• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Enkelt återställbar avaktivering av batterifrånskiljarrelät i Schaudt EBL 262

Mats S

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Skutskär
Efter mitt pågående byte till Lithiumbatterier och ny laddare kommer bilens elblock (EBL), Schaudt 262-3, inte längre att vara inblandad i batteriladdningen. Men det kan vara bra att enkelt kunna återaktivera EBL som laddare om det blir något fel i den nya, så finns det åtminstone 230 volts- och generatorladdning.

Bortkoppling av EBL:ens 230V-laddning sker genom att dra ur nätsladden ur den, och den kan därför enkelt återaktiveras. För att enkelt kunna återaktivera laddningen från bilens generator behålls kabeln mellan startbatteri och EBL, en ny kabel får därför dras mellan startbatteriet och nya laddaren. Därmed behöver EBL:ens batterifrånskiljarrelä avaktiveras, annars skulle det ju koppla ihop nya laddarens utgång och ingång med varandra under körning. Att bara dra ur säkringen D+ , Refrigerator skulle göra detta men det är inte ett gångbart alternativ i vårt fall för då försvinner också den D+ som behövs till nya laddaren. (Hade bilen haft gasolkylskåp skulle 12 Volt-matningen till det inte heller fungera.)

Alltså är det enbart frånskiljarreläet som skall avaktiveras, och detta på ett sätt som gör det enkelt att aktivera det igen.

Reläet är enkelt att hitta i vår EBL . Det sitter för sig själv i närheten av batterianslutningarna, jag tror detsamma gäller flera andra modeller från Schaudt. Reläet är anslutet till plusanslutningarna för startbatteri och bodelsbatteri med ganska grova sladdar, dessutom finns där två klena sladdar som är manöversignalens plus och minus. Manöverledningarna är enkla att komma åt och med en brytfunktion i någon av dem är målet uppnått.

1647886040180.png

För att minska sannolikheten att reläet återaktiveras av misstag valde jag att sätta dit en säkringshållare i manöverledningen och inte en strömbrytare. Tom säkringshållare = reläet avaktiverat. Monterad säkring = reläfunktionen återställd.

1647886155283.png


Resultatet sett från utsidan:

1647886230598.png
 
Efter mitt pågående byte till Lithiumbatterier och ny laddare kommer bilens elblock (EBL), Schaudt 262-3, inte längre att vara inblandad i batteriladdningen. Men det kan vara bra att enkelt kunna återaktivera EBL som laddare om det blir något fel i den nya, så finns det åtminstone 230 volts- och generatorladdning.

Bortkoppling av EBL:ens 230V-laddning sker genom att dra ur nätsladden ur den, och den kan därför enkelt återaktiveras. För att enkelt kunna återaktivera laddningen från bilens generator behålls kabeln mellan startbatteri och EBL, en ny kabel får därför dras mellan startbatteriet och nya laddaren. Därmed behöver EBL:ens batterifrånskiljarrelä avaktiveras, annars skulle det ju koppla ihop nya laddarens utgång och ingång med varandra under körning. Att bara dra ur säkringen D+ , Refrigerator skulle göra detta men det är inte ett gångbart alternativ i vårt fall för då försvinner också den D+ som behövs till nya laddaren. (Hade bilen haft gasolkylskåp skulle 12 Volt-matningen till det inte heller fungera.)

Alltså är det enbart frånskiljarreläet som skall avaktiveras, och detta på ett sätt som gör det enkelt att aktivera det igen.

Reläet är enkelt att hitta i vår EBL . Det sitter för sig själv i närheten av batterianslutningarna, jag tror detsamma gäller flera andra modeller från Schaudt. Reläet är anslutet till plusanslutningarna för startbatteri och bodelsbatteri med ganska grova sladdar, dessutom finns där två klena sladdar som är manöversignalens plus och minus. Manöverledningarna är enkla att komma åt och med en brytfunktion i någon av dem är målet uppnått.

Visa bilaga 4154

För att minska sannolikheten att reläet återaktiveras av misstag valde jag att sätta dit en säkringshållare i manöverledningen och inte en strömbrytare. Tom säkringshållare = reläet avaktiverat. Monterad säkring = reläfunktionen återställd.

Visa bilaga 4155


Resultatet sett från utsidan:

Visa bilaga 4156



Riktigt bra info Mats. Jag håller ju på med att installera Lithium och dc-dc laddare och ny 230 laddare. (Har ju fått hjälp av dig i mina fråge trådar.) I går kväll när jag skulle sova låg jag och tänkte på hur jag skulle lösa detta med batterifrånskiljare och generatorladdning. Nu fick jag svaret. Toppen. Även om jag har ett Schaudt EBL 119 borde jag kunna göra samma. Vill också ha det "återställningsbart". Vad behöver jag för Ampera på säkring? Jätte bra info!
 
Senast ändrad:
Riktigt bra info Mats. Jag håller ju på med att installera Lithium och dc-dc laddare och ny 230 laddare. (Har ju fått hjälp av dig i mina fråge trådar.) I går kväll när jag skulle sova låg jag och tänkte på hur jag skulle lösa detta med batterifrånskiljare och generatorladdning. Nu fick jag svaret. Toppen. Även om jag har ett Schaudt EBL 119 borde jag kunna göra samma. Vill också ha det "återställningsbart". Vad behöver jag för Ampera på säkring? Jätte bra info!
Tack, trevligt att tråden kommer till användning!

Det handlar bara om manöverströmmen till reläet så det behövs ingen stor säkring. I kretsschemat ser man en 2 A säkring på ingående D+ signal, som skall räcka till 3 interna reläer (kanske iofs olika) i EBL och dessutom tillhandahålla en utsignal på D+ point för styrning av någon ev. extern enhet. Så 2 A enbart för frånskiljarrelät skulle ju räcka med god marginal.
Säkringarna jag skaffade ligger oanvända i bilen och den är inte på hemmaplan så jag kan inte kolla, men tror att jag mätte upp hur mycket reläet drog och sedan bestämde mig för 0,5 A trög säkring.
 
Tack, trevligt att tråden kommer till användning!

Det handlar bara om manöverströmmen till reläet så det behövs ingen stor säkring. I kretsschemat ser man en 2 A säkring på ingående D+ signal, som skall räcka till 3 interna reläer (kanske iofs olika) i EBL och dessutom tillhandahålla en utsignal på D+ point för styrning av någon ev. extern enhet. Så 2 A enbart för frånskiljarrelät skulle ju räcka med god marginal.
Säkringarna jag skaffade ligger oanvända i bilen och den är inte på hemmaplan så jag kan inte kolla, men tror att jag mätte upp hur mycket reläet drog och sedan bestämde mig för 0,5 A trög säkring.
Toppen Mats. Nu har ja allt klart för mig. Montering pågår. Kabeldragningar är en utmaning. Så allt blir dolt och snyggt. Blir klar i helgen förhoppningsvis. 👍

Återigen stort tack för all hjälp. Trevlig Midsommar.
 
Betydligt enklare att bara dra ur säkringen för laddning på Schaudt EBL.
Möjligt att det är så på någon annan modell men inte på min. Att dra ur säkringen stoppar så vitt jag kan se bara laddningen från 230 V, och det var inte det som var målet med den åtgärd jag beskrivit.
 
Senast ändrad:
Betydligt enklare att bara dra ur säkringen för laddning på Schaudt EBL.
När du säger laddningen. Vad avses. 230 eller generator. Mats lösning ger lite mer jobb men känns ändå "tryggare" att man vet att det sker ingen laddning från EBL ens vid fel på EBL och så kallad överladdning om nåt kretskort "ballar ur".
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen