• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Gasol i husbilen

Hej
Min nya bil har fast tank, alu gas Lpg. Tänkte pröva med att fylla den nu när vi är i Tyskland.
Blev lite osäker vad jag ska välja. Kan jag tanka autogas? Det var ett oranget handtag, stod Lpg med små bokstäver. Killen på macken tyckte inte jag skulle fylla med det.
Vad ska det stå på pump för att fylla i min fasta tank?
Mvh
Stefan
 
Hej
Min nya bil har fast tank, alu gas Lpg. Tänkte pröva med att fylla den nu när vi är i Tyskland.
Blev lite osäker vad jag ska välja. Kan jag tanka autogas? Det var ett oranget handtag, stod Lpg med små bokstäver. Killen på macken tyckte inte jag skulle fylla med det.
Vad ska det stå på pump för att fylla i min fasta tank?
Mvh
Stefan
Du ska tanka LPG brukar benämnas autogas också, du kan inte tanka fel, munstycket passar bara till din LPG tank på bilen, det är en skruvanslutning i Tyskland, skruva fast munstycket ordentligt, spärra pistolhandtaget i intryckt läge, tryck in startknappen på pumpen, OBS måste hållas intryckt under hela tankningen, du hör tydligt när det är fullt slår ifrån automatiskt, det blir en liten gasolpuff när du lossar munstycket, handskar rekommenderas gasen är iskall.
 
Du ska tanka LPG brukar benämnas autogas också, du kan inte tanka fel, munstycket passar bara till din LPG tank på bilen, det är en skruvanslutning i Tyskland, skruva fast munstycket ordentligt, spärra pistolhandtaget i intryckt läge, tryck in startknappen på pumpen, OBS måste hållas intryckt under hela tankningen, du hör tydligt när det är fullt slår ifrån automatiskt, det blir en liten gasolpuff när du lossar munstycket, handskar rekommenderas gasen är iskall.
Tack för ditt svar.
Då hade jag ju kunna fylla där, han på macken verkar inte veta vad han pratar om.

Mvh
Stefan
 
ACME adaptern som används i Tyskland tycker jag är lite krånglig, första gången drog jag åt för hårt o fick använda pollygrip för att få loss den efter tankning.
DISH adaptern som används både i Sverige och Italien bl.a är mycket lättare att använda tycker jag, fast oftast får man inte tanka GPL (som LPG heter i Italien) själv i Italien.


Mvh
Anders
 
Den var bra Knut👍. Jag tror att han på macken inte visste vad han pratade om. Tyskland kopplingen passade i deras handtag och då kan det ju inte bli fel.
Det som man funderar på är att i Sverige kan vi inte tanka på macken, alldeles för högt tryck där, varför har dom mindre tryck i Tyskland?
Pumpen jag stod vi igår kunde, autogas, man tanka både bil och fast gas tank med tydligen.
Lite virrigt, men man blir väl varm i kläderna där också,
 
Den var bra Knut👍. Jag tror att han på macken inte visste vad han pratade om. Tyskland kopplingen passade i deras handtag och då kan det ju inte bli fel.
Det som man funderar på är att i Sverige kan vi inte tanka på macken, alldeles för högt tryck där, varför har dom mindre tryck i Tyskland?
Pumpen jag stod vi igår kunde, autogas, man tanka både bil och fast gas tank med tydligen.
Lite virrigt, men man blir väl varm i kläderna där också,
Det finns CNG i Tyskland också, men kanske inte lika vanligt som LPG, se tex
I Göteborg finns en Preem mack i Västra Frölunda där man kan tanka LPG själv.
Att det skiljer på hur vanligt LPG o CNG är i olika europeiska länder är nog beroende på olika politiska beslut.
Mvh
Anders
 
Den var bra Knut👍. Jag tror att han på macken inte visste vad han pratade om. Tyskland kopplingen passade i deras handtag och då kan det ju inte bli fel.
Det som man funderar på är att i Sverige kan vi inte tanka på macken, alldeles för högt tryck där, varför har dom mindre tryck i Tyskland?
Pumpen jag stod vi igår kunde, autogas, man tanka både bil och fast gas tank med tydligen.
Lite virrigt, men man blir väl varm i kläderna där också,
Det är två helt olika gaser det rör sig om LPG och CNG, dom har förvirrande lika namn , du kan inte tanka fel med standardanslutningar, dom olyckor som varit är med egna hemgjorda kopplingar, CNG har ett mycket högre tryck.
Tanka LPG heter GPL i Frankrike, där heter diesel Gazole ,bara för att göra det mer komplicerat!

Motorgas (LPG)

Motorgas är ett annat namn för gasol som drivmedel för fordon och förkortas LPG (Liquefied Petroleum Gas). LPG är ett fossilt bränsle och används nästan inte alls i Sverige, men förekommer på olika håll i Europa. Det går inte att tanka motorgas i en bil avsedd för fordonsgas, eller tvärtom. Faktum är att de är livsfarligt att försöka tanka en LPG-bil med CNG, eftersom CNG är gas under högt tryck, och LPG är ett lågtryckssystem.
 
Senast ändrad:
Vill tacka alla för bra input👍🫶, ett bra forum det här, även för en som kan allt, enligt min bättre hälft😉🤣. Jag åkte idag förbi samma mack, som jag igår enligt killen bakom disken, inte kunde tanka Lpg.
Stärkt av allt jag fått input på här användes, frugan gick till Edeka och handlade vin, ville inte vara med när det smäller😱👍.
Jag skulle in och betala, kvinnan vid disken sa att det finns inget att betala🫣🫣. Tyckte att det puffade när jag tröck in handtag, räkneverket rörde sig dock inte. Hon kom ut och kollade vad jag höll på med🥶😱🤣, jora allt rätt kopplat, bara den lilla detaljen med att hålla in den gröna knappen tills det slår ifrån, hade jag missat. Kunde ana ett litet smile från tyskan🫶🤣.
Nu har jag full tank igen👍👊🎅❤️
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen