Som sagt så ligger detta i funderingsstadiet och jag har inte bestämt mig på något sätt hur jag kommer att göra.
Men, jag ligger efter och har inte hållit mig ajour om lithiumbatterier på tio år, jag har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen.
Nuläget:
Mina funderingar är vad jag ska ta för kliv framåt. Jag har inget viktproblem med husbilen som positivt argument för att skifta till Lifep04.
Vi kommer inte att köra på vintern med denna husbil så problemet med laddning av Lifep04 vid kallgrader bör inte påverka oss.
Det enkla är ju att sätta i ett nytt bodelsbatteri med större kapacitet så klarar vi nog oss.
Men jag sneglar mot Lifep04 för att kunna ladda batteriet snabbare under körning, men jag gissar att jag både min Dual och min M200-laddare måste ersättas med något och måste jag köpa både batteri, dc-dc laddare och 220-laddare kanske det handlar om mer pengar än vad jag har lust att spendera.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Vilken väg ska jag gå vidare?
Vilken väg hade du gått vidare med?
Men, jag ligger efter och har inte hållit mig ajour om lithiumbatterier på tio år, jag har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen.
Nuläget:
- Jag har en äldre Ctek dual s250 som jag inte tror är kompatibel med lifep04 batterier.
- Denna Dual tar ström från 2 st 100w solpaneler och bilens generator.
- Jag har även en Ctek M200 laddare kopplat till bodelsbatteriet och jag tror inte heller den är kompatibel med lifep04
- Bodelsbatteriet just nu är en nödlösning, 62Ah blysyra startbatteri från biltema med med okänt skick. (tidigare 80-90Ah agm i olika varianter vartefter jag dödat dem pga ignorant attityd till batterier)
Mina funderingar är vad jag ska ta för kliv framåt. Jag har inget viktproblem med husbilen som positivt argument för att skifta till Lifep04.
Vi kommer inte att köra på vintern med denna husbil så problemet med laddning av Lifep04 vid kallgrader bör inte påverka oss.
Det enkla är ju att sätta i ett nytt bodelsbatteri med större kapacitet så klarar vi nog oss.
Men jag sneglar mot Lifep04 för att kunna ladda batteriet snabbare under körning, men jag gissar att jag både min Dual och min M200-laddare måste ersättas med något och måste jag köpa både batteri, dc-dc laddare och 220-laddare kanske det handlar om mer pengar än vad jag har lust att spendera.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Vilken väg ska jag gå vidare?
Vilken väg hade du gått vidare med?