• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Hur högt upp i behållaren var vätskenivån innan du tömde den?
En del stannar naturligtvis kvar i systemet; pumpen, ledningar, ventiler, medieomvandlaren (huvudcylinder koppling). Om man ser till att hydrauliken är trycklös innan bytet så är åtminstone tryckackumulatorn tom, där kan det annars finnas en skaplig skvätt.

Hur högt upp i behållaren var vätskenivån innan du tömde den?
En del stannar naturligtvis kvar i systemet; pumpen, ledningar, ventiler, medieomvandlaren (huvudcylinder koppling). Om man ser till att hydrauliken är trycklös innan bytet så är åtminstone tryckackumulatorn tom, där kan det annars finnas en skaplig skvätt.
Nivån i behållaren bedömer jag till 2/3. Det sitter ju en klamma runt behållaren och nivån var i överkant på klamman. Bilen stått trycklös i ca en vecka. Motorn är en 3,0. Behållaren sitter ju bökigt till då bilen är helintegrerad.

Kan ju tillägga att det är präglat en uppochnervänd strut i överkant på behållaren. Vet inte om detta kan vara någon form av nivåmarkering
När jag bytte fyllde jag också 0.5L ,köpte en enlitersflaska bytte två gånger,så det är nog helt normalt att inte få ut all vätska,har du bytt bromsvätskan till kopplingen också? den brukar vara i större behov av byte

Nivån i behållaren bedömer jag till 2/3. Det sitter ju en klamma runt behållaren och nivån var i överkant på klamman. Bilen stått trycklös i ca en vecka. Motorn är en 3,0. Behållaren sitter ju bökigt till då bilen är helintegrerad.

Det har funnit några olika varianter av behållaren under årens lopp. 2/3 till 3/4 fyllning stämmer ganska bra med vad jag brukar ha i vår 2018. Ungefär på den nivån finns också en max-markering i en uppochnervänd strut, belägen ungefär där röda pilen pekar. Den är inte tydligt markerad och dessutom svår att komma åt att se utan inspektionsspegel.

Jag lämnade en flaska med den utsugna oljan från mitt senaste byte till återvinningen häromveckan. Jag kollade inte hur mycket det var men 5-6 dl känns rimligt så här i efterhand.

1759424583109.png

När jag bytte fyllde jag också 0.5L ,köpte en enlitersflaska bytte två gånger,så det är nog helt normalt att inte få ut all vätska,har du bytt bromsvätskan till kopplingen också? den brukar vara i större behov av byte
Jodå, vätskan till kopplingen är bytt. Kommer nog att göra ett byte till av hydrauloljan med de återstående 5dl jag har kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen