• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasmysterium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märkligt att Vissa påstår att så lättflyktig gas kan söva människor men inte hundar?
Är det ingen som röker i husbilen.. hur beter sig röken, lägger den sig som ett lock över
sängplatserna eller drar den ut genom takluckorna...
Om den lägger sig som lock undviker den då hundar kattor på något sätt.
Sedan en annan liten undran.. hur får de in gasen i bilen, har man klimator stängs inluften av när
motorn stannar, fläktarna stannar.
Nu skriver nog någon att luft kommer in.. men den personen har inte vintercampat, borde vara väldigt
kalldrag genom luftutsläppen om de vore öppna, vilket det Inte är.
Klättrar de upp på taket med slang från Tankgasbilen och stoppar ned slangen in i bilen... De måste ha
oerhört mycket gas med sig för att fylla en Husbil och vara otroligt skickliga eftersom inga dödsfall skett.
Sedan för att Ironisera: Det som står i "Franska tidningar".. 80% av Fransmännen är ju fyllda med vin redan
kl 8 på kvällen... och somnar nog ovaggade av gas eller annat in ganska hårt väldigt snabbt.

Klättrar de upp på taket med slang från Tankgasbilen och stoppar ned slangen in i bilen... De måste har oerhört mycket gas med sig för att fylla en Husbil
Nja, just gasmängden behöver kanske inte vara någon stor utmaning att transportera. De behöver ju inte ersätta all luft i bilen utan bara få in så pass mycket gas att dess koncentration i luften blir tillräckligt stor för att den sövande eller passiviserande effekten skall uppstå. Om gasen, vilken den nu är och om den existerar, går att komprimera utan större problem kan en lättransporterad flaska rymma mycket. Man kan jämföra med en vanlig 10-liters dykartub som rymmer 2-3 kubikmeter fri luft, beroende på fyllnadstrycket.

Gasen i sig är väl inget problem utan det är väl snarare doseringen. Hur man doserar så att djur, barn o vuxna som oftast sover på olika höjder i bilen får rätt dos kan man ju undra För mig är det en omöjlig ekvation.

Ja det kan ju säkerligen vara svårt om någon skall sövas ned. Men vad är "rätt" dos?
Kanske är det helt annorlunda med både vad man använder och hur noga det behöver doseras om man "bara" skall få någon som redan sover att sova djupare/tyngre.

Ja det kan ju säkerligen vara svårt om någon skall sövas ned. Men vad är "rätt" dos?
Kanske är det helt annorlunda med både vad man använder och hur noga det behöver doseras om man "bara" skall få någon som redan sover att sova djupare/tyngre.
Ungefär som att säga Hur mycket dricker man för att bli måttligt berusad. När det gäller narkos/sövning så finns det många parametrar som måste kollas upp först det är också ett absolut krav på 6 timmars fasta innan. Har svårt o tänka mig att buset håller sig till detta.
Har också svårt o se varför inga tox screening påvisat vilka medel som används det är inte mycket man inte ser där idag.

Men om det nu inte handlar om narkos/sövning, som jag skrev?
Sen har ju fransmännen konstaterat gas och medel. Iaf enligt artiklarna som länkats till tidigare.

Eftersom mina kunskaper i franska är begränsade, har jag låtit webbläsaren (Firefox) översätta artiklarna (https://www.leparisien.fr/yvelines-...vant-de-les-depouiller-22-03-2019-8037576.php resp. https://actu17.fr/faits-divers/yvel...es-au-gaz-soporifique-dans-leur-domicile.html), till svenska och kan då konstatera att båda artiklarna innehåller samma påstående ”… närvaron av hydroxyzin, ett läkemedel med lugnande egenskaper som hämmar en del av hjärnans aktivitet och toluen, en gas som används i ett mycket stort antal branscher…”, utan att påståendet vidimerats.

Den som vill fördjupa sig i läkemedlet ifråga kan konsultera Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydroxizin) , som även kan ge information om toluen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Toluen). Hur de filmdragerade klådstillande tabletterna kunnat distribueras till ovetande människor är för mig en gåta.

Och om det nu, som Roger67 antyder, inte handlar om narkos/sövning, vad är det då som försatt offren i vanmäktigt tillstånd?

Pålle

Senast ändrad:
Nu är det väl extremt sällan innehåll i artiklar i media ”vidimeras” eller styrks med någon form av bevis så där får man ju gå på annat när man bedömer fakta och sanningshalt. Annars får vi ju rata varenda websida, tidning och artikel som skrivs.

Även den franska campingtidningen jag länkade till hänvisade till händelserna runt gasning i hus så rena fantasier och hittepå lär det ju inte vara.

Med ”inte narkos/sövning” menade jag skillnaden mellan att söva ner någon precis som i sjukvården och att, precis som campingtidningen tar upp, ”bara” försätta någon som redan sover i en djupare sömn.
Förmodligen en väldigt stor skillnad

Jag får väl tillägga att jag själv inte tror att gasning i husbil sker. Kanske har det hänt någon gång (?) men det förefaller sig osannolikt av den enkla anledningen att personer som håller på med så simpla skurkstreck som att åka omkring i bil på natten och begå bilinbrott inte investerar så mycket tid och arbete i sitt tillvägagångssätt.
Osannolikt jobb och pyssel att lägga ner på ett objekt för att kanske komma över någon padda, telefon och lite kontanter om dom har tur.

Busarna som lägger ner tid, investerar i speciella verktyg och planerar sina jobb åker inte omkring på stan och tar småpengar på chansning.
Däremot kan dom nog sikta in sig på mer lönsamma objekt. Som kanske hem där dom redan vet det finns pengar, bilnycklar, smycken m.m.
Så om någon sysslar med gasning så är det kanske där. Precis som det stod i artikeln...

Jag har stor respekt för skillnaden mellan att tro och att veta så jag låter inte vad jag tror helt utesluta något annat fram tills jag vet. Viktigt att försöka hålla sig objektiv och inte vara rädd för att man kanske tror helt fel😊

Nu är det väl extremt sällan innehåll i artiklar i media ”vidimeras” eller styrks med någon form av bevis så där får man ju gå på annat när man bedömer fakta och sanningshalt. Annars får vi ju rata varenda websida, tidning och artikel som skrivs.

Även den franska campingtidningen jag länkade till hänvisade till händelserna runt gasning i hus så rena fantasier och hittepå lär det ju inte vara.

Med ”inte narkos/sövning” menade jag skillnaden mellan att söva ner någon precis som i sjukvården och att, precis som campingtidningen tar upp, ”bara” försätta någon som redan sover i en djupare sömn.
Förmodligen en väldigt stor skillnad

Jag får väl tillägga att jag själv inte tror att gasning i husbil sker. Kanske har det hänt någon gång (?) men det förefaller sig osannolikt av den enkla anledningen att personer som håller på med så simpla skurkstreck som att åka omkring i bil på natten och begå bilinbrott inte investerar så mycket tid och arbete i sitt tillvägagångssätt.
Osannolikt jobb och pyssel att lägga ner på ett objekt för att kanske komma över någon padda, telefon och lite kontanter om dom har tur.

Busarna som lägger ner tid, investerar i speciella verktyg och planerar sina jobb åker inte omkring på stan och tar småpengar på chansning.
Däremot kan dom nog sikta in sig på mer lönsamma objekt. Som kanske hem där dom redan vet det finns pengar, bilnycklar, smycken m.m.
Så om någon sysslar med gasning så är det kanske där. Precis som det stod i artikeln...

Jag har stor respekt för skillnaden mellan att tro och att veta så jag låter inte vad jag tror helt utesluta något annat fram tills jag vet. Viktigt att försöka hålla sig objektiv och inte vara rädd för att man kanske tror helt fel😊
Du skriver gasning i Hus: Är helt annan plats utan samma ventilation, troligen inte heller samma gas.
Många dödsfall har inträffat I Sverige under de ca. 100 år man gjorde "Stadsgas" av koks i gasverken, extremt giftig.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-10-23 kl. 09.47.02.png
    Skärmavbild 2024-10-23 kl. 09.47.02.png
    611,6 KB · Visningar: 7
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen