• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Gasol i husbilen

4 Gasolhantering i fritidsmiljö
4.1 Gasol i husvagnar och husbilar
De tidigare föreskrifterna om gasol i husvagnar/husbilar SÄIFS 2001:2 - Sprängämnesinspektionens föreskrifter om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m. har upphävts då myndighetsansvaret flyttades från MSB till Transportstyrelsen. Skriften Tänk först - tänd sedan av Energigas Sverige och Svenska Brandskyddsföreningen Goda råd – Gasol i husvagnar är bra vägledare vid frågor kring gasolinstallationer i husvagnar/husbilar.
Principen för placering av gasolflaskor i husvagnar och husbilar är de ska stå i ett slutet utrymme, avskilt från vagnens inre på så sätt att explosiv gasblandning inte kan spridas inne i husvagnen/husbilen. Utrymmet ska vara låsbart, väderskyddat samt väl ventilerat till det fria. Endast absolut nödvändig elutrustning för gasinstallationens drift får finnas i utrymmet.
Två flaskor på maximalt 30 liter vardera är det som accepteras för fritidsbruk, d.v.s. flaskor som rymmer 26 liter gasol (P11). Detta gäller fordon vars utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor. Annars får man föra med sig det antal som krävs för utrustningens funktion.
Gasapparater som används ska vara avsedda för fordon samt uppfylla kraven i Sprängämnes- inspektionens föreskrifter om gasapparater (SÄIFS 2000:6) vilka bl.a. kräver flamvakt. Flamvakt kal las även ibland för tändsäkring och innebär att gasolen stängs av automatiskt om lågan slocknar. Detta gäller även spisar. Om en spis har nedfällbart lock av brännbart material över brännarna ska locket vara skyddat mot oavsiktlig stängning eller gastillförseln avbrytas när locket fälls ner.
Kontroll av fordon som importeras/byggs ska ske av ackrediterat certifieringsorgan. Det är viktigt att innan import kontakta Transportstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för att klargöra vilka krav som ställs på gasinstallationen. Kontroll av fler en ett fordon sker antingen genom kontroll av varje exemplar enligt ovan eller kontroll av ett exemplar och sedan när fordonet blivit certifierat övertar tillverkaren/ importören kontrollen av att övriga fordon överensstämmer med det certifierade.
Kontroll av gasolinstallationen (återkommande kontroll) var tidigare obligatoriskt i samband med kontrollbesiktningen av fordonet. Idag ligger ansvaret till stor del på den enskilde. Bl.a. kontrolleras att gasolledningarna är täta och slangarna inte är hårda eller spruckna.
*från räddningstjänsten
 
Senast ändrad:
Hej Michael,
De gamla bestämmelserna som var lätta att hitta upphävdes när Sprängämnes inspektionen " upplöstes" och allt underordnades MSB så nu finns uppgifterna på många ställen i framför allt i lokala brandskydds bestämmelser.
skrivna så här "https://forum.ihusbil.se/threads/säker-camping-brandskydd-på-fritiden.524/
"Du får förvara max 60 liter gasol för eget bruk i husvagnen eller husbilen. Det innebär två gasolflaskor på max 30 liter, en som används och en i reserv. Gasflaskorna ska vara fast förankrade och utrymmet för ventiler ska vara väderskyddat, ventilerat och låst till skydd mot obehöriga. Gasflaskor ska aldrig förvaras liggande för då fungerar inte säkerhetsventilen." Detta är Stockholms brandförsvars anvisningar, finns motsvarande för Göteborg mfl.
 
Någon som kan visa mig var det anges att en husbil max får ha med max 60 liter gasol?
Jag hittar det inte, däremot hittar jag den texten för icke fordonsbunden verksamhet/hemma/garaget osv.
MSB är den myndighet som ansvarar för regelverket för hantering av gasol och andra brandfarliga gaser och vätskor. I sin föreskrift MSBFS 2013:3 skriver de i 2 kap. 4 § om undantag för kravet för tillstånd att privatpersoner får hantera 60 liter gasol och 10 liter annan brandfarlig gas.

Men när det gäller gasol i installationer i fordon torde andra regler gälla som också anges i inledande inlägg. Med installation menas således att fast anslutna flaskor och tankar som då inte omfattas av reglerna i den ovannämnda föreskriften.
 
MSB är den myndighet som ansvarar för regelverket för hantering av gasol och andra brandfarliga gaser och vätskor. I sin föreskrift MSBFS 2013:3 skriver de i 2 kap. 4 § om undantag för kravet för tillstånd att privatpersoner får hantera 60 liter gasol och 10 liter annan brandfarlig gas.

Men när det gäller gasol i installationer i fordon torde andra regler gälla som också anges i inledande inlägg. Med installation menas således att fast anslutna flaskor och tankar som då inte omfattas av reglerna i den ovannämnda föreskriften.
Hej Om man har camping kök eller grill med egna små gasol tuber då måste man tänka sig för efter som jag förstår de har man inte tänkt på förut men nu får man göra det så man inte har för mycket men i husbilen.
Mvh Lasse
 
Hej Om man har camping kök eller grill med egna små gasol tuber då måste man tänka sig för efter som jag förstår de har man inte tänkt på förut men nu får man göra det så man inte har för mycket men i husbilen.
Mvh Lasse
Absolut så att man ska tänka sig för när man hanterar gasol. Jag har själv två PC10 flaskor om sammanlagt max 47,6 liter samt två mindre engångstuber för grill och campingkök om max 0,9 liter, så det är ju en bra bit under den aktuella gränsen. Allt förvaras i det avskilda och ventilerade utrymmet avsett för gasolförvaring. Men det viktiga är ju att inte förvara gasol i andra utrymmen i husbilen, som inte är anpassade för gasolförvaring, och exempelvis inte ställa in ytterligare en flaska i garaget.
 
Mängden gasol är idag inte reglerad.
Svar från transportstyrelsen som MSB hänvisar till angående SÄIFS(2001:2) upphävdes

Fråga:
Msb SÄIFS 2001:2, om mängd gasol man får ha med dig i bil (husbil) har upphört och hänvisar till ny lagstiftning hos er.
Hur mycket gasol går man ha, och var hittar man lagen, lagtexten

Svar:SÄIFS(2001:2) är upphävd, och inte ersatt med någon föreskrift från Transportstyrelsen om gasol i husbilar/husvagnar. Det är idag inte reglerat.
 
Mängden gasol är idag inte reglerad.
Svar från transportstyrelsen som MSB hänvisar till angående SÄIFS(2001:2) upphävdes

Fråga:
Msb SÄIFS 2001:2, om mängd gasol man får ha med dig i bil (husbil) har upphört och hänvisar till ny lagstiftning hos er.
Hur mycket gasol går man ha, och var hittar man lagen, lagtexten

Svar:SÄIFS(2001:2) är upphävd, och inte ersatt med någon föreskrift från Transportstyrelsen om gasol i husbilar/husvagnar. Det är idag inte reglerat.
Hej Har dom inte krav på att regulator och slangar inte får vara äldre än 10 år i Tyskland 🇩🇪 har jag hört någon stans längs vägen men är inte så säker på det.
Mvh Lasse
 
Mängden gasol är idag inte reglerad.
Svar från transportstyrelsen som MSB hänvisar till angående SÄIFS(2001:2) upphävdes

Fråga:
Msb SÄIFS 2001:2, om mängd gasol man får ha med dig i bil (husbil) har upphört och hänvisar till ny lagstiftning hos er.
Hur mycket gasol går man ha, och var hittar man lagen, lagtexten

Svar:SÄIFS(2001:2) är upphävd, och inte ersatt med någon föreskrift från Transportstyrelsen om gasol i husbilar/husvagnar. Det är idag inte reglerat.
Det är riktigt att den mängd gasol man får ha i installationer i fordon inte finns reglerat hos Transportstyrelsen eller hos MSB. Däremot finns regler hos MSB som jag tidigare har refererat till (MSBFS 2013:3) som reglerat hanterande av gasol. Med hanterandet förstås enligt Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor:

Definitioner

5 § I denna lag avses med
1. hantering: tillverkning, bearbetning, behandling, förpackning, förvaring, transport, användning, omhändertagande, återvinning, destruktion, saluförande, underhåll, överlåtelse och därmed jämförliga förfaranden.


Med stöd av denna lag och tillhörande förordning har MSB utfärdat föreskriften om 60 liters begränsning för privatpersoner utan särskilt tillstånd. Det som har varit knäckfrågan i de olika tolkningarna är om gasinstallationer i fordon bara gällt de som har med fordonets framdrivning eller även drift av annan utrustning.

Många har försökt att ta reda på vad det är för regler som gäller för med gasol i fordon men alla har kommit fram till att regelverket är minst sagt otydligt. MSB har försökt utifrån sina ansvarsområden, och hur det ligger till hos Transportstyrelsen är för mig obekant. De tolkningar som nu förefaller vara de som gäller är just de som har relaterats i inlägget överst i denna tråd. När lagstiftning etc. är oklar brukar rättstolkningarna vara hänvisade till rättsfall som ska ge vägledning till hur lagarna ska tolkas. Men inte ens MSB kan relatera till någon känt rättsfall i detta hänseende.

Men MSB har berättat att de håller på att se över regelverken för gasol i fordon och ska till sommaren (eller så) komma med en ny föreskrift om detta. Så i avvaktan på dessa föreskrifter så är det klokt att tillämpa det som informeras om i trådskaparens inlägg.
 
Men MSB har berättat att de håller på att se över regelverken för gasol i fordon och ska till sommaren (eller så) komma med en ny föreskrift om detta. Så i avvaktan på dessa föreskrifter så är det klokt att tillämpa det som informeras om i trådskaparens inlägg.

Vem är egentligen...trådskapare.. ? ?
(Jag tycker att det bör framgå vem som skrivit en text... vad man själv skrivit.. ..liksom det också bör framgå om man citerar. var man hämtar fakta från.. eller lånar ur en text eller länkar till..)

..........................

Inlägg ett, tycker jag. är ett lovvärt försök till att sammanfatta fakta o kunskapsläge kring en frågeställning.
 
Hittar en artikel i Örebro Nyheter, med den braskande rubriken:

Var tjugonde husvagn och husbil har brister i gasolutrustningen​


Det låter illavarslande, men jag har för mig att jag läs5 någonstans att den kontroll som besiktningsföretagen erbjuder, inte är heltäckande.

Vad är det som gäller och är det värt 245 kr?

Tommy
 
Hittar en artikel i Örebro Nyheter, med den braskande rubriken:

Var tjugonde husvagn och husbil har brister i gasolutrustningen​


Det låter illavarslande, men jag har för mig att jag läs5 någonstans att den kontroll som besiktningsföretagen erbjuder, inte är heltäckande.

Vad är det som gäller och är det värt 245 kr?

Tommy
Inte värt. Kollar bara trycket. Bättre att lämna till en husbilsfirma som får gå igenom kopplingar och slangar. Man blir dock skinnad för det, men gasolsäker.
 
Inte värt. Kollar bara trycket. Bättre att lämna till en husbilsfirma som får gå igenom kopplingar och slangar. Man blir dock skinnad för det, men gasolsäker.
Hej. Man kan göra mycket själv kollar alla ställen som är skarvade och ihopsatta med verktyg och spray som visar att det är tätt och byta slangar om dom har minsta lilla skada då kan man tryck sätta gasol systemet som dom gör på besiktningen under lite längre tid. Mvh Lasse
 
Men MSB har berättat att de håller på att se över regelverken för gasol i fordon och ska till sommaren (eller så) komma med en ny föreskrift om detta. Så i avvaktan på dessa föreskrifter så är det klokt att tillämpa det som informeras om i trådskaparens inlägg.
Den översynen kanske kommer att räta ut frågetecken och luckor...

Alla tolkar detta olika, min uppfattning (betyder inte att det är rätt) är att man privat får transportera 240L gasol. ADR gäller inte privatpersoner.

Så här skriver MSB om privatpersoner som transporterar farligt gods:

När det farliga godset utgörs är av brandfarliga vätskor (t.ex. bensin och diesel) som transporteras i återfyllningsbara behållare och fyllda av eller åt privatpersoner, då får mängden per behållare inte överstiga 60 liter. Den totala mängden av brandfarliga vätskor får inte vara över 240 liter på ett fordon.

Därför tolkar jag det som att jag får frakta 240L gasol totalt. (Fortfarande en helt personlig tolkning)

Alltomhusbilen gjorde efer ett snack med mig på KIstamässan en annan tolkning, dom skriver så här https://alltomhusbilen.se/gasolflaskor-och-tankar-i-husbil/

Det verkar inte helt enkelt att få en definitiv tolkning..., Alltomhusbilen avslutar så här Som sagt, allt i denna artikel är vår tolkning. Eftersom ingen myndighet bett företag som tillverkar, installerar, säljer eller köper fasta gasoltankar att sluta med sin verksamhet i Sverige eller något annat EU land, trots att de varit verksamma i många år, känner vi oss trygga med vår tolkning.
 
Jag stretchar tråden lite och adderar ett tänkt "utomlands" sist i trådrubriken, och då speciellt Spanien. Vi hoppas att snart kunna tillbringa lite tid där med husbilen för första gången.
I Allt om husbilens artikel som förra inlägget länkar till står det: "Att åka iväg med en flaska för att sedan köpa en lokal flaska kan verka vara en god idé. Men i exempelvis Spanien tillåts inte utlänningar att köpa, eller hyra, spanska flaskor". Är verkligen detta vad som gäller? Jag har lyckats få en annan uppfattning från diverse inlägg på olika forum.
 
Jag stretchar tråden lite och adderar ett tänkt "utomlands" sist i trådrubriken, och då speciellt Spanien. Vi hoppas att snart kunna tillbringa lite tid där med husbilen för första gången.
I Allt om husbilens artikel som förra inlägget länkar till står det: "Att åka iväg med en flaska för att sedan köpa en lokal flaska kan verka vara en god idé. Men i exempelvis Spanien tillåts inte utlänningar att köpa, eller hyra, spanska flaskor". Är verkligen detta vad som gäller? Jag har lyckats få en annan uppfattning från diverse inlägg på olika forum.
Många campingar i Spanien hjälper till att "hyra" ut gasolflaskor.
 
På Bahia i santa pola fick man en flaska mot deposition 30eu en fylld flaska att byta kostade 14eu. Åkte med den hem till sverige fyllde hos gasolfyllarna dubbla priset och åkte ner igen sen fick jag tillbaka depositionen när jag åkte hem. Helt just! På så vis räckte min svenska flaska att åka hem med. Var ju kalla nätter så värmaren gick från kl7 till 9 altså 14 tim varje dag. 10dagar räckte en flaska. 14 kr/dag var överkomligt elen kostade 3,30 eu/kwt så dubbla priset. Till saken hör att det fanns en fyllningstation 1km bort som tog svenska flaskor men det visste jag inte då . Hade två regulatorer kopplade till en T-koppling skiftade flaska genom att stänga den ena och öppna den andra.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen