• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Eroks resa

Ja i HR är det alltid passet, eller rättare sagt kopia av passen som lämnas in. Lämna aldrig originalet över natten i receptionen, det blev en utcheckare framför oss varse för några år sedan, deras pass var borta medan två helt okända pass skulle lämnas, det blev lite kaos kan man lugnt säga. Camping Key Europe använder vi sällan men ACSI-kortet fungera bra under lågsäsong, här på Jezevac betalar vi 23 euro med kortet medan priset utan rabatt är 60 euro. Högsäsongen på Jezevac börjar den 6 juni
Nej passet är värt 50 tusen påstås det!
😂😂
 
Har Ni bekanta, vänner, kompisar som gillar Renault 4 Laban ”Kultbilen” så finns det gott om R4 Laban här i landet, även Renault 16 som var föregångare till våra moderna bilar med justerbara/fällbara säten finns här!
Såg en 73:a R4 € 500:- såg fin ut!
 
Sitter nu bokstavligen fast på ett berg i åskregn!
Zip line stoppar vid regn och man får vänta tills Wirén torkar, detta då bromsanordningen inte har någon friktion mot metallen då den är våt.
Har 3 nerfarter kvar av 8 st, helt fantastiska vyer!
Kostar € 130:- för 2 personer. Har man problem som ont i ben fötter avstå!!
En hel del klättrande mellan linorna!
 
Vi tog en Dusch… men en lite ovanlig Åskdusch.. vi kom till bilen svettiga!
Samtidigt kom en fantastisk Åskskur!
Äv med kläderna ut bakom bilen och njöt av svalt regn med inslag av hagel, regnade ungefär 10-12 min, svetten försvann och vi blev pigga, sedan att folk trodde vi var tokiga spelar ingen Oskar…
Efteråt gick vi och besökte restauration, finns en del att välja på… vi åt grilltallrik med 6 sorters kött!
Pommes fick man beställa enskild oc servitrisen såg konstigt på oss när vi ville ha pommes! Grosse Öl 2 st också!
Kostade € 48:- vilket får säga var dyrt i Sv pesetas 557:- Skr enligt valuta.se vilket jag går efter!
 
Nu har vi varit i Split sedan Fm. Sökte upp IKEA för lunch.. glöm det de har en lite mini utställning med kök enbart i stort sett!
Nåja åt på burger king 2 menyer med cola pommes € 18.23:-, åkte till Hamnen.. och blev bortschasade!
Kom hit 19oo.. hum.. färjan ska gå 1930!?
De lär inte lasta på 30 min, vet ju hur det är har jobbat i Stuveribranchen, blir att ta sig dit minst en 1-1/2 timme före!
Bokade i går kväll pris via tel 1252:- Skr!
I och med det lämnar vi Kroatien troligen blir den den enda färden hit, hur Italien visar sig vara får vi se, är 44 mil från Arcona till Pompeji, och hur det är är ett Stort ❓👻

Förresten Sambon påminde mig: MYGG finns här, Hon har blivit stucken flera gånger igår under klättringen!
Har fått variga bölder som sakta torkar ut!
Myggmedel anbefalles!
👎🏾👎🏾
 
Senast ändrad:
Sicket KAOS vid ombordkörningen.
200 pb skicka ombord först.. sedan kommer en 1:e styrman och beordrar alla att backa ut för naturligtvis ska tunga fordon som ett 30 tal trailers lastas först med alla bussar sedan lätta fordon…
Inte undra på att utvecklingen slagit stopp kring medelhavet!
Man hade fått sparken från Stuven om man misskött sitt Tally jobb som dessa gör, men saknas lastplaner (vilket det nog gör) så går det som det går! Avgång 20oo…
 
1930 var avgångstid.. nu börjar Hon röra på sig!
Skrev att jag bokade via tel. Betalade och så direkt!
Trodde i min enfald att det räckte med den digitala biljetten.. men inte, en Gube blev röd i fejset och upprepade något på jogoslviska.. till slut fick Han fram Papier Paper, då begrep jag att Digitalt söder om Alperna finns inte utan här är det Pappersbiljett som gäller i detta fall..till biljett luckan och fick en pappersbit med Exakt samma text.. då blev gubben glader och log så alla 3 tänderna blänkte..
Kontanter och papper på det mesta!
Men nu lämnar vi denna stat och om ca 11 timmar är vi på Stöveln som man sa i skolan…
 
Jahaja.. då har vi ca 50 km kvar till Pompeji, stått på P-plats i natt med flera andra!
Vi körde inte motorväg utan lokala längs kusten 10 mil sedan inåt landet upp för serpentinvägar, körde längs väg med 5 m höga plogpinnar! Genom flera ”Åre” med hotell linbanor, vägen var spikrak längs en Tundraliknande platå i 8 km.. men! Max hastighet 50 enligt skyltarna, mycket märkligt! 50 km gäller förstås vid halt väglag. Vi som är Sv. höll 60 och blev omkörda av alla!
Blev stoppade av Tullen i Arcona, de letade lite slött/halvdant igenom bilen.. ville inte uppge vad de ville hitta, men vi kom ju från Balkan.
Vi fick för oss att leta en bonngårdscamping 😂
i bergen.. enligt vår nu fungera de GPS låg den utanför Penne.. koordinaterna skickades oss till ett ödehus utan människor bara busk och sly!
GPS:en började fungera nu i Italien, den är bara 18 månader med troligen saknar den som i de äldre GPS kartor inlagda för ÖstEuropa då den lade av vid gränsen mot Slovenien!
Nu bär det av i solen, regnade och åskade i natt så vi stod i en gul/brun flod av vatten på parkeringen men bara i 45 min ca.
Trafikkultur i Kroatien nämnde jag väl!
Här är det faktiskt bättre! Men Stopplikt vad är det..Kör bara, plåt går att laga och Livet.. Tja det har en Gräns såvaddå??
🤗
 
Senast ändrad:
Nu har vi anlänt till en SP i Pompeji, privat ägd, beställt Pizza och vin av Tanten som äger SP Hon gör dem själv och har egen vingård på vulkanen om vi fattade rätt, glad i alla fall, aldrig sett en Svensk tidigare!
Infarten är en port 3 m bred från en smal gata, även med en plåtis fick vi stanna backa in på en korsning och rätta ut bilen för att komma in genom porten!
Stod 2 bilar på SP 3 nu!
Hitta hit..? Det gick! Men inte lätt då skyltningen om utgrävningarna inte görs som vi förväntar oss
Men in i staden Pompeji på ”Romerska” gator, de är dåliga oavsett asfalt eller stora stenar överallt, ny asfalterade gator finns, men gatubrunnar är nersänkta så ofta för att inte säga alltid slår det ordentligt i fjädringen. Saknar verkligen luftfjädring, vi hade det i bak på en bil och det gjorde skillnad, men här behövs det verkligen i fram med!
I morgon blir det Ruindag, tar väl hela dagen antar jag om inte 2 dagar, vi bokade 2 dygn och får stå längre om vi vill!
Har ju sparat lite då vi fricampat de 2 sista i Kroatien och 1 natt här!
Tydligen tillåtit att stanna på rastplatser över natten, privat mark är helig så undvik den!
Ska finnas massor av SP i landet men inga skyltar har vi sett ännu!
En tråkig grej är Orenheten i området!
Sopor slängs över allt, på avfarter från autostrador ligger drivis med sopor, löst eller i kassar, allt döda djur, lådor, virke, tegel, matemballage och allt annat!
Infarten mot Napoli är nästan bara sopor!
Tankade på Q8 € 1.87:- litern!
Bilden visar bålgetingarna i Napoli, MC EU moppar, 1000 tals och de kör om till vänster/höger, kör emot trafiken stannar aldrig i korsningar!
Körde lite fel..😂 därför hamnade vi i centrum.. en upplevelse för mig som klagat på ”rusningstrafiken” i lilla lantortsstaden Stockholm.
Var mycket trafik i Split och Dubrovnik.. men inget mot Napolis trafik, gropiga gator av sten, bilar bussar mopeder Överallt..!!
Samma i Pompeji mycket trafik!
🤗
 

Bilagor

  • IMG_6065.png
    IMG_6065.png
    3,1 MB · Visningar: 27
  • IMG_6066.png
    IMG_6066.png
    145,5 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:
Glömde en märklig syn: vi kör längs en vanlig väg, där sitter en ung tej på en stol.. Hon väntar väl på Bussen sa Sambon.
2 km längre fram sitter en vältrimmad tej och väntar, sedan en Kvinna i 40 årsåldern väntar.. då slår det oss! de väntar på kunder, de säljer sin kropp!
Ytterligare 5 st ser vi innan vägen blir Autostrada!
Sorgligt att det inom EU fortfarande förekommer öppen Prostituion.
 
I morse 830 for vi mot Högan Nord. Tog 50 min. att komma ut ur Pompeji!
Upptäckte i går att det sitter ”miljöskyltar” på gatan! det trots att 2 taktare i massor spyr ut avgaser, gamla dieslar har en svart våg av avgaser efter sig!
Nu körde vi förbi skylten när vi kom så vi får se om räkningen kommer.. ?
Körde upp i Appeinernas berg även resan mot Europa, märkligt nog minskar sophögarna längs vägen ju längre öster/norrut vi kommer? Hamnade på betalväg, de tog kort, ännu inget på baksaldot! Nästa tog inte kort utan man fick en bilett som det inte stod ett ord på annat språk än italienska på!
Vi utfart blev det krångel tills vi såg att det fanns kontant kassa, en Gube klädd som en General tog nådigt ent Biletten och jag fick betala € 4:- för 18 km.
Sedan blev det fria vägar ner till Pescara sedan mot Ancona/Venedig!
Stannade på en P-plats med 1 HB till i Pineto. Är en stor fin grön p-plats!
GPS N 423627 E 140348.
Tankade för € 1.86.. 2 tim senare såg vi mackar som to € 1.63:- per liter.. vet inte om vissa sänker efter 18oo..?
Kommer troligen fortsätt på fria kustvägen norrut! Man får se mycket sånt som Charter åkare aldrig ser från motorvägen!
Betyg på Södra Italien region Napol:
Fruktansvärt skitigt, sopor överallt, längs vägar, motorvägs avfarter är poppis, där ligger allt.. behöver Du nytt kylskåp med frys finns på motorvägen norr om Napoli, tvättmaskin kanske? Finns på en avfart mot Napoli..
Plastpåsar med innehåll ligger i drivor längs avfarterna.
Men vilken skillnad det är på folket här och på andra sidan i Kroatien, där sura miner här leenden och frågor.. på italienska som vi inte kan.
Kort fungera på bensinstationer och vissa Restauranger inte alla!
Campingen vi stod på kostade €102:- då ingick 2 pizzor hemgjorda, 2 flaskor hemgjort vin och 2 glas av något likörliknade!
Ingick också 2 flaskor vin och en flaska ”likör” som Sambon köpte med hem!
Själva parkeringen med vatten WC grå/svartvatten tömning i 2 dygn kostade € 44:-

Allt jag skrivit är Mina åsikter och vad jag sett med egna ögon och gäller Södra Italien, om norra har vi dåligt med erfarenhet ännu!
🤗
 
Senast ändrad:
Åter en dag i hettan plus 30, bra med fungerade AC på bilen, på kvällen rasar temp till 17-18 gr när solen går ner!
Är syd Rimini, badstränder finns med Sand men ingen badar Röd flagga är hissad vilket nog innebär skitigt vatten … eller?
Ingen badar iallafall.
Står sedan 35 min på p-plats mitt i Riccone!
Väldigt få Husbilar längs kustvägen, de vi ser är Italienare.
Kanske kör man motorvägen som går parallellt nästan, vi ser mycket som man missar, men vägarna är dåliga, i samhällen väldigt dåliga, tydligen är det gatsten under asfalten och underlaget tål inte all trafik..??
I morgon besöker vi Hertigdömet San Marino, vet inte vad som finns där utom historiska byggnader..?!
Dieselrapport: € 1.63:- per liter, behövde inte tanka men tankade diesel och Glass!
Glassen kostar € 3.50:- 34:- Skr ca.
Nu i södra norra Italien är tempot mycket lägre, antalet Vespor hälften emot i Napoli, soptunnor finns bara några få säckar längs vägen!
 

Bilagor

  • IMG_6086.png
    IMG_6086.png
    1 MB · Visningar: 8
Senast ändrad:
När Österrike nu är bara någon km bort stannade vi i en by som heter Rio di Pusteria.
Anländer Europa i morgon!
Har idag kört 546 km varav 285 km på betalväg till den facila kostnaden an 273:- Skr!
E45 som den längsta heter är i samma skick som svenska motorvägar men utan rastplatser förutom stinkande bensinstationer.
Vi har inte sett 1 rastplats med några faciliteter som rastmöbler WC/TC.
När vi kom ut på E45 som förresten vid samma tid 2022 var på vid Gällervare så var detsamma trafiken ökade och Husbilar i massor körde emot Norr!
Såg Tyskar och 2 Nederländare som körde om oss! Tänkte spilla i lite soppa med den var slut, macken var blockerad nästan av LB, Pb. Husbilar.
Långa köer på motorvägen upp till 12 km på en sträcka, okänd orsak!
San Marino ligger väldigt högt med serpentin väga upp 2 filer upp o ner!
Märkligt nog var det mesta stängt!
HB platserna var dock full.. av Bussar och Pb.
Nåja vi körde till ett OUTLET av Gigantisk storlek.. nu ska fyndas! Massor av P-platser.. som var tomma!
Stängt av någon anledning, kanske lokal helgdag..?
Nu lämnar vi i morgon detta Land!
Är när man kom norrut som att lämna Gambia och komma till Europa, väldigt stor skillnad mellan Napoli området ochnorra delen, en likhet är restaurang maten Pizza Pasta, vi trodde att här där allt odlas skulle saftiga Sallader finnas men icke, inte ens sallad till den mat man beställde!
Nu är Västkusten kvar till annan gång!
Om det händer vet vi inte finns mycket trevligare länder att besöka är vår upplevelse, vi flög till Venedig när jag fyllde jämt för 5 år sedan och upplevde samma brist på god mat då!
Förresten gillar Du kaffe Latte?
Det drack man som liten: Kaffe med mjölk
Mjölk heter Latte på Italianska!
Att förstöra kaffe med mjölk har man svårt att förstå, och betala extra för det i Sverige!

Tack för mig!

Minns att alla åsikter är mina bara mina!
Vi har alla olika ögon att se med och upplever saker olika!
🤗🤗
 

Bilagor

  • IMG_6087.png
    IMG_6087.png
    879,2 KB · Visningar: 26
Det är jag igen!
Måste berätta: När vi körde in i Europa ”Österrike” igen kändes det som en Lättnad… normal trafik, färre MC, glad bensinstations personal, trevliga restaurang personal.
Dieseln kostade € 1.19:- på Shell vid gränsen. Tankade 60 liter € 71.40:- = 832:- Skr. Blir 13.87:- per liter..
Det var det från i dag nu blir det Gross Glockner igen och klappa de 6 tusen år gamla träden man hittat under glaciären!
 
Landade här i Heligenblut för några timmar sedan, vi tog in på Campen här!
Just nu 13 gr kan gå ner emot 0 i natt spår vädergubben!!
Ni som gillar bilar se denna skönhet, Opel Olympia, original från 1952 utom blinkers.
 

Bilagor

  • IMG_6093.jpeg
    IMG_6093.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 11
  • IMG_6091.jpeg
    IMG_6091.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 11
  • IMG_6092.jpeg
    IMG_6092.jpeg
    3,7 MB · Visningar: 11

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen