• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fordonsskatt, konstig och orättvis skatt?

Jag har haft samma "karriär" som Mr Wook, 47 år i tjänst, från fabriksgolvet till spetskompetens inom IT och har lyckats skrapa ihop några x-tra kr genom fördelaktiga anställningsavtal. Televerket (statligt) bidrog med några blygsamma slantar, kommunen var värst (relaterat till tjänsteåren), medan den privata sektorn var mest generös. Ju mer jag tjänade med åren, desto mer skatt drogs det av min inkomst så i slutändan är jag på samma nivå som Mr Wook (tung industri), men är endå glad att det blev några extra slantar från privata sektorn. Tittar man på Husbilslivet i våra granländer så är det Morello, N&B, Concorde och andra bjässar som dominerar, troligen i relation till deras pensioner.
 
Senast ändrad:
Blev nyfiken och frågade Google;

”Vad är en normal pension efter skatt?”

Svaret blev:

”De flesta av oss får mindre pengar att röra oss med när vi blir pensionärer. En ganska normal pension ligger idag på omkring 19.000 kronor, före skatt.8 jan. 2023.”

19.000 kr före skatt, vet inte vad som blir kvar i plånboken, men inte blir det 20.000 kr, även om man inkluderar eventuella bidrag.

Tommy
Statistik är statistik. man kan begära om man är nyfiken nog via nätet inkomstuppgifter om alla som deklarerat 2022.
Kostar visst 39:- per uppgift!
Rasit är visst poppis, kollainkomst finns det också något som heter.
Eller ringa skattemyndigheten och fråga...
Tur att man har annat att roa sig med som Husbil..:)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-04-30 kl. 18.53.52.png
    Skärmavbild 2023-04-30 kl. 18.53.52.png
    53,7 KB · Visningar: 13
Det fattar väl alla att det inte är pensionen som betalar det man äger det gör ju det man lagt undan i många år eller hus man sålt. Man har kanske ärvt pengar och handlar en husbil knappast en vanlig pension som räcker till annat än resor. När bilskatten är så hög som den är nu är det svårt att ha en nyare husbil även om man köpte den med gamla pengar.
Nej jag har inga 20000/mån men jag har ett billigt boende som gör att man kan unna sej, låga utgifter är mer lönsamt än inkomster som ger hög skatt men att på sin ålder höst betala oskäliga skatter är osunt likaså jobbskatteavdrag som naturligtvis drabbar pensionärerna. Jag har ingen lust att betala för att folk som är unga i arbetsför ålder och som kan försörja sej ska få mindre skatt, den moroten borde finnas för de äldre annars finns det inget att se fram emot när man blir gammal annat än ett fattigt liv och sen döden.
 
Räknar vilken inkomst en pensionist har idag, runt 20 000 i plånboken och inkomsten då 1979 var det mycket dyrare
då, arbetar man idag med 20 tusen i lön får man ihop till 1 liter diesel på kortare tid än man fick 1979, man fick arbeta längre för att få ihop till
en liter soppa då.
Själv anser jag att KM-skatt borde införas, ju tyngre Klass2 ju högre skatt eftersom ju tyngre lastbil ju mer slitage på vägarna.
Blir billigare för de flesta då Klass2 körs i genomsnitt väldigt lite, läste 400 mil i snitt per år.
Du får ursäkta men du har inte många rätt i dom kommentarerna, har det något med att Brynäs försvann ur SHL eller . . .
 
Jag blir 63 i år slutade jobba 1 februari i år, jag har jobbat sen jag var 16år, eller i 47år oavbrutet, jag får ut 15052kr/mån, så det är säkert en bra pension.
Och om 4 år får du lägre skatt (vid 67år). Cirka 2200 sek i månaden. Den som väntar på något gott får vänta. Ganska tyst idag om denna orättvisa. Framför allt om oss som är födda 1957 och tog ut pension långt innan beslut om detta med höjd ålder. Surt sa räven. Men i vanlig ordning berör det ju inte politiker själva som redan har sitt på det torra och håller varandra om ryggen. Garantipensioner och konstiga ersättningar är bara för förtroendevalda. Lite utanför tråden men hoppas ni ursäktar.
 
Senast ändrad:
Det finns drygt 300 000 fattigpensionärer i Sverige som får ut mindre än 12 000/mån.
Den mängd "pensionister" som har ut 20 000 eller mer är väldigt lätträknade.
Som vanligt glöms bort att ”fattig” pensionär får ett pensionstillägg om man söker det!
Tänkte inte skriva men: Har släkting som hela livet sedan Hon slutade skolan vid 14 år arbetat!
Första 8 åren som hårfrisör, sedan i 14 år varit Hemmafru fostrat 3 flickor, ensamstående vid 38 år, började som städerska hos Kommunen, jobbade så i 29 år tills Hon fyllde 67 år!
Fyller i övermorgon 82 år!
Hon får ut efter skatt 17 tusen kronor!
Så alla som arbetat inom industri har naturligtvis ännu högre pension!
Att gå i pension i förtid vid 61-63 är ekonomiskt dumt eftersom de sista åren till 66 gör väldigt mycket för pension!
Hon ovan tjänade genom att jobba till 67 ca. 1000:- i månaden + den lön Hon fick in!
Finns massor av exempel där anställda fått erbjudande att gå vid 62-63 år mot ett avgångsvederlag som lät stort.
Som de vid Korsnäs som fick gå mot vederlag vid 55 års ålder,
Därmed missade man flera år av Tjänstepensionen vilken ofta.. som i mitt fall är en mycket stor del.. av pensionen!
För att inte tala om alla som inte har Tjänstepension intjänad, de har låg pension!
Står mycket om man går in på de olika sajterna om pension!

Nu räcker det om Pensionerna.. över till Bilskatten :)
 
Senast ändrad:
Ja Erok..sånt här kan man skriva mycket om...... mm. .. mm... ! Så det gör jag inte mera.
Men tänkte bara kommentera att ditt exempel med en person som är 82 år gammal haltar! Personen har ju en rätt stor del av sin pension från det äldre ATP systemet...Noterar också att hon jobbade tills hon var 67 år. Vilket efter hand blivit vanligare... men mera ovanligt då hon var 67.
Ja, olika tjänstepension har betydelse.
Tack för ordet.
 
Edit: Tryckte på "Spara" av misstag. Ibland är det dumt att man inte kan ta bort inlägg.
 
Senast ändrad:
Tror tråden har slutat handla om fordonsskatt 🤣
Jo det har gått snett, KM-skatt vore mest rättvis då man betalar efter tyngd och kanske längd för att lägga till ytterligare en dimension.
plåtisar på 6 m betalar hälften som en buss på 8-12 meter... Kanske eventuellt...
 
Ja Erok..sånt här kan man skriva mycket om...... mm. .. mm... ! Så det gör jag inte mera.
Men tänkte bara kommentera att ditt exempel med en person som är 82 år gammal haltar! Personen har ju en rätt stor del av sin pension från det äldre ATP systemet...Noterar också att hon jobbade tills hon var 67 år. Vilket efter hand blivit vanligare... men mera ovanligt då hon var 67.
Ja, olika tjänstepension har betydelse.
Tack för ordet.
ATP har också jag ifrån och alla som är födda fram till 1953, kallas idag "tilläggspension" den del som var ATP tidigare.
 
Jo det har gått snett, KM-skatt vore mest rättvis då man betalar efter tyngd och kanske längd för att lägga till ytterligare en dimension.
plåtisar på 6 m betalar hälften som en buss på 8-12 meter... Kanske eventuellt...
Ja det vore ju på sitt sätt logiskt med körsträckebaserad skatt. Men skall det genomföras på hela bilbeståndet, vilket väl vore enklast, skulle det nog inte uppfattas som "rättvist" av boende i glesbygd som inte har annat val än att ta (person)bilen och köra långt för att nå sådan samhållsservice som andra har på nära håll.
 
Som vanligt glöms bort att ”fattig” pensionär får ett pensionstillägg om man söker det!
Tänkte inte skriva men: Har släkting som hela livet sedan Hon slutade skolan vid 14 år arbetat!
Första 8 åren som hårfrisör, sedan i 14 år varit Hemmafru fostrat 3 flickor, ensamstående vid 38 år, började som städerska hos Kommunen, jobbade så i 29 år tills Hon fyllde 67 år!
Fyller i övermorgon 82 år!
Hon får ut efter skatt 17 tusen kronor!
Så alla som arbetat inom industri har naturligtvis ännu högre pension!
Att gå i pension i förtid vid 61-63 är ekonomiskt dumt eftersom de sista åren till 66 gör väldigt mycket för pension!
Hon ovan tjänade genom att jobba till 67 ca. 1000:- i månaden + den lön Hon fick in!
Finns massor av exempel där anställda fått erbjudande att gå vid 62-63 år mot ett avgångsvederlag som lät stort.
Som de vid Korsnäs som fick gå mot vederlag vid 55 års ålder,
Därmed missade man flera år av Tjänstepensionen vilken ofta.. som i mitt fall är en mycket stor del.. av pensionen!
För att inte tala om alla som inte har Tjänstepension intjänad, de har låg pension!
Står mycket om man går in på de olika sajterna om pension!

Nu räcker det om Pensionerna.. över till Bilskatten :)
Det stämmer inte riktigt det du skriver, nuförtiden räknas pensionen ut på livsarbetsinkomsten, födda -54 är de största förlorarna effekten planar ut för de födda i början på 60-talet.
Att det sen är stor skillnad att gå i pension före 65 stämmer inte heller, i mitt fall blir skillnaden strax över 2000kr,/mån före skatt i allmän pension.
Däremot efter 65 drar det iväg rejält, så de som orkar fortsätta i sitt jobb efter 65 kan öka på sin pension rejält. Jag har arbetat kontinuerligt 3-skift i över 40år, det sliter, samt att allt arbete ska göras snabbare/bättre imorgon än det utfördes idag, den stressen sliter för mycket på mig.

Sen i mitt fall med 5st tjänstepensioner så fortsätter Allecta göra de insättningar min arbetsgivare gjort tidigare, ifall jag inte arbetar mer än 8h/vecka fram till jag fyller 65!! Helt fantastiskt!
Då får jag en riktigt bra pension, ok minus de 2000 då i allmän pension, så jag känner mig inte som en förlorare.

Däremot kommer kommande generationer att inneha betydligt fler "fattigpensionärer" än oss Babyboomers.
 
Ja det vore ju på sitt sätt logiskt med körsträckebaserad skatt. Men skall det genomföras på hela bilbeståndet, vilket väl vore enklast, skulle det nog inte uppfattas som "rättvist" av boende i glesbygd som inte har annat val än att ta (person)bilen och köra långt för att nå sådan samhållsservice som andra har på nära håll.
Gäller redan idag, de som bor i exempelvis i Gäddede har 135 km enkel resa till samhällsservice i Strömsund, de betala betydligt mer än oss vid Läkarbesöket då bränslet kostar och allt annat.
Det jag framför gäller föstås Klass2 där vi har Tunga lastbilar/Bussar uppemot och kanske över 12 Ton totalvikt de sliter mer på vägar/Broar än de som ligger vid på 3500 kg totalvikt.
20:- milen vore en lagom skatt för fordon över 5 Ton och 12:- milen för 3500kg till 5 ton. Man betalar enbart när bilen rullar, samtidigt finns inget behov av att man ska kunna "ställa av" bilen eftersom ingen skatt erläggs om den står still.
De flesta försäkringsbolagen tar vartefter dessutom bort avställningsförsäkringen iallafall.
Därvid spar staten in stora summor som de hävdar uppstår vid av/på ställning.
(Staten det är alltså Vi skattebetalare, ingen enskild organisation.)
 
Gäller redan idag, de som bor i exempelvis i Gäddede har 135 km enkel resa till samhällsservice i Strömsund, de betala betydligt mer än oss vid Läkarbesöket då bränslet kostar och allt annat.
Det jag framför gäller föstås Klass2 där vi har Tunga lastbilar/Bussar uppemot och kanske över 12 Ton totalvikt de sliter mer på vägar/Broar än de som ligger vid på 3500 kg totalvikt.
20:- milen vore en lagom skatt för fordon över 5 Ton och 12:- milen för 3500kg till 5 ton. Man betalar enbart när bilen rullar, samtidigt finns inget behov av att man ska kunna "ställa av" bilen eftersom ingen skatt erläggs om den står still.
De flesta försäkringsbolagen tar vartefter dessutom bort avställningsförsäkringen iallafall.
Därvid spar staten in stora summor som de hävdar uppstår vid av/på ställning.
(Staten det är alltså Vi skattebetalare, ingen enskild organisation.)
Skatten har inget med vägslitage att göra, det är en miljöskatt.
 
Jo det har gått snett, KM-skatt vore mest rättvis då man betalar efter tyngd och kanske längd för att lägga till ytterligare en dimension.
plåtisar på 6 m betalar hälften som en buss på 8-12 meter... Kanske eventuellt...
Vi har en plåtis, dessutom euro-6 som har klara förbrukningssiffror som stämmer ganska väl överens med leverantörens siffror. Vi betalar betydligt mer i skatt än t.ex. 8 meters, > 5-tonare, det fick vi bekräftat tom från skatteverket. Livet är långt ifrån rättvis, speciellt när Transportstyrelsen sitter vid rodret och ska glänsa med sina ”kunskaper” och kvalificerade beräkningar (gissningar) utan verklighetsförankring. Bra för vissa (majoriteten) men kaputt för oss små som rullar runt med Svensktillverkade husbilar.
Tja, det ”drabbar ingen fattig” som Raasken hade sagt ;):love::unsure:
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen