• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förebygga inbrott (exklusive larm)

För vår del är det extralås som gäller. Har efter lite sökande förstått att det är en baggis att öppna förardörrens centrallås på Ducato. På vår plåtis har vi Heosafelås med nyckel på båda framdörrarna. På sidodörr och bakdörr har vi Thulelås. Lever lite i tron på att tjyvarna är lata och bekväma och avstår. Innan vi monterade låsen kändes det oroligt att lämna bilen obevakad vid köpcentra o.dyl. Vid övernattning brukar vi låsa framdörrarna med Heosafe samt sidodörren på insidan med en kätting avsedd för ändamålet. Denna köptes från tillverkare i Tyskland. Lätt att både låsa och öppna om man snabbt måste ta sig ut.
Så har vi det och känner oss trygga med det.
 
Jag tycker om denna lösning och har bara en fundering... var sitter knappen som man ska trycka för aktivera den här lilla söta hundvakt?
Knappen är alltid på ( automat ) får man hoppas. Hon skäller även på matte och husse ibland då hon vill ha mat. Då fungerar knappen.
Jag tror att en hund kan fungera bra för att förhindra inbrott. Jag hoppas det, men man vet aldrig.
Jag har också låst fast framdörrarna, men det var många år sen. Jag tyckte inte att det kändes säkert längre. Vid skarpt läge vid tex rök kan det vara problematisk att ta sig ut, man blir desorienterad. Jag har testat.

Självklart ska man göra det som känns bäst för en själv.
Att känna sig trygg är viktigt.
 
Kan tillägga att då vi varit ute för incidenter så har det varit på camping i storstäder i Europa. Aldrig någonsin på en ställplats. Det är många år sedan vi slutade övernatta längs autobahn och autohof, då vi gjorde det så klarade vi oss.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen