• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gillanden och poäng?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Kommen till mogen ålder och i 30år varit tvungen att värdera elever i åldern 16-20år när man ofta är känslig och får en påverkande roll i framtiden för hela individen anser jag att vi vuxna inte ska ge poäng och värdera varandra.
Våra individuella åsikter antalet inlägg och poäng?? behöver inte ytterligare en kontrollfunktion i vårt samhälle.
Jag tycker friheten att utrycka sina åsikter är för viktig i en demokratisk förening och inte ska innebära att den hela tiden blir värderad av andra med andra åsikter.
Sånt skapar bara en grogrund till missämja.
Tänk er in i att man träffas ett antal på en antal på en campingplats och alla vet ju hur många inlägg och gillande och poäng man har det blir en klassifiering som omärkligt sätter sina spår.
På samma sätt har jag ofta sett hur det blivit så i klassrummet där man viktat varandra efter hur man ligger till i provstatistiken. Själv har jag försökt framhålla om någon misslyckas på prov att han löder bäst i klassen bättre än jag själv. Osv.
Analogt med detta kan ju många som inte skriver så mycket ha en djup kunskap och kunna reparera svåra fel på en husbil. Att man kanske har lite olika politiska åsikter ska inte värderas heller eftersom vem som hade rätt ser man först om 50år kanske.
Vi som är här har ju avverkat den största delen av livstiden redan och det vi inte lärt oss redan är nog svårt att ändra på.
Den här typen av värderingar kommer ju från facebook - amerikanskt . Men har underförstått funnits i öststats länder där värderingar via partiet styrt mycket av framgång.
Jag har som ni vet varit medlem av Jehovas Vittnen pga födsel inte av eget val vilket jag för 40år sedan lämnade, där har man hela tiden haft en värdering bl.a. genom rapportering och statistik. Man har också en typ av moderatfunktion där enskilda medlemmar fått "råd" av självutnämda äldste och där sådana råd innefattat att Guds lag är högre än människans lag. Altså har man infört egna lagar som i flera fall och livsavgörande brutit mot svensk lag.
Låt oss inte komma i närheten av ett sånt synsätt där man ska anta egna regler som går utanför svensk lag.
Detta är mina egna privata åsikter som jag står för andra får tycka vad de vill det har jag inga synpunkter på.
Jag förstår att syftet är gott men missriktat. Så låt oss sluta värdera varandra och tvinga på andra våra egna åsikter.
Tala inte om för vuxna människor vad dom ska eller inte ska tycka, vi har en svensk lag som reglerar detta låt oss följa den så går allt säkert bra.
Själv avstår jag gärna från att bli poängsatt och värderad jag märker att det påverkar mitt förhållningsätt på ett icke önskvärt sätt som att jag på något sätt skulle vara bättre för att jag har fler gillanden eller poäng än andra som har lägre. Kunde jag ignorera den biten skulle det vara bra, inte att ignorera andras medlemmars åsikter som jag inte sympatiserar med. Blev långt men nödvändigt inlägg eftersom medlemsantalet ökar snabbt och den sk. hackordningen i samma omfattning. / Bengt

Det är väl bra att man kan trycka på gillaknappen för personlig återkoppling, men det behöver väl inte synas i någon officiell statistik.
Jag håller med. Åtminstone om jag tolkar dig rätt. Dvs det ska synas under inlägget men inte när man tar upp någon annans profil, möjligtvis sin egen.
Detta är första forum jag följer där man får poäng för olika saker. Jag följer också forum där möjligheten till gilla inte finns. Då kommer istället en massa inlägg med "+1" ock liknande.

Bengt jag instämmer i mycket du skriver. Vill du då att jag ska strunta i att trycka på gillaknappen?
Instämmer också i mycket som Bengt skriver. Tänkvärt!
Men kommer att tänka på hur valet av lägga till denna poäng funktion gott till?

I den andra stora klubben som många är/varit med i, så finns ju gilla-funktionen men ej poäng, och vad jag vet inte så lätt tillgänglig iallafall att se en sammanställning av hur många gillande olika personer har.

Jag tycker "gilla" har ett syfte att se om ett ämne intresserar, om jag tex lägger ner en hel del jobb att dokumentera en felsökning + reparation, så kanske inte så många behöver den informationen just nu, men kanske inser att det kan vara mycket värdefull information om/när det kan behövas. Om det är för avancerat så kanske bara ett fåtal uppskattar det, då är det bra att få återkoppling på det också.

Mvh
Anders

Var och en får göra som dom vill men det är inte det att jag vill ändra på några enskilda medlemmars behandlande av gillaknappen.
Mitt förslag är att funktionen tas bort som en värdering av författaren. Däremot är det ju en annan sak om det i en teknisk artikel finns ett gillande av själva artikeln men inte av författaren. Hur det ska lösas om någonsin vet webbarna bättre.
Glöm inte att ett förslag är bara ett förslag och inget annat.

Mycket tänkvärda ord från Bengtic och jag förstår hans reaktioner med den livserfarenheten som han besitter.

Att man får ett "gilla" för något som man framför här på forumet är samtidigt något som ligger helt i tiden.
Jämför med engelsmännens ljudliga "hear - hear", när man uttrycker sitt samförstånd med talaren.
Vem vill tala för döva öron? Vem vill framföra något ståendes på en scen och lämnas där helt utan applåder?

Det ger nog trots allt en sporre, att få en och annan (y) kanske för någon synpunkt man framfört.
Alla sociala medier har ju liknande "belöningssystem" och varför skulle inte vi kunna ha liknande ...

Däremot kan jag instämma i Bengtic´s kritik mot att poäng och gillanden anslås på en offentlig "anslagstavla" i forumet.
Lätt att vi hamnar i epitetet "Klubben för inbördes beundran" och där vi rangordnas efter en skala av antalet aktiviteter.
Vi sägs ju värna om demokratiska värderingar och då bör väl inte medlemmar öppet rangordnas efter en betygsmall?

Personligen tycker jag, att mina eventuella (y) är likställt med mina privat intjänade "medel" och endast av egenintresse.
Det ger trots allt ett litet kvitto på, att min medverkan på forumet faktiskt ger en viss respons av läsaren.
Den moroten måste man trots allt behålla för att engagera medlemmar att vara lite mer aktiva här på forumet.

Men för egen del kan den "offentliga redovisningen" mellan oss medlemmar helt tas bort eller läggas i något arkiv
av precis samma skäl som Bengtic antyder.

Jag röstade ner förslaget då jag tycker det är för konservativt och bakåtsträvande. Personligen tycker jag inte att iHusbil förtjänar att jämföras med varken Jehovas vittnen eller gamla öststatsländer på grund att vi har en gillaknapp!
Vi som är här har ju avverkat den största delen av livstiden redan och det vi inte lärt oss redan är nog svårt att ändra på.
Tala för dig själv. :);)
Så länge det inte är uttalat att iHusbil ska vara en förening för de som avverkat den största delen av sitt liv (marknadsplanen säger faktiskt nåt helt annat) så tycker jag personligen inte att vi behöver vara livrädda för nyheter och ta bort funktioner bara för att optimera forumet för de som avverkat större delen av sitt liv.

Uppskattar Bengtics inlägg. Det är sådana som på sikt kommer att avgöra huruvida en klubb....är demokratisk enbart i stadgarna o inte helt ut i praktiken.
(DDR hade ju också med demokaratiska i sin förkortning. )
Antingen tar man bort gilla funktionen helt..eller, som jag kanske tycker..man tar bort de andra sura o glada gubbarna..och behåller enbart..Gilla. Gilla går nämligen att tolka. Det betyder nog oftast..att jag håller med dig..eller att det som du skrev tycker jag om.
Men vad betyder Sur gubbe? På något sätt något negativt. Men vad?
Man blir ju inte tankeläsare för att man köper en husbil.
I en demokratisk klubb tycker jag att det är 1000 procent bättre att istället skriva det som man tycker...Lägg in ett svar istället!
I en demokratisk klubb ska olika åsikter få komma fram och sen ska de som vill framföra något däremot göra detta o ha rätt till det. Det är utifrån denna diskussion som det blir möjligt att se på en fråga utifrån lite olika synvinklar.
Jag har betydligt mycket mer att framföra i detta ämne men väljer av olika skäl att avvakta.
Jag tackar igen Bengtic för att han bidrar till att hjälpa iHusbil in på den rätta vägen..
Den rätta vägen är smal..syndarna tar den breda vägen. Det är kanske därför som jag mest gillar små van o campers? ?

Finns det någon statistik på att medelåldern iHusbil ligger på 40år
Nej, det gör det inte.
Men läser man marknadsplanen så står där att ihusbil även ska försöka värva yngre generationer. Det tolkar jag som att detta inte enbart ska vara en förening för de som avverkat större delen av sitt liv.
Men visst, marknadsplanen går att påverka.

Nej, det gör det inte.
Men läser man marknadsplanen så står där att ihusbil även ska försöka värva yngre generationer. Det tolkar jag som att detta inte enbart ska vara en förening för de som avverkat större delen av sitt liv.
Men visst, marknadsplanen går att påverka.
”Försöka” värva yngre, kan tolkas som att dom medlemmar som är med har tillryggalagt ett antal år sen dom var ”yngre”
Skulle värvningen av ”yngre” slå väl ut och det då blir en majoritet för poängsystemet, är det väl bara rösta om det, ledstjärnan är ju demokrati och ett visst mått medbestämmande tänker jag.

Bengtic..nu ska vi vara snälla...... tyvärr..det syns på fotona.... att rätt många nog snarare är både 45 och i vissa fall till och med 50 ! Typ vad är du själv? Minst 47 ?
Jag måste erkänna att jag förstör snittet på det efterlängtade ordentligt jag är 73år så jag kanske är lite utanför och tillhör en gammal och förlegad generation som man inte ska lyssna på längre. Men faktum är ju att medelåldern automatiskt ökar med ett år varje år. Problemet är ju att yngre ofta inte har råd att skaffa en husbil eftersom man har familj med barn att försörja och då är ett bra boende viktigast. Det är först när man blir äldre och samlat pengar eller avyttrat en fastighet som man har råd att köpa en husbil och då uppstår ju behovet att gå med i en husbilsklubb och dra nytta av andras lärdomar. Men nu var det ju inte det som mitt förslag gällde egentligen och av de svar som hittills kommit in verkar de flesta ganska eniga om att statistiken inte behöver vara offentlig och jämförande. Det är ju bara att gå ut och titta på hur det ser ut så är det nog för att skrämma bort de flesta från att våga göra ett inlägg.
Mitt förslag var egentligen inte av personlig art utan med klubbens väl och ve i tankarna och kanske lite överdrivet pedagogisk med liknelser och liknande. Tack för de seriösa svar som hitills kommit in, det är ju bara förslag och inget som ska röstas om det bestämmer ju styrelsen naturligtvis . Jag ser min uppgift att bara belysa problematiken som jag upplever den. Sen är det ju bra om vi kan hålla en balanserad ton i det hela och kanske skoja till det ibland, det är ju knappast så att någon går och dör hur det än blir. Jag tänker inte driva denna frågan vidare utan väntar på inlägg från medlemmarna sen låser jag tråden.

Senast ändrad:
Jag vet inte om vi blandar ihop poängsystemet med gillaknappen ?
Är det bara jag som ser det som helt olika saker?

För mig är gillaknappen en möjlighet att enkelt kommentera någons inlägg. Alltså innehållet och det personen skrivit och inte hissa eller dissa personen bakom.
Lika om någon tackat/kommenterat något av mina inlägg med hjälp av gillaknappen så utgår jag ifrån att det är en kommentar om vad jag försökte förmedla och inte om hur bra eller dålig någon tycker att jag är som person.
Om jag inte får något tack för ett inlägg ser jag det inte som att jag är en sämre person. Mer att jag kanske är ensam i min åsikt eller tanke 😊

Poängsystemet är väl i så fall mer ett personkopplat ”betygssystem” där vi rankas och där har jag också lite svårt att se nyttan mer än att det kanske kan vara en kul grej för en själv men inget som behöver synas för andra.
Inte hela världen för mig personligen men vi är ju alla olika

Jag vet inte om vi blandar ihop poängsystemet med gillaknappen ?
Är det bara jag som ser det som helt olika saker?

För mig är gillaknappen en möjlighet att enkelt kommentera någons inlägg. Alltså innehållet och det personen skrivit och inte hissa eller dissa personen bakom.
Lika om någon tackat/kommenterat något av mina inlägg med hjälp av gillaknappen så utgår jag ifrån att det är en kommentar om vad jag försökte förmedla och inte om hur bra eller dålig någon tycker att jag är som person.
Om jag inte får något tack för ett inlägg ser jag det inte som att jag är en sämre person. Mer att jag kanske är ensam i min åsikt eller tanke 😊

Poängsystemet är väl i så fall mer ett personkopplat ”betygssystem” där vi rankas och där har jag också lite svårt att se nyttan mer än att det kanske kan vara en kul grej för en själv men inget som behöver synas för andra.
Inte hela världen för mig personligen men vi är ju alla olika
Nej, jag tror inte det. Det beror nog mer på frågan om bengtic inte villa ha tumme upp på sitt inlägg, som följdfråga på sitt inlägg. Och som där med naturligt (enligt mitt synsätt, förfärligt enligt andra, gissar jag) vidgat sig

Just när jag skriver detta kan jag genom att klicka på "golfhålet" lätt se att Hole in one har 224 "Gillanden" (varav en del kan vara negativa) och 33 poäng. Jag uppfattar det som om det är detta ursprungsfrågan handlar om, dvs ska detta synas så eftersom det kan vara någon slags "gradering" av skribenter.

Var och en får göra som dom vill men det är inte det att jag vill ändra på några enskilda medlemmars behandlande av gillaknappen.
Mitt förslag är att funktionen tas bort som en värdering av författaren. Däremot är det ju en annan sak om det i en teknisk artikel finns ett gillande av själva artikeln men inte av författaren. Hur det ska lösas om någonsin vet webbarna bättre.
Glöm inte att ett förslag är bara ett förslag och inget annat.
Det är mycket enkelt att lösa detta. Istället för att trycka på gillaknappen så skriver man något om saken.
T ex Hej Bengt..jag tycker precis som du...men jag vill också tillägga att........

Det är ju inte så att iHusbils forum är överbelastat av inlägg! Min åsikt är att en aktiv och deltagande medlemsskara ska vara ett mål. Särskilt om man har hög ambition i att vara den unika demokratiska klubben. Det var det som lockade mig !

Gillaknappen.... och sur glad gubbe bidrar på inget sätt till att forumet blir så aktivt som det skulle kunna vara.
Det finns fler saker som har med detta att göra..men återkommer.

Bara för att en sak rent tekniskt finns i ett system... så måste man ställa sig frågan...
Ska vi använda oss av detta?
Hur påverkar detta? Det som Bengtic tar upp handlar om det.
* Vill vi att många ska vara delaktiga i samtalet här?
* Vilka tekniska funktioner leder till ökad aktivitet o ökad demokrati?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen