• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förebygga inbrott (exklusive larm)

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Inbrott i husbilar är ett problem som kan ej helt förebyggas. Inbrottsrisken går att reducera med olika åtgärder och användning av tekniska hjälpmedel.
Det finns redan tråd om Larm (och detta ämne kan vara räþ så stort) så vill jag här koncentrera inlägg om andra typer av lösningar som man kan tillämpa/har tillämpat för att minska riskerna.
Tack för alla som vill dela egna erfarenheter inom område med oss all.
 
Som jag skrev i larmtråden så har jag
- spärrat förardörr och bodelsdörr med ”reglar” så att de inte går att öppna utifrån utan man vaknar
- satt ljuskällor med rörelsesensor ovanför förar- och bodelsdörr som tänds när det är mörkt

Har inga bilder men kan komplettera med dito om önskemål finns.

Kjell
 
Jag är inte så förtjust i larm, trots att de kan fylla en funktion. Så något sådant har jag alltså inte i min husbil. Däremot har jag satsat på extra lås. Ordinarie lås är inte mycket till skydd vid inbrott, utan kan lätt forceras med en skruvmejsel eller liknande. Mina extralås är klumpiga, men väl synliga vilket är med avsikt. De kan också forceras, men innebär ytterligare moment för tjuven vid inbrott, vilket gör att denne förhoppningsvis avstår eller väljer en annan husbil. Låsen är inte så vanliga, vilket för tjuven innebär ett osäkerhetsmoment och denne vet inte riktigt hur man ska angripa det. Det är känt att tjuvar ofta skaffar sig en inarbetad metod som han har lärt sig och oftast alltid använder sig av, så kallat "modus operandi".



Då jag har en integrerad husbil så har jag samma lås på både förardörren och bodelsdörren. Låset är monterat med genomgående skruvar och kan regleras även från insidan.
 

Bilagor

  • Förardörr utv.jpg
    Förardörr utv.jpg
    176,4 KB · Visningar: 19
Jag är inte så förtjust i larm, trots att de kan fylla en funktion. Så något sådant har jag alltså inte i min husbil. Däremot har jag satsat på extra lås. Ordinarie lås är inte mycket till skydd vid inbrott, utan kan lätt forceras med en skruvmejsel eller liknande. Mina extralås är klumpiga, men väl synliga vilket är med avsikt. De kan också forceras, men innebär ytterligare moment för tjuven vid inbrott, vilket gör att denne förhoppningsvis avstår eller väljer en annan husbil. Låsen är inte så vanliga, vilket för tjuven innebär ett osäkerhetsmoment och denne vet inte riktigt hur man ska angripa det. Det är känt att tjuvar ofta skaffar sig en inarbetad metod som han har lärt sig och oftast alltid använder sig av, så kallat "modus operandi".



Då jag har en integrerad husbil så har jag samma lås på både förardörren och bodelsdörren. Låset är monterat med genomgående skruvar och kan regleras även från insidan.
Regleras från insidan !? Hmmmm…
Inte utan att man blir lite nyfiken…
Typ bild från insidan, och med lite fjäsk kanske fabrikat och/eller inköpsställe… ;)
 
Tack Alla som har skrivit inlägg med olika tillämpade lösningar.

Jag läste häromdagen på någon engelsk eller amerikansk husbils hemsida att man rekommenderade att ha en batteridriven radio och ha den på när man lämnar husbilen... Radion skulle ställas på någon prat-kanal så att man skulle tro att det finns folk inuti som pratar. Vad tror Ni om det?
 
Tack Alla som har skrivit inlägg med olika tillämpade lösningar.

Jag läste häromdagen på någon engelsk eller amerikansk husbils hemsida att man rekommenderade att ha en batteridriven radio och ha den på när man lämnar husbilen... Radion skulle ställas på någon prat-kanal så att man skulle tro att det finns folk inuti som pratar. Vad tror Ni om det?
Brukar vi använda både hemma och i husbilen med förhoppningen att det kan verka ”avskräckande”.
 
Tack Alla som har skrivit inlägg med olika tillämpade lösningar.

Jag läste häromdagen på någon engelsk eller amerikansk husbils hemsida att man rekommenderade att ha en batteridriven radio och ha den på när man lämnar husbilen... Radion skulle ställas på någon prat-kanal så att man skulle tro att det finns folk inuti som pratar. Vad tror Ni om det?
(Ett skämt...Hasse o Tage.. . Jag är inte helt säker på att du hört det Janne....)

Jodå det fungerar nog..med en röst som säger på ryska .. Det är mamma, kom hem.
 
(Ett skämt...Hasse o Tage.. . Jag är inte helt säker på att du hört det Janne....)

Jodå det fungerar nog..med en röst som säger på ryska .. Det är mamma, kom hem.
Det har jag inte hört. Det är roligt.
Annat skämt inom ämnet - Det var en husbilist som satte papperslapp på fönster med följande text " det finns en giftig orm i bilen". Självklart hade han ingen orm. Varningen hindrade ändå inte tjuvar. Förutom att han blev bestulen blev han biten av en orm. Tjuven lämnade lappen med text "hittade ingen orm i bilen, men nu har du fått min".
 
Jag tror det var ungefär så här..Tage Danielsson o Hasse Alfredsson....
Hur man skulle försvara Sverige... man skulle sätta upp telefoner längs hela svenska kusten... o när sen fienden kommer så ringer det..och en röst säger på ryska.... Det är mamma kom hem.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen