- Ort
- Köping
Jag blir 63 i år slutade jobba 1 februari i år, jag har jobbat sen jag var 16år, eller i 47år oavbrutet, jag får ut 15052kr/mån, så det är säkert en bra pension.Har en genomsnittlig pensionist 20 000 ut i månaden??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Jag blir 63 i år slutade jobba 1 februari i år, jag har jobbat sen jag var 16år, eller i 47år oavbrutet, jag får ut 15052kr/mån, så det är säkert en bra pension.Har en genomsnittlig pensionist 20 000 ut i månaden??
Har en genomsnittlig pensionist 20 000 ut i månaden??
Statistik är statistik. man kan begära om man är nyfiken nog via nätet inkomstuppgifter om alla som deklarerat 2022.Blev nyfiken och frågade Google;
”Vad är en normal pension efter skatt?”
Svaret blev:
”De flesta av oss får mindre pengar att röra oss med när vi blir pensionärer. En ganska normal pension ligger idag på omkring 19.000 kronor, före skatt.8 jan. 2023.”
19.000 kr före skatt, vet inte vad som blir kvar i plånboken, men inte blir det 20.000 kr, även om man inkluderar eventuella bidrag.
Tommy
Du får ursäkta men du har inte många rätt i dom kommentarerna, har det något med att Brynäs försvann ur SHL eller . . .Räknar vilken inkomst en pensionist har idag, runt 20 000 i plånboken och inkomsten då 1979 var det mycket dyrare
då, arbetar man idag med 20 tusen i lön får man ihop till 1 liter diesel på kortare tid än man fick 1979, man fick arbeta längre för att få ihop till
en liter soppa då.
Själv anser jag att KM-skatt borde införas, ju tyngre Klass2 ju högre skatt eftersom ju tyngre lastbil ju mer slitage på vägarna.
Blir billigare för de flesta då Klass2 körs i genomsnitt väldigt lite, läste 400 mil i snitt per år.
Och om 4 år får du lägre skatt (vid 67år). Cirka 2200 sek i månaden. Den som väntar på något gott får vänta. Ganska tyst idag om denna orättvisa. Framför allt om oss som är födda 1957 och tog ut pension långt innan beslut om detta med höjd ålder. Surt sa räven. Men i vanlig ordning berör det ju inte politiker själva som redan har sitt på det torra och håller varandra om ryggen. Garantipensioner och konstiga ersättningar är bara för förtroendevalda. Lite utanför tråden men hoppas ni ursäktar.Jag blir 63 i år slutade jobba 1 februari i år, jag har jobbat sen jag var 16år, eller i 47år oavbrutet, jag får ut 15052kr/mån, så det är säkert en bra pension.
5.50:- milen var billigt + 0.5 liter bränsle!Fel på enheten för skatten? Ska det möjligtvis vara 0,55 kr/mil istället för 0,55 kr/km? Annars var det väldigt dyrt.
Som vanligt glöms bort att ”fattig” pensionär får ett pensionstillägg om man söker det!Det finns drygt 300 000 fattigpensionärer i Sverige som får ut mindre än 12 000/mån.
Den mängd "pensionister" som har ut 20 000 eller mer är väldigt lätträknade.
Jo det har gått snett, KM-skatt vore mest rättvis då man betalar efter tyngd och kanske längd för att lägga till ytterligare en dimension.Tror tråden har slutat handla om fordonsskatt![]()
ATP har också jag ifrån och alla som är födda fram till 1953, kallas idag "tilläggspension" den del som var ATP tidigare.Ja Erok..sånt här kan man skriva mycket om...... mm. .. mm... ! Så det gör jag inte mera.
Men tänkte bara kommentera att ditt exempel med en person som är 82 år gammal haltar! Personen har ju en rätt stor del av sin pension från det äldre ATP systemet...Noterar också att hon jobbade tills hon var 67 år. Vilket efter hand blivit vanligare... men mera ovanligt då hon var 67.
Ja, olika tjänstepension har betydelse.
Tack för ordet.
Ja det vore ju på sitt sätt logiskt med körsträckebaserad skatt. Men skall det genomföras på hela bilbeståndet, vilket väl vore enklast, skulle det nog inte uppfattas som "rättvist" av boende i glesbygd som inte har annat val än att ta (person)bilen och köra långt för att nå sådan samhållsservice som andra har på nära håll.Jo det har gått snett, KM-skatt vore mest rättvis då man betalar efter tyngd och kanske längd för att lägga till ytterligare en dimension.
plåtisar på 6 m betalar hälften som en buss på 8-12 meter... Kanske eventuellt...
Det stämmer inte riktigt det du skriver, nuförtiden räknas pensionen ut på livsarbetsinkomsten, födda -54 är de största förlorarna effekten planar ut för de födda i början på 60-talet.Som vanligt glöms bort att ”fattig” pensionär får ett pensionstillägg om man söker det!
Tänkte inte skriva men: Har släkting som hela livet sedan Hon slutade skolan vid 14 år arbetat!
Första 8 åren som hårfrisör, sedan i 14 år varit Hemmafru fostrat 3 flickor, ensamstående vid 38 år, började som städerska hos Kommunen, jobbade så i 29 år tills Hon fyllde 67 år!
Fyller i övermorgon 82 år!
Hon får ut efter skatt 17 tusen kronor!
Så alla som arbetat inom industri har naturligtvis ännu högre pension!
Att gå i pension i förtid vid 61-63 är ekonomiskt dumt eftersom de sista åren till 66 gör väldigt mycket för pension!
Hon ovan tjänade genom att jobba till 67 ca. 1000:- i månaden + den lön Hon fick in!
Finns massor av exempel där anställda fått erbjudande att gå vid 62-63 år mot ett avgångsvederlag som lät stort.
Som de vid Korsnäs som fick gå mot vederlag vid 55 års ålder,
Därmed missade man flera år av Tjänstepensionen vilken ofta.. som i mitt fall är en mycket stor del.. av pensionen!
För att inte tala om alla som inte har Tjänstepension intjänad, de har låg pension!
Står mycket om man går in på de olika sajterna om pension!
Nu räcker det om Pensionerna.. över till Bilskatten![]()
Gäller redan idag, de som bor i exempelvis i Gäddede har 135 km enkel resa till samhällsservice i Strömsund, de betala betydligt mer än oss vid Läkarbesöket då bränslet kostar och allt annat.Ja det vore ju på sitt sätt logiskt med körsträckebaserad skatt. Men skall det genomföras på hela bilbeståndet, vilket väl vore enklast, skulle det nog inte uppfattas som "rättvist" av boende i glesbygd som inte har annat val än att ta (person)bilen och köra långt för att nå sådan samhållsservice som andra har på nära håll.
Skatten har inget med vägslitage att göra, det är en miljöskatt.Gäller redan idag, de som bor i exempelvis i Gäddede har 135 km enkel resa till samhällsservice i Strömsund, de betala betydligt mer än oss vid Läkarbesöket då bränslet kostar och allt annat.
Det jag framför gäller föstås Klass2 där vi har Tunga lastbilar/Bussar uppemot och kanske över 12 Ton totalvikt de sliter mer på vägar/Broar än de som ligger vid på 3500 kg totalvikt.
20:- milen vore en lagom skatt för fordon över 5 Ton och 12:- milen för 3500kg till 5 ton. Man betalar enbart när bilen rullar, samtidigt finns inget behov av att man ska kunna "ställa av" bilen eftersom ingen skatt erläggs om den står still.
De flesta försäkringsbolagen tar vartefter dessutom bort avställningsförsäkringen iallafall.
Därvid spar staten in stora summor som de hävdar uppstår vid av/på ställning.
(Staten det är alltså Vi skattebetalare, ingen enskild organisation.)
Vi har en plåtis, dessutom euro-6 som har klara förbrukningssiffror som stämmer ganska väl överens med leverantörens siffror. Vi betalar betydligt mer i skatt än t.ex. 8 meters, > 5-tonare, det fick vi bekräftat tom från skatteverket. Livet är långt ifrån rättvis, speciellt när Transportstyrelsen sitter vid rodret och ska glänsa med sina ”kunskaper” och kvalificerade beräkningar (gissningar) utan verklighetsförankring. Bra för vissa (majoriteten) men kaputt för oss små som rullar runt med Svensktillverkade husbilar.Jo det har gått snett, KM-skatt vore mest rättvis då man betalar efter tyngd och kanske längd för att lägga till ytterligare en dimension.
plåtisar på 6 m betalar hälften som en buss på 8-12 meter... Kanske eventuellt...
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons