• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förra årets Husbilsvänligaste kommun i Sverige är utsedd

31892D2A-9E6F-48A9-A65F-7CAA151B08C8.jpeg
Det blev Ulricehamn som under lördagen utsågs till, Sveriges Husbilsvänligaste kommun 2021, av Husbilsklubbens medlemmar. Motiveringen var;
Ulricehamns kommun har förstått värdet för kommunen att få in husbilsturisterna nära centrum. De erbjuder både parkering och möjligheter till övernattning kostnadsfritt, centralt vid Åsundens kant.
Gratis toaletter, vattenpåfyllning, toalettömning och gråvattentömning finns i direkt anslutning eller i närheten.
Det finns också tydlig information vilka regler som gäller på kommunens hemsida och på skyltar.


Vi gratulerar Ulricehamn till utmärkelsen.

Tidigare kunde vi läsa om utmärkelsen Årets destination 2022, som utdelades av FREEDOMtravel till Glasriket, vid mässan i Kista redan den 19 mars i år.


Nu väntar vi på att Husbil.se skall presentera sin utnämning av Sveriges populäraste ställplatser 2022, Varje år sammanställer de statistik på hur deras besökare på Husbil.se har klickat på söktjänst över svenska ställplatser. Statistiken bygger på antalet klick i perioden 1 maj 2021 till 1 maj 2022 och resultatet brukar presenteras i början av juni.

Tidningen Husbil & Husvagn har bett sina läsare om hjälp med tips på nomineringar för deras prestigetyngda utmärkelse, Årets ställplats 2022.
Resultatet presenteras som regel efter sommarsäsongen, senare i år.

Tommy
 
Senast redigerad av en moderator:
Men alla i Mariestad verkar inte vara så imponerade av den årliga husbilsinvasionen.


Tommy

Fast Creedence Tribute Band fick förmodligen något i gage? Så visst gynnade det Mariestad...
De verkar bra...om man tittar på YouTube....
 
….. däremot hade jag förväntat mig att Ulricehamn kommun, blivit imponerade, åtminstone stolta över att ha blivit utsedda till förra årets Husbilsvänligaste kommun, men inte en rad i den lokala pressen.

Har kollat Ulricehamns tidning lördag, söndag och senast nu ikväll, men inte en rad, inte ens ett ord!

Kanske ”historiska bedrifter” som att utses till; förra årets Husbilsvänligaste… inte får kommunen eller redaktionerna att jubla.

Blev så förvånad att man inte skrivit om det så jag gjorde en sökning hos tidningen, som gav svaret;

4FF6B2F6-CDFC-4897-9D56-C4C2A03A1E58.png

Nej, inte ett ord. Synd.

Tommy
 
Senast ändrad:
Att döma av HBKs motivering så anser man att centralt läge och gratis är två viktiga kriterier.

Vi är alla olika, för min del föredrar jag annat än asfalt under fötterna och kan också tänka mig betala en slant för en fin naturställplats ;)
 
Att döma av HBKs motivering så anser man att centralt läge och gratis är två viktiga kriterier.

Vi är alla olika, för min del föredrar jag annat än asfalt under fötterna och kan också tänka mig betala en slant för en fin naturställplats ;)
En nackdel med Ulricehamn som man inte tagit upp är att maxtiden på alla platserna i centrum är 24h. Att man har en maxgräns beror troligen på att det är väldigt få platser man erbjuder.

Ser på den centrala ställplatsen här i Söderhamn att bilarna står ofta i flera nätter, här har man valt att inte ha någon maxgräns alls. I Gävle, har valt att sätta en gräns vid 48h.
AD8A64CA-AD31-46FD-BF1C-6E9C7204CFE8.jpeg

Klart det är bättre för oss besökare utan maxgräns, men förutsatt att man erbjuder ett större antal platser.

Tommy
 
Senast ändrad:
När det gäller Ulricehamn är det ju så är det är kostnadsfria parkeringar man erbjuder och då för både husbilar och vanliga bilar. Någon ställplats är det alltså inte frågan om. Parkeringsrutorna för husbilar är då större för att rymma dessa och i övriga parkeringsrutor får inte husbilar parkeras, vilket förövrigt är en försämring mot tidigare då man kunde, om man fick plats med husbilen, även parkera i dessa rutor.

Likaså är toaletterna också för allmänheten, bilister och de som färdas på andra sätt. När det gäller tömning av svartvatten så är den anordningen, vad jag förstår, sponsrad av just HBK.

Jag tycker att det är ett väldigt bra ställe att parkera, och övernatta, på och har besökt det många gånger. Tidigare fanns det information om frivillig betalning, men denna tycks numera har tagits bort. Antagligen beroende på att de var väldigt få som lämnade bidrag.
 
När det gäller tömning av svartvatten så är den anordningen, vad jag förstår, sponsrad av just HBK.
Ja den är sponsrad på så sätt att själva utslagsvasken är betald av HBK, men inget annat. Utrymmet i ”kiosken” där den sitter, vatten och avlopp samt skötsel står Ulricehamn för. Sponsringen är alltså en liten del av det hela.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen