• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fönsterläcka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lösning
Det regnar som bara den, maler på hela dagen och troligen resten av veckan också! Nu är det så att INTE EN DROPPE har kommit in genom fönsterrutans kant. Jag har även smort in alla lister med Thetford’s silikon sprej vilket både rengjorde på djupet och smorde in gummilister. Lyckan är fullständig! Tack alla som engagerat sig och hjälpt oss att hålla oss ”täta” i ytterligare några år :LOL::ROFLMAO:🤭

1670756594334.png

”Game over” för den här gången…
Tipper det er tettingen mellom karosseriet og rammen som lekker, dette er et sted hvor en skal benytte butyl. Og er det litt tynnt et sted så vil det lekke etter et par år. Ta av innerrammen og løsne festeskruene. Best er det å løfte ut hele vinduet og fjerne gammel butyl og legge på ny. Måtte gjøre dette på et vindu etter knapt 3 år. Det var egentlig kun et lite punkt som egentlig var et problem.
 
Det stämmer nog Knut, jag ser den lilla remsa ”butyl” som ska bytas. Frågan är bara var man köper den, får nog surfa lite ikväll.
Tack för tips, meddelar hur det har gått.
Hej. Om det är väldigt bråttom går det att täta du skrev någon annan stans i en tråd att silvertejp är bra att ha så torkar väldigt torrt och dra en tejp över och på fönsterkarmen tillfälligt så att inte får in vatten.
Mvh Lasse
 
Hej. Om det är väldigt bråttom går det att täta du skrev någon annan stans i en tråd att silvertejp är bra att ha så torkar väldigt torrt och dra en tejp över och på fönsterkarmen tillfälligt så att inte får in vatten.
Mvh Lasse
Vi har markis ovanför fönstret så det är inte så farligt. Det intressanta var att jag såg dropparna mitt under frukosten och aldrig förr, kunde lika gärna läckt mitt under natten ovanför Mariannes rygg & rumpa (katastrofalt!). Måste leta fram en glasmästare (som Erok skriver) för att hitta ”butyl” (enl. Knut som viste problemet), eller någon filtliknande remsa på husbilsdels butik mitt emot Raco camping, för att byta ut den gamla. Inga problem för mig att demontera hela fönstret bara vi får tillbaka ”fint” väder…
 
Hade liknande vatteninträngning på vår Hymer -00. Det visade sig vara skarvlisten mellan tak och sida.
Listen går ifrån fronten upp längs taket och ner längst bak (typ 10 meter).

Skulle tro att det är lättare att täta om fönstret. Vi får hoppas att det är fönstret som är problemet.
Byta den listen som jag gjorde var INTE kul, men tätt blev det.

IMG_20200806_143420123.jpg
 
Butyl masse på tube finnes i byggevarehus. Selv brukte jeg bostic butyl på 300 g tube og byttet all masse rundt vinduet. Det som tok mest tid var å få ut den gamle massen. En trepinne og en runne rulle it det meste. Ikke farlig om litt sitter igjen.

Det å ta ut vinduet bør en være 2 om, alle skruer sitter fra innsiden så gjør en jobben alen kan en tape fast på utsiden først og fjerne alle fester før en går ut og løfter ned vinduet. Legg på butyl i en jamn streng på rammen ute før en løfter på plass vinduet og fester det midlertidig med tape og går inn og monterer festepunktene igjen. Regn med å bruke noe over en time på hele jobben - med trening tar den omlag en halv time..
 
På min gamla veteranare sitter det en aluminium list precis ovanför fönstret på utsidan av bilen. Listen är gångjärnet för fönstret. Den är fäst med X antal skruvar. Det har aldrig funnit någon tätning mellan listen och utsidan ( väggen) av bilen.
Det som händer är att det rinner vatten ner bakom listen och ner på fönstret.
För några år sen kom det in vatten på insidan av bilen.
Jag la en sträng med fogmassa ovanför aluminiumlisten. Det fungerade för läckan upphörde. Förstås uppstod läckan när jag var ute på rull.

Om Ranko lägger en sträng med fogmassa ovanför markisen där den är fäst mot bilen så kan det kanske bli tätt. En nödlösning som kanske kan fungera tillfälligt.
 
Selvfølgelig vil en midlertidig løsning med en streng langs den utvendige rammen fungere, men den blir et ekstra problem å fjerne når en gjør den endelige reparasjonen - ville som nødfiks bruke en tape selv om limet er pyton å fjerne etter noen uker.
 
Det har småregnat hela dagen igår och idag har vi besiktigat vår Spanskreggade ”lillbil” så det har inte funnits tid för fler undersökningar. Det jag har observerat är att vattnet kommer in i ovankanten precis där den skjutbara fönstret tillsluter vid stängning. Misstänker att den filt som finns i aluminium skenan och i kanten på luckan kan vara boven i dramat. Återstår att testa så fort jag får lite tid över från en hel del annat. Man tror att vi är på ”semester” här, men så enkelt är det inte, allt måste göras först innan man kan slappna av och ”gå till stranden”…
 
Regn betyder mera surf och skapar tid att läsa på nätet. Jag tror att jag har hittat boven i dramat, en list som skyddar den rörliga luckan från att släppa in vatten. I mitt fall verkar det som att listen är otät i ovankanten då dropparna kommer just där. Listen har benämning ”05” och kostar en hel del, men om den fungerar då köper jag den gärna. Nästa steg blir att kolla mer kring listen!

Hittar bara en kunds bedömning, räcker det? Knut, vad tycker du?

D8C7320C-44FD-4271-85B6-1A8E6123E561.png
Nästa steg:
Jag plockar isär hela luckan och kollar närmare hur det ser ut med anliggande ”filten”, dock först när regnet har slutat.
 
Hej
Nu kommer mitt bidrag, dock endast i allmänna termer, ingen definitiv lösning.
Först skulle jag, naturligtvis från läktarplats,
inte köpa några nya delar förrän felsökningen är slutförd.
Reservdelsbytare (på chans) brukar ju jobba med HB, inte äga och bruka dom :)

Några funderingar kring felsökningsmetoder, alltså identifiera läckagestället.
Invänta tjänligt väder, använd tillfällig "Silver-tejp/Gaffer-tejp" som nödlösning tills solen kommer.

Som autodidakt amatörkemist brukar jag ibland göra vatten som är extra blött...
Jag sänker alltså ytspänningen mha kemisk tillsats...
Sen kan man punktvis distribuera blöt-vattnet med en trycksatt anordning.
Det är även lämpligt att pigmentera blöt-vattnet.

Eller enklare uttryckt:
Tag en blomster-dusch-flaska, fyll på vatten, några droppar diskmedel
och karamellfärg eller annat som gör att vattnet syns bättre.

Provocera sedan det misstänkta läckagestället utifrån.
Postera medhjälparen på insidan.
Hela duon väl utrustade med wettexdukar som kan suga upp pigmenterade blöt-vattnet.

Spraya bara på ett avgränsat område åt gången,
läckagevatten har en tendens att förflytta sig både horisontellt och andra oväntade riktningar.
Googla gärna kapillärkraft :)

Hälsar Raasken, som har en gammal Golf med läckande baklucka!
 
Tack Raasken, många kloka råd, men ”blötvattnet” tar priset. Detta kände jag till (dränka bananflugor) men skulle aldrig komma på tanken att använda i sådana här sammanhang! Du är nog snäppet ”raskare” att använda dom små grå celler än jag, bara att ödmjukt erkänna (y):D.

Någon silvertejp behövs dock ej ännu då vi har fält ut markisen. Rätt gott att gå in/ut i husbilen utan att det droppar i nacken. Dessutom eldrivet så man slipper väva på utsidan…

Jag ”tror” mig veta var läckan är, men kommer köra ”blötvattentest” för att bekräfta misstanken.
 
Nu är en grundlig undersökning klar efter att regnet har slutat och här kommer bevisen!
Det handlar om skenan med betäckning ”05”:
0A99B451-BDE7-4D93-898D-7C94534972A7.jpeg

Skenan (05) bör ligga under kanten på alu-spårskenan ovan: så här är det tätt!
CE580595-0231-4131-BCBA-0E07705A524D.jpeg

Men den ligger under med fritt fram för rinnande vatten ovanifrån:
3D0FB41A-59E0-4E46-9950-1A8DD4F53A95.jpeg

Lyfter jag upp skjutfönstret, då får jag ett avstånd på undersidan utan att det blir läckor på insidan.
77D058AC-FBF0-4BA9-A291-1F22CD39A756.jpeg

Observera allt ”skit” som samlas i kanter och hörn! Allt borde tas ut, rengöras och packningar bytas för att slippa en kostnad på flera tusenlappar. Så gjorde man förr när plånboken och förnuftet styrde kosan, idag har vi ”slit och släng” kultur vilket merparten av oss gamla har svårt att acceptera…
Så äventyret fortsätter…😮🤓🫣

OBS!
Mitt fönsterläckage handlar inte så mycket om mitt fönster, det löser sig. Tanken är att dokumentera och kanske hjälpa en annan stackare som hamnar i samma situation. S4 skjutfönster är ganska vanlig företeelse på husbilens sidanmed skjutdörren (vad annars?).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen