• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Flera anslutningskablar, varför?

Dethleffs

Välkänd medlem
iKunskapsbibliotek
Medlem
När jag skrivet om anslutningskabeln tidigare så har ett argument varit att 2,5kvmm 25 meter är för tung. Nu kan jag läsa att flera här (i en tråd där detta inlägg är flyttat ifrån Tråd 'Gul/Orange Anslutningskabel ( https://forum.ihusbil.se/threads/gul-orange-anslutningskabel.5517/ ) har flera olika längder med sig, varför har ni det?

Senast ändrad:
Jag brukar ta den längd som för tillfället räcker, just nu 5 metern. Då slipper jag ha en massa kabel liggande i hög utanför husbilen. Räcker inte 25 metern skarvar jag till med 10 metern och även 5 metern om det skulle behövas.

Av någon anledning hamnar jag ofta i den här situationen med min långa kabel på 25 meter.

IMG_20170717_095246.jpgIMG_20200617_220550.jpg

Av den anledningen är min plan att komplettera med en kabel på 10 meter som jag tror kommer att räcka i 7-8 fall av 10 och vara lättare att hantera och på så sätt förhoppningsvis slippa trassla lika mycket.
Den längre får åka med och tas bara fram när den behövs.
Jag har inte något större problem med lastförmågan och jag är medveten om att jag bara får använda en av dem åt gången.

Jag har en 10-meter- och en 25 meter-kabel med mig och använder den som krävs för avståndet till stolpen men skarvar inte de två kablarna då jag hört att kabellängden inte bör överstiga 25 meter. Dock använder vi dem sällan då vi har solpaneler, åker den varma årstiden och ligger inte stilla på samma plats mer än några dygn.

@Joakim Det finns ett särskilt sätt att linda upp kablar på som gör att det inte blir trassel när man sen ska använda dem.

Man gör stora öglor som vanligt, men varannat varv så skruvar man öglorna åt ena respektive andra hållet. Det gör att kabeln totalt sett blir relativt oskruvad. Hm, svårt att förklara. Det finns förklaring på youtube :-D

TILLÄGG
Det heter The over under technique och fungerar även på t ex vattenslangar mm.

Senast ändrad:
Av någon anledning hamnar jag ofta i den här situationen med min långa kabel på 25 meter.

Visa bilaga 48703Visa bilaga 48704

Av den anledningen är min plan att komplettera med en kabel på 10 meter som jag tror kommer att räcka i 7-8 fall av 10 och vara lättare att hantera och på så sätt förhoppningsvis slippa trassla lika mycket.
Jag har inte något större problem med lastförmågan och jag är medveten om att jag bara får använda en av dem åt gången.
Haha, känner igen det där (trasslet)

Visa bilaga 48703Visa bilaga 48704

Jag har gått över till 15 meter på min sladdvinda. Är väldigt nöjd med det. 25 meterskabeln finns med i en väska under förarstolen, men har nog bara använts ett par gånger på tre år.

Jag anade det, att det skarvas. I standarden så tillåts endast skarv till övergångskabeln. Jag har provat en 25 meters kabelvinda men det funka inte för mig. Kabeln på bilden (25m) har säkert hängt med i över tio år. Vevar ihop den hur lätt som helst.
Visa bilaga 48722
Kommer du en bit ner i Europa. Kroatien, Italien, Spanien och även en del platser i södra Tyskland, räcker inte alltid 25 m. Jag har också en godkänd 25 meter kabel av god kvalitet. Sen har jag 15 m av motsvarande kvalite på en kabelvinda. Den är guld värd, väldigt lättanvänd och räcker vid kanske 80 - 90 % av de tillfälle vi behöver stolpe. Jag har dock vid några tillfälle genom åren tvingats skarva ihop mina 40 meter för att få ström, i länderna ovan. De tar inte alltid hänsyn till svensk standard. Missförstå mig inte. Vår elsäkerhet är outstanding och ska givetvis följas..., när möjlighet finns. Men vår standard finns inte alltid i övriga EU.

Jag undrar ibland varför man gör sig så beroende av 230V i ett campingfordon :eek:
Det finns ju andra lösningar :cool:
Vi som rullar i 3,5 tons bilar har inte möjlighet att bygga samma typ av kärnkraftverk som du har! :) Skämt åsido. Vi klarar oss ett par dygn på vårt 100 Ah LiFePo4 batteri. Kan i princip köra allt på 12 volt och gasol. Söderut betydligt längre pga 180 W solpanel. Men mellan transporterna bor vi ofta lite längre på camping söderut och då till ACSI CampingCard priser. Enligt oss väldigt förmånligt. Då ingår alltid el. Du behöver givetvis inte utnyttja det, men det är bekvämt med 230 till bl a kaffebryggaren och hårtorken. Sen trivs också kylen bra på 230 och vi sparar in på gasolen, eftersom elen redan är betald. Vi har valt bort inverter.

Här finns det redovisat: https://forum.ihusbil.se/threads/regelverk-för-elsäkerhet.2126/

Mera specifikt heter standarden SS 436 40 00 ”Elinstallationer i byggnad – Utförande av elinstallationer för lågspänning". Kostar ca 1400 kr att köpa
Tack för tydligt svar, alltid bra att kunna studera bakgrunden.

En standard är väl inte tvingande av egen kraft; den måste åberopas i lag, myndighetsbestämmelse eller motsvarande för att bli det. Via länken i svaret hittar man ett åberopande i Elsäkerhetsverkets föreskrift 2022:1 Kap 2, § 1:

2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterande standarder eller andra bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses
anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.
En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås. Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.

Paragrafens två sista meningar ger utrymme för avvikelser, på vissa villkor.

När Blå Boken kom 1994 så var det en föreskrift och skulle följas. Texten i den är i stort sett samma som vi nu har i standarden. Helt rätt, det finns ingen Svensk lag som säger att vi skall följa den. Men om man följer standarden så minskar man risken för elchock och brand då allt är sedan länge ( tidigt 1990 tal) uttänkt.
Hur enkelt som helst gummikabel 2,5 kvmm max 25 meter med CEE don i båda ändar. En övergångskabel till scuko på 2 meter tillåts.

Får jag be om ett klargörande från kunniga här?
Om jag har förstått det rätt gäller i hemmet att man får t ex byta en kontakt själv om man har nödvändig kunskap. Men man får t ex inte utan elbehörighet dra en ny "fast" kabel. Kanske mina ordval är fel men jag tror ni vet och förstår vad jag menar.
Gäller samma regler för husbil? Eller ställs inte krav på elbehörighet där?
Skälet till att jag frågar är att jag hört att det inte finns krav på elbehörighet för arbete i husbil. Det låter ju konstigt/vansinnigt eftersom 230V är lika farligt i bilen som i hemmet.

Skälet till att jag frågar är att jag hört att det inte finns krav på elbehörighet för arbete i husbil. Det låter ju konstigt/vansinnigt eftersom 230V är lika farligt i bilen som i hemmet.
Kravet på elbehörighet upphör med kabeln du ansluter bilen med. Det finns inga krav på elbehörighet för arbeten i själva bilen. Det kravet bortföll någon gång på 90-talet i och med nya EU-regler. Så här står det i reglerna (ELSÄK-FS 2013:1):

Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om krav på utbildning och praktik för behörighet att utföra elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggningar samt om erkännande av yrkeskvalifikationer eller yrkeserfarenhet som har förvärvats inom ett annat EES-land än Sverige.
Föreskrifterna gäller inte för elinstallationsarbete på
 luftfartyg,
 fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift,
 övriga fordon, inklusive släpfordon,
 fartyg, inklusive fritidsbåtar och
 på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses till exempel husbilar och hus-vagnar. Med övriga anordningar avses till exempel maskiner, hissar och kranar.

Däremot så ställer försäkringsbolagen ofta krav på att arbeten skall vara "fackmannamässigt" utförda och materielen man använder skall vara CE-märkt. Tillverkarna av bilar har också ofta skrivningar av typen: "om man ändrar bilens konstruktion så gäller inte garantin".

Jag skulle inte bli förvånad om en hel del av de husbilsbränder man läser om har sin orsak i jobb med elinstallationen utan tillräcklig kunskap. Det gäller både 12V och 230V.

Som tillägg till inlägg #18 kan nämnas att fordonen idag är så kallat "helbilsgodkända" vilket innebär att man egentligen inte får ändra något. Nya delar i bilen ska, enligt vad jag förstår, också fylla de krav som gäller för fordonet, för att vara godkända. Men det finns en gråzon där ingen verkar kunna svara på vilka ändringar som kan accepteras, och de ändringar som gjorts kan komma att prövas i efterhand.

Det är mycket som är dumt, såsom att standarden https://elstandard.se/handbok/444 är i en bok som kostar över 1500 kronor. När jag pratar med dom som har varit delaktiga i skrivningen i standarden så borde just detta kapitlet inte vara kvar där längre. Då SEK har en monter på elmässor så brukar jag påminna dom. Men den är fortfarande kvar i senaste utgåvan då den inte utgör någon skada får jag till svar. Detta kan jag skriva mycket om då jag följt det sedan 1994.

Har faktiskt varit hemma och jobbat hos sonen till han som uppfann petskyddet på 1950 talet. Där hände en intressant grej men det behåller jag för mig själv. Hur som helst så är så jädrans dumt att i alla husbilar jag tittat i dom senaste 25 åren har inte petskydd. Möjligtvis en lucka men inget petskydd. Varför det är så kommer i nedanstående text.

Standarden slutar där anslutningskabeln inte når längre, alltså efter 25m +/-2m. Vet att Frankia har anslutningskablarna (fast monterade kabelvindor) i fordonet och då tillhör dessa fordonet. Då slutar Elsäkerhetsverkets (läs Ellagen) ansvar vid det matande vägguttaget.
En vanlig fråga är vem som får lov att utföra elinstallation på husbilen. Såsom extra vägguttag eller att man beställer t.ex. en AC till bodelen. Behörig elinstallatör är definitivt fel svar. Rätt svar är vem som helst, men det går inte heller då minsta ingrepp i fordonet så faller CE märkningen. Svaret är att det är endast tillverkaren, möjligtvis importören eller återförsäljaren om man följer tillverkarens anvisningar. Men det går säker inte det heller för då skall fordonet CE märkas på nytt. Den som förändrar installationen tar på sig ett tillverkaransvar då han bryter CE märkningen. Så att kräva petsäkra vägguttag kan man endast begära före kontraktskrivning. Finns inget som reglerar detta sedan. Tillverkaren har endast detta att följa: ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§. I och med att varken Elsäkerhetsverket eller Transportstyrelsen i dag reglerar denna typ av installationer, blir det upp till var och en tillverkare att själv ansvara för att elinstallationerna är säkra.

Fordonsförordning (2009:211)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm

Fordonsdirektivet heter 2007/46/EG. Se länk nedan:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:SV:HTML

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons