka i gamla vanor detta är en ny klubb utan en massa gnäll. Enade vi stå söndrade vi falla heter det ju.
Ok! ska aldrig mer fråga om någon teknisk forum detalj. Ska bara kommentera och skriva om husbilsfrågor.
Mvh
Anders

Ok! ska aldrig mer fråga om någon teknisk forum detalj. Ska bara kommentera och skriva om husbilsfrågor.
Mvh
Anders

Hej Anders.... här gör du ett inlägg som i varje fall jag kan tolka på två sätt...
× antingen läser och tolkar man det exakt så som det står skrivet...
× eller så finns det ironiska undertoner...

Så här skulle du från mig...beroende på min tolkning... kunnat få en tumme upp...eller en sur gubbe!
Och du skulle inte utifrån det helt säkert kunnat veta vad jag tycker...

Jag tycker att du visst det ska skriva i alla möjliga trådar och alla möjliga ämnen.. Det ger bredd i åsikter och aktivitet här.

Ps jag har varit mycket i Italien....

Hei Anders, du skrev: # Ok! ska aldrig mer fråga om någon teknisk forum detalj. #. Jo det skal du, fordi da lærer alle vi andre også noe! Hvis du venter litt så vil det helt sikkert dukke opp en som kan gi en lav-nivå programmerer ett tilfredsstillende svar. Det er slike spørsmål som er viktig nå i oppstarten, for ting er ikke alltid som vi tror.

Senast ändrad:
Det fungerar inte så när man lägger ett förslag så kan man ju inte rösta om det direkt, det är ju bara ett förslag som visar vad en medlem tycker och sedan kan ju andra instämma om de så vill. Det är ju upp till styrelsen att göra vad dom vill med den informationen. Allt annat skulle ju vara anarki eller det kanske heter polsk riksdag. Vi har ju ett annat läge än det många av oss varit vana vid sedan tidigare. Vi måste gå vidare.

Många tänkvärda tankar i denna tråd. Också olika syn på gilla och poäng kommer fram. Det är ju som @bengtic säger från början ett förslag som sedan några lämnat sin syn på. Själv är jag kluven i dessa frågor, poängen kan jag ha förståelse för att man vill ha bort även om den inte stör mej. Däremot gilla och de olika varianterna som finns där vill jag absolut inte ha bort. Visst är det personligt hur man uppfattar de olika symbolerna, men det känns bra att på ett enkelt sätt kunna ge feedback på ett inlägg beroende vad man tycker om det. Jag tycker absolut inte man ska skriva svar på allt istället för då drunkar trådarna i inlägg som inte tillför tråden något alls. Mängder av inlägg i en tråd som inte för diskussionen framåt tror jag ger ett sämre forum än ett med "renare" trådar. Dessutom tror jag det hämmar många att skriva alls om det blir mycket sådant i trådarna.

Ja

Många tänkvärda tankar i denna tråd. Också olika syn på gilla och poäng kommer fram. Det är ju som @bengtic säger från början ett förslag som sedan några lämnat sin syn på. Själv är jag kluven i dessa frågor, poängen kan jag ha förståelse för att man vill ha bort även om den inte stör mej. Däremot gilla och de olika varianterna som finns där vill jag absolut inte ha bort. Visst är det personligt hur man uppfattar de olika symbolerna, men det känns bra att på ett enkelt sätt kunna ge feedback på ett inlägg beroende vad man tycker om det. Jag tycker absolut inte man ska skriva svar på allt istället för då drunkar trådarna i inlägg som inte tillför tråden något alls. Mängder av inlägg i en tråd som inte för diskussionen framåt tror jag ger ett sämre forum än ett med "renare" trådar. Dessutom tror jag det hämmar många att skriva alls om det blir mycket sådant i trådarna.

Precis...absolut.... håller med dig helt....
Du skriver att det är personligt hur man uppfattar de olika symbolerna.....jag valde en som såg snygg ut.....sen hur den ska uppfattas..
Det är ju upp till mottagaren och andra att tolka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen