• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul Framvagnsinställning

Multijet100

Medlem
Medlem
Hej,

Vad har ni för erfarenheter gällande framvagnsinställning på Fiat Ducato?

Har gjort det 3-4 gånger hos olika ''mekaniker'' men tycker aldrig ratten ståt rakt efteråt. Har fått åka tillbaka varenda gång.

Denna gång stod ratten lite åt höger för att jag skulle köra rakt. Jag åkte tillbaka, kontrollerade så jag själv tyckte ratten stod helt rakt när den var fastlåst. Och de använde vanlig maskin med laser för att justera.

Bilen blev bättre, men tycker nu ratten står lite åt vänster. Vid lägre hastigheter är den mer eller mindre spikrak men när jag kommer upp i hastighet över 30-40km/h kanske måste jag hålla ratten lite åt vänster för att den ska ligga rakt på körbanan.

I högerfilen, där man kör, finns ju dock en lutning för regnvatten etc, läste någonstans att denna lutning är på 3%, vilket kan tänkas förklara varför man måste hålla ratten lite åt vänster för att bilen ska gå rakt. Jag tycker dock inte jag måste detta riktigt efter ordentliga framvagnsinställningar på personbilar.

Frågan är hur ni upplever en bra framvagnsinställning på Fiat Ducato - pekar ratten alltid lite åt vänster eftersom vägarna har en liten lutning när ni kör rakt, eller står den spikrakt ialafall?

Märkte också av lite vibrationer vid 40-80km/h nu. De krängde på nya däck också. Kan dock vara däcktryck tänker jag, då jag ej känner vibrationer i ratten som felbalansering brukar indikera. En framvagnsinställning med lasermaskin bör väl inte heller kunna ställa till med sådant - om det är mycket bättre nu än innan jag fick detta utfört från första början.
 
Hej,

Vad har ni för erfarenheter gällande framvagnsinställning på Fiat Ducato?

Har gjort det 3-4 gånger hos olika ''mekaniker'' men tycker aldrig ratten ståt rakt efteråt. Har fått åka tillbaka varenda gång.

Denna gång stod ratten lite åt höger för att jag skulle köra rakt. Jag åkte tillbaka, kontrollerade så jag själv tyckte ratten stod helt rakt när den var fastlåst. Och de använde vanlig maskin med laser för att justera.

Bilen blev bättre, men tycker nu ratten står lite åt vänster. Vid lägre hastigheter är den mer eller mindre spikrak men när jag kommer upp i hastighet över 30-40km/h kanske måste jag hålla ratten lite åt vänster för att den ska ligga rakt på körbanan.

I högerfilen, där man kör, finns ju dock en lutning för regnvatten etc, läste någonstans att denna lutning är på 3%, vilket kan tänkas förklara varför man måste hålla ratten lite åt vänster för att bilen ska gå rakt. Jag tycker dock inte jag måste detta riktigt efter ordentliga framvagnsinställningar på personbilar.

Frågan är hur ni upplever en bra framvagnsinställning på Fiat Ducato - pekar ratten alltid lite åt vänster eftersom vägarna har en liten lutning när ni kör rakt, eller står den spikrakt ialafall?

Märkte också av lite vibrationer vid 40-80km/h nu. De krängde på nya däck också. Kan dock vara däcktryck tänker jag, då jag ej känner vibrationer i ratten som felbalansering brukar indikera. En framvagnsinställning med lasermaskin bör väl inte heller kunna ställa till med sådant - om det är mycket bättre nu än innan jag fick detta utfört från första början.
Jag har gjort framvagnsinställning och ratten är rätt, men lutar vägen bara lite får man kompensera, upplever att Fiat är känligare än andra bilar på detta.
Lätta vibrationer har jag också upplevt trots exakt rätt balanserat .
Provat 4hjulsmätning bara för att se om bakaxeln skiljer, dom flesta verkstäder klar inte att justera bak, då detta kräver induktionsvärmning,detta på alko- chassi, Fiats stela bakaxlar är väl inget att göra åt.
 
Senast ändrad:
På plan väg rakt framåt skall ratten vara rak. Sen är min erfarenhet att lutning på vägen = sned ratt vilket också är rimligt. Jämfört med en personbil är ju en husbil högre, tyngre och har oftast en högre däcksprofil. Alltså mer kraft och mer som kan "flexa" och som behöver kompenseras för.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen