• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Gasol i husbilen

iHusbil

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Inhus
Vilka regler gäller för gasol i husbilen?

Det finns tre olika typer av gasolinstallationer i en husbil, gasolflaskor, tankflaskor och fasta tankar.
För de olika typerna gäller följande regler.

Gasolflaskor
1651310126253.png

För gasolflaskor gäller följande: (för tankflaskor gäller andra regler, se nedan)
  • PC10 (PK10), är en flaska i komposit som rymmer 10kg motsvarande 23,8 liter gas, den väger mindre än flaskor i metall
  • PA11 är en flaska i aluminium som rymmer 11kg motsvarande 26,2 liter gas
  • P11 är en flaska i stål som rymmer 11kg motsvarande 26,2 liter gas
  • det finns olika storlekar av flaskor med 10kg resp. 11kg är de vanligaste.
  • de måste förvaras och användas stående
  • de måste förvaras i det ventilerade utrymme i husbilen som är avsett för gasolflaskor och som är helt avskilt från övrigt utrymme i husbilen
  • alla gasolflaskor som inte är inkopplade skall ha en försegling/tätpropp i gasuttaget och ett mekaniskt skydd som gör att kranen inte kan påverkas och öppnas oavsiktligt
  • du får maximalt medföra 60 liter gas i husbilen, regelverk från MSB gäller (se under Övrigt)
  • det är inte tillåtet att ha en extra gasolflaska förvarad i ett utrymme som inte är avsett för förvaring av gasolflaska t. ex. i husbilens garageutrymme
  • flaskan byts mot en motsvarande fylld flaska på de försäljningsställen som hanterar gasol, man betalar för gasen i utbytesflaskan. Alternativt får man sin egen flaska återfylld på de ställen som säljer gasol i lösvikt
  • man får inte själv återfylla en flaska, endast auktoriserade företag får återfylla en utbytesflaska
  • olika länder har olika utförande på flaskornas kopplingar varför systemet med utbytesflaskor inte fungerar utanför Sverige
  • det finns några företag utanför Sverige som kan återfylla en svensk gasolflaska
Tankflaskor
1651310306142.png
För tankflaskor gäller:
  • de måste förvaras, användas och tankas stående
  • de skall monteras fast i husbilens utrymme för gasolflaskor, det räcker inte med befintliga spännremmar för att betraktas som fast montering utan särskild fastsättningsutrustning måste användas
  • vara försedd med ett överfyllnadsskydd som stänger av gastillförseln när flaskan är fylld till 80%
  • vara försedd med mätare som visar vätskenivån i tankflaskan
  • vara försedd med slangbrottsventil på uttagssidan
  • vara försedd med en säkerhetsventil som utlöser vid för högt tryck i tankflaskan
  • en tankflaska kan återfyllas på stationer som tillhandahåller LPG, benämns även som Autogas eller GPL
  • förväxla inte gasol (LPG, GPL) med CNG som används i vissa gasdrivna bilar. Tankmunstycket för CNG är utformat så att en förväxling inte skall kunna ske.
  • du kan ha flera tankflaskor i husbilens gasolutrymme eller t ex en tankflaska och en gasolflaska
  • samma regler gäller för tankflaskor som för fast gasoltank
  • olika munstycken för tankning gäller oftast utanför Sverige varför en uppsättning av adaptrar för de länder du besöker är ett måste
Fasta tankar
1651310435176.png
Följande gäller för fast monterade gasoltankar
  • det är tillåtet att eftermontera en fast tank
  • för att spara stuvutrymme monteras en eller flera gasoltankar under bilen
  • det finns fasta tankar speciellt anpassade till ”plåtisar”
  • tanken skall monteras så att de tål G-krafter som uppstår vid kurvtagning, acceleration eller inbromsning, 8G i sidled och 20G i längdled
  • tanken skall monteras så att det finns minst 200mm markfrigång
  • tanken har ett överfyllnadsskydd som stänger av gastillförseln när tanken är fylld till 80%
  • tanken skall ha skydd mot att gas i vätskeform kan läcka ut
  • tanken skall vara försedd med nivåmätare som visar vätskenivån
  • tanken skall vara försedd med en slangbrottsventil i armaturen för gasuttag
  • tanken skall vara försedd med en säkerhetsventil som löser ut vid för högt tryck i tanken
  • regelverk från EU och FN gäller. Reglerna anger hur en fast tank skall monteras, inte storleken på tanken
  • tankning skall ske från utsidan av bilen, se under rubriken Tankflaskor ovan
  • olika munstycken för tankning gäller oftast utanför Sverige varför en uppsättning av adaptrar för de länder du besöker är ett måste
Övrigt
Påfyllnads- eller utbytesställen för gasol framgår av Gasolkartan eller www.mylpg.eu.
Eftersom det är olika regelverk som styr gasolflaskor, tankflaskor och fasta tankar uppstår lätt förvirring om vad som gäller.

Tankflaskor och fasta tankar anses utgöra en fast installation i fordon och därför gäller regelverk med ursprung i FN och EU. MSB:s regelverk kommer att revideras då det motsägs av regelverk med ursprung i FN och EU.

Regelverk
  • Tryckkärlsdirektivet PED 2014/68/EU
  • ADR-S
  • MSBFS 2020:1
  • UN R067
  • UN R122 Addendum
  • FGA 2020
  • EN1949:2011
 
När det gäller tankflaskor, förekommer diverse rykten om att yttre påfyllning krävs i vissa länder,jag har yttre påfyllning men har aldrig råka ut för någon kontroll hur jag fyller min flaska, har fyllt i Tyskland,Holland,Belgien,Frankrike,Österrike,Norge,Sverige.
 
Finns en flaska till, P11 light som är betydligt lättare än den vanliga stålflaskan P11.
Jag blev rekommenderad att inte använda P11 light i husbilen, min gasolgubbe anser att den är för grillar eller liknande stationär användning,det är en klenare konstruktion, går heller inte att byta på dom flesta ställen.
Använd PA11 istället.
 
Bifogad broschyr är från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Intressant är att det står "Fordon som är lastade med mer än 60 liter gasol får inte parkeras eller ställas upp i ett garage eller annat utrymme inomhus. För bostäder och förvaring för hushåll gäller särskilda regler även för mindre volymer, se sidan 13-17." Det indikerar att det kan vara tillåtet att ha mer än 60 liter gasol i husbil.

På sidan 18 under rubriken "Tillstånd" står det "Om du har mer än 60 liter gasol eller 10 liter annan brandfarlig gas måste du söka tillstånd hos kommunen." Länk till aktuell broschyr där det klart framgår att det krävs tillstånd att hantera mer än 60 liter gasol https://rib.msb.se/filer/pdf/28281.pdf.

Lägger även in en länk till MSB. https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/grilla-med-gasol/forvara-gasol-hemma/

Att sedan campingar och andra kan ha ännu tuffare regler lämnar jag till var och en att kontrollera.

Jag har haft två P11´r i gasolutrymmet i Husbilen och en PK5 i garaget som jag använt för grillen då jag saknar externt gasoluttag. Nu får nog PK5:an stanna hemma.
 

Bilagor

  • 29429.pdf
    832,3 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:
Jag blev rekommenderad att inte använda P11 light i husbilen, min gasolgubbe anser att den är för grillar eller liknande stationär användning,det är en klenare konstruktion, går heller inte att byta på dom flesta ställen.
Använd PA11 istället.
Jag köpte den på AGA depån av en som sa att den är framtagen för bl.a. husbilar/vagnar för sin lättare konstruktion. Styrkan är jämförbar med en aluminium.
Har inte sett att den går att byta överhuvudtaget men det är inget problem då vi har en gasoldepå hemma där alla flaskor tankas.
 
På sidan 18 under rubriken "Tillstånd" står det "Om du har mer än 60 liter gasol eller 10 liter annan brandfarlig gas måste du söka tillstånd hos kommunen." Länk till aktuell broschyr där det klart framgår att det krävs tillstånd att hantera mer än 60 liter gasol https://rib.msb.se/filer/pdf/28281.pdf.
Detta gäller förvaring i bostad, enligt det länkade dokumentet.
 
Vilka regler gäller för gasol i husbilen?

Det finns tre olika typer av gasolinstallationer i en husbil, gasolflaskor, tankflaskor och fasta tankar.
För de olika typerna gäller följande regler.

Gasolflaskor
Visa bilaga 6867

För gasolflaskor gäller följande: (för tankflaskor gäller andra regler, se nedan)
  • PC10 (PK10), är en flaska i komposit som rymmer 10kg motsvarande 23,8 liter gas, den väger mindre än flaskor i metall
  • PA11 är en flaska i aluminium som rymmer 11kg motsvarande 26,2 liter gas
  • P11 är en flaska i stål som rymmer 11kg motsvarande 26,2 liter gas
  • det finns olika storlekar av flaskor med 10kg resp. 11kg är de vanligaste.
  • de måste förvaras och användas stående
  • de måste förvaras i det ventilerade utrymme i husbilen som är avsett för gasolflaskor och som är helt avskilt från övrigt utrymme i husbilen
  • alla gasolflaskor som inte är inkopplade skall ha en försegling/tätpropp i gasuttaget och ett mekaniskt skydd som gör att kranen inte kan påverkas och öppnas oavsiktligt
  • du får maximalt medföra 60 liter gas i husbilen, regelverk från MSB gäller (se under Övrigt)
  • det är inte tillåtet att ha en extra gasolflaska förvarad i ett utrymme som inte är avsett för förvaring av gasolflaska t. ex. i husbilens garageutrymme
  • flaskan byts mot en motsvarande fylld flaska på de försäljningsställen som hanterar gasol, man betalar för gasen i utbytesflaskan. Alternativt får man sin egen flaska återfylld på de ställen som säljer gasol i lösvikt
  • man får inte själv återfylla en flaska, endast auktoriserade företag får återfylla en utbytesflaska
  • olika länder har olika utförande på flaskornas kopplingar varför systemet med utbytesflaskor inte fungerar utanför Sverige
  • det finns några företag utanför Sverige som kan återfylla en svensk gasolflaska
Tankflaskor
Visa bilaga 6868
För tankflaskor gäller:
  • de måste förvaras, användas och tankas stående
  • de skall monteras fast i husbilens utrymme för gasolflaskor, det räcker inte med befintliga spännremmar för att betraktas som fast montering utan särskild fastsättningsutrustning måste användas
  • vara försedd med ett överfyllnadsskydd som stänger av gastillförseln när flaskan är fylld till 80%
  • vara försedd med mätare som visar vätskenivån i tankflaskan
  • vara försedd med slangbrottsventil på uttagssidan
  • vara försedd med en säkerhetsventil som utlöser vid för högt tryck i tankflaskan
  • en tankflaska kan återfyllas på stationer som tillhandahåller LPG, benämns även som Autogas eller GPL
  • förväxla inte gasol (LPG, GPL) med CNG som används i vissa gasdrivna bilar. Tankmunstycket för CNG är utformat så att en förväxling inte skall kunna ske.
  • du kan ha flera tankflaskor i husbilens gasolutrymme eller t ex en tankflaska och en gasolflaska
  • samma regler gäller för tankflaskor som för fast gasoltank
  • olika munstycken för tankning gäller oftast utanför Sverige varför en uppsättning av adaptrar för de länder du besöker är ett måste
Fasta tankar
Visa bilaga 6869
Följande gäller för fast monterade gasoltankar
  • det är tillåtet att eftermontera en fast tank
  • för att spara stuvutrymme monteras en eller flera gasoltankar under bilen
  • det finns fasta tankar speciellt anpassade till ”plåtisar”
  • tanken skall monteras så att de tål G-krafter som uppstår vid kurvtagning, acceleration eller inbromsning, 8G i sidled och 20G i längdled
  • tanken skall monteras så att det finns minst 200mm markfrigång
  • tanken har ett överfyllnadsskydd som stänger av gastillförseln när tanken är fylld till 80%
  • tanken skall ha skydd mot att gas i vätskeform kan läcka ut
  • tanken skall vara försedd med nivåmätare som visar vätskenivån
  • tanken skall vara försedd med en slangbrottsventil i armaturen för gasuttag
  • tanken skall vara försedd med en säkerhetsventil som löser ut vid för högt tryck i tanken
  • regelverk från EU och FN gäller. Reglerna anger hur en fast tank skall monteras, inte storleken på tanken
  • tankning skall ske från utsidan av bilen, se under rubriken Tankflaskor ovan
  • olika munstycken för tankning gäller oftast utanför Sverige varför en uppsättning av adaptrar för de länder du besöker är ett måste
Övrigt
Påfyllnads- eller utbytesställen för gasol framgår av Gasolkartan eller www.mylpg.eu.
Eftersom det är olika regelverk som styr gasolflaskor, tankflaskor och fasta tankar uppstår lätt förvirring om vad som gäller.

Tankflaskor och fasta tankar anses utgöra en fast installation i fordon och därför gäller regelverk med ursprung i FN och EU. MSB:s regelverk kommer att revideras då det motsägs av regelverk med ursprung i FN och EU.

Regelverk
  • Tryckkärlsdirektivet PED 2014/68/EU
  • ADR-S
  • MSBFS 2020:1
  • UN R067
  • UN R122 Addendum
  • FGA 2020
  • EN1949:2011
Bästa sammanställning jag har sett vad gäller gasol.
 
  • PA11 är en flaska i aluminium som rymmer 11kg motsvarande 26,2 liter gas
  • P11 är en flaska i stål som rymmer 11kg motsvarande 26,2 liter gas
Väldigt informativ sammanställning men jag är fundersam på förhållandet vikt-volym. Andra källor jag hittar anger ca 2L per kg och Aga preciserar "1 kg gasol motsvarar 1,972 liter flytande gasol." Det stämmer också med min erfarenhet att få i 22L i min tomma LPG flaska. Är det kanske olika typer av gas, Gasol är väl ett samlingsnamn?
Hälsningar
Peter
 
Om totalvolumet er 26,2 og en har 11 kg gass så tilsvarer dette omlag 80% flytende og resten i gassform. Gasol og LPG er en blanding av Propan og Butan - det er veldig liten forskjell i vekt mellom disse 2. Den store forskjellen er at Butan har vesentlig lavere trykk før den blir flytene slik at en kan fylle en stålflaske 100% med Butan, men kun 80% for Propan. I de land en selger Butan på P11 er det 13 kg i flasken.
 
Väldigt informativ sammanställning men jag är fundersam på förhållandet vikt-volym. Andra källor jag hittar anger ca 2L per kg och Aga preciserar "1 kg gasol motsvarar 1,972 liter flytande gasol." Det stämmer också med min erfarenhet att få i 22L i min tomma LPG flaska. Är det kanske olika typer av gas, Gasol är väl ett samlingsnamn?
Hälsningar
Peter
Volymen är stämplad i flaskan, så den är troligen korrekt.
En bild på min PA11:

IMG_20220320_182121.jpg

Den får fyllas med 11kg Propan eller 13kg Butan.

Mvh jocke
 
Är jag för ”låt-gå-ig” av mig?
När flaskan är full, är den ny, sen använder jag spis/kyl/varmvatten/(värme) som jag inte vet vad dom drar eller hur länge dom varit på.
När den är slut byter/fyller jag den.
20/25/30 lit!? Jag kommer ju inte över 60 liter hur man än vänder o vrider på det.
Eller vad är det jag missar ( inte förstår)
 
Är jag för ”låt-gå-ig” av mig?
När flaskan är full, är den ny, sen använder jag spis/kyl/varmvatten/(värme) som jag inte vet vad dom drar eller hur länge dom varit på.
När den är slut byter/fyller jag den.
20/25/30 lit!? Jag kommer ju inte över 60 liter hur man än vänder o vrider på det.
Eller vad är det jag missar ( inte förstår)
Du missar inget!
Men det finns ett fåtal, som utöver sina två PA11/PK10, också har en extra flaska för grillen och då kan det vara dags att räkna på de 60 litrarna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen