• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Farthållaren fungerar inte som den ska

Knazig

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Växellåda
Automat 9 stegs
Bilfabrikat
Fiat
Motortyp
2,2
Bil: Rapido I96
Årsmodel 2024
Motor Fiat 2,2l
Växlelåda Aut 9 stegs.

När farthållaren är satt i 80-85 km/tim på steg 8. och 1 500 varv.
Då vill bilen vid minsta lilla backe växla ner till steg 7.
Men när vägen sedan blir plan eller nedför växlar den inte upp till steg 8 igen, utan rusar i steg 7 på ca 2 000 varv.
Är det en brant backe upp så kan den gå ner till 6:e steget, men växlar då upp till steg 7 när backen är slut, men inte åter till steg 8.

Samma sak när man ligger på steg 9 i 90-95 km/timme, men då är det ner till steg 8 och kommer inte åter till steg 9.

Lämnade in bilen på Fiat verkstad i Lidköping.. De hittar inget fel.. Det är så den är, får de svaret från Fiat.
För att få en andra input frågar jag på Fiat verkstad i Uddevalla.
-Ingen ide du kommer hit med bilen, vi har redan försökt med en tidigare utan att kunna reparera den var svaret....

Har bara kört 300 mil, men känslan är att kör jag utan farthållare vid 80-85 km/tim, då håller sig växelsteget på 8, trots lite stigningar, sådana man inte ens tänker på att det är....
Men när farthållaren är inkopplad, växlar den ner till steg 7 vid bara någon graders stigning... och vägrar att återgå till steg 8...

Är momentet sämre när farthållaren är inkopplad??
Varför växlar den inte upp?
Har detta med återkallelse kampanjen 6926 att göra?
Ska man sätta in en KCR box för att få upp momentet?

Hmmm, vet inte hur du resonerar här Peter 🤔.

Bilen/växellådan har själv bestämt att det är steg 8 och 1500 varv som gäller när jag kör i 80-85 km/ tim på plan väg. Ekonometern i displayen visar grönt.

Lägger då I farthållare och den ligger där på steg 8 tills det kommer en backe.

Då växlar den ner till steg 7, 6 eller lägre beroende på hur brant backen är.

När vägen återigen är plan, anser jag att farthållare ska åter till steg 8 och 1 500 varv, det som bilen /växellådan tyckt var ok innan.
Men den går inte längre upp än steg 7 utan manuell åtgärd av mig.

Ekonometern visar rött i displayen och högre förbrukning 😬. Vilket du verkar tycker är rätt om jag tyder ditt inlägg? 😲

Jag tror jag tolkar dej rätt(?)
Ifall du kör på plan väg med farthållaren i 85 och den väljer 7, om du samtidigt möter med gas så inget förändras och sen avaktiverar farthållaren, växlar den då upp till 8 utan att något annat förändrats(?), lite märkligt är det såklart, och i detta fall att den tillåter dej ligga kvar på 8 med lågt/okänt varvtal

Vid vilken fart växlar den upp till 8 med aktiverad farthållare?

Ekonometer i en husbil skulle jag nog inte bry mej i, titta istället på
momentanförbrukningen.

Vore det jag och vill gå till botten med detta skulle jag ansluta obd-läsaren jag har i permanent i husbilen ansluten till min surfplatta, jag kör med Torque pro lägga in de parametrar som är aktuella/intressanta för undersökningen även gps-fart på t.ex mobilen som jämförelse.
Här är värden jag bl.a kikar på, har komponerat flera olika "instrumentbrädor" beroende på vad jag vill veta, menar inte nu att du ska skaffa detta, jag är ju både skadad och nörd 🤪

Ett ex från min vardagsbil
Screenshot_20250110-165059.png

Ex när jag kör i 80-85 med farthållare.

Den växlar själv aldrig upp till steg 8 när farthållare är på, efter att den gått ner i steg pga av backe.

Avaktiverat jag farthållaren går den direkt upp till steg 8 och 1500 varv från steg 7 och 2000 varv.
(när vägen åter är plan alltså)

Kan med lite extra gas i steg 7 med farthållaren på, få den att växla till steg 8 utan att stänga av farthållaren....

Försökt hitta i instruktionsboken vilka hastigheter och varvtal respektive steg i växellådan den ska hålla. Men inte hittat något.

Testa att på farthållaren öka farten med en km/h i taget 86,87,88 osv, avvakta typ en minut mellan varje ändring så den får "fundera klart", när du funnit programvarans setpoint för val av högre växel, sen får du avgöra ifall den farten är acceptabel för dej för att kunna använda farthållaren och åttan. Fiat kommer troligtvis inte att hjälpa dej med denna egenhet(?).
Stirra inte för mycket på det galna varvräknaren, det är mer ett sinne att känna där varvtal/växel/fart lirar bra, momentanförbrukningen bekräftar ofta ifall man funnit denna "punkt"

På nyare MB kan man i displayen på mbux få fram exakt Nm och kW som levereras ut till drivsystemet och uppdateras säkert många gånger i sekunden, men det är för tekniknördar, tvivlar dock på att sånt finns i Fiat, tyvärr verkar de jobba åt andra hållet (varvräknaren) :confused:
Jag har ingen lösning, försöker bara på nåt konstigt vis ge tips från mina erfarenheter.

Har varit på Fiat verkstad. Inget fel, det är så den är var svaret.

Återförsäljare provkörde två likadana bilar han har hemma. Samma symtom som min. Sedan var jag där och han fick köra min. Samma upplevelse som när jag kör.
Växlar inte upp till steg 8 när vägen planat ut, fortsätter på höga varvtal i steg 7.

Körde Nissastigen till Halmstad igår från Lidköping.
Det man får göra i steg 7 är att trampa till lätt på gasen när backen planat ut, då hoppar den upp till steg 8 utan att behöva stänga av och sätta på farthållaren igen.... "konstgjord andning".
Blev väl ca 25-30 gånger jag fick göra det 😬

Återförsäljaren hoppas på att det ska komma en uppdaterad mjukvara...
Rapido I96 är Fiat.
Undrar om Rapido M96 (Mercedes) har samma symtom 🤔

Hälsningar från Färjan till Grenå 😀

Ps, skulle köpt en Mercedes 😲
Hade gott på resan!
Mercedes växlar bara upp till 2 så du leder! 🤣

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.