• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fönsterläcka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lösning
Det regnar som bara den, maler på hela dagen och troligen resten av veckan också! Nu är det så att INTE EN DROPPE har kommit in genom fönsterrutans kant. Jag har även smort in alla lister med Thetford’s silikon sprej vilket både rengjorde på djupet och smorde in gummilister. Lyckan är fullständig! Tack alla som engagerat sig och hjälpt oss att hålla oss ”täta” i ytterligare några år :LOL::ROFLMAO:🤭

1670756594334.png

”Game over” för den här gången…
Underbart lyckad felsökning, grattis. :)

Det glädjer dessutom en gammal plåtslagare att tak-tegels-principen
fortfarande gäller. (Jfr. gärna även fiskfjälls-orientering mm)
Överlappen skall alltså fortfarande vara, i det förväntade vatten-flödets riktning.

Att klotsa under list-skenan nertill med något lämpligt material borde, möjligen, låta sig göras.
Efter att den flyttats uppåt i förhållande till själva plastförstret som den klämmer om.
Eller stifta, tänk en kort massiv stift/nit av valfritt mtrl som inte rostar.
Höfta Ø 3-4 mm på det nyborrade hålet.
Eller dra in en rostfri skruv.
Menas alltså genom de två yttersta synliga lagren/materialen, List-05 och själva fönstret.

Men nästa följdfråga är också av intresse:
Rörliga delar av plast, ofta, under fältmässig användning,
belagda med både damm och vätska, kanske bör betraktas som slitdelar?
Förväntad livslängd är såklart extremt varierande beroende på driftmiljön.

Summa summarum: Rankos listighet kan bara få högsta betyget, Ptnr: 05! :)

Supplement: På min första VW- buss monterade jag fast fönster "akter" om skjutdörren...
Gissning varför, någon? :)
 
Senast ändrad:
På dom bilderna du visar så hade jag gått raka vägen till verkstaden och klippt till en tunn lackerad aluminiumplåt cirka 100x30mm och klippt av dom nedersta hörnen. Sedan fäst det med tunn självhäftande tejp vid skadestället och inväntat resultatet.
Visa bilaga 19116
Ska träffa mina Spanska bågskytte vänner imorgon och fråga om någon känner en duktig ”plåtnicklas” som kan göra en insats på vårt läckande sidofönster. Hade gärna velat ha tillgång till en luftkompressor och blåst rent all smuts, men vi får se vad Robin Hood gänget har att erbjuda 🎯
 
Fint du fant at det var listen som var boven. Er det en plast list? Plast har en tendens til å krympe med tiden.
Hej Knut, det är metallist klädd med filt. Tanken med filt är troligen att förhindra vatten vandring, men som bekant filt brukar torka ut och ”smulas” med tiden, ungefär som med plast. Jag kommer imorgon att göra en liten kompletteringslist som Dethlef beskrev ovan (om jag lyckas, med ”droppnäsa”) som kommer att skydda själva gapet i ovankant. Allt limmas med marin sikaflex som jag råkar ha lite kvar i tuben. Ska fotografera och bifoga bild efter utfört arbete. Du har väl precis vaknat medan vi här ska försöka sova några timmar, ha en bra dag!
 
Då uppdaterar jag vidare kring flnsterläckan under tiden Knut tar en ”tupplur” på andra sidan jorden (så mysigt och annorlunda med iHusbil medlemmar, helt unikt!). Jag har sågat ut 12 cm aluminium plåt som överlappar skjutfönstret och behållt 2 mm utsprång i ovankanten. Detta kommer att fixera plåtbiten över underlaget som fönstret löper i (se bilder). Nedre delen av plåtbiten har fått den mjuka kardborrebandets sida som hindrar vattnet att leta sig åt ”fel” håll och fungerar som ”droppnäsa” för att avleda droppar från fönstret.
Dethleffs plåtidé är nu på plats, håller på att limmas med sikaflex och ska testas i nästkommande regn. Orkar inte genomföra ”blötvattentest” då det finns gränser med vad man orkar efter en tuff dag med mycket annat. Semester i Spanien…hmmm… glöm det dom första veckorna!

Plåtprofilen är utsågad med manuell kraft och kardborreband påklistrat på underdelen, den som löpet över plastfönstret:
318F2036-4E2A-435C-87E6-0DBD3C84C269.jpeg

Ett test visar att det går att öppna skjutfönstret när Dethlefs aluprofil sitter på plats:
D779EC71-94C9-4857-AEF0-A9E93F39441D.jpeg

Dags för limning med sikaflex. Kladdigt och bökigt då sika’n har torkat ut sen förra gången och då blir det ”titthålsoperation” på sidan av tuben:
4A4EC3A3-8A5C-485F-B0C2-0E68D61C378C.jpeg

Och ja, det får jag inte glömma. Kommer ni ihåg McGiver från 70-taler med den lilla röda ”löjliga” pennkniven. Herre gud, det var 50 år sedan! Nu gäller helt andra bollar när det gäller överlevnad och att vinna över ”skurkar”, eller hur?

B6E9CB42-32BB-4443-8E67-F491E8B4E94D.jpeg

//ranko
Marianne lever i en helt annan värld och förväntar sig (som en liten bortskämd unge) att ”allt” löser sig…vilket faktiskt gör det i slutändan! Tack alla ni som bidragit till det här äventyret, hoppas vår gemensamma lösning på problemet fungerar även när regnet börjar ösa igen, annars hörs vi igen… 🫣
 
Senast ändrad:
McGyver sänds fortfarande på tv12
MacGyver var min favorit och förebild, att med enkla medel lösa ”stora” problem. Har inte TV12 i Spanien men det värmer att veta att ”han lever” och kan stimulera dagens ungdom. Fast det finns betydligt bättre Helvetia knivar idag, jag har nyligen skaffat en Ranger 55, ett absolut måste om man ska överleva i djungeln!

1670255610890.png
 
Det regnar som bara den, maler på hela dagen och troligen resten av veckan också! Nu är det så att INTE EN DROPPE har kommit in genom fönsterrutans kant. Jag har även smort in alla lister med Thetford’s silikon sprej vilket både rengjorde på djupet och smorde in gummilister. Lyckan är fullständig! Tack alla som engagerat sig och hjälpt oss att hålla oss ”täta” i ytterligare några år :LOL::ROFLMAO:🤭

1670756594334.png

”Game over” för den här gången…
 
Lösning
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen