• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT 9 växlade automatlåda

Kenneth Ek

Medlem
Medlem
Ort
Skurup
Hej,
Vi har den 9 växlade automat lådan i vår husbil som vi hämtade i februari i år.
Har kört 640 mil.
Lådan rasade på väg till verkstan för översyn av garantifel.
Fick åka bärgare sista biten.
Kan detta vara normalt att växellådan inte skall hålla längre.
Då vågar man ju inte åka några långturer med Fiat,s 9 växlade automat.
Gäller att hålla sig i närheten av Fiat,s verkstäder på husbils turerna

Kenneth
 
Det finnes endel diskusjon rundt denne lådan på grupper rundt Jeep.
Det är nog inte alla märken som bygger en transportbil som ska klara att gå kontinuerligt med max.last = husbil.
Så det gäller att ha rejäla marginaler tycker jag.
Kanske fann ingenjörer på MB något på denna låda de inte gillade, eftersom de konstruerade en egen 9-vxl automat, 🤔
Nå er denne 9vxl lådan kun for forhjulsdrift. Den motsvarende for bakhjulsdrift er med 7vxl og sitter i Iveco Daily og BMW personbiler.

Oljekjøling av automatlådor har også tidligere vært et problem, eksempelvis Chevy G20 hadde problem mens samme i G30 fungerte fint da G30 hadde en mye større og tyngre kjøler. G20 hadde totalvekt under 3500 kg mens G30 fantes fra 3800 kg med enkelmontering bak og også med dobble bakhjul.
 
Det finnes endel diskusjon rundt denne lådan på grupper rundt Jeep.

Nå er denne 9vxl lådan kun for forhjulsdrift. Den motsvarende for bakhjulsdrift er med 7vxl og sitter i Iveco Daily og BMW personbiler.

Oljekjøling av automatlådor har også tidligere vært et problem, eksempelvis Chevy G20 hadde problem mens samme i G30 fungerte fint da G30 hadde en mye større og tyngre kjøler. G20 hadde totalvekt under 3500 kg mens G30 fantes fra 3800 kg med enkelmontering bak og også med dobble bakhjul.
Ja kylningen är viktig, jag fick in högtemp på husbilen i backen upp till Dalsnibba i Norge, halvvägs upp så la bilen i neutral, bara att stå och kallna, (jag gjorde misstaget att efter klättringen upp från Geiranger så hade jag en motortemp. på 100grader 🤬)
efter en h paus så vände vi ner igen, det var med vår nuvarande Sprinter 616 2005. Bra att den säger ifrån innan den blir för varm.
Så ifall inte systemet slår ifrån själv så bör man nog se till själv att få ner tempen, ifall den varnar.
 
Hej, nu ska ni få lite info! Minsta lilla hat och spydigheter stänger jag inlägget. Jag är fordonsansvarig för medelstort taxibolag. Vi har 17 st Fiat ducato 2023 generation 3. 9 växlad låda automat,stora motorn. Bilarna levererades under 2023. Hittills ligger vi på ca 10 rasade växellådor och dessutom 10 rasade motorer. Haverier har skett från ca 4000 till 20000 mil. Motor är det undermålig kamrem mm. Växellåda vet jag ej. Peter
 
Tack för din info. Har du sett mitt inlägg/tråd på att farthållare inte fungerar?


/Rickard
 
Tack för din info. Har du sett mitt inlägg/tråd på att farthållare inte fungerar?


/Rickard
Också ett problem, behöver kalibreras på auk Fiat
 
22 o 23svårt att säga, därav generation 3, läs på själv. 180 hk. Observera att jag endast är en snäll person som vill er väl, vare sig mer eller mindre.
Tack. Jag är också snäll. Vad jag vet talar man om att nya Ducato idag är generation 9. Men det spelar ingen roll. 2,2 l motor och 160 eller 180 hästar är de som Fiat återkallat för omprogrammering.
 
Cheferna på Fiat måste haft otur när de tänkte och valde den gamla 9-växlade zf-lådan i nyare Ducato, då den var en känd problemlåda redan 2013-2014 i andra fordon som Chrysler, Rover m.fl.
Då försökte man också minska problemen med annan mjukvara.
 
Ja, det berör bara bilar med 9-växlad automatlåda. Men jag har hört från Fiat Professional verkstad att omprogrammering görs av både motor och växellåda för att de ska få bort problemen med växellådan. Jag vet inte om det stämmer.

Vet inget om 9. Har fullt upp med haverier på 2023. Tror att Fiat snabbt dragit öronen åt sig. Vill bara flagga för dom som köpt sin husbils ögonsten...
Att den nya 9växlade lådan inte fungerar har det skrivits en del om, när det gäller motorn finns inte mycket information vad gäller fel, kan du förklara närmare vad motorhaverierna berott på.
 
Cheferna på Fiat måste haft otur när de tänkte och valde den gamla 9-växlade zf-lådan i nyare Ducato, då den var en känd problemlåda redan 2013-2014 i andra fordon som Chrysler, Rover m.fl.
Då försökte man också minska problemen med annan mjukvara.
Ja ZF 9 veksel var kjent for å ha problemer med kombinasjonen høyt dreiemoment og vekt på kjøretøyet. Ikke noen bra kandidat for en transporter med en frisk dieselmotor, enda være med en husbil som i praksis er en transporter med maks last.
 
Vet inget om 9. Har fullt upp med haverier på 2023. Tror att Fiat snabbt dragit öronen åt sig. Vill bara flagga för dom som köpt sin husbils ögonsten...
Dom bilar som havererat för er, var dom uppdaterade i mjukvaran för motor och växellåda. Ny mjukvara har varit tillgänglig sedan i december 2024. Då ringde min verkstad mig ,långt före Astaras utskick.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen