• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fordonsskatt, konstig och orättvis skatt?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Läste detta idag i Göteborgs Posten:
Fordonsskatten är en skatt som inte tar hänsyn till hur mycket ett fordon faktiskt används och hur mycket den då släpper ut. En SUV som går 50 mil per år är faktiskt ett mindre miljöproblem än en småbil som används 5 000 mil per år. Den som köper en miljöbov till bil kommer att behöva betala mer i koldioxidskatt genom skatter på bensin och diesel. Att därtill behålla en årlig fordonsskatt är ineffektiv klimatpolitik. Beskatta utsläppen, inte bilarna.

Vad gäller vår egen Euro6 HB 3,5t så är den upptaxerad med ytterligare 2500:-/år pga att den blev "husbil" från att ha varit "lastbil". Detta har jag påpekat för skattemyndigheter som inte kunde göra något åt skatten eftersom Transporstyrelsen hade sin åsikt. Samma TS har sänkt skatten på många "stora" HB som släpper ut det dubbla än vad vi gör (vi har klara siffror från MB). Än har vi inte lyckats komma över 1l/mil så länge vi håller oss under 130km/h... Snacka om att "slåss" mot väderkvarnar!

1682408001722.png

Senast ändrad:
När vägskatten blev fordonsskatt hände det konstiga saker!
Tidigare fanns som vi i vår godtrogenhet trodde en koppling mellan skatt och vägunderhåll.
Numera har vi nog EU s sämsta vägar det ser man som hemkommen mycket tydligt grov asfalt dåligt underhållen stora diken som får bilen att vilja flytta sig i sidled.
Häromkring sätter man upp varningsskyltar istället för att åtgärda problemen.
Kanske man ska skicka en varningsskylt till transportstyrelsen att man inte kan betala skatten p.g.a. dåligt vägunderhåll.

Får inte köras i flera av EU städer pga gammal teknik & föroreningar.

På 1980 talet hade jag en km räknare i min hb. Som man stämplade vid besiktningen och när jag lämnade landet och kom tillbaka. Betalade ingen skatt på dieseln vid pumpen utan allt skatt i förhållande till antal körda km.
Hej! Stämmer men fick själv stämpla och skicka in körda km fyra ggr om året. Detta system blev så dyrt och omfattande för staten att man skrotade det och gick tillbaka till skatt vid pumpen istället. Har ju funnits idéer om att återinföra det systemet igen och nu har väl politikerna glömt hur det gick den gången. Var också mycket krångel för bilägarna med räknarna o vajrar som kärvade.
Hälsningar Arne Lenestad

Har en sittande i framhjulet på HB det föranledde muntra ihågkomster av bilprovningsfolket som hade en del minnen från den tiden.
Idag skulle man enkelt kunna införa det via en gps men tror att det skulle inkräkta på en del andra lagar som finns. Med tanke på hur slitet det svenska vägnätet är skulle man vilja att det fanns en vägskatt för de som kommer utombys ifrån och sliter ned våra vägar främst med lastbilar. Dubbdäck förbjudna och saltning obefintlig all bärgning med extra vägskatt fin hint till MP.

Senast ändrad:
I
Hej! Stämmer men fick själv stämpla och skicka in körda km fyra ggr om året. Detta system blev så dyrt och omfattande för staten att man skrotade det och gick tillbaka till skatt vid pumpen istället. Har ju funnits idéer om att återinföra det systemet igen och nu har väl politikerna glömt hur det gick den gången. Var också mycket krångel för bilägarna med räknarna o vajrar som kärvade.
Hälsningar Arne Lenestad

Idag är det en baggis, nästan allt loggas i nya bilar av tillverkaren trådlöst, utan att vi vet om det.
2014 hade min sambo körjournal via obd-uttaget i sin dåvarande V70, samt en nitisk arbetsgivare som reagerade på varje kilometer som inte gick in i reseräkningen.

På 1980 talet hade jag en km räknare i min hb. Som man stämplade vid besiktningen och när jag lämnade landet och kom tillbaka. Betalade ingen skatt på dieseln vid pumpen utan allt skatt i förhållande till antal körda km.
Dieseln kostade först 0.50:- när KM-skatten infördes och på min 404D betalade jag 0.55:- per km sista året betalade jag för min 504D 0.95 per km och dieseln kostade runt 0.90 öre litern.
Med tanke på att när jag köpte 504:an 1979 så tjänade jag 5300:- i månaden minus 45% skatt så var det lika dyrt som idag att köra om inte dyrare.

Dieseln kostade först 0.50:- när KM-skatten infördes och på min 404D betalade jag 0.55:- per km sista året betalade jag för min 504D 0.95 per km och dieseln kostade runt 0.90 öre litern.
Med tanke på att när jag köpte 504:an 1979 så tjänade jag 5300:- i månaden minus 45% skatt så var det lika dyrt som idag att köra om inte dyrare.
Fel på enheten för skatten? Ska det möjligtvis vara 0,55 kr/mil istället för 0,55 kr/km? Annars var det väldigt dyrt.

Skillnaden idag är att många av oss faktiskt är pensionärer som betalar drivmedelspriser (från våra lyckade eller misslyckade pensionärsinvesteringar) med en bränsleskatt som faktiskt är betydligt högre idag än ”då”, eller har jag helt fel? Tankade idag ca 50 l diesel (utspädd) som kostade 21kr/l och det ”sved” rejält…

Ja man betalar för 100% diesel men av det får man bara 65% diesel det andra är någon svindyr ersättning som gör att motorn går dåligt. Bedrägeri är väl bara förnamnet! Att lögnen ska skyllas på obevisade påståenden om bättre miljö är inte bara lögn det är förbannad lögn!!

Jag har fått sänkt fordonsskatt med 817 kr/år 🤣.

När jag var och och besiktigade min husbil, årsmodell 2019, så påtalade besiktningsgubbarna att min bil var fyrhjulsdriven !!!

Det var fel infört av någon...Detta innebar att jag släppte ut 225 g/km koldioxid mer än en annan bil som jag jämförde med, den släppte ut 202 g/km
Skickade ett mejl till transportstyrelsen som, faktiskt redan samma dag, rättade till detta.

Tur att man är pensionär och har tid, för nu tänker jag försöka retroaktivt få tillbaka det jag betalt för mycket sedan bilen var ny.

Senast ändrad:
Jag bytte bort min dieselbil av 2018 Å/M mot en el-hybrid. Som tack för lägre förbrukning, mindre utsläpp och möjlighet att köra på el i staden så nästan 5-dubblades fordonsskatten från strax över 1000:- till över 5000:- de tre första åren. Tack för det MP!

I Norge er det ingen forskjell lengre mellom biler som har forbrenningsmotor, dette dreper hybrider og plug in hybrider da de får sin registrerings avgift beregnet helt ut i fra forbrenningmotoren uten hensyn til muligheten for eldrift.

Skillnaden idag är att många av oss faktiskt är pensionärer som betalar drivmedelspriser (från våra lyckade eller misslyckade pensionärsinvesteringar) med en bränsleskatt som faktiskt är betydligt högre idag än ”då”, eller har jag helt fel? Tankade idag ca 50 l diesel (utspädd) som kostade 21kr/l och det ”sved” rejält…
Räknar vilken inkomst en pensionist har idag, runt 20 000 i plånboken och inkomsten då 1979 var det mycket dyrare
då, arbetar man idag med 20 tusen i lön får man ihop till 1 liter diesel på kortare tid än man fick 1979, man fick arbeta längre för att få ihop till
en liter soppa då.
Själv anser jag att KM-skatt borde införas, ju tyngre Klass2 ju högre skatt eftersom ju tyngre lastbil ju mer slitage på vägarna.
Blir billigare för de flesta då Klass2 körs i genomsnitt väldigt lite, läste 400 mil i snitt per år.

Har en genomsnittlig pensionist 20 000 ut i månaden??
Blev nyfiken och frågade Google;

”Vad är en normal pension efter skatt?”

Svaret blev:

”De flesta av oss får mindre pengar att röra oss med när vi blir pensionärer. En ganska normal pension ligger idag på omkring 19.000 kronor, före skatt.8 jan. 2023.”

19.000 kr före skatt, vet inte vad som blir kvar i plånboken, men inte blir det 20.000 kr, även om man inkluderar eventuella bidrag.

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen