Det stämmer inte riktigt det du skriver, nuförtiden räknas pensionen ut på livsarbetsinkomsten, födda -54 är de största förlorarna effekten planar ut för de födda i början på 60-talet.
Att det sen är stor skillnad att gå i pension före 65 stämmer inte heller, i mitt fall blir skillnaden strax över 2000kr,/mån före skatt i allmän pension.
Däremot efter 65 drar det iväg rejält, så de som orkar fortsätta i sitt jobb efter 65 kan öka på sin pension rejält. Jag har arbetat kontinuerligt 3-skift i över 40år, det sliter, samt att allt arbete ska göras snabbare/bättre imorgon än det utfördes idag, den stressen sliter för mycket på mig.
Sen i mitt fall med 5st tjänstepensioner så fortsätter Allecta göra de insättningar min arbetsgivare gjort tidigare, ifall jag inte arbetar mer än 8h/vecka fram till jag fyller 65!! Helt fantastiskt!
Då får jag en riktigt bra pension, ok minus de 2000 då i allmän pension, så jag känner mig inte som en förlorare.
Däremot kommer kommande generationer att inneha betydligt fler "fattigpensionärer" än oss Babyboomers.