• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul Framvagnsinställning

Multijet100

Aktiv medlem
Medlem
Hej,

Vad har ni för erfarenheter gällande framvagnsinställning på Fiat Ducato?

Har gjort det 3-4 gånger hos olika ''mekaniker'' men tycker aldrig ratten ståt rakt efteråt. Har fått åka tillbaka varenda gång.

Denna gång stod ratten lite åt höger för att jag skulle köra rakt. Jag åkte tillbaka, kontrollerade så jag själv tyckte ratten stod helt rakt när den var fastlåst. Och de använde vanlig maskin med laser för att justera.

Bilen blev bättre, men tycker nu ratten står lite åt vänster. Vid lägre hastigheter är den mer eller mindre spikrak men när jag kommer upp i hastighet över 30-40km/h kanske måste jag hålla ratten lite åt vänster för att den ska ligga rakt på körbanan.

I högerfilen, där man kör, finns ju dock en lutning för regnvatten etc, läste någonstans att denna lutning är på 3%, vilket kan tänkas förklara varför man måste hålla ratten lite åt vänster för att bilen ska gå rakt. Jag tycker dock inte jag måste detta riktigt efter ordentliga framvagnsinställningar på personbilar.

Frågan är hur ni upplever en bra framvagnsinställning på Fiat Ducato - pekar ratten alltid lite åt vänster eftersom vägarna har en liten lutning när ni kör rakt, eller står den spikrakt ialafall?

Märkte också av lite vibrationer vid 40-80km/h nu. De krängde på nya däck också. Kan dock vara däcktryck tänker jag, då jag ej känner vibrationer i ratten som felbalansering brukar indikera. En framvagnsinställning med lasermaskin bör väl inte heller kunna ställa till med sådant - om det är mycket bättre nu än innan jag fick detta utfört från första början.
 
Hej,

Vad har ni för erfarenheter gällande framvagnsinställning på Fiat Ducato?

Har gjort det 3-4 gånger hos olika ''mekaniker'' men tycker aldrig ratten ståt rakt efteråt. Har fått åka tillbaka varenda gång.

Denna gång stod ratten lite åt höger för att jag skulle köra rakt. Jag åkte tillbaka, kontrollerade så jag själv tyckte ratten stod helt rakt när den var fastlåst. Och de använde vanlig maskin med laser för att justera.

Bilen blev bättre, men tycker nu ratten står lite åt vänster. Vid lägre hastigheter är den mer eller mindre spikrak men när jag kommer upp i hastighet över 30-40km/h kanske måste jag hålla ratten lite åt vänster för att den ska ligga rakt på körbanan.

I högerfilen, där man kör, finns ju dock en lutning för regnvatten etc, läste någonstans att denna lutning är på 3%, vilket kan tänkas förklara varför man måste hålla ratten lite åt vänster för att bilen ska gå rakt. Jag tycker dock inte jag måste detta riktigt efter ordentliga framvagnsinställningar på personbilar.

Frågan är hur ni upplever en bra framvagnsinställning på Fiat Ducato - pekar ratten alltid lite åt vänster eftersom vägarna har en liten lutning när ni kör rakt, eller står den spikrakt ialafall?

Märkte också av lite vibrationer vid 40-80km/h nu. De krängde på nya däck också. Kan dock vara däcktryck tänker jag, då jag ej känner vibrationer i ratten som felbalansering brukar indikera. En framvagnsinställning med lasermaskin bör väl inte heller kunna ställa till med sådant - om det är mycket bättre nu än innan jag fick detta utfört från första början.
Jag har gjort framvagnsinställning och ratten är rätt, men lutar vägen bara lite får man kompensera, upplever att Fiat är känligare än andra bilar på detta.
Lätta vibrationer har jag också upplevt trots exakt rätt balanserat .
Provat 4hjulsmätning bara för att se om bakaxeln skiljer, dom flesta verkstäder klar inte att justera bak, då detta kräver induktionsvärmning,detta på alko- chassi, Fiats stela bakaxlar är väl inget att göra åt.
 
Senast ändrad:
Justering av rattets rakt fram posisjon er en tålmodighets prøve. En veldig liten forlenging av ene siden og eksakt samme forkorting på andre side og så en kontoll av om dette var tilstrekkelig eller for mye, gjentar operasjonen X antall ganger til det er riktig ved prøvkjøring.
 
Ja det kan vara lite pyssel. På Hymern vi har nu stod ratten rejält snett samtidigt som Toe-In var helt fel eftersom ena framdäcket var rejält snedslitet.
För att justera Toe-In ställde jag upp fyra pallbockar, två framför och två bakom bilen, med murarsnören framåt parallellt med bakhjulen för att kunna måtta in och justera framhjulens Toe-In. Det var för trångt och tungt att komma in med något för att mäta direkt mellan framhjulen.
När det var klart körde jag på en jämn raksträcka och stannade med jämna mellanrum för att justera ett halvt varv i taget på styrstagen på båda sidorna. In på ena och ut på andra tills ratten blev rak när jag körde framåt.
En riktig bonnajustering men den har funkat bra och inget syns på däcken eller märks på ratten efter dryga 1.000 mil.
 
Ja det kan vara lite pyssel. På Hymern vi har nu stod ratten rejält snett samtidigt som Toe-In var helt fel eftersom ena framdäcket var rejält snedslitet.
För att justera Toe-In ställde jag upp fyra pallbockar, två framför och två bakom bilen, med murarsnören framåt parallellt med bakhjulen för att kunna måtta in och justera framhjulens Toe-In. Det var för trångt och tungt att komma in med något för att mäta direkt mellan framhjulen.
När det var klart körde jag på en jämn raksträcka och stannade med jämna mellanrum för att justera ett halvt varv i taget på styrstagen på båda sidorna. In på ena och ut på andra tills ratten blev rak när jag körde framåt.
En riktig bonnajustering men den har funkat bra och inget syns på däcken eller märks på ratten efter dryga 1.000 mil.
Okej,

Härligt ändå att justera själv tills man blir helt nöjd. Har utfört framvagnsinställning på Fiat Ducaton 3 gånger tror jag, hos diverse service-ställen. Har alltid behövt åka tillbaka.
 
Är det för att få ratten rak så är det körning på vägen som gäller för att se att det verkligen blir rakt. Det borde verkstäderna ha gjort efter justeringen inne på verkstan.
Det är väldigt enkelt att finjustera själv också. Krävs inte mer än ett par blocknycklar och något mjukt att sätta knäna på.
Skadar inte att ha borstat och smörjt upp gängorna på styrstagen lite innan
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen