• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Frågor kring lösa gasolflaskor vid färd till Spanien

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Jag har inte tänkt installera LPG
Utan använder 2 lösa gasoltuber när vi nu börjar resa lite längre tider ner mot spanien
Så lite frågor

1. Adapter H-flaska till POL den skulle man väl kunna ha
2,00 bar sedan sedan sitter ju reduseringsventil 30mbar

2. Kan man köpa spanska flaskor när man kommer ner?
Har för mig jag läst att ett märke är bättre Repsol?

3. Finns olika uppgifter hur mycket gas man får ha för
privat bruk obegränsat?
Här en länk han anväder 4 flaskor

Enligt Gasolfyllarna FAQ
Hur mycket gasol får jag transportera i min bil?
Som ADR 1.3 utbildning får du transportera 1000 s.k. ”riskpoäng” enligt ADR,
det innebär ca 333 kilo gasol.Som privatperson får du egentligen transportera hur mycket gasol som helst under förutsättning att det är för privat bruk.

eller också skiter man i allt och letar upp ställen som kan fylla våra svenska flaskor

Mvh Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Man blir lite sugen på att montera en fast tank under bilen.
Skulle troligen underlätta en hel del. Men ändå möjlighet att ha 2 flaskor för användning här hemma.
Jo kombinationen är festande, då kunde man ha en vanlig P11 då det fortfarande är klent med påfyllnings möjligheter på många delar av Sverige, men lätare att byta.
Lika när man står länge på en plats utomlands, då behöver man inte att åka och tanka LPG så ofta.
 
Jo kombinationen är festande, då kunde man ha en vanlig P11 då det fortfarande är klent med påfyllnings möjligheter på många delar av Sverige, men lätare att byta.
Lika när man står länge på en plats utomlands, då behöver man inte att åka och tanka LPG så ofta.
Hej. För att åka mycket i norra Sverige eller i Spanien är en kombo att ha 2 p11 or och en fast tank under husbilen sen hur stor den är har väl med vikt och utrymme att göra.
Mvh Umebo
 
En annan vinkling av problemet. Två fulla 11kg flaskor fyller ju kvoten för lösa flaskor, ingen tvekan. Men hur blir det med två 10kg flaskor och en 2kg flaska för grillen. Det har inte jag lyckats hitta entydigt svar på. Inte heller hur man skall räkna med tomma flaskor.
 
En annan vinkling av problemet. Två fulla 11kg flaskor fyller ju kvoten för lösa flaskor, ingen tvekan. Men hur blir det med två 10kg flaskor och en 2kg flaska för grillen. Det har inte jag lyckats hitta entydigt svar på. Inte heller hur man skall räkna med tomma flaskor.
Lösa flaskor som dessa regleras av MSB. De har satt en maxgräns vad gäller hantering och förvaring på 60 liter. En gräns man klarar så länge man bara har två flaskor ombord.
 
Är lite inne på att montera en tank ute under bilen på ca 50liter och sedan ha med en Pc10.
Då har man primärt gas i den yttre tanken och råkar man, mot förmodan, köra slut på allt så kan man enkelt byta flaska i Sverige eller tanka utomlands.
Sedan har vi ju en gasolstation i Nyköping....
 
Jo kombinationen är festande, då kunde man ha en vanlig P11 då det fortfarande är klent med påfyllnings möjligheter på många delar av Sverige, men lätare att byta.
Lika när man står länge på en plats utomlands, då behöver man inte att åka och tanka LPG så ofta.

Lösa flaskor som dessa regleras av MSB. De har satt en maxgräns vad gäller hantering och förvaring på 60 liter.
Läs länken i inlägg 19.
Länken leder inte till myndighetstext utan en eskilds tolkning. Jag tror vi hamnat i en återvändsgränd och hoppas ingen drabbas av ett ogynnsamt domstolsutslag.
 
Länken leder inte till myndighetstext utan en eskilds tolkning. Jag tror vi hamnat i en återvändsgränd och hoppas ingen drabbas av ett ogynnsamt domstolsutslag.
Jag tror att längst ner i länken ligger en uppmaning om man inte litar på tolkningen att själv läsa texterna och göra egna tolkningar.
Där ligger länkar till de texter man hänvisar till.
 
Jag tror att längst ner i länken ligger en uppmaning om man inte litar på tolkningen att själv läsa texterna och göra egna tolkningar.
Där ligger länkar till de texter man hänvisar till.
Min nuvarande tolkning är att en tom flaska inte innehåller den mängd gas den skulle kunna göra och därför heller inte skall räknas som om den vore fylld. Då kan jag t.ex. förvara en tom tysk flaska i garagebyggnaden samtidigt som jag förvarar husbilen med 2 fyllda svenska flaskor där. Eller andra kombinationer av fyllda, delvis fyllda eller tomma flaskor; så länge totala gasmängden inte är över 60 liter.
Men jag skulle inte kunna köra in en husbil med en 80-liters fastmonterad tank i garaget, för när den är i garaget "förvarar" jag gasolen.

Eller?
 
Min nuvarande tolkning är att en tom flaska inte innehåller den mängd gas den skulle kunna göra och därför heller inte skall räknas som om den vore fylld. Då kan jag t.ex. förvara en tom tysk flaska i garagebyggnaden samtidigt som jag förvarar husbilen med 2 fyllda svenska flaskor där. Eller andra kombinationer av fyllda, delvis fyllda eller tomma flaskor; så länge totala gasmängden inte är över 60 liter.
Men jag skulle inte kunna köra in en husbil med en 80-liters fastmonterad tank i garaget, för när den är i garaget "förvarar" jag gasolen.

Eller?
Så tolkar jag det också🤔
 
Lite (OT) tankar om annorlunda ”tankar”.

Vi har en fast gasoltank under vår spis med ugnen. Måste vara den minsta ”tank” på marknaden då jag fyller den med max 6 kg propan gas. Egentligen är det en gasolflaska med påfyllnings-slang som är fastmonterad med ett spännband och då ”kallas” den för tank. Vi har 3 påfyllnings adaptrar för olika påfyllnings munstycken inom EU där alla har kommit till användning under våra resor.
Gasolen har vi endast för matlagning i husbilen vilket räcker i cirka 1,5 månader. Vi värmer oss dock med diesel, men det är en annan tråd…
 
Min nuvarande tolkning är att en tom flaska inte innehåller den mängd gas den skulle kunna göra och därför heller inte skall räknas som om den vore fylld. Då kan jag t.ex. förvara en tom tysk flaska i garagebyggnaden samtidigt som jag förvarar husbilen med 2 fyllda svenska flaskor där. Eller andra kombinationer av fyllda, delvis fyllda eller tomma flaskor; så länge totala gasmängden inte är över 60 liter.
Men jag skulle inte kunna köra in en husbil med en 80-liters fastmonterad tank i garaget, för när den är i garaget "förvarar" jag gasolen.

Eller?
Jo du kan ha en fast monterad tank i garaget (det står i de länkade dokumenten).
Den räknas inte in i MSB:s regelverk utan tillhör andra regler.
På förra firman hade vi en gas-buss och där satt tankarna inne i bagageutrymmet (och de var betydligt större än 60liter).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen