• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul För feta mackor för fälgarna?

Logga in för att dölja denna ruta:

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Kanske inte helt tydlig trådrubrik men jag klurar på att sätta på bredare däck för att få högre profil och därmed få ner motorvarvet en del.
Original sitter det pinnsmala 195/75 R16 runt om på 5" breda originalfälgar.

Om jag går upp till 225/75 R16 istället så får jag ner motorvarvet med 6% plus att bilen ser lite trevligare ut framifrån.
Kruxet är fälgarna som är lite smala redan för originaldäcken om man kollar på diverse tabeller på nätet. Nu verkar fälgbredden inte vara lika kritisk när man har däck med hög profil men det känns ändå som att det blir lite väl stor skillnad.
Att byta fälgar är inte lätt då det är en Iveco med dubbelmontage bak. Det skall finnas 5,5 tums originalfälgar därute men ganska svårt och dyrt att få tag på.
Fiats originalfälgar till 225/75 R16 är 6" breda så det rör sig om 1" för smalt.

Är det någon som provat och vet om det fungerar ok utan överraskningar?

Pålle, stämmer det?
Om sektionshöjden anges till mellan 744mm och 758mm menas väl egentligen däckets diameter eftersom måttet i princip är samma?
Då bör det bli en skillnad på 14mm totalt och inte 28
Eller tänker jag fel?

Pålle, stämmer det?
Om sektionshöjden anges till mellan 744mm och 758mm menas väl egentligen däckets diameter eftersom måttet i princip är samma?
Då bör det bli en skillnad på 14mm totalt och inte 28
Eller tänker jag fel?
Jag var nog inte riktigt vaken när jag skrev det ursprungliga inlägget. Här kommer den (förhoppningsvis) korrekta texten:

Även när det gäller däck tillåts en viss tillverkningstolerans.

Enligt STRO:s databok är toleransen för sektionshöjden på radialdäck för lastbil +4/-3 procent. (För däckbredden är toleransen för lastbilsradialdäck +4 procent.)

I samma databok anges den nominella däckdiametern för dimensionen 225/75R16CP till 744 mm, medan den maximala däckdiametern är 758 mm. Detta ger en skillnad i diameter på 14 mm – något större om ett däck skulle ha lägre sektionshöjd än den nominella.

Att det skiljer cirka halvannan centimeter i diameter på olika däck, trots samma angivna dimension, är således helt normalt.

Pålle

Lite på skoj skall jag ställa mina 3 olika 16 tums däck bredvid varandra för att mäta exakt skillnad. Man tror ju inte att ett vanligt däckbyte skall kunna göra så mycket på motorvarvet och hur mycket hastighetsmätaren avviker.

Ett nerslitet (7 mm slitage) 225/75-16 jämfört med ett nytt ger ca 2 % mindre omkrets. Bara slitaget ger alltså ca 2 % skillnad.
Inte så mycket och förmodligen inget man normalt tänker på. Men dock en skillnad.

Ett däck i dimensionen 225/75R16CP har ju diametern i obelastat tillstånd 744 mm.

I obelastat tillstånd blir då omkretsen 2336 mm (744x3,14). Emellertid är den nominella rullningsomkretsen, som ju tar hänsyn till däckets hoptryckning mot marken, 2255 mm. Detta gör att man måste räkna med en faktor på ca 3,03 för att få fram rullningsomkretsen.

Om däcket är slitet 7 mm, blir ju diametern 730 mm, vilket ger en rullningsomkrets på ca 2212 mm (730x3,03).

Skillnaden blir således 43 mm, vilket ger en skillnad på ca 1,9 %.

Pålle

Ett nerslitet (7 mm slitage) 225/75-16 jämfört med ett nytt ger ca 2 % mindre omkrets. Bara slitaget ger alltså ca 2 % skillnad.
Inte så mycket och förmodligen inget man normalt tänker på. Men dock en skillnad.
Ett däck i dimensionen 225/75R16CP har ju diametern i obelastat tillstånd 744 mm.

I obelastat tillstånd blir då omkretsen 2336 mm (744x3,14). Emellertid är den nominella rullningsomkretsen, som ju tar hänsyn till däckets hoptryckning mot marken, 2255 mm. Detta gör att man måste räkna med en faktor på ca 3,03 för att få fram rullningsomkretsen.

Om däcket är slitet 7 mm, blir ju diametern 730 mm, vilket ger en rullningsomkrets på ca 2212 mm (730x3,03).

Skillnaden blir således 43 mm, vilket ger en skillnad på ca 1,9 %.

Pålle
Jag har läst båda inläggen flera gånger och förstår inte om du Pålle bekräftar vad jag skrev eller om du menar något annat än det jag skrev.

Här kommer lite mer i detta extremt intressanta ämne 😉

Jag ställde upp 3 hjul bredvid varandra för att kunna mäta skillnaden exakt.
Alla däcken är på samma typ av Ivecofälg och fullpumpade

Från vänster är det:
Continental VancoCamper 195/75 R16 CP
Maxxiss CamPro 225/75 R16 CP
Michelin Agilis 3 225/75 R16 C
Däcken sida vid sida.jpg

Som synes är det stor skillnad i diameter mellan hjulen.
Continentaldäcket är 63mm mindre är Michelindäcket. Maxxissdäcket är 21mm mindre trots att det har exakt samma profil och märkning som Michelindäcket.

Nu fattas det visserligen ca 1-2mm på Continentaldäcket då det är begagnat men bytet till Michelin Agilis 3 ger mig nu drygt 11% lägre varvtal på motorn. Hade jag istället valt Maxxis hade det blivit en skillnad på drygt 8%

11% ger en sänkning av motorvarvet med ca 300varv vid 100km/h och det märks tydligt på vägen.

100Km/h GPS med standardäcken
100kmh GPS 195 VancoCamper.jpg

100Km/h GPS med Agilis 3
100km GPS 225 Michelin Agilis3.jpg

Så för den som tycker man har lite "fel" utväxling redan kan det absolut vara värt att kolla av däcken och inte heller ta storleken för given.

Teori och praktik är verkligen inte samma här. Det är 63mm mindre än Michelindäcket.

Helt klart är det så att det är mycket större skillnad mellan tillverkare och modeller än man kan tro.

Nå husker jeg ikke alle detaljer, men profilen beskriver bredden og høyden på dekk stammen så 225/75 er 225 mm bred og høyden er 75% av bredden. Det jeg ikke husker er hvor høyden måles så jeg måtte søke på nettet :D Beste beskrivelse jeg fant var https://www.lesschwab.com/article/tires/tire-size-explained-reading-the-sidewall.html men det er mulig enkelte fabrikker har tolket det litt forskjellig da denne beskriver alle mål på brutto inkludert slitebane. Jeg mistenker Michelin for bruk av selve stammen, dette vil gi et dekk med større diameter opp til 5 cm mer.

Men artikkelen jeg har lenket til forteller hvordan en kan kontrollmåle hjulene for å se hvilken tolking fabrikken benytter.

Senast ändrad:
Det HÄR är en grym kalkylator där man kan jämföra däck och som enligt uppgift skall använda branschstandarden för sina mått och uträkningar.

Men som sagt, det är teori. I verkligheten ser det annorlunda ut.
Med mina däck är det uppenbarligen så att mina VancoCamper 195/75 R16 är mindre än "standard" och Agilis 3 225/75 R16 däcken är större. Då blir det en extra stor skillnad mellan dem. Bra för mig..

Oavsett så varierar däcken så pass mycket i storlek så det är värt att ha koll på det vid byte till nya. I alla fall om man har åsikter om sin bils utväxling.

195/75 ska vara 45 mm mindre/lägre än 225/75 enligt teoretisk beräkning.
(225-195)*0,75*2=45
Enligt STRO:s databok har 195/75R16C en ytterdiameter på mellan 698 och 710 mm, medan ett 225/75R16C har en ytterdiameter på mellan 744 och 758 mm. Skillnaden kan således vara upp till 60 mm.
Men skillnaden mellan de två 225/75-orna kan jag inte förstå.
Som jag skev i inlägg #22, finns det tillverkningstoleranser för däck. Detta betyder att ett "225-däck" kan vara mellan 218 och 234 mm brett. Ett "75-däck" kan då ha en profilhöjd på mellan 163,5 och 175,5 mm. Skillnaden i profilhöjd är således upp till 12 mm, vilket ger en skillnad i ytterdiameter på upp till 24 mm.

Pålle

En tanke i ämnet,
Nu har jag inte mätt omkrets på mina däck, men mitt reservhjul är inte av samma fabrikat som de 6 som husbilen rullar på. Ifall jag har en så här stor diff. i omkrets och får en punktering bak.
Var bör jag placera det större däcket, som inner- eller ytter-hjul?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen