• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fordonsskatt, konstig och orättvis skatt?

Skatten har inget med vägslitage att göra, det är en miljöskatt.
Jo men det har tydligen förekommit förslag om att vägskatten ska införas, alltså omdirigeras till vägarna
som tidigare!
Troligen samma grupp som anser att Banverket ska återuppstå för att sköta järnvägarna
 
Gäller redan idag, de som bor i exempelvis i Gäddede har 135 km enkel resa till samhällsservice i Strömsund, de betala betydligt mer än oss vid Läkarbesöket då bränslet kostar och allt annat.
Det jag framför gäller föstås Klass2 där vi har Tunga lastbilar/Bussar uppemot och kanske över 12 Ton totalvikt de sliter mer på vägar/Broar än de som ligger vid på 3500 kg totalvikt.
20:- milen vore en lagom skatt för fordon över 5 Ton och 12:- milen för 3500kg till 5 ton. Man betalar enbart när bilen rullar, samtidigt finns inget behov av att man ska kunna "ställa av" bilen eftersom ingen skatt erläggs om den står still.
De flesta försäkringsbolagen tar vartefter dessutom bort avställningsförsäkringen iallafall.
Därvid spar staten in stora summor som de hävdar uppstår vid av/på ställning.
(Staten det är alltså Vi skattebetalare, ingen enskild organisation.)
Oh herremingud. . .fortfarande sur för att Brynäs åkt ur eller
 
Oh herremingud. . .fortfarande sur för att Brynäs åkt ur eller
Brynäs..?
Brynäs är en Stadsdel vad skulle den stora Stadsdelen åka ur..?
Men, märkligt att en ”rättvis” fordonsskatt väcker sådant motstånd, kan aldrig bli mer logiskt och Rättvist än att man skattar för de mil man kör! Själva använder vi HB och kör 1500-2000 mil per år så vi skulle förlora på det men Ni med tunga bussar klass2 som kör 300-500 mil per år med hög skatt skulle tjäna på det.
 
Vi har en plåtis, dessutom euro-6 som har klara förbrukningssiffror som stämmer ganska väl överens med leverantörens siffror. Vi betalar betydligt mer i skatt än t.ex. 8 meters, > 5-tonare, det fick vi bekräftat tom från skatteverket. Livet är långt ifrån rättvis, speciellt när Transportstyrelsen sitter vid rodret och ska glänsa med sina ”kunskaper” och kvalificerade beräkningar (gissningar) utan verklighetsförankring. Bra för vissa (majoriteten) men kaputt för oss små som rullar runt med Svensktillverkade husbilar.
Tja, det ”drabbar ingen fattig” som Raasken hade sagt ;):love::unsure:
Euro 6 har vi med vår är tillverkad i Italien inredd i Tyskland, drar ganska mycket svensk blaskdiesel, i Norge och på kontinenten drar den 2 dl mindre per mil!
 
Det stämmer inte riktigt det du skriver, nuförtiden räknas pensionen ut på livsarbetsinkomsten, födda -54 är de största förlorarna effekten planar ut för de födda i början på 60-talet.
Att det sen är stor skillnad att gå i pension före 65 stämmer inte heller, i mitt fall blir skillnaden strax över 2000kr,/mån före skatt i allmän pension.
Däremot efter 65 drar det iväg rejält, så de som orkar fortsätta i sitt jobb efter 65 kan öka på sin pension rejält. Jag har arbetat kontinuerligt 3-skift i över 40år, det sliter, samt att allt arbete ska göras snabbare/bättre imorgon än det utfördes idag, den stressen sliter för mycket på mig.

Sen i mitt fall med 5st tjänstepensioner så fortsätter Allecta göra de insättningar min arbetsgivare gjort tidigare, ifall jag inte arbetar mer än 8h/vecka fram till jag fyller 65!! Helt fantastiskt!
Då får jag en riktigt bra pension, ok minus de 2000 då i allmän pension, så jag känner mig inte som en förlorare.

Däremot kommer kommande generationer att inneha betydligt fler "fattigpensionärer" än oss Babyboomers.
Du måste vara väldigt rik om Du anser 2000.- i månaden 24 tusen om året inte är mycket. Jobbar Du till 65 får Du då i pension 2000.- mer per månad, under Din livstid som kan vara allt från 1 år till 40 år efter pension, blir en oerhört massa pengar bara för att jobba 2 år till, skulle du då jobba till 67 blir det ännu mer förstås.
Kan ju tänka mig om jag varit kvar i Hamnen till jag fyllt 67 hade jag nog haft 30 tusen i pension före skatt.
Hade jag tagit ut portside som jag gjorde och jobbat kvar ändå hade min inkomst varit väldigt hög efter skatt då jag haft dubbla jobbskatteavdrag och lägre löneskatt.
 
Du måste vara väldigt rik om Du anser 2000.- i månaden 24 tusen om året inte är mycket. Jobbar Du till 65 får Du då i pension 2000.- mer per månad, under Din livstid som kan vara allt från 1 år till 40 år efter pension, blir en oerhört massa pengar bara för att jobba 2 år till, skulle du då jobba till 67 blir det ännu mer förstås.
Kan ju tänka mig om jag varit kvar i Hamnen till jag fyllt 67 hade jag nog haft 30 tusen i pension före skatt.
Hade jag tagit ut portside som jag gjorde och jobbat kvar ändå hade min inkomst varit väldigt hög efter skatt då jag haft dubbla jobbskatteavdrag och lägre löneskatt.
Jag ser det som att jag går och jobbar för 2000kr brutto i månaden, det är ju före skatt, inte mycket till månadslön, men allt är ju relativt, pengar är inte allt här i detta liv, och jag är definitivt inte rik, men husbilen är betald, alltid nåt ;)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen