• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT 9 växlade automatlåda

Kenneth Ek

Medlem
Medlem
Ort
Skurup
Hej,
Vi har den 9 växlade automat lådan i vår husbil som vi hämtade i februari i år.
Har kört 640 mil.
Lådan rasade på väg till verkstan för översyn av garantifel.
Fick åka bärgare sista biten.
Kan detta vara normalt att växellådan inte skall hålla längre.
Då vågar man ju inte åka några långturer med Fiat,s 9 växlade automat.
Gäller att hålla sig i närheten av Fiat,s verkstäder på husbils turerna

Kenneth
 
Det finnes endel diskusjon rundt denne lådan på grupper rundt Jeep.
Det är nog inte alla märken som bygger en transportbil som ska klara att gå kontinuerligt med max.last = husbil.
Så det gäller att ha rejäla marginaler tycker jag.
Kanske fann ingenjörer på MB något på denna låda de inte gillade, eftersom de konstruerade en egen 9-vxl automat, 🤔
Nå er denne 9vxl lådan kun for forhjulsdrift. Den motsvarende for bakhjulsdrift er med 7vxl og sitter i Iveco Daily og BMW personbiler.

Oljekjøling av automatlådor har også tidligere vært et problem, eksempelvis Chevy G20 hadde problem mens samme i G30 fungerte fint da G30 hadde en mye større og tyngre kjøler. G20 hadde totalvekt under 3500 kg mens G30 fantes fra 3800 kg med enkelmontering bak og også med dobble bakhjul.
 
Det finnes endel diskusjon rundt denne lådan på grupper rundt Jeep.

Nå er denne 9vxl lådan kun for forhjulsdrift. Den motsvarende for bakhjulsdrift er med 7vxl og sitter i Iveco Daily og BMW personbiler.

Oljekjøling av automatlådor har også tidligere vært et problem, eksempelvis Chevy G20 hadde problem mens samme i G30 fungerte fint da G30 hadde en mye større og tyngre kjøler. G20 hadde totalvekt under 3500 kg mens G30 fantes fra 3800 kg med enkelmontering bak og også med dobble bakhjul.
Ja kylningen är viktig, jag fick in högtemp på husbilen i backen upp till Dalsnibba i Norge, halvvägs upp så la bilen i neutral, bara att stå och kallna, (jag gjorde misstaget att efter klättringen upp från Geiranger så hade jag en motortemp. på 100grader 🤬)
efter en h paus så vände vi ner igen, det var med vår nuvarande Sprinter 616 2005. Bra att den säger ifrån innan den blir för varm.
Så ifall inte systemet slår ifrån själv så bör man nog se till själv att få ner tempen, ifall den varnar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen