• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Frågor kring lösa gasolflaskor vid färd till Spanien

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Jag har inte tänkt installera LPG
Utan använder 2 lösa gasoltuber när vi nu börjar resa lite längre tider ner mot spanien
Så lite frågor

1. Adapter H-flaska till POL den skulle man väl kunna ha
2,00 bar sedan sedan sitter ju reduseringsventil 30mbar

2. Kan man köpa spanska flaskor när man kommer ner?
Har för mig jag läst att ett märke är bättre Repsol?

3. Finns olika uppgifter hur mycket gas man får ha för
privat bruk obegränsat?
Här en länk han anväder 4 flaskor

Enligt Gasolfyllarna FAQ
Hur mycket gasol får jag transportera i min bil?
Som ADR 1.3 utbildning får du transportera 1000 s.k. ”riskpoäng” enligt ADR,
det innebär ca 333 kilo gasol.Som privatperson får du egentligen transportera hur mycket gasol som helst under förutsättning att det är för privat bruk.

eller också skiter man i allt och letar upp ställen som kan fylla våra svenska flaskor

Mvh Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Andra har också frågat

Hur mycket gasol går det åt i husbil?


I husbilar för fritidsbruk får högst 2 flaskor á 30 liter medföras och enligt MSB får fordon som är lastade med mer än 60 liter gasol inte parkeras eller ställas i ett garage eller annat utrymme inomhus. De vanligaste gasolflaskorna är i stål, kallas P11 och rymmer 11 kilo vilket är 26,2 liter.3 juni 2022
 
Det som drar mest är värmen sen smygdrar ju kyl/frys mer än man tror står helt säkert i intruktionsboken. Det som drar minst är ju spisen och bidrar en hel del till värmen. Värmaren kan man googla på och där ser man hur många gram den drar. Så det mesta beror på vädret eller om man står på el. Själv står jag på el fast det blir mycket billigare med diesel, man måste ju unna sej lite också. På många campingar hyr man en flaska mot en fast kostnad sen byter man den betydligt billigare än i sverige. Sen finns det ju på mackar också. Själv hyrde jag en flaska som jag hade med hem den fyllde gasolfyllarna hemma och den körde jag ner med där jag bytte den som vanligt. Den svenska hade jag på hemresan.
 
Vart kan man köpa tankar för fast montering?
Har hittat några men gemensamt är att alla har en tankflaska att ställa i gasolutrymmet.
Lite googlande hittade jag dom här

 
Inte den här Bäckis!! Fick monterat den i Tyskland, av Wynen Gas.
Har satt den (110 liters) i "garaget" där bak.

M.V.H. Jack43
Visa bilaga 20900
Hej. Jag personligen skulle inte vilja ha en fast tank planerad i garaget på min husbil just för ventilationen i garaget är inte enligt mig personligen tillräckligt bra och där finns det en massa el av olika slag men vi har ju olika sätt att se på saker så var och en gör efter sin egen smak.
Mvh Umebo
 
Hej Umebo!!
Frånsett "personligen" så har EU's regler och våran Transportstyrelsen godkänt det hela!! Den idén kommer därifrån. Inte från mig. Det är inte alla bilar som har plats att sätta så stora tankar någon annanstans!! Dessutom är alla kopplingar hermetiskt tillslutna från gnistbildning. Det har reglerna sett till att det skall vara!!!

Regards JACK43
 
Andra har också frågat

Hur mycket gasol går det åt i husbil?


I husbilar för fritidsbruk får högst 2 flaskor á 30 liter medföras och enligt MSB får fordon som är lastade med mer än 60 liter gasol inte parkeras eller ställas i ett garage eller annat utrymme inomhus. De vanligaste gasolflaskorna är i stål, kallas P11 och rymmer 11 kilo vilket är 26,2 liter.3 juni 2022
Tack Arkilles för den här informationen. Ja visste inte något om att det finns sådana regler som Du beskriver. Själv har jag fastsystem med en AluGas flaska samt plats för en till flaska bredvid. Där brukar jag ha kompositflaska. Det räcker för oss.
Hur är då när man har de stora tankar på 120 l, eller 70 l som beskrivits i inlägg #9. Vilka regler gäller för dessa? Förresten, vad är MSB?
 
Tack Arkilles för den här informationen. Ja visste inte något om att det finns sådana regler som Du beskriver. Själv har jag fastsystem med en AluGas flaska samt plats för en till flaska bredvid. Där brukar jag ha kompositflaska. Det räcker för oss.
Hur är då när man har de stora tankar på 120 l, eller 70 l som beskrivits i inlägg #9. Vilka regler gäller för dessa? Förresten, vad är MSB?
Här JanneB och övriga som funderar kring detta så kommer ett uttömmande svar på funderingar runt gasol i husbil, vad gäller bestämmande myndigheter, flaskor och tankar!

Källa: Allt om Husbilen.

 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen