• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Eroks resa

Åkte från Tyskland kl 1400 till Rödby!
Efter lite diskution kom vi fram till att Möns Klint var värt ett besök..?
När vi kom Dit var klockan 1655.. de stängde 1700!!
1700 och massor av besökare, att stå över natten var förbjudet!
Vi åkte ner till Stege, på kajen här står man gratis, vid marinan 200 m bort kostar det 200-: Dkr på SP
WC tvärs över gatan!
Är 2 mil upp till Klinten från Stege, 3 km kurvig grusväg sista biten!
Nu skiter vi i Mön! I morgon blir det Sverige igen, tankar fullt ca 50 liter här i morgon, dieseln kostar 11.79:- Dkr 18.36 Skr litern
 
Nu är det dags för sista rapporten, bara 68 mil hem från Engelssons i Falkenberg enligt telefonen!
Åkte från Stege på Mön redan 815, via bron till Sverige!
Sedan E20/E6 till Falkenberg med några avvikelser efter gamla vägen, körde in på E6 igen lagom till att hamna i en lång kö söder Falkenberg!
I stort sett måste vi säga att allt fungerat bra utom sliden på toan som jag fixade själv!
Kylen lade av.. visade sig att den frostade av.. den fått jobba hårt i 30 gr värme eller mer då solen gassat emot plåten, finns inga ventilationsgaller i väggen för vårt Kompressor skåp av någon orsak.. kanske billigare då de sluppit täta inbyggnaden mot kallras som vi hade på en ny Kabe från kylens inbyggnad, drog så värmeljusen Sambon hade på bänken nästan slocknade.

Tack och Hej Leverpastej
Som en av mina Kunder alltid sa när Han hämtades på dagcentret
😂😂👍🏽
 
Måste skriva: skrev igår att det mesta funkar utom WC klaffen och kylen som lagt av men återstartat!
I dag efter besök hos Englessons i Falkenberg lade pumpen av..👎🏾!
Kollade säkringen och den var hel, bytte med annan men den är död!
Nåja eftersom vi nu är ute i obygden Ullared nära Sollebrunn 16 mil så ringde jag PR Husbilar.. svar kom på Onsdag så fixar vi byte av pump.. 👍🏽👍🏽
Alltid bra service hos dem 🤗
 
Senast ändrad:
Nu är vi Himma igen. efter 863 mil i ZickZack genom en del av Europa.
Bilen har fungerat bra!
Robotlådan har Fungerat, men blir vansinnig på den fördröjning som är innan den driver vid stopp i backe
speciellt med bilar bakom 0.5 m, man ska aldrig använda båda pedalerna samtidigt enligt verkstaden för
då går den ner i felsäkert läge om man har otur. På en manuell bromsar man och kanske slirar lite på kopplingen vid start
på en Riktig automat kör man bara.
Var i Kroatien mest där campingar låg nere vid vattnet och hade verkligt tvära backar ner/upp till vägen, var på ett par ställen släpmärken i asfalten efter några med långa överhäng..
Förresten låg på en SP Gerth Mobile i Weisdsenfels var ju och tittade i hallen och såg ingen med robotlåda, säljaren skakade på
huvudet och om jag förstod rätt?? menade att de undvikit dessa växellådor och sålt manuella istället, i väntan på att Fiat skulle få
tillbaka förståndet och fixa en Automatlåda...? Min Tyska är lika dålig som min Nederländska.. :)
Bränsleförbrukning har varit enligt färddatorn 0.87 under resan, ca.1 dl mindre än med enbart svenskblask i tanken.
 
Senast ändrad:
Skrev lite om språket ovan: I Kroatien var det Jugoslaviska/Kroatiska eller vad det kallas som gällde, Tyskan trodde jag var förhärskande men hade Fel..! Vid gränspassagen till Bosnien Hersegovina talade dock den kvinnliga passkontrollören bra Engelska och sa Välkommen på Svenska! Är 10 km av väg 8 som går genom Bosnien H.
Engelska...nja de som tog emot på de campingar vi stod på var äldre och kunde bara några glosor på engelska, på restauranger..Njet ingen engelska, i Omis där vi var på 3 olika var det verkligen stopp för engelska, 2 servitörer bara ruskade på huvudet.. den 3:e en tej, försökte iallafall och vi fick skratta lite alla 3.. Vi åkte *)Zipline, instruktörerna där kunde lite engelska iallafall som tur var! de skrek "Brake Brake" åt mig när jag susade in med full fart och studsade ut på wiren igen :) Italien lite bättre men i Pompeji gällde Italienska villket vi kan som rinnande vatten.. om vattnet är bottenfruset.. dock förstod de och vi ordet Pizza vilket i och för sig var det enda restauranger serverade ihop med Makaroner eller Pasta som det heter där.
Kötträttter var inte många där vi åt..
*) www.zipline-croatia.com fantastiskt Häftigt! Men ganska mycket klättring så inget för ofärdiga eller egentligen för mig som väger 120 kg, fick en fruktansvärd fart på en wire och bromsen var inte tillräcklig. Efter min fartfyllda sträcka byttes friktions gummit ut i min sele så följande Linor bromsade det bättre. Åldersgräns 7 år.. men tror 12 år vore rimligare..
 
Jo det finns åtminstone på vår 2018.
Finnes icke, finns väl enbart på de med Automatlåda vad jag vet, har det på vår Niro och det är perfekt.
Traction kontroll finns men inte Hillholder har själv trott det!
Är ju en manuell låda i grunden och ska den slira på kopplingen under några minuter..eller hur ska det fungera..?
 
Senast ändrad:
Finnes icke, finns väl enbart på de med Automatlåda vad jag vet, har det på vår Niro och det är perfekt.
Traction kontroll finns men inte Hillholder har själv trott det!
Är ju en manuell låda i grunden och ska den slira på kopplingen under några minuter..eller hur ska det fungera..?
Jo, finns på vår Ducato 2018 med robotlåda. Det är inte växellådan som sköter om det, utan bromssystemet. Fungerar i verkligheten och finns i manualen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Visningar: 15
Finnes icke, finns väl enbart på de med Automatlåda vad jag vet, har det på vår Niro och det är perfekt.
Traction kontroll finns men inte Hillholder har själv trott det!
Är ju en manuell låda i grunden och ska den slira på kopplingen under några minuter..eller hur ska det fungera..?
Har varit ute och testat.. ingen hillholder på vår iallafall.. även om det är bromssystemet som sköter det så måste kopplingen slira om man inte håller bromspedalen i botten eftersom ingen moment
Jo, finns på vår Ducato 2018 med robotlåda. Det är inte växellådan som sköter om det, utan bromssystemet. Fungerar i verkligheten och finns i manualen.
läser och har kollat!
Kan inte få fram någon hillholder funktion trots en väldigt brant test backe nu på Em.
Ska höra med verkstaden efter deras semester då de skall byta mätartavlor till vita som jag fick under resans gång från JR larmcenter!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2,2 MB · Visningar: 6
Jag använde hillholder på vår bil senast idag. Förstår inte vad du menar med kopplingen? Man ”låser fast” bilen i lutningen genom att trampa på bromsen med ettans växel i. Tex på en utfart i motlut. Motorn går då på tomgång. När man skall köra iväg släpper man bromsen och gasar. I tidsmellanrummet mellan man släppt bromsen och bilen börjar dra hålls den automatiskt kvar i motlutet (några sekunder) och rullar inte bakåt.

Eller tvärs om ifall man står i medlut och skall backa.

Jag har inte koll på om hh fanns i alla X290 eller om den ingick i något utrustningspaket. Men den hanteras ju av ABS-enheten (Bosch) och den är väl standard.

Det funkar ungefär lika på min manuellt växlade VW Golf men där får man förstås sköta kopplingen själv. Skulle tro det är lika på manuellt växlade Ducato också, och på diverse andra bilmärken.
 
Senast ändrad:
Frågan er om det er X250 eller X290, de tidlige X250 hadde ikke hillholder - kom muligens på sene serier, Mener å huske en lansering av funksjonen for omlag 10 år siden, og da kun på enkelte utgaver av chassiet.
 
Jag använde hillholder på vår bil senast idag. Förstår inte vad du menar med kopplingen? Man ”låser fast” bilen i lutningen genom att trampa på bromsen med ettans växel i. Tex på en utfart i motlut. Motorn går då på tomgång. När man skall köra iväg släpper man bromsen och gasar. I tidsmellanrummet mellan man släppt bromsen och bilen börjar dra hålls den automatiskt kvar i motlutet (några sekunder) och rullar inte bakåt.

Eller tvärs om ifall man står i medlut och skall backa.

Jag har inte koll på om hh fanns i alla X290 eller om den ingick i något utrustningspaket. Men den hanteras ju av ABS-enheten (Bosch) och den är väl standard.

Det funkar ungefär lika på min manuellt växlade VW Golf men där får man förstås sköta kopplingen själv. Skulle tro det är lika på manuellt växlade Ducato också, och på diverse andra bilmärken.
Låser Du ”fast” bilen med växeln i slirar den väl på kopplingen eftersom det inte är en automatlåda utan en manuell med växlingsribot utan någon hydraulisk momentomvandlare… är som jag skrev osäker och vår rullar bakåt så fort bromsen släpps!
(Står för övrigt aldrig längre stund än 30 sek med växeln i körläge utan lägger då i neutralen! Rekommenderas av min Fiat verkstad!
Rätt/Fel..? Har dock funkat i 5800 mil sedan renoveringen.
Har renoverat lådan 1 gång och det räcker.)
🤗🤗
 
Låser Du ”fast” bilen med växeln i slirar den väl på kopplingen eftersom det inte är en automatlåda utan en manuell med växlingsribot utan någon hydraulisk momentomvandlare… är som jag skrev osäker och vår rullar bakåt så fort bromsen släpps!
(Står för övrigt aldrig längre stund än 30 sek med växeln i körläge utan lägger då i neutralen! Rekommenderas av min Fiat verkstad!
Rätt/Fel..? Har dock funkat i 5800 mil sedan renoveringen.
Har renoverat lådan 1 gång och det räcker.)
🤗🤗
Men det är ju BROMSEN som ”låser fast” bilen gemom att behålla trycket i systemet några sekunder efter att man släppt bromspedalen. Funktionen aktiveras inte på plan mark. Se manualens beskrivning i inlägg 70.
 
Senast ändrad:
Låser Du ”fast” bilen med växeln i slirar den väl på kopplingen eftersom det inte är en automatlåda utan en manuell med växlingsribot utan någon hydraulisk momentomvandlare… är som jag skrev osäker och vår rullar bakåt så fort bromsen släpps!
(Står för övrigt aldrig längre stund än 30 sek med växeln i körläge utan lägger då i neutralen! Rekommenderas av min Fiat verkstad!
Rätt/Fel..? Har dock funkat i 5800 mil sedan renoveringen.
Har renoverat lådan 1 gång och det räcker.)
🤗🤗
Men det är ju BROMSEN som ”låser fast” bilen gemom att behålla trycket i systemet några sekunder efter att man släppt bromspedalen. Funktionen aktiveras inte på plan mark. Se manualens beskrivning i inlägg 70.
Jo Du skriver det, men Hillholder innebär med automatlåda iallafall att växeln ligger i när bromspedalen släpps upp!
Alltså man håller inte foten på bromsen vilket man ska göra med Robotlådan så den kopplar ur!
Som när man på en helt manuell trampar ner kopplingen.
Hillholder släpper då vid gaspådrag på en automatväxlad!

Har som jag skrev tidigare provat i en brant backe och ingen hillholder finns!
Blir att snacka med verkstaden efter semestern om det finns eller kan vara något som inte är som det ska!
Är egentligen helt oväsentligt, då Kroatiska backar inte finns här, inte ens i Norge har vi haft så branta uppfarter närmare 20-30% lutning och stopp längst upp, har ju en funktion i mobilen som mäter lutningen, men den kom jag aldrig ihåg? att jag hade tillgång till 👎🏾
🤗
 
Logikken som er lagt inn simulerer er bra vognfører i bruk av brems og kopling. Når turtallet på motoren er passe og ingen rører bremsepedalen så synkroniseres slipp av koplingen og bromsen. De X250 som fikk hillhold hadde knapp for å aktivere den, tror Fiat droppet knappen og la funksjonen inn som standard.
 
Blir att snacka med verkstaden efter semestern om det finns eller kan vara något som inte är som det ska!
Har du kvar Fiat-manualen till din bil kan du kanske se där om Hill Holder finns eller inte på din modell.
I manualen för vår 2018 framgår att Hill Holder är en del av ESC-systemet, som förutom Hill Holder består av ASR (antispinn), HBA (bromskraftförstärkning vid nödbromsning), ERM (vältningsskydd), och HDC (bromshjälp vid långsam körning nedför branta backar). Så för den årsmodellen är det så att har man någon av dessa funktioner har man alla de övriga också.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen