• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Flera anslutningskablar, varför?

Jag brukar ta den längd som för tillfället räcker, just nu 5 metern. Då slipper jag ha en massa kabel liggande i hög utanför husbilen. Räcker inte 25 metern skarvar jag till med 10 metern och även 5 metern om det skulle behövas.

Av någon anledning hamnar jag ofta i den här situationen med min långa kabel på 25 meter.

IMG_20170717_095246.jpgIMG_20200617_220550.jpg

Av den anledningen är min plan att komplettera med en kabel på 10 meter som jag tror kommer att räcka i 7-8 fall av 10 och vara lättare att hantera och på så sätt förhoppningsvis slippa trassla lika mycket.
Den längre får åka med och tas bara fram när den behövs.
Jag har inte något större problem med lastförmågan och jag är medveten om att jag bara får använda en av dem åt gången.

Jag har en 10-meter- och en 25 meter-kabel med mig och använder den som krävs för avståndet till stolpen men skarvar inte de två kablarna då jag hört att kabellängden inte bör överstiga 25 meter. Dock använder vi dem sällan då vi har solpaneler, åker den varma årstiden och ligger inte stilla på samma plats mer än några dygn.

@Joakim Det finns ett särskilt sätt att linda upp kablar på som gör att det inte blir trassel när man sen ska använda dem.

Man gör stora öglor som vanligt, men varannat varv så skruvar man öglorna åt ena respektive andra hållet. Det gör att kabeln totalt sett blir relativt oskruvad. Hm, svårt att förklara. Det finns förklaring på youtube :-D

TILLÄGG
Det heter The over under technique och fungerar även på t ex vattenslangar mm.

Senast ändrad:
Av någon anledning hamnar jag ofta i den här situationen med min långa kabel på 25 meter.

Visa bilaga 48703Visa bilaga 48704

Av den anledningen är min plan att komplettera med en kabel på 10 meter som jag tror kommer att räcka i 7-8 fall av 10 och vara lättare att hantera och på så sätt förhoppningsvis slippa trassla lika mycket.
Jag har inte något större problem med lastförmågan och jag är medveten om att jag bara får använda en av dem åt gången.
Haha, känner igen det där (trasslet)

Visa bilaga 48703Visa bilaga 48704

Jag har gått över till 15 meter på min sladdvinda. Är väldigt nöjd med det. 25 meterskabeln finns med i en väska under förarstolen, men har nog bara använts ett par gånger på tre år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen